Bukefalos 28 år!

Galopp strömsholm 6 juni? Buketräff

Åå Bia, det vore så kul att få träffa dig också, efter allt du har stöttat mig med, när shady skulle föla.
 
Det är startanmälan till strömsholm på torsdag kl 9.30 sen vet man tiderna bättre! men det är bara två ponnylöp i år :cry:
 
Kan kolla imorgon. Min stallägare har en totto som skall vara med så han borde ha koll på tider. :bump:
 
bra, kostar det nått att kolla?! ni ska vet a att jag är totalt nybörjare när det gäller galopp och jag ska ta med mig en kopis som är lite smårädd för hästar. Men hon är intresserad av att se vad jag komme rinrikta mig på..för hon åker till usa ett år fremöver bara en vecka efter Gn på strömsholm
 
Ser verkligen fram mot att få åka till Strömsholm, massa fina hästar och glada människor! Måste bara be er hålla tummarna nu på Söndag oxå, då ska vår lilla 2-åring ha premiär i utställningsringen på Kumla. Ska bli superkul att få se vår egen lilla pålle i ringen, nytt för båda två. Dock har den lilla grabben unghästvårtor som kommer dra ner en del poäng, men det är inget att göra åt. Målet för honom i år är Riksen och då är de förhoppningsvis borta och de ser honom på ett annat sätt. Vi tar Kumla som en träning, övning ger ju som sagt färdighet.
Kramar från en förväntansfull Fru Björk
 
Ursäkt får du ställa ut om hästen har unghästvårtor(pappilom någonting) Kolla med Elshacera vet att hon INTE fick åka med sin pooy förra året när den hade det. Detta med tanke på att man kan smitta andra och att dessa vårtor kan bli besvärliga om man har otur. Förresten med tanke på de andra ska man gog frivilligt stanna hemma eller...Kanske är priset mer värt. :confused:
 
Jag har pratat med min handler om detta, det är även hon som har tränat och skall visa honom. Hon har hållt på med utställningar i mer än 25 år och hon om någon borde väl sagt något till mig i så fall? Vårtorna är på gång att trilla av nu så snart borde de vara helt borta, dock inte till Söndag. Jag har ingen erfarenhet alls av utställninar så jag litar på henne till 100 %, vore väldigt konstigt om hon lagt ner så mycket arbete på honom till Kumla om han inte skulle få vara med.
 
nää ja vet inte vem du är..hmm..är det sanna??tessi? hmm du får nog ta och säga för jag kommer inte på det :confused:
 
Kan kommentera det hela tänker då på Tessans inlägg och svaret på detta. Det var mig Tessan avsåg när hon skrev att jag haft det på mina ponnys. Mina ponnys fick alltså unghästvårtor=papillom.Angående att ställa ut, jag valde att inte göra det med HÄNSYN till övriga deltagare. Detta pga att om man har otur sprids dessa i kopiösa mängder på hästen/ponnyn. Så var fallet med "min"ponny. Detta i sin tur innebar att hela hennes huvud var fullt av vårtor och jag lovar att hon led. Dessa vårtor fick dagligen penslas under 2månadaers tid av receptbelagt preparat. Något sådant vill jag INTE vara skyldig till att andra drabbas av. Valde därför att avstå från att visa då utan väntade till längre fram.Detta var alltså mitt eget val med tanke på HÄNSYN till andra.Min vetrinärs rekommendation var också att avstå.Kan även kortfattat berätta lite om papillom är ett virus.Smittar genom direkt eller inderekt kontakt. Är vanligast på 1-3åriga hästar därav namnet unghästvårtor. läkningstid upp till ett par månader,kan i svåra fall kräva kirurgiskt ingrepp. Man kan vaccinera emot det.Hur du no gör Björkis är upp till ditt eget samvete, det är alltså inte förbjudet att visa. Däremot att din handler inte protesterar kan jag förstå, med tanke på att hon dels säkert vill visa och sedan att hon troligen får betalt för det.
mvh Elschacera :bump:
 
Ett litet tilägg till ovanstående. Att jag valde att ej visa berodde alltså på hänsyn till andra. Detta pga att jag
1)Inte kunde garantera att folk inte rörde vid min ponny och sedan rörde andra
2)På ponnyutställningar tittar domaren på tänder kan även stryka med handen över ponnyn m.m Då jag inte trodde att Domaren bytte kläder eller spritade händerna mellan varje häst förelåg även här en smittorisk
Övrigt hyr man box på stället bör man alltså tänka på att smittan kan "ligga"kvar i denna och smitta nästa häst.
Skulle även gissa på Björkis att din handler inte byter kläder och spritar sig mellan de olika hästarna hon/han visar, men detta är ju något du kan säga till om.
För övrigt visst det kan verka överdrivet att inte visa, men som sagt var får man det ordentligt är det inte kul. Innebär i vissa fall som jag skrev i tidigare inlägg kiurgiska ingrepp.Man vet ju faktiskt INTE hur den häst man smittar blir drabbad och jag antager att även små fölisar finns med på Kumla. Du gör som sagt var som ditt samvete tillåter och lycka till om du ställer ut.
mvh El
 
Självklart får hon betalt för att både träna och visa honom, men det är irrelevant i denna fråga. Hästen är på väg att tappa sina vårtor nu så därav genomför vi denna utställning som förberedelse inför RIKS.
Att det sedan är vanligt på unghästar vet jag, har två 3-åringar hemma som även dessa hade vårtor som 2-åringar, och detta i kopiösa mängder, dock led de inte, såg bara allmänt fula ut kan jag lova :D.

Och sen finns det en massa olika uppfattningar huruvuda man skall pilla/pensla på dem, jag tillsammans med min veterinär anser inte att man skall vara på dem ifall hästen inte lider, de har trillat bort av sig själva, iaf på mina hästar. Jag har därför valt att låta dem försvinna naturligt utan att hjälpa till. Enl min veterinär kan det bi värre om man är på dem, att pensla kan i värsta fall leda till att de får "aknegropar" istället och det vill jag undvika.

Jag tackar för ditt inlägg, men vi har ändå bestämt oss för att genomföra utställningen.

Marie Björk
 
Javisst finns det olika uppfattningar om man skall behandla eller ej. Men som jag betonade i tidigare inlägg. Har man otur får ens häst dessa i stora mängder vilket medför lidande för hästen. Detta i sin tur gör att det ENDA ALTERNATIV SOM ÅTERSTÅR ÄR BEHANDLING DÅ KIRURGI OCH MED PENSLING.Jag önskar dig lycka till på visningen av din häst och HÅLLER TUMMARNA för att ingen annan smittas.Undrar även om du hade tänkt åka på riksen,isådana fall vore jag ytterst tacksam om du informerade om din häst fortfarande har vårtor. detta pga att jag vill undvika denna smitta på min unghäst och har funderingar på att åka dit.
mvh Elshacera :bump:
 
Jag vågar nästan till 100% lova dig att pålle inte har några vårtor kvar till RIKS, de är som jag tidigare skrev på väg att trilla av nu.
Givetvis skulle jag kunna informera dig om vårtorna, men tror som sagt vad inte att de finns kvar till RIKS, när de väl börjat trilla av brukar det gå fort, tyvärr inte till denna Söndag men ändå.

Hur skall vi kunna hålla kontakt då?
Måste kunna komma åt dig på något sätt ifall det skulle bli nödvändigt.
 
Hej igen mycket enkelt eftersom denna tråd startade som "BUKETRÄFF"på strömsholm och jag dels erbjudit sängplats till de som behöver samt att vi även om vi skall ha träff bör kunna sammanstråla. Är mitt förslag följande kan slänga ut mitt mobilnummer här och på så vis "hålla"lite i samlingsplats och att vi hittar varandra på Strömsholm.Vad tycker ni andra kan det verka vettigt?? :idea:
 
Det vore naturligtvis bra om du skrev ut ditt nummer, men jag hade nog personligen inte vågat. Det finns så mycket skumt folk som man inte vet vart man har. Läskigt :crazy:
Förhoppningsvis är de inte inne på Buke och fördriver tiden :o
 
Det är ingen fara. Arbetar med de där "konstiga" farliga människorna.Finns ju alltid spruta i häcken och tvångsvård hihihi Skämt åsido. Jag är inte så lättskrämd. Så till alla en liten uppmaning hur många av er kommer?Är det någon som behöver sängplats?Tycker ni att jag skall utgöra "sammbandscentral"med mitt nummer,om så lägger jag ut det här. Mvh Elshacera :bump:
 
För att göra saken lättare och att du ej skall behöva lägga ut ditt nummer till allmän beskådning, så tycker jag att du PM:ar oss som sagt att vi skall komma.

En fråga till er alla som skall med och träffas. Är det OK om Mathias (min son) hänger med? Vet att han skulle bli överlycklig om han fick det, sedan har han en enorm beundran för Bia som han gärna vill träffa. Er andra har han ju inte pratat med här på Buke. Men jag vet att han gärna skulle vilja träffa er.
 
Det är ingen fara med nummret alltså... Ligger redan ute på nätet via vår hemsida.Nåväl här kommer nummret 070-4960021. Vi kan väll alla hålla koll på denna sida framåt slutet av nästa vecka och härigenom meddela om vi kommer eller ej. Gäller ju att räkna in fåren... :bump:
 

Liknande trådar

Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
557
Senast: Fille
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: Jeffery
·
Fritid Jag är hopplöst dålig på att riktigt förstå hur Stockholms olika stadsdelar hänger ihop så nu vänder jag mig till buke för att få hjälp...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp