Bukefalos 28 år!

Full fart? eller?

Luff

Trådstartare
Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?


Jag förutsätter att den fått gå i en riktig hage som unghäst.

Hur mycket spänningar som släpper när hästen verkligen bara får släppa loss kan jag bara föreställa mig.
 
Sv: Full fart? eller?

Mina hästar har lite mer än det dubbla måttet du anger, men det är en just nu väldigt blöt/tung-gådd skogshage... Hästarna uppehåller sig självmant runt ligghallen på de grusade ytorna. Kan tillägga oxå att de går i lösdrift och står inte inlåsta om nätterna.

Mina hästar är uppvuxna i relativt stor frihet. Andi spenderade 4-5år på island i stor flock på fjällen. Kveikja som är född i danmark hade det lite mer begränsat men ändå mycket stora fina hedmarker med många andra jämnåriga under tre års tid. Idag löser vi avsaknaden av "frihet" genom att släppa dem i sommarhagen några timmar ibland. Då blir de överlyckliga och trots sina lugna jag rusar i full kareta ett par vändor. Kveikja får dessutom hänga med som löshäst på ridturer och hon rejsar loss rejält då! Se bild...
loskvekki1.jpg


Huruvida de springer "det fortaste de kan" vet jag inte, men de verkar lyckliga iaf. Nåt mer som löser spänningar är ju att få rulla sig och sedan skaka sig, utan täcke...
 
Sv: Full fart? eller?

Min häst går väl inte i ngn speciellt stor hage men inte i rasthage heller (det klarade hon inte av, blev helt vild vid ridning) Men kan säga att hon inte får rejsa runt iafa. Jag eller ngn annan i stallet tar in henne om hon rejsar. Är sjukt rädd att hon ska skada sig.

Besöker kiropraktor ett par ggr/år för att kolla upp om hon har ev. spänningar eller ej.

Hon fick springa lite i sommras tillsammans med valacken första gången jag släppte ihop dom. Men när det var över var det inget mer spring.
http://uk.youtube.com/watch?v=iqxUxuetyJk

Kanske ska tilläga att lite spring är ju okej, men springer hon okontrollerat fram och tillbaka i hagen och verkar allmänt oroliga och har svårt att komma till ro tas hon in.
 
Sv: Full fart? eller?

Menar du att de rejsar av sig på den videon? Du och jag har nog väääldigt olika definitioner på "bralla loss ordentligt" i så fall.
Tycker att det måste vara ganska tråkigt för en häst att inte få springa av sig mer än sådär, men det är ju min åsikt.
 
Sv: Full fart? eller?

Jag håller nog inte med om att 40x60 m(?) är en rasthage...
Rasthagarna på skolan är väl runt 15x15. Det är en rasthage. Visserligen tycker jag att det är för litet men de hoppar o skuttar o springer där också.
Våra går i större hagar så jag kan väll egentligen inte svara på frågan.
Men trots det... i en 40x60 hage så kan de alldeles säkert springa av sig ganska mycket. Våra vinterhagar är inte jättestora men hästarna springer av sig i princip lika mycket där som i sommarhagarna.


Jag tycker att det låter som att du är arg på alla med små hagar redan från början, finns det något bakomliggande tro?
 
Sv: Full fart? eller?

Mina hästar har 4 hektar vinterhage o jag tycker det är lite när dom börjar bralla loss o springa ordentligt o det är ändå shettisar
 
Sv: Full fart? eller?

Nä inte är jag arg.:)
Kom bara att tänka på vad det måste göra för skillnad.
Hästen är ett flyktdjur och gjord att springa fort över stora ytor.
Att då dessa muskler aldrig får användas måste väl inverka på totala fysiken - syftet många har med hästar - är att träna dom för prestation.

Att man tar in en häst pga skaderisken för att den rejsar runt i en rasthage förstår jag faktiskt. Det är en av dom anledningar till att jag tycker rasthagar är fullständigt tok. Det är stor skaderisk i dom pga den lilla ytan och att hästar som busar tvingas kasta runt på små ytor.
Dessutom är dom många gånger inte tränade att hålla reda på benen i omväxlande terräng.
Jag har träffat på en hel del hästar som ALDRIG rör sig eller rids på annat än vägar, ridhus och i rasthagar.
Tar man ut dom på en skogstig så snubblar dom.

Detta måste väl inverka på hästens totala prestation - alltså borde det vara i alla hästägares intresse att åtminstone någon gång då o då erbjuda hästen tillfälle att rejsa på stor yta och även att gå i kuperad terräng.
 
Sv: Full fart? eller?

Herrejösses 15X15 - här i Skaraborg är det en sjukhage..inte riktigt kanske men rasthagarna vid stallen runt om här är cirkus 40X60 - tråkiga fyrkanter där hästarna möjligtvis kan få upp farten i galoppen och hinna bralla en o annan gång.
 
Sv: Full fart? eller?

mina hästar (4 st) går på vintern i mindre hagar där dom kan springa men ej bralla loss helt. när det är snö dock så brukar dom få komma ut i sommar hagen som är VÄLDIGT stor och riktigt bralla av sej å jäkla vad de går undan =) sen på sommaren går dom på bete och då har dom en hage där dom går och från april/maj till okt/nov har dom en hage och dom hinner inte ens beta ner den på den tiden. så den är kolosal =) ser inte slutet på den.. Å betes släppet brukar gå undan som attan de med =)

Här får mina pållar busa av sej i våran (sommar hage) som vi hade innan. den vi har nu är 3 gånger så stor =) Den hästen som springen längst bak är dräktig och vad i 9 månaden på bilden =)

18004593.jpg


18004592.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Full fart? eller?

Min häst går väl inte i ngn speciellt stor hage men inte i rasthage heller (det klarade hon inte av, blev helt vild vid ridning) Men kan säga att hon inte får rejsa runt iafa. Jag eller ngn annan i stallet tar in henne om hon rejsar. Är sjukt rädd att hon ska skada sig.

Besöker kiropraktor ett par ggr/år för att kolla upp om hon har ev. spänningar eller ej.

Hon fick springa lite i sommras tillsammans med valacken första gången jag släppte ihop dom. Men när det var över var det inget mer spring.
http://uk.youtube.com/watch?v=iqxUxuetyJk

Kanske ska tilläga att lite spring är ju okej, men springer hon okontrollerat fram och tillbaka i hagen och verkar allmänt oroliga och har svårt att komma till ro tas hon in.

Jag tycker att det är sjukt att inte låta sin häst få springa och leka som den vill i hagen. Porslinshästvarning som fan! Att springa fram och tillbaka och vara orolig är inte samma sak som att bralla/rejsa av glädje.

Och det din häst gör på videon är inte i närheten av det dagliga rejs som alla hästar jag har haft brukar ägna sig åt..
 
Sv: Full fart? eller?

Så fort sommarhagen går att användas utan att bli helt söndertrampad och nerlerad får han leka där. Brukar springa som om inget i hela världen skulle kunna stoppa honom :P Sen brukar han ju såklart ha stora sommarbetet också till sommaren. Tyvärr går han i mindre hage nu på vintern (inte jag som är ägaren) men han kan fortfarande rejsa runt en del i den, bara inte lika långa sträckor som i sommarhagen eller sommarbetet.
 
Sv: Full fart? eller?

Jag hade fått panik om hästarna hade så små hagar.. Tycker våran vinterhage är liten nu när vi fick dela den med korna, och den är ändå ganska stor. Har inga exakta mått, men åtminstone 300 x 400 måste den vara.. Och kuperad, lite sten, lite backar. För tillfället är det bara två hästar. Kan säga att trots att de har plats att springa på så gör de det inte. Eller ja, den ena springer lite grann, men hon har spatt så det går inte så fort. Men min rör sig inte mer än nödvändigt, han definition av att springa fort är att trava lite oengagerat tio meter när man kommer med maten.. Han rör inte ens på fötterna när han betar, han sträcker på halsen så långt han kan innan han flyttar ett steg :p
Nej, han har inte ont någonstans, är röntgad utan anmärkning. Han springer helt enkelt inte i onödan. Visst händer det att han får lite småryck och springer och bockar och har sig, men det är inte ofta. Då får det vara "bra" väder (vind, ganska kallt, gärna snö, men framförallt vind och lagom kallt (runt -5 brukar han gilla))
 
Sv: Full fart? eller?

Nu fick jag backflash.
För ca 20 år sedan tog jag emot en arabåring som skulle gå på bete. Han hade gått i hyfsat stor rasthage men dom hade fått enorma problem med lera efter en våt vårvinter och hästarna hade i princip inte kunnat springa även om dom hade försökt.

Hagen han släpptes ut är ca 2 ha och han mottogs av min fjord med stor glädje - det struntade lillherrn i. Han hade inte tid att hälsa...Han rejsade...runt runt runt - i princip varje hörn slirade han i omkull - även mina hagar var sura efter denna vårvinter och gräset halt. Han var skitig långt uppe på korset.
Hans matte som var av den försiktiga typen var inte långt ifrån paniken men vad skulle hon göra - han gick ju knappast att få tag på.
Han sprang tills han var helt utmattad och avslutade med att rulla sig. Först nu kunde han tänka sig att hälsa.
Det var en lycklig häst i den stunden - jag var faktiskt så rörd av hans uppenbara glädje att jag hade tårar i ögonen. Jag hade ju sett hagarna han tillbringat vintern i och förstod vad han kände.
 
Sv: Full fart? eller?

Mina tog ett rejs idag!!
Var väl inte det snabbaste dom kunde springa o dom sprang bara genom grinden o upp till stallet :smirk: men men

http://images1.bilddagboken.se/22/_u5/_u2/_u2/_u8/_u6/u522864/15645_1201360874.jpg
Har väl ca 50m med hage + en skogsdunge bakom mig

http://images1.bilddagboken.se/25/_u5/_u2/_u2/_u8/_u6/u522864/94935_1201361110.jpg
hagen är ca 3x så bred!
Har 3 hagar till av denna storleken!!

Fuxen är 16 år, har haft henne på foder nu några månader! Hon blev totalt överlycklig att få se en så "stor" hage!! Den dagen brallade o sprang hon som jag vet inte vad, aldrig sett en häst springa så mycket!!!
Den bruna hästen är en krutdurk som gärna tar sig ett rejs dagligen!
Sen finns det en 3dje häst bakom fuxen (syns knappt) Han springer inte i onödan, visst springer man om kompisarna verkligen tjatar el om jag jagar iväg dom, men annars står han gärna o tittar på ist!!

Rasthagar tycker jag går an för en kortare period om man absolut inte har annan möjlighet. Bättre dom får komma ut än inte alls! Visst kan dom bralla av sig det värsta i en rasthage men det är absolut inte jämförbart med vad dom kan göra i en ritkig hage! Hästar ska ha möjlighet att springa allt dom orkar o vill x antal gånger!! Ju fler ju bättre!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Full fart? eller?

I somras på betet. Dessutom får hon bralla av sig på lina (longerar) ngn gång i veckan, och då får hon ha ganska hög fart innan matte fegar ur...

Skulle gärna haft henne i en betydligt större hage, men är inackorderad och får anpassa mig. Hagen är väl 100x45m, uppskattningsvis.
 
Sv: Full fart? eller?

Vara hastar gar ni i hagar pa ca 20x20 m i 1 - 1,5 h/dag. Alltid ensamma, de kan dock (tyvarr) rora varandra over staketet.

Anledningen till detta ar att dessa ar de storsta hagarna pa omradet (traningscenter i sodra Florida, ca 450 hastar for tillfallet). Pga de ar sa sma vagar jag inte slappa ihop dem, mojligtvis om de varit gamla garvade ravar men inte unghastarna. Anledningen till att jag inte vill att de ska kunna rora varandra over staketet ar att ca 50 % av hastarna pa traningscentret ar hingstar och dessa kan ibland ha svart att halla sig i skinnet utan slass hellre. (Detta gor att de flesta hingstar pa stallet inte far ga ut alls, galler forresten aven stona i vissa stall.)
Hade hagarna legat langre ifran varandra hade vi kanske lyckats ha fler hastar ute samtidigt.
Staketen ar skit (de kryper igenom dem) i fraga om att halla hastarna inne, dock bra ur skadesynpunkt. Hade dock hellre haft outbrytbara staket sa jag kunde haft dem ute pa natten ocksa.
Eftersom varmen gor det omojligt att vara ute efter 10 maste vi dela upp tiden ganska snalt.

De busar och brallar men inte sa som de gor i sina fina hagar pa garden i Canada eller for den delen mina egna hemma i sverige.
Springa "sa fort de kan" gor de pa banan. Dvs inte under ryttare men val framfor vagn.

Alla hastar "vi" fott upp sjalva har sprungit och lekt i enorma hagar med andra hastar tills dess de var ett ar gamla. De vi kopt pa auktion har jag ingen aning om.

Bor kanske tillagga att jag andrat syn pa en bra hage sedan jag flyttade hit. I sverige ansag jag min vinterhage pa 4 ha var minimal till mina fem hastar och skamdes om de var ute mindre an 14 h/dag. I Canada anser jag en 1 ha under ca 4 h/dag per hast ar superlyxigt. I florida ar det lyx om hasten kan na ett grasstra genom staketet pa sin 20x20 hage under 2 h/dag. for att skamma bort hastarna betar jag dem ca 30 min/dag i longerlina. (Tar hand om 6 hastar sa det tar ett tag.)

Manga tycker att vi tar onodiga risker som slapper ut vara hastar overhuvudtaget. De flesta far bara ga pa skritten pa sondagarna (lediga dagen i veckan) och resten av tiden ar det enbart mkt kontrollerad rorelse som galler. Hage anses som mycket overskattat aven vid problem som korsforlamning, ulcers, krubbitning, boxvandring etc.

MVH Kajsa - onskade mig allvarligt en grashage i julklapp
 
Sv: Full fart? eller?

Menar du att de rejsar av sig på den videon? Du och jag har nog väääldigt olika definitioner på "bralla loss ordentligt" i så fall.
Tycker att det måste vara ganska tråkigt för en häst att inte få springa av sig mer än sådär, men det är ju min åsikt.

Jag sa aldrig att dom rejsar av sig. Det vill jag inte att dom gör. Du får ha vilka åsikter du vill, men mina hästar mår lika bra för det.

Dessutom så springer dom aldrig speciellt mkt om dom inte är oroliga, och då tas dom in.
 
Sv: Full fart? eller?

Jag tycker att det är sjukt att inte låta sin häst få springa och leka som den vill i hagen. Porslinshästvarning som fan! Att springa fram och tillbaka och vara orolig är inte samma sak som att bralla/rejsa av glädje.

Och det din häst gör på videon är inte i närheten av det dagliga rejs som alla hästar jag har haft brukar ägna sig åt..

Jag tycker det är sjukt att låta sina hästar rejsa runt okontrollerat i hagen:smirk: Jag skiter fullständigt i om du tycker jag behandlar mina hästar som porslinshäsar för det kan jag erkänna att jag gör. Tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Vad säger att en "porslinshäst" mår sämre.

Jag har aldrig påsått att rusa runt av orolighet är samma sak som är rejsa av sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Full fart? eller?

Går dom på sommarbete?

Nej, dom tävlas och hålls igång som mest under sommaren. Den hagen som dom går i på filmen går dom ett par timmar om dagen (vi har bara två såna hagar så vi måste dela) annars går dom i vinterhagarna.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp