Bukefalos 28 år!

Texaz

Trådstartare
Finns det några fler getfantaster här??

Jag har för tillfället tre jämtgetter och fem killingar! Det är jättetrevliga och (tyvärr:crazy: !) smarta djur!!
 
Sv: Getter!!

Vi har två jämtgetter :) och dom är VÄLDIGT nyfikna av sej :D
 
Sv: Getter!!

jag tycker om getter, men inte haft ngn egen, men bodde förut granne med en som hade en, gills det? :angel:
 
Sv: Getter!!

Jag ska köpa två dvärggetter i veckan! Ska bli skitkul, har alltid gillat getter.

Nån av er som har tips på vilken höjd eltrådarna ska vara i staketet? Tänkte använda mina gamla hästhagar med först eltråd och sedan fårnät utanför som säkerhet.

Är det nån som bara har el på?
 
Sv: Getter!!

kl

kan dom inte typ bli väldigt dominanta och envisa? Därför bra vakthund :confused:
 
Sv: Getter!!

i sommras hade vi våra i en av hästarnas hage satte bara dit en under tråd till, tror att dom satt på 30, 50 och 90cm. Innan hade vi då bara 50 och 90 cm. Funkade jättebra!
Dom va bara ute en kort sväng första dan, då va dom skrajja för dom hade inte varit ute i den hagen innan, men sen gick dom still hela sommaren och hösten.
Det viktigaste är nog att dom har gräs att äta i hagen, annars går dom nog igenom vad som helst.
 
Sv: Getter!!

De värsta med mina getter är att de stökar ju ner nå så förbannat, äter allt de får tag i. Pappkartonger är en favorit, näst efter de kommer mina spånbalar (plasten runtom)
Men de är fruktansvärt kloka och enormt nyfikna :)

Mini-Sara & Fia

Mini :)
mars023.jpg


Fia älskar ciggarett rök :rofl:
coolkort268.jpg
 
Sv: Getter!!

De värsta med mina getter är att de stökar ju ner nå så förbannat, äter allt de får tag i. Pappkartonger är en favorit, näst efter de kommer mina spånbalar (plasten runtom)
Men de är fruktansvärt kloka och enormt nyfikna :)

Mini-Sara & Fia

Mini :)
mars023.jpg


Fia älskar ciggarett rök :rofl:
coolkort268.jpg


haha en KNARKAR GET :eek: :D
 
Sv: Getter!!

Så om jag sätter trådarna på 25,45,65,90 och 130 så borde det kanske funka med bara el? Hoppas ju att dom kan gå med ponnyerna sen till nästa vinter och dela på deras ligghall.

2ha gräs, sly, stengärsgård och (gnagtillåtna) träd finns i hagen, så jag hoppas att dom kan hitta nåt intressant innanför staketet..
 
Senast ändrad:
Sv: Getter!!

Jag hade elstaket förut och de gick bra, bara man har strömmen på jämt och jäkligt tajt satta trådar så att de inte kan smita mellan!

Nu har jag ett trästaket, UNDERBART! de går inte o rymma :banana:

sommar083.jpg
 
Sv: Getter!!

Min erfarenhet är att getter går ut om de vill. Kompisens get ger fullständigt f-n i staket, el eller inte och går lös på gården som hon vill. Dom brukar gå och hämta posten ihop, kompisen först och geten sen. Värst för hundar och hästar som är livrädda för geten. En i min bekantskapskrets höll på att bli rammad av djuret när hon tog in hästarna.
Kanske ett alternativ till vakthund?
 
Sv: Getter!!

Min erfarenhet är att getter går ut om de vill. Kompisens get ger fullständigt f-n i staket, el eller inte och går lös på gården som hon vill. Dom brukar gå och hämta posten ihop, kompisen först och geten sen. Värst för hundar och hästar som är livrädda för geten. En i min bekantskapskrets höll på att bli rammad av djuret när hon tog in hästarna.
Kanske ett alternativ till vakthund?
 
Sv: Getter!!

Dom brukar gå och hämta posten ihop
Det brukar jag o mina getter Vera o Elsa också göra! Vi brukar även gå i skogen och plocka svamp och liknande. Getter är underbara, oftast (ibland blir man lite trött bara, ex. som att de aldrig vill stanna i sin hage) men jag älskar dem ändå.
Här är mina små getingar som kikar in genom fönstret!

getterna.jpg
 
Sv: Getter!!

är det någon som har dem tillsammans med hästarna?? hur går det? är de snälla mot varandra eller bråkar de?
 
Sv: Getter!!

Nu har jag ju inte mina getter "medvetet" ihop med hästarna utan getterna rymmer in till hästarna och äter gemensam lunch med dem. Först var jag orolig när getterna var i närheten av stoet för hon jagade argt bort dem och såg så sur ut. Men getter är ju smarta djur så de aktar sig för henne och sällskapar hellre med unghästarna i deras hage. De är hur söta som helst ihop.:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 382
Senast: Tarnin
·
Kropp & Själ Har slitet hår. Klippt flera dm men är inte nöjd än. Finns det någon behandling eller liknande som skulle kunna funka? Förutom att...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 673
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp