Bukefalos 28 år!

Full fart? eller?

Sv: Full fart? eller?

Sjukt?
Hästens naturliga beteende.
Jag skulle också vara orolig om jag hade hästen i en rasthage om den rejsade men att kalla det sjukt är nog det dummaste jag hört.

Jag tror säkert att dina hästar mår jättebra. Det brukar tävlingshästar göra.
Min fundering var om dom inte skulle kunna prestera mer om dom fick använda musklerna på det sätt dom är skapta för.

Sen finns det faktiskt åtminstone en OS-ryttare som har sina hästar ute varje dag i stora hagar och rider dom i skogen.
Och jag har aldrig hört talas om att hon har haft rejsrelaterade skador på sina många hästar.
 
Sv: Full fart? eller?

Sjukt?
Hästens naturliga beteende.
Jag skulle också vara orolig om jag hade hästen i en rasthage om den rejsade men att kalla det sjukt är nog det dummaste jag hört.

Jag tror säkert att dina hästar mår jättebra. Det brukar tävlingshästar göra.
Min fundering var om dom inte skulle kunna prestera mer om dom fick använda musklerna på det sätt dom är skapta för.

Sen finns det faktiskt åtminstone en OS-ryttare som har sina hästar ute varje dag i stora hagar och rider dom i skogen.
Och jag har aldrig hört talas om att hon har haft rejsrelaterade skador på sina många hästar.

Men jag är inte OS ryttare och apar inte efter sådana. Jag behandlar mina hästar på det sättet som jag tycker är rätt, oavsett vad Malin B gör. Nej, jag tycker inte är sjukt att låta sina hästar rejsa. Jag blev bara så irriterad, för det är inte sjukt att inte låta sina hästar springar.

Dom presterar bra nu så jag ser ingen anledning att testa hur dom presterar om dom får rejsa runt.

Stoet rejsade runt i hagen en gång (jag tror även ni här skulle kallat det för rejsa) gick omkull och fick en krosskada i muskeln som troligen inte kommer bli helt bra (påverkar henne inte märkbart i ridningen men hon får daglig massage och kiropraktorbesök kanske 4-5 ggr/år) Jag vill inte att hon ska rejsa runt o skada sig igen.

Hästarnas naturliga betende går ju att disskutera, visst det är väl naturligt för dom att springa runt som dom vill men hästarna har ju anpassat sig till livet i fångenskap. Jag anser att hästarna naturliga behov inte är lika starka i fångenskap som när dom är vilda.

Tillägger: Jag rider ut mina hästar, dom får galoppera, dom går med flesta kompisar i hagen o.s.v. Det enda dom inte får göra är att rejsa runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Full fart? eller?

Nu fick jag backflash.
För ca 20 år sedan tog jag emot en arabåring som skulle gå på bete. Han hade gått i hyfsat stor rasthage men dom hade fått enorma problem med lera efter en våt vårvinter och hästarna hade i princip inte kunnat springa även om dom hade försökt.

Hagen han släpptes ut är ca 2 ha och han mottogs av min fjord med stor glädje - det struntade lillherrn i. Han hade inte tid att hälsa...Han rejsade...runt runt runt - i princip varje hörn slirade han i omkull - även mina hagar var sura efter denna vårvinter och gräset halt. Han var skitig långt uppe på korset.
Hans matte som var av den försiktiga typen var inte långt ifrån paniken men vad skulle hon göra - han gick ju knappast att få tag på.
Han sprang tills han var helt utmattad och avslutade med att rulla sig. Först nu kunde han tänka sig att hälsa.
Det var en lycklig häst i den stunden - jag var faktiskt så rörd av hans uppenbara glädje att jag hade tårar i ögonen. Jag hade ju sett hagarna han tillbringat vintern i och förstod vad han kände.

Det låter befriande! :)
Dem som står i små hagar varje dag får ju inte utlopp för sin energi, då är det tyvärr större risk att de skadar sig.
Får de däremot gå i en stor hage så får de inte såna tokryck som vissa är så rädda för. (jag kan förstå oron men det är inte anledning nog att ha hästen i liten hage, det blir bara en ond cirkel :crazy: )
I flockar i stora hagar ser man ofta harmoniska och lyckliga hästar.
Som inte springer och lerar upp längs staketet och inte brallar runt som dårar heller, utan som går runt och (-bökar häll jag på att säga :D ) letar mat.
Ibland har de också sina lekstunder som kan vara vilda men inte så farliga som "lekstunderna" är när hästen är på för liten yta med dåligt underlag (pga för liten yta...) eller släpps i en större hage.


Trots allt vi gör för att hästarna ska passa in i vårt levnadssätt så måste hästar ändå få vara hästar.:cool:
 
Sv: Full fart? eller?

Såhär års är det lite trångt i hagen pga all äcklig lera.

Men annars kan de kuta så fort de vill.
 
Sv: Full fart? eller?

Hästarnas naturliga betende går ju att disskutera, visst det är väl naturligt för dom att springa runt som dom vill men hästarna har ju anpassat sig till livet i fångenskap. Jag anser att hästarna naturliga behov inte är lika starka i fångenskap som när dom är vilda.

Det här vill jag att du utvecklar lite. På vilket sätt har hästens beteende förändrats till ett liv i fångeskap? Deras kroppar har förändrats på grund av aveln, men hjärnan och instinkterna och behoven är de samma? Vad är det som förändrats så drastiskt att hästen inte har samma behov av rörelse? Ta det inte som kritik mot att hästarna inte "får" springa i hagen, det är bara en allmän fråga om hur du tänker med ditt påstående.

Jag tillhör skaran som inte tror att en häst är helt tam. De är fortfarande vilda, men domesticerade och i många fall kuvade. Jag tror att i grund och botten klarar sig en häst utmärkt "på egen hand", precis som en katt. Givetvis ingår en flock i hästens naturliga liv. Och givetvis ingår ständig förflyttning. Jag har lite svårt att tänka mig att hästar i det fria springer runt och rejsar "för skoj skull", de leker för flockordningen och flyr från faror, men skutta runt bara för att skutta runt känns som slöseri med energi för en fri häst. Våra sällskapshästar däremot har inte samma utlopp för energin och kan därför skutta runt för att bli av med överskottet. Det är ju stor skillnad mellan att vara i ständig, om än lugn, rörelse och att arbeta intensivt en timma om dan och sen gå i en liten hage, och kanske rent av stå inne på box om natten. Det kräver mer energi att vara ständigt uppmärksam och röra sig över stora ytor, än att traska runt i samma gamla fotspår dag ut och dag in.
Missförstå mig inte helt nu, jag tycker inte det är något fel med att ha häst på stall eller på begränsad yta, men det går helt emot tanken på naturlighet.

Nu blev det lite alla möjliga tankar här, alla högst personliga och ovetenskapliga. Jag ville bara lufta mina tankar och kanske få ett svar.
 
Sv: Full fart? eller?

mina killar går i en äckelhage nu..pytteliten(enligt mig) och supergeggig..:(
ska dock börja stängsla min "egentliga" vinterhage så fort min gubbe har varit och plockat bort lite träd med skördaren..vill ju knappast göra det innan, då det skulle vara fullkomligt onödigt... byebye staketet, skulle man väl kunna säga:D
 
Sv: Full fart? eller?

oj...glömed att tillägga att i "vanliga" fall så rör sig mina hästar precis som dom vill i stoooora hagar.. rejsar eller latar sig... mest latar sig, men visslar jag så brukar det bli lite mer fart på dom:D
 
Sv: Full fart? eller?

-kl-
Det är tyvärr ett faktum här i södra Sverige att inga hagar håller för allt regn som kommit, så enda alternativet för hästarna att kunna röra sig är att ha sandade rasthagar. Våra går två och två i ca 20 x 40, och de drar en brall emellanåt, verkar i övrigt rätt nöjda. Visst hade det varit härligt att ha stora ytor, men för många av oss är det långt ifrån verkligheten. Hellre mindre och sand/grus än större och lera till knäna!
 
Sv: Full fart? eller?

Jag tillhör skaran som inte tror att en häst är helt tam. De är fortfarande vilda, men domesticerade och i många fall kuvade. Jag tror att i grund och botten klarar sig en häst utmärkt "på egen hand", precis som en katt. Givetvis ingår en flock i hästens naturliga liv. Och givetvis ingår ständig förflyttning. Jag har lite svårt att tänka mig att hästar i det fria springer runt och rejsar "för skoj skull", de leker för flockordningen och flyr från faror, men skutta runt bara för att skutta runt känns som slöseri med energi för en fri häst. Våra sällskapshästar däremot har inte samma utlopp för energin och kan därför skutta runt för att bli av med överskottet. Det är ju stor skillnad mellan att vara i ständig, om än lugn, rörelse och att arbeta intensivt en timma om dan och sen gå i en liten hage, och kanske rent av stå inne på box om natten. Det kräver mer energi att vara ständigt uppmärksam och röra sig över stora ytor, än att traska runt i samma gamla fotspår dag ut och dag in.
Missförstå mig inte helt nu, jag tycker inte det är något fel med att ha häst på stall eller på begränsad yta, men det går helt emot tanken på naturlighet.

Nu blev det lite alla möjliga tankar här, alla högst personliga och ovetenskapliga. Jag ville bara lufta mina tankar och kanske få ett svar.

Jag tror att många av dagens tamhästar inte skulle klara sig i friheten. Beroende på hur dem har behandlats. Jag tror te.x att en hästen som gått på lössdirft hela sitt liv i stor flock har större chans att klara sig än hästar som gått en och en i rasthage och har påverkats helt av människor (dvs mat, vatten m.m som då människan påverkar)

Jag tror att dagens tamhästar litar för mkt på människor för att förstå när det är ngn riktig fara. Klart det finns hästar som är "nerviga" och försöker fly för minsta lilla men många hästar är ju lugnet själv och litar till blindo på sin ryttare/ägare. Tror dessa hästar skulle ha svårt för ett liv i frihet för jag tror inte dom skulle förstå när det var dax att fly och inte.

Jag kan ha helt fel. Kanske finns studier om visa på raka mottsatsen, men så länge jag inte sett ngr sådana är det detta jag tror på.

En katt som varit innekatt i flera år tror inte jag skulle klara av ett liv i frihet (min egna katt kan inte ens klättra i träd. Hon har alltid varit innekatt) Jag tror att det är lite samma för en häst. En häst som påverkats mkt av människornas rutiner tror jag skulle ha svårt för att klara sig i friheten.

Hoppas det blev lite klarar, lite svårt att uttrycka sig förstårligt i skrift.
 
Sv: Full fart? eller?

Våra hästar går i relativt stora hagar...alla utom hingsten. Varför? Vi har helt enkelt inte tillräckligt mycket mark för att en häst som går ensam skall få en jättehage. Hans hage är ca:60*60m. Han kan röra sig fritt i alla gångarter och ser inte ut att lida det minsta. (hade jag kunnat hade han gärna fått större dock.)

Angående din fråga. I förra veckan fick han springa av sig i stora beteshagen för att jag skulle få lite foton. Blev inte alltför mycket spring eftersom han mest ville kolla in brudarna runtomkring och sniffa på marken.

04.jpg
 
Sv: Full fart? eller?

Tror att om allt skulle ställas på sin spets så skulle de nog veta när det var dax att shappa, även om den känslige märker av faran snabbare.

Kicki :)
 
Sv: Full fart? eller?

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?

.

Hehehe...hästen har en hage på 1hektar men den springer han minsann inte i. :crazy:
Det gör han däremot i sin rasthage på 40x60 m :rofl:
Vet inte varför han gör så...men det ser ganska kul ut när han bockar och far som en liten rodeohäst. :)
Senast gjorde han det idag...hehe...knasig häst. :D
 
Sv: Full fart? eller?

Jag personligen tycker att alla hästar har rätt till en stor hage!
Mina hästar från gå i enorma hagar året runt, den ena är dock med mig på skolan där jag går och han hage är 50x60. Han går tillsammans med hans flickvän och de har lagom roligt ihop, de leker och pysslar om varandra hela dagarna.

Hagen är sandad och blir inte lerig:D

Den hästen jag har med mig åker alltid hem på loven och går då i stor hage med två andra hästar som går väldigt bra ihop. Det brukar bli fart på honom när han kommer hem och då blir jag så glad att han får vara häst igen. Jag tycker ändå att han får tillräckligt med stimulans när han går i mindre hage, han går ute mellan 7 och 4 och sedan rids han varje dag.


Hemma på höstlov

Han har varit skadad hela förra sommaren och lite till för han sparkade sig själv på ringbandet när han och hans kompisar rejsade i hagen. Sedan har det tagit ett halvår att sätta igång honom då han blev knäpp och rymde och gick omkull (pga. sjukhage)
 
Sv: Full fart? eller?

Hon har möjligheten varje dag att springa, har en mkt stor hage. Men tillfället tar hon inte offta, skönare att ta de lugnt:p
 
Sv: Full fart? eller?

Kanske de skulle bli förvirrade i början, både innekatt och häst, men de skulle antagligen anpassa sig oerhört fort. Att vara vild är inte att vara rädd för människor, det finns massvis av vilda djur som inte är rädda för oss. Inte här, för här har djuren lärt sig vara rädda för oss.
Men hur menar du att hästarnas beteende har förändrats så behovet av stora ytor är borta?
Vi har delade meningar om detta. Det är väldigt svårt att bevisa något när det gäller djur, man kan ju inte gärna fråga dem. Vill minnas att jag läst en "studie" om hästens vara eller inte vara tämjd i ordet rätta bemärkelse. Om jag hittar den igen kan jag plocka fram den.
 
Sv: Full fart? eller?

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?

När jag skulle ta in dem på nyårsafton. Tydligen var jag ett monster som den vita araben måste leda bort sin flock ifrån. :p

Men våra hästar brukar få bralla runt bra mycket. De är ganska stolliga så de gör det självmant och med glädje, oftast under luncherna när man står där med tre påsar i var hand och ser hjälplös ut. :crazy:
 
Sv: Full fart? eller?

har 2 hästar på 1.5 hektar och de rejsar runt ibland, helst när man släpper ut dem på morgonen, men annars tar de mest lugnt och springer inte mer än nödvändigt.
 
Sv: Full fart? eller?

Sjukt?
Hästens naturliga beteende.
Jag skulle också vara orolig om jag hade hästen i en rasthage om den rejsade men att kalla det sjukt är nog det dummaste jag hört.

Jag tror säkert att dina hästar mår jättebra. Det brukar tävlingshästar göra.
Min fundering var om dom inte skulle kunna prestera mer om dom fick använda musklerna på det sätt dom är skapta för.

Sen finns det faktiskt åtminstone en OS-ryttare som har sina hästar ute varje dag i stora hagar och rider dom i skogen.
Och jag har aldrig hört talas om att hon har haft rejsrelaterade skador på sina många hästar.

nej det är sällan man hör det. jag hör fler "olyckor" från andra håll som beror på boxsparkar (vad nu det kan bero på...)
 
Sv: Full fart? eller?

Hehehe...hästen har en hage på 1hektar men den springer han minsann inte i. :crazy:
Det gör han däremot i sin rasthage på 40x60 m :rofl:
Vet inte varför han gör så...men det ser ganska kul ut när han bockar och far som en liten rodeohäst. :)
Senast gjorde han det idag...hehe...knasig häst. :D

endast inburade fåglar har en längtan, de vilda flyger (eller behöver inte för att de vet att de kan)! mkt vanligt! har ett sto som gör saltomotaler om hon är inne i en box själv (vid de få tillfällen hon varit sjuk) - så fort hon är ute i friheten är hon filbunken själv igen.....
 
Sv: Full fart? eller?

jag har för tillfället 4 hästar i en liten rasthage men har hagbrist tyvärr. men iaf. 2 ska snart bort från stallet så då ska dom 2 andra flytta till en större hage. när de blir vet jag inte.:crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp