Bukefalos 28 år!

"Fyllning" i sadelgjord?

Thalbaz

Trådstartare
Jag är i behov av en kort hoppgjord/fälttävlansgjord men de få som finns på marknaden är snordyra eller av fel modell. :( Jag tänkte då att jag skulle sy en själv men undrar vad man har som "fyllning", någon som vet? Jag har försökt få tag på en begagnad vanlig hoppgjord som jag kan slakta men utbudet av billiga verkar väldigt begränsat.
 
Foam (skumgummi) i olika former är nog det vanligaste, åtminstone bland de fabrikstillverkade gjordarna. Personligen fodrar jag helst med ullfilt, eftersom jag tycker att det fördelar bättre.

Om jag får vara lite sån, så tycker jag att en bra sadelgjord är värd att satsa på. Delvis för att sadelgjordens hållbarhet är en säkerhetsgrej.
 
Jag hade nog satsat på att sy ihop en vanlig rak syntetgjord med en läder mittdel.
så att man kan få en tjock avlastande del mot bröstkorgen och mjukt tunnt mot armbågarna
 

Liknande trådar

Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Magnum
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 750
Senast: ptr
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp