Bukefalos 28 år!

Gå mot strömmen - bildtråd!

Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Jag harvar paddocken med mitt halvblods sto ;)

Det gjorde jag också med min gamla halvblodsdam! Har tyvärr inget foto på det, men eftersom detta ska vara en bildtråd så lägger jag istället in en bild på när vi tränar Long rein /Långa tyglar

Hstochhund059.jpg


Och det är väl inte så ofta man hör halvblodsägare som tränar det med sina hästar - eller?

Nu finns tyvärr inte det gamla härliga stoet i livet längre. Hon har ersatts av ett litet Lipizzanersto. Blir nog mycket Långa Tyglar-träning med henne också - fast det är ju inte något ovanligt med den rasen. Rasen i sig är nog mer ovanlig i så fall!
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

*KL*
jag vallade kalvar o kossor (och hästar) med min förra halvblodsherre :). red lite westernlektioner också :). ingen bild på just det, men vi var lite "oklädda" på hoppbanan utan nosgrimma, förstora stövlar (lånade, jag red alltid i gympadojjor annars..?)
I3115686W676H485V20120904T194247Z.jpeg


Och sen, anser int edet går mot strömmen egentligen, bruksridning i sverige är väl egentligen en svensk variant av spaniens WE. men jag var väldigt ensam på DM i bruksridning med att rida spanjor
och fick väl på allmänt intryck npn kommentar i stil med "fin och mycket trevlig runda och ekipage, fortsätt träna med din vackra speciella häst" :p
I3252636W676H469V20120831T174243Z.jpeg


och jätteovanligt är det väl inte, vet fler (genom buke) som hoppetränar med sina spanjorer men häromkring där jag bor har jag varit ensam på hopp o terrängbana med spanjoren. (gamla bilder, numera hoppar vi inte, men det beror på min sjukdom)
I2237788W528H419V20120831T174244Z.jpeg

I2008362W446H507V20120831T174244Z.jpeg


angående körning med halvblod.. jag hoppa smin donn abli rinkörd, än så länge tömkör vi bara. och dte i sig är absolut inte ovanligt. men däremot sättet vi gör dte på kanske ;P
I3353239W676H449V20120831T165619Z.jpeg

I3353244W676H449V20120904T214413Z.jpeg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

fortsätter:
det är ju dock skillnad på att ha annan utrustning o att rida annan ridning. jag är ju klassisk ryttare i grunden, numera är jag väl dock bara en blandning mellan skogsmulle, hobbyryttare och handikappryttare, men ridit endel lektioner och försökt ta det jag tycker är bäst från olika discipliner, såsom western ar, dressyr, centrerat, frihetsridnign etc etc. tar dte som passar mig o hästarna. märkte iaf när ridskoleryttare red min halvblodsdonna att hon int elyssnar såpeciellt bra på ridskolehjälper *ops*.
men tar även utrustning från olika stilar,
så min spanjor går med engelsk utrustning, medans halvblodet går med iberisk, för att jag sitter stabilare i sadeln (och för att hon är överbyggd och den sadeln ligger bättre)

I3344236W676H458V20120831T165619Z.jpeg


av samma anledning får halvblodsdonnan gå med westernutrustning (även om jag inte anser att vi rider western för det), men hon gillar sadeln (som inte är av den tyngre sorten, o jag har nåt att hålla i :p)
I3340621W676H420V20120831T165619Z.jpeg




alla sätt är väl bra utan de dåliga?
I3233225W676H470V20120902T070732Z.jpeg



mest ser vi dock ut såhär
I3254799W676H476V20120814T064728Z.jpeg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Vad inspirerande det var att se dina bilder!! Nu vet jag inte vad du lider av för sjukdom, men att se dig i rullstolen tömkörande din häst ..... wow!!!

Får mig att skämmas lite, har diskbråck och ynkligt dålig rygg och går här och tänker "buäää, jag kan nog ALDRIG rida mer!" men när jag ser dig får jag en tankeställare!! Tack!!

Inte riktigt vad tråden ska handla om, men jag var bara tvungen ....!
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Tack. kul att höra. jag som gick in här för att jag tänkte att nu har jag hunnit på 120 påhopp, spec för jag glömde skriva att jag vet halvblodsdonnan ÄR tjock o bukig dels pga föl, sen för hon blir tjock av att titta på gräs, + sen angripen av blodmask, avmaskad nu, men mest för hon inte gått ihop sen hon bar fölunge)
men som sagt tack! :) nu kan jag iof gå o stå lite, men inte så mkt så orkar inte tömköra så mkt, men den hästen älskar att bli tömkörd så :). har ingen direkt styrka i armar o ben (och saknar balans, koordination, ork mm) så de två pollarna är mest tränade o lyssnar på rösten o sätet. haha o mitt framtidshopp- min lilla 4åriga halvblodsto- som aldrig skulle kunna gå kvalitet nu i höst, är aldrig riden i paddock ens... men hon går rida ut i alla gångarter o rids i grimma eller halsring utan problem :heart.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Du har så kul med dina hästar!! Jag tycker det är härligt att se dina bilder och att se dina hästar som är så allround!
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Jag är tant och rider ponny, jag rider även barbacka fortfarande både på ponnyn och min stora häst! :banana:

Jag har lärt mig att barbacka ridning tillhör ungdomen och barndomen och endast göres på ponny!:o:D
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Du är så otroligt inspirerande på alla möjliga sätt med dina hästar! Man ser verkligen att ni har en riktigt härlig relation och ni verkar trivas och ha så roligt med varandra vad ni än gör.

När jag ser dina bilder tänker jag att om jag varit häst hade jag velat vara det hos dig :D
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

*KL

Även jag är vuxen som rider ponny :D

(och det är ju trots allt en bildtråd)
SAM_0707.jpg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

+missfideli

:o Tack :). kul nån uppskattar fotona, haha vågar knappt lägga ut längre, rädd att bli påhoppad som för oseriös o blabla. (MEN jag insåg ändå när jag blev sjuk att tävlingshästen jag fött upp för att satsa med och som var typiskt "tävlingshäst i både kropp o huvud)" inte skulle passa/trivas som "hobbyhäst o gå lite halvmycket" och att dte var förmkt häst för en sjuk kropp så sålde honom, han var sådan som nog trivs bäst med regelbunden, seriös, hårdare träning. liksom min yngsta unghäst som nog också hade blivit "förmycket häst".

ylvaaskersund: haha jag har också fastnat i barbackaträsket.. för ett tag sedan såg jag att halvblodsdonnans sadel (hon har en vanlig hoppsadel) hade möglat *ops* (fats hade haft den 3veckor innan i ösregn då hon- ja halvblodstjejen- gick ponnyridning :p)
För ett tag sedan hade jag TYSK PONNYridning på SVENSKT halvblod med AMERIKANSK utrustning på "kropp/teckenspråk"

är ju också vuxen ponnyryttare, uppfödd med halvblo dmen när jag fyllde 20 och fick välja själv köpte jag ponny, men numera har jag fodervärd/medryttare på honom så rider inte honom så mycket, så bidrar inte med något ridbild, fast dte är en bildtråd så för att inte döda den får ni en bild på gulleponnyn iaf. även om trickträning med ponny inte är att "gå mot strömmen" så får ni sån bild ändå.
I3345258W676H457V20120905T102351Z.jpeg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Jag är tant och rider ponny, jag rider även barbacka fortfarande både på ponnyn och min stora häst! :banana:

Jag har lärt mig att barbacka ridning tillhör ungdomen och barndomen och endast göres på ponny!:o:D

I så fall går jag också mot strömmen :D

559167_10151917291005061_1309867108_n.jpg

Det är dessutom en travare. :p

Och så rider jag dressyr i hoppsadel :eek:
644358_10152096385270061_678298507_n.jpg


Och hoppar med ovan nämnda travare (näh, det är ingen ordning på oss)
205390_10151855548635061_2068236876_n.jpg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

kl

Räknas nog också som lite udda.
Är snart 23 år, dressyrfreak som rider "ponny", mest barbacka dessutom. Av någon anledning rider jag mycket bättre barbacka och han trivs bäst så.. kanske borde sälja sadeln? :D Undra vad de säger om man kommer till en tävling barbacka?
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

*kl*

Inte jättemycket mot strömmen, finns ju fler som jag men jag rider och tävlar fjording framförallt i dressyr. :)
Vi har startat Msv C och har vinst och placering t o m LA i dressyr och startat 90 cm hoppning. Är då också vuxenryttare på ponny då Simon är 1,46, vi tävlar mot häst.

dsc00744_503ce459e087c337e90004e7.jpg

img_9810_5033d53d9606ee2938000b9d.jpg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Måste bara säga att jag älskar er som ekipage, det ser så himla trevligt ut! Och så är det kul att se en slimmad fjording i fin form :) Tyvärr ser man ju oftast motsatsen, så precis som med travare är det kul att se någon som bevisar att det självklart fungerar att använda annat än halvblod!
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Kl

I morgon ska jag och medryttarhästen rida för islandshästtränare! Hon är ju skäck och nästan ponny så ingen kommer märka nåt ;)

230580_10150171064207343_941331_n.jpg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Jag tror min gamle ponnygubbe kvalar in här. Hela hans existens är väl en "mot strömmen"..

Han dömdes för mer än 20 år sen ut för lynnesfel innan jag köpte, mot bättre vetande iom unga år. Idag hänger vi fortfarande ihop. Han är 29 år och har trots tidigare liv och det faktum att han är Islandskorsning och 4-gångare med taskig exteriör lyckats bli utbildad motsvarande msv och piaff och galoppiruetter.
Han har tom blivit skolhäst och fått släpa runt på några av mina elever då deras hästar inte varit lämpliga.
Han har också trots tidigare haft nära flykt och panik och fight/försvar blivit så trygg att han går att rida i halsring eller grimma. Det går att ha handhäst och han kan lite trick a la buga och ligga.
Hoppa har han alltid klarat av att göra hööögt. Men matten är dålig på det. Så det har fått vara. Vi har bara tagit oss över småpinnar mest.
Man kanske inte kan lära gamla hundar att sitta. Men gamla hästar kan lära sig ligga på signal iaf. För det lärde han sig för något/några år sen. ;)
Att jag som är 32 år och jobbar som dressyrtränare har kvar min raggiga gamla ponny är väl också lite mot strömmen.

Något ponni tycker är kul är att stå utanför boxen när matte är "inlåst" och mockar. Lite mot strömmen.. Han tror på ett nytt herravälde där luddiga ponnier styr över människor i burar. :P
Rymling.jpg


Nu är han så trygg i ligget att man kan gå bort en bit. Där har han fått godis att leta fram för att fördröja viljan att kliva upp.
GubbZebLigg.jpg


Jo då, här är ponny och jag med min andra häst. Vackra lillskit för släpa in det gräs jag repat åt herr Spanjor. Även dressyrfolk kan rida så iklädd de kläderna.:angel:
MinaKillar.jpg


Islandskorsningen bor i stall. Vackra halvblodskillen av stam bor här ute. Det är en stor-flock som brukar bestå av runt 30 hästar på lösdrift.
Flocken.jpg


Ibland är vi trötta!
Trtta.jpg
 
Sv: Gå mot strömmen - bildtråd!

Min lillskit och annat finstammat halvblod som jag har i träning får skoja lite, tandemlongering:
GulleTino.jpg


Det här gör vi för det mesta:
Danionormal.jpg


Men ibland vill vi leka:
StKors.jpg


Alla dessa tre ovanstående kan buga och ligga på given signal och stå på pallar etc. Men jag hade inga bilder på just det på den här datorn. Vi varvar dressyr, trickträning, långritter ute, åka skateboard med häst efter, handhästar med två samtidigt etc. Det är inte sånt folk förväntar sig att en dressyrkärring ska syssla med. Och om de ser mig i jeansoch sysslandes med sånt blir de rätt förvånade då de ser mitt dressyrjag.

Herr spanjor som tävlat tom GP(inte med mig ;)) måste ju också få skoja till det!:
RunLoco-1.jpg

Den här lilla gulle fick också lära sig ett gäng trick.

Mina tränare har en Lusitano som gått svårklass hoppning. De skolade om honom till svårklass dressyrhäst ist. Nu gör han fortfarande levad, vid 27 års ålder. Jag vågar dock inte lägga ut deras privata bilder på det. Men han är fantastisk den hästen, så stark och fräsch fortf! Kul!
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 748
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 815
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp