Bukefalos 28 år!

Sv: Getter!!

Jag som älskar blommor (och getter) hur ska det gå ihop?:confused:
Jag tar tillbaks det där! Jag älskar inte getter längre (ialla fall inte idag). Idag när jag sitter o äter frukost och kikar ut genom fönstret ser jag mitt lilla monster, Elsa :devil: ringbarka det lilla äppelträdet som jag vårdat så ömt för att det ska överleva fast det egentligen bara ska klara växtzon 3 (har växtzon 5 här).:cry:

Springer ut i bara pyamas o innetofflor för att försöka rädda det som räddas kan. Getterna undrar varför i allsin dar jag kommer farande som en vilde genom trädgården, men blir som alltid jätteglada över att se mig. Så arg kan man ju inte bli på de små bustrollen, suck.:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Getter!!

Har du köpt nåra getter och vad blev det för sort i så fall?

Det har inte blivit några getingar ännu, tyvärr, verkar svårt att få tag i lantraserna. Det finns en uppfödare av mjölkgetter här i krokarna annars, får väl bli några såna då.
 
Sv: Getter!!

Jag känner igen mig i det där...Fast jag är tacksam att jag till slut hittade det ultimata staketet så nu håller dom sig i sin hage för det mesta!
 
Sv: Getter!!

Lägger till en liten fråga... Finns det några getraser som föds pollade (utan horn) eller måste man avhorna?
 
Sv: Getter!!

Lägger till en liten fråga... Finns det några getraser som föds pollade (utan horn) eller måste man avhorna?

Har hört att det finns en ras på island och dom ska tydligen födas hornlösa. sen kan vissa Jämtgetter födas utan horn, men jag har för mig att dom har något mer genfel, med könet(kanske tvekönade, komme rinte ihåg...) Så man brukar inte avla på dom. Men det är inte säker fakta bara ett diffust minne. Men det kan väl vara så.

men varför vill du ha hornlösa? Har aldrig haft några problem med att dom stångar människor, och hornen använder jag och många fler med mig som "handtag" när man leder dom mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Getter!!

om dom stångar varann med horn kommer dom fortfarande stångas utan horn, Viljan att stångas sitter inte i hornen...
 
Sv: Getter!!

jo, de förstår jag, det ser jag på korna, även om de är avhornade så stångar de på både mig å varann, men skadorna blir ju mindre utan horn, inget vasst liksom.
 
Sv: Getter!!

Man ska undvika att ta i deras horn. Mina stångas inte (jo när de leker med varandra) och jag har varit noga med att inte retas med dem som många (tyvärr) gör. Hästarna har de respekt för sedan mitt sto lyfte upp dem i nackskinnet när de var små och försökte sno hennes kraftfoder.
 
Sv: Getter!!

Jag är så deppad... :( :(
I morse så kom jag ner och upptäckte att stina (min ena get) höll på att föda. Såg att den kom ut med bakklövarna först så det var bara att hjälpa till och dra vid varje värk. Efter ett tag så kom den ut och trots alla diverse upplivningsförsök så var den sten död. Sorgligt men så tänkte jag att ok den andra då.... men nej den ville inte heller... jag prövade allt!!!! Som om det inte var hemskt nog så har hon nu problem med att få ut efter börden där är en stor ballongliknande brun klump hänger. Ska ringa vet nu. Förlorar jag henne också idag så blir jag knäpp. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :crazy:

De var så söta! De var två små flickor.....
 
Sv: Getter!!

Det var tur att denna tråd mynnade ut i getproblem....
Efter halva tråden satt jag och funderade på hur trevliga getter är och hur fruktansvärt söta o roliga killingar kan vara.
Hmmm - kanske skulle skaffa några getter igen....
Men så kom då problemen - TACKOLOV.
Jag ska inte ha getter igen.....
......Om jag nu inte kan hitta någon som Märta - hon hoppade inte, stångade inte och var klok...
NEJ - nu var jag där igen.
INGEN GET - PUNKT
 
Sv: Getter!!

Hoppas det löser sig med din get. Ibland blir det såna här tråkigheter tyvärr :cry:


Stina lever! Den balongliknande klumpen var ett outvecklat foster som satt i hinnorna det var därför det såg så konstigt ut. Det var också en flicka.:(
Det är så synd om stina! Hon har inte förstått att de är döda utan hon går och puffar och slickar på dem hela tiden. Mitt hjärta håller på att brista med medkänsla för henne. Vi ska ta väck dem från henne nu för hon vill inte inse. Skall jag skaffa ett lamm till henne eller låta henne va???:confused: :confused:
 
Sv: Getter!!

Jag älskar getter. Just nu går det 13 st i hagen.
1 dvärggetbock - Göte och hans fem damer. En fjolårskilling. Fem årskillingar och en Göingebock - Nisse.
De flesta problem å som getter som äter allt, rymmer hela tiden m.m m.m slipper man när man skaffar dvärgar och elstaket.
De är helt underbara och man blir jätteglad varje gång man ser dem :D
 
Sv: Getter!!

jo, de förstår jag, det ser jag på korna, även om de är avhornade så stångar de på både mig å varann, men skadorna blir ju mindre utan horn, inget vasst liksom.

Fast det är ju stor skillnad på ko horn och get horn. Kornas horn är ju vända framåt och de kan skada varandra med spetsarna. getternas horn är vända bakåt och om de stångas så gör de det med framsidan av hornen. Alltså så skadar de inte någon med spetsarna. Jag har 13 getter och inte en enda stångningsolycka med blodig utgång (fast det känns rejält när de stångas ändå)
Fast det är oftast bara bockarna som stångas. inte getterna....
 
Sv: Getter!!

Hej Christine, såg att du bodde i småland. hur mår dina små bäbisar ?
Jag är skitsugen på att skaffa getter, skall bara övertala pappa om det hela. Men vet du vart man hittar såna fina små djur ?


Och ni som vet hur mycket betes yta behöver de på sommaren ?

:D:D
 

Liknande trådar

Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Badger
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 587
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 382
Senast: Tarnin
·
Kropp & Själ Har slitet hår. Klippt flera dm men är inte nöjd än. Finns det någon behandling eller liknande som skulle kunna funka? Förutom att...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp