Bukefalos 28 år!

Sv: Getter!!

Betesareal - det fixar dom själva; trädgården, krukväxterna inne - om du har altandörren öppen, div saker som går att tugga på som tex kläder...
 
Sv: Getter!!

Haha tur bara jag och pappa som bor där då, endast farmor som bryr sig som trädgården!!

haha nej men, jag måste övertala fader om att jag kan fixa det hela. och måste då veta hur stort det behöver vara för en 3 stycken! hade tänkt bygga nästan en meter högt och sen så att det slutar lite innåt.. om någon förtår! för vad jag har förstått är de mästare på att ta sig ut och på att hoppa över?! haha
 
Sv: Getter!!

Hej du!
Mina fyra småttingar är inte så små längre! Dom fyra växer och står i dom mår så bra så! Om några månader så kanske du kan få tag på getter här... ;)
Våra går på en hage som är 1,5 ha lite drygt, då är dom två vuxna och fyra 1,5 månaders killingar. Dom ska ju inte gå på rent gräsbete. Dom ska ha mkt stenar/berg och klättra på sen får det gärna växa sly i hagen med.

*tar bort ps.et. kom på att jag tänkte fel..*
 
Senast ändrad:
Sv: Getter!!

Christine: Bilder ? :smirk: De växer fort de små liven!

Till Lantlolla:

Jag har två dvärggetter Wilma och Wilma :) Brukar finnas annonser med jämna mellanrum t ex. på Blocket eller i lokaltidningen. Jag har själv galvat lammnät till mina. Extra högt och extra små maskor.


Wilmorna.jpg
 
Sv: Getter!!

f*n va mysigt att de är raka motsatsen i färgerna!

Mjo jag tänkte på sånt fårstängsel, eltråd.. men jag skall försöka rita upp en bild och visa hur jag menar at tjag vill staketet skall gå där upp.. se om jag kan fixa det nu lite snabbt :D
 
Sv: Getter!!

staket.jpg


Här är en bild, blev inte så fint i paint. men den där nere är sånt fårstängsel typ. de breda skall vara stolparna.
Sen den övre ser ni att det svarta är stolparna och det blåa är nätet. jag vill alltså spika dit en liten bräda där uppe så man klär det med när också så att de små liten inte kan ta sig över iaf ?

Tror ni att det skulle funka ? *hoppas*
 
Sv: Getter!!

Jag har mina på tre eltrådar, 30-50 och 90. Det räcker för mina, bara dom får ta det lugnt första dagen och får känna på tråden så håller dom sig inne. Om inte maten tar slut... :crazy:
 
Sv: Getter!!

Jag skulle nog också rekommendera el.
Och att aldrig behålla/köpa en get som visar rymningstendenser, en av våra rymde trots superstorhage m mycket skuttmöjligheter, kompisar och allt vad man kunde önska sig. Hon fick sin sista tid hos oss bo inne i stallet sen vi fått ersätta grannens fruktträd...hon tog med sig dom andra ut.
Tackolov rymde dom inte mer när hon försvann från flocken.

I stallet forcerade hon släta 1,40 väggar utan sats...
Hon blev tjuderget hos en annan familj men tyvärr ihjälbiten av en hund efter bara ett kort tag.
 
Sv: Getter!!

Jag fattar inte hur ni får dom att stanna inne med eltråd. Jag har testat sex trådar totalt utan framgång sen fick det bli det galvade fårnätet...
 
Sv: Getter!!

Jag vet inte heller, men ut går dom inte. :)
Det är väl så, en gång smitare alltid smitare och vi har lyckats få tag på icke smitare och då går det alldeles utmärkt.
 
Sv: Getter!!

*KL*
Vi har en get vi också. En kastrerad bock av okänd ras.
Veterinären var här i dag och avhornade honom. Inte för att han stångas, men han fastnade ju i ALLT. Ena hornet slet han av sig för ett par år sedan då han fastnat i något. Ett flertal gånger har han fastnat i kattluckan när han vill gå med kissarna in och inte kan få ut huvudet igen när hornet tar emot. Gamla vagnshjul går också att stoppa in huvudet i, men inte ut.
Hellre ta bort det som är kvar under kontrollerade former än att han ska slita av sig det på egen hand.
Annars är det verkligen mysiga djur. Vår går lös på gården och är en bra vaktget.
 
Sv: Getter!!

Min pappa har tre afrikanska dvärggetter :D Pöjkar allihop ^^
Ursöta små liv :D Fast inte riktigt att lita på.. när vi hade dem att beta på gräsmattan en kväll så satt de fast i långa rep som var fastsatta i en grej som pappa har svetsat ihop och hade på sig jakthundarnas gamla halsband (deras nya hage var inte färdig än för pappa hade just insett att det var för lågt stängsel). När de alla tre gick lugnt på gräsmattan och åt gräs o björklöv och vi var säkra på att de inte kunde rymma gick vi in en stund för att äta middag. När vi kom ut sprang två av dem, Hiidi och Herbert om jag kommer ihåg rätt ^^, runt på gräsmattan och hade så kul när de bräkte åt Elvis som fortfarande satt fast i repet. De hade dragit så hårt i repen att en metallgrej i halsbandet hade brustit. Gissa om de hade kul?
Vi försökte locka dem med morötter och potatisar (deras favoritgodis), men de lät sig inte fångas in utan de rusade runt på gården och trampade sönder blomrabatterna :P Jag tog in Elvis, som stångade mig i armen och drog omkull mig en gång när han försökte springa efter de andra, och sedan fick vi in Hiidi, men Herbert sprang ut på åkern bakom ladugården. Till slut så fick vi dock in honom också och hönsen blev helt tokiga när han kom inrusande i ladugården :P
Så det är livat hos pappa nu för tiden x)
 
Sv: Getter!!

jag har sju getter en kastrerad bock,han är mkt trevlig..getter är roliga djur..
 

Liknande trådar

Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Badger
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 611
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 383
Senast: Tarnin
·
Kropp & Själ Har slitet hår. Klippt flera dm men är inte nöjd än. Finns det någon behandling eller liknande som skulle kunna funka? Förutom att...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp