Bukefalos 28 år!

Gå mot strömmen - bildtråd!

Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Inte för att vara sån men att ha ett halvblod som körhäst är väl inte att gå emot strömmen? Det är väl en av deras ursprungliga uppgifter? Sen att folk inte längre kör dem så mycket är väl en annan sak.
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Inte för att vara sån men att ha ett halvblod som körhäst är väl inte att gå emot strömmen? Det är väl en av deras ursprungliga uppgifter? Sen att folk inte längre kör dem så mycket är väl en annan sak.

Nej, men eftersom det ändå inte är så vanligt längre (Även om det i stort sett bara är "halvblodshästar" i eliten i körning) - och att det här är en bildtråd praktiskt taget utan bilder så ville jag bidra med något liknande som det gavs exempel på i ursprungsinlägget.

En shettis på dressyrbanan eller en islänning som hoppar är inget konstigt i mina ögon heller, men det är ovanligt att man ser det.

Jag rider dressyr på min paint (och har påbörjat inkörningen), vilket kan ses som att gå emot strömmen här. I USA används paintarna till ALLT, även galopp i stor utsträckning, men här i Sverige är det rätt ovanligt - "det är ju westernhästar". Nu har jag ingen bild på det så jag postade den jag postade istället. Så dumt av mig.
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Så dumt av mig.

Äh, lägg av att larva dig! :)

Vi har nog bara uppfattningar om vad gå mot strömmen innebär, ingen fara på taket. Ett halvblod som körs är inte att gå emot strömmen i mina ögon men du tycker det och det är helt okej. Du behöver inte hålla något försvarstal för det. I mina ögon är att gå emot strömmen när hästen gör något annat än vad den är ämnad till men det är ingen sanning utan bara min åsikt.
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Men i så fall, kan man någonsin gå emot strömmen? Halvbloden idag är ju oftast avlade för ridning, väldigt sällan körning.
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Klart du kan. Det räcker väl med att rida en travare så går du mot strömmen. :idea: Eller hoppa med en ardenner.

Nog med trådkap för min del :)
 
Senast ändrad:
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

*kl*

Vet inte hur mycket mot strömmen det egentligen är. Men eftersom jag jämt får försvara att jag är 30+ och rider ponny antar jag att det är det:p.

582062_3909429866108_1213466032_n.jpg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

jobbade i galoppstall där en av hästägarna tog hem sina hästar på lågsäsongen och höll igång dem själv, den ena fick även hjälpa till att valla hem förrymda ungtjurar... meer än en gång och kom sen tillbaka i träning hos oss, en helt underbar ride!!!!:love:

för tillfället håller jag på att köra in mitt 19åriga arabsto!
har tidigare dragit hem småvirke från skogen som blev bommar på ridbanan, men då uppsuttet i westernsadel...;)

Tittade igår på dokumentären om Buck Brennahan (amerikansk western/NH karl) och i dokumentären var det en kvinna som hade dressyrhästar som hon brukade ta med till Buck och valla kor med. Hon sa att det hade gjort massor för deras träning då hästarna helt plötsligt fått en mening med dressyrträningen. Hästarna kunde lättare förstå kovallningen och tyckte nu att de övade på att valla kor när hon dressyrade i ridhuset :p
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Hahaha ja det var ju klockrent! :D Tänk om alla kunde vara så "openminded" :)
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Haha, när jag skrev det där inlägget blev jag sugen på att åka till min kompis som rider western och slänga på hennes westernutrustning på min långbente dressyrfjant bara för att.. :p
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Western är jättekul! :) Det jobbiga är att sadlarna är så förbaskat tunga :p
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

pf, heldre en tung häst på en puttehäst (som de flesta westernhästar är) än en normal dressyrsadel (inte så lätt den heller) och sadla på en häst på 170.. ffa om man är pygme själv :D
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Och jag som sysslar med körning uppfattar det som att MÅNGA har halvblod ;) Inte bara i elit.
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Äh, ponny is the shit. Jag har två islänningar av ponnymått och storleken var en stor (liten) orsak till att det blev just det. Jag är 31 och vill icke rida storhäst :)
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Jättefina! Och stå på dig, det är inte alls konstigt att rida ponny fast man är vuxen :)
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Jag är 45 år !!! och har 2 ponnies :)
Har bara haft en storhäst i hela mitt liv , och förutom ponny bara haft islänningar.
Så Keep Going med ponny ! :love:
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Ett tillägg angående körning då .. Islandsvalacken som jag vallade kor med var inkörd också.
Min mamma som inte rider körde hnm en del , och tyckte det va jättekul.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 747
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 815
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp