Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Kl
Blir en liten spontantripp till Ullared imorgon. Ska till Göteborg så varför inte ta den "lilla" extra svängen när man utgår från Linköping? :) jag har inte så mycket pengar men jag kanske kan få tag i sista julklapparna och något från hästavdelningen i alla fall :).
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Någon som vet om de har Back on track hjälmen fortfarande och vad den kostar?

Pappa är tydligen rädd om huvudet på sin dotter :D

Om hjälmen finns där tänk på att öppna den inuti o kolla datumet på den! Jag var på vippen att köpa en där för något år sedan, 1000kr billigare! Öppnade o kollade tillverkningsdatum... Hjälmen var redan 2-3år gammal. Dvs bara halva livslängden kvar... Jag köpte den inte.
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Vaddå?
Vilken hylla hittar man det på?
Heter de loppfrö där också eller de har något finare namn där? =)
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Finns ofta att köpa i lösvikt, oftast bland de där att blanda sin egna müsli men även färdigt i påse på samma hylla som linfrön, solrosfrön osv.
Psyllium heter de egentligen.
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Av ren nyfikenhet, vad ligger kg/priset på när man köper det på det viset jämfört med att exempelvis köpa 5 kg hinkar? Är där massa pengar att spara in? :)
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Loppfrö brukar finnas (tror det står psylliumfrö på hinken?) och kostar 189 kr för 3,5kg (54 kr/kg).

Men ännu lite billigare är att köpa Biofarmabs loppfrö i 25kg säck. I "min" butik kostar den 1180 kr (47 kr/kg). 5kg-hinken kostar 390kr (328 kr på Börjes), så det blev 770 kr billigare med säcken jämfört med fem hinkar, dvs två hinkar på köpet. Jämfört med Gekås blir det 170kr billigare för 25kg

Min häst får 1 dl loppfrö varje dag så det går ju åt sakta men säkert och de blir ju inte dåliga bara man förvarar dem torrt. Men har man bara en häst som man vill ge en kur kanske man kan gå ihop några stycken och dela på en säck.
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Dammsugarhäst som plockar i sig allt möjligt i hagen, som gräsrötter och hörester med grus på. För några år sedan blev det resa till Helsingborgs djursjukhus med en häst som sprutlackerade stallväggarna och tvätt av svans två gånger om dagen. Orsak - stora mängder sand i magen/tarmarna så det var slangning med massa loppfrön under några dagar som gällde som behandling. Så nu får hon det i förebyggande syfte, märks direkt om hon inte får det på ett par dagar. Hon har alltid haft känslig mage.
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Min är inte så känslig som dig men ser nu att han går runt och pillar i geggan...eftersom frost och snö lyser med sin frånvaro tänkte jag köra nån vecka i månaden med loppfrö för att vara på säkra sidan...
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Min veterinär tyckte jag skulle ge linfrökakor istället ?!?!
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

På inköpslistan stod ofodrat regntäcke i strl 115, 150-200g-täcke i samma storlek, ett dressyrträns i strl ponny och något spännande bett.

Efter att ha mätt alla täcken jag kom över i strl 115 (vilket inte var så många) och endast ett faktiskt var 115 (övriga upp till 135) så gav jag upp vintertäckesletandet. får helt enkelt hoppas på att det ska fortsätta vara plusgrader. Enda täcketjag hittade var fleecefodrat regntäcke utan ställbar bog, var skeptiskt men behövde ett täcke, så det fick hänga med hem. Satt som en smäck på ponnyn, tur det.

I övrigt blev det ett bogskydd, en elastisk maggjord, en dressyrnosgrimma (billig!) en hjälm, lite handskar i varierande material, två par helskodda ridbyxor för motsvarade mindre än halva priset på vanliga lågpriskedjor, arnika och aloe vera... på bettfronten fanns inga "annorlunda" bett, mest bara vanliga standardbett. tränsbett, nån pelhamstång och nåt kimblewick. Silvriga gummisnoddar också, tänkte att det skulle se bra ut på en ponny med grå man :)

Jag kan tycka att det var lite urplockat och "klent" med varor, hade förväntat mig ett tätare sortiment. Jag är å andra sidan ganska kräsen och vill ha massor att välja bland, jättebilligt, och det är kanske lite höga krav. Några svarta stylebytyrakavajer fanns kvar, och flera fina tävlingstoppar. fanns även gräsreducerare i storlek både jättestor och jätteliten :)
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

Min veterinär tyckte jag skulle ge linfrökakor istället ?!?!

Det nyaste är att man varken ska ge loppfrö eller linfrökaka i det syftet, utan istället loppfröSKAL (som är malt till ett ganska grovt mjöl). Blir otroligt klibbigt och om inte det biter på sand i magen så vet jag inte. Lite KL ;)
 
Sv: Gekås / Ullareds utrustning 2013!

*kl*

Jag var där idag. Hittade lite grejer som gärna hade fått följa med hem men eftersom en ny sadel är på g så fick det vänta.

Däremot fick jag med mej lite som behövdes;
* Grimma i blått + tillhörande grimskaft 60:- (mamma köpte en grön till andra ponnyn)
* Spann till foder
* Longergjord stl cob 119:-
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp