Bukefalos 28 år!

Sv: Getter!!

Jag har testat det mesta i getstaket och har testat många trådar med rejäl el på så har de lik förbaskat stått på trappen utanför ytterdörren och undrat om de får komma in. Det ultimata staket frö mig var galvat lammnät :smirk:
 
Sv: Getter!!

För att inte inkräkta allt för mkt i denna tråden så skapade jag en ny om inredning - nån som har lust att kika på den och ge mig lite input?

Snart kommer getterna hit!!:banana:
 
Sv: Getter!!

En liten fråga. om man bara ska ha typ 2-3 getter hemma. måste man märka dem med en sån där lappar i öronen som får och kor har?
Och måste man anmäla det till sjv eller någon annan stans?
 
Sv: Getter!!

Min erfarenhet är att getterna rätt snabbt ser till att sätta sig i respekt. Får de inte det, håller dom sig därifrån..
 
Sv: Getter!!

En liten fråga. om man bara ska ha typ 2-3 getter hemma. måste man märka dem med en sån där lappar i öronen som får och kor har?
Och måste man anmäla det till sjv eller någon annan stans?

JA! Man måste regestrera sig som djurhållare och få ett SE-nummer från Jordbruksverket. (oavsett om du har en eller 300 getter)
Det är lätt, gå in på www.sjv.se klicka dig in på "blanketter och trycksaker", blanketter, djur och vet frågor, djurmärkning så har du blanketten som heter anmälan djurhållning, skriv ut den fyll i och posta! Klart! Hem får du bl.a. en blankett där ditt SE-nummer står. Nu kan du införskaffa dina första getter! :D
Alla getter födda efter 2004(???? obs har inte datumet i huvudet) måste ha öronbrickor, och i dom ska det stå individsnummer och produktionsplatsnummer. Alltså Produktionsplatsnummeret är det SE-nummer gården där geten föddes har.
 
Sv: Getter!!

Okej, men de borde ju gå bra eftersom vi har SE-nummer eftersom vi har ungtjurar, men då måste vi alltså anmäla att vi ska skaffa getter, så får vi nummerbrickor då.
Smidigt.
 
Sv: Getter!!

De trivs ganska bra med varandras sällskap!

getter.jpg


Appropå det här med öronbrickor så ligger mina getters öronbrickor ligger inne i byrålådan! :o Så stora, blaffiga plastbitar vill inte mina getter ha i öronen! :crazy:

Varför inte ett litet chip istället för dessa stora plastbitar?
 
Sv: Getter!!

ja, har ni SE nummer så behöver ni bara anmäla att ni ska skaffa getter också. Och beställa hem en stalljournal för får och getter. Det gör man på samma blankett som ni anmäler att ni skaffar getter.
Sen behöver ni ju bara nya öronbrickor på killingar som ni skälva föder upp, om ni köper getter av andra så ska ni se till att dom redan har brickor. Annars blir det ett J*VLA krångel, om ni köper omärkta getter. Vet det av egen erfarenhet... :(


Till Alladin:
Det finns mindre brickor i metall pytte små lite clipsliknande. Dom stör varken dig eller geten. Fast våra getter bryr sig inte om brickorna, fastän dom är stora och gula... :p
 
Sv: Getter!!

ja, har ni SE nummer så behöver ni bara anmäla att ni ska skaffa getter också. Och beställa hem en stalljournal för får och getter. Det gör man på samma blankett som ni anmäler att ni skaffar getter.
Sen behöver ni ju bara nya öronbrickor på killingar som ni skälva föder upp, om ni köper getter av andra så ska ni se till att dom redan har brickor. Annars blir det ett J*VLA krångel, om ni köper omärkta getter. Vet det av egen erfarenhet... :(

Tack för svaret! Nu ska vi bara hitta någon bra uppfödare, vill nog helst ha någon modell av lantrasget.
 
Sv: Getter!!

Kul att du vill ha lantrasgetter, det har jag!!!!
Tycker att det är lite häftigt att vara med och bidra till bevarandet av gamla raser (har även höns, ankor och får).
Vilken ras har du tänkt dig?
 
Sv: Getter!!

Jag har träffat på några trevliga jämtgetter tidigare. Där tror jag verkligen att du kan göra en insats!
Finns det fler raser av svenska lantrasgetter ?
 
Sv: Getter!!

japp, göingeget och lappget finns också. de inklusive jämtget ingår i allmogegets gruppen.
 
Sv: Getter!!

Tycker att getter är toksöta å försöker få stallägaren till att skaffa sej några. Fast än så länge så har vi bara Äsabäsa!!

Vart får man tag på en get å va behöver man veta innan man skaffar en =)
 
Sv: Getter!!

*kl*

Måste prata med nån som har/haft fött upp killingar på seriös nivå.
pm:a mig!
Vår get killade idag. Hon fick 4st. Så jag har lite frågor ang sånt. Om det är nån som har "råkat" ut för samma sak?
 
Sv: Getter!!

Finns det några fler getfantaster här??

Jag har för tillfället tre jämtgetter och fem killingar! Det är jättetrevliga och (tyvärr:crazy: !) smarta djur!!

Jag Älskar Getter!! :love:
Har tyvärr inga egna :( Men när jag flyttar hemifrån och till ett stort hus med ladugård och allt vad det tänkas vara så ska jag skaffa några :)
 

Liknande trådar

Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 077
Senast: Badger
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 555
Senast: MML
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 458
Senast: Tarnin
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp