Bukefalos 28 år!

Gift vid första ögonkastet

Klänning till bröllopet valde de väl själva om jag inte fattade helt fel - och det var bara en av dem som hade en traditionell brudklänning. Att de matade varandra med tårta( :wtf: ) behöver väl knappast ha varit något iscensatt av programmet? Snarare är det så att folk i allmänhet har en idé om hur ett bröllop och en bröllopsfest ska se ut och då kommer det ofta bli svulstigt romantiskt utan att man lägger sig i.
 
Klänning till bröllopet valde de väl själva om jag inte fattade helt fel - och det var bara en av dem som hade en traditionell brudklänning. Att de matade varandra med tårta( :wtf: ) behöver väl knappast ha varit något iscensatt av programmet? Snarare är det så att folk i allmänhet har en idé om hur ett bröllop och en bröllopsfest ska se ut och då kommer det ofta bli svulstigt romantiskt utan att man lägger sig i.
:eek::banghead:
 
Jag skulle vilja säga aldrig i livet till att ställa upp! Bara för att man matchar enligt dem behöver man ju inte alls göra det enligt nån annan. Kan bara tänka mig hur det skulle vara om det kommer nån som inte gillar ens utseende, trots att de sagt att utseendet kvittar, så dissad man skulle bli. Tvångsgifte är inte min grej, inte heller att överhuvudtaget vara gift och tvingas vara så nära varandra.:nailbiting:

Å andra sidan skulle det nog vara enda sättet att hitta nån som vill ha mig, man kan ju separera och vara särbo månaden efter man gift sig ... ;) eller ytterligare en gång får veta att nepp, inte ens detta sättet får någon att vilja tillbringa tid med mig. :arghh::D
Det är skillnad på tvångsgifte (att tvingas att gifta sig mot sin vilja) och arrangerat äktenskap (någon annan har valt partner åt dig i det här fallet med ditt medgivande). Det är vanligt att tvångsgiften är arrangerade men det finns även arrangerade äktenskap där båda parter har gett sitt medgivande.
 
Det är skillnad på tvångsgifte (att tvingas att gifta sig mot sin vilja) och arrangerat äktenskap (någon annan har valt partner åt dig i det här fallet med ditt medgivande). Det är vanligt att tvångsgiften är arrangerade men det finns även arrangerade äktenskap där båda parter har gett sitt medgivande.
Okej. Ursäkta mitt val av mening, det var inte helt rätt tänkt av mig. :)
 
När jag har tänkt ett tag på det här så...
OM man bortser från den lilla detaljen att gifta sig första gången man ses, så vete katten om jag inte tror att chansen är större att hitta rätt (för en långsiktig relation) genom att låta sig paras ihop på det sätt som skett här, än att hålla på att nätdejta till förbannelse.... Här är det ju ändå ett antal terapeuter (mm) som har ansett att det finns gott hopp om en bra matchning. Vid nätdejtning vet man ju egentligen inte särskilt mycket (säger hon som inser att hon hade tur när hon hittade sin make, men det var ju innan nätdejting blev så stort som det är nu...)
 
Okej. Ursäkta mitt val av mening, det var inte helt rätt tänkt av mig. :)
Äsch, jag tänker mig mera den här serien som någon form av extrem blindateing som där ens blinddate är utvald av experter snarare än ens vänner. Det ska bli intressant att se om det fungerar med ett logiskt urval snarare än ett känslomässigt. Hur stor vikt den här mystiska "kemin" har jämfört med hur väl man passar ihop värderingsmässigt, personlighetstyp och intressen.
 
Nu har jag sett programmet och jag gillar det. Har inga problem med arrangerade äktenskap så länge alla går in i det av fri vilja. Med det upplägget som ligger till programmet skulle jag kunna gifta mig på det sättet. Alltså, vad är det värsta som kan hända? Det funkar inte och man har spenderat 4 veckor av sitt liv att försöka lära känna någon som man inte vill leva med - vem har inte spenderat åtskillig tid att försöka dejta personer som man kommit fram till att man inte vill leva med?
 
så vete katten om jag inte tror att chansen är större att hitta rätt (för en långsiktig relation) genom att låta sig paras ihop på det sätt som skett här, än att hålla på att nätdejta till förbannelse....

Nu är ju inte de två de enda existerande alternativen. Det har ju funnits förhållanden rätt länge innan det började finnas nätdejting.

Ditt resonemang förutsätter, vad jag kan se, en viss syn på förhållanden - och därmed även på hur man bör leva sitt liv - som för mig blir problematisk. Där detta att finna en partner att långsiktigt leva med blir ett viktigt livsmål. Så viktigt att det kan vara en bra idé att anlita "experter" för ändamålet. Istället för att låta de relationer man ingår utveckla sig enligt sin egen inneboende kraft och logik, uppmuntrar det här tv-programmet en specifik syn på kärleksrelationer, som en typ av relationer mellan människor som redan från början är stöpt i sin form istället för att ha sin egen kreativa utveckling.
 
Nu är ju inte de två de enda existerande alternativen. Det har ju funnits förhållanden rätt länge innan det började finnas nätdejting.

Ditt resonemang förutsätter, vad jag kan se, en viss syn på förhållanden - och därmed även på hur man bör leva sitt liv - som för mig blir problematisk. Där detta att finna en partner att långsiktigt leva med blir ett viktigt livsmål. Så viktigt att det kan vara en bra idé att anlita "experter" för ändamålet. Istället för att låta de relationer man ingår utveckla sig enligt sin egen inneboende kraft och logik, uppmuntrar det här tv-programmet en specifik syn på kärleksrelationer, som en typ av relationer mellan människor som redan från början är stöpt i sin form istället för att ha sin egen kreativa utveckling.
Jag gör ingenting annat än att jämföra två olika sätt att träffas.
Men visst, en väldigt stor andel av mänskligheten vill nog träffa någon att leva ihop med långsiktigt, så ja, det är förutsättningen.
Och jag tycker att vi kan låta alla andra alternativa förhållanden diskuteras i andra trådar... :idea:
 
Och jag tycker att vi kan låta alla andra alternativa förhållanden diskuteras i andra trådar... :idea:

Alternativa förhållanden?

Jag diskuterar en syn på förhållanden som finns i vår kultur, som förmedlas av det här programmet och som du ytterligare understryker.

Det finns ingen som helst konflikt mellan att leva i ett långt förhållande och att gilla att göra det å ena sidan, och att kritisera den förhållandesyn som kan leda fram till program som det där å den andra.

Dina jämförelser mellan två olika sätt att träffas, visar ju väldigt tydligt hur du ser på förhållanden. Om ser andra sätt att se på förhållanden som "alternativa", så understryker du ju just din egen syn som den normala ännu en gång.
 
Och jag tycker att vi kan låta alla andra alternativa förhållanden diskuteras i andra trådar... :idea:

Att diskutera kulturella normer för förhållanden är väl högst relevant i en tråd för ett TV-program (kulturellt uttryck) om arrangerade äktenskap (förhållandeform)? Ett sådant här TV-program är väl samtidigt både en barometer och ett gyroskop för normer, det både uttrycker normen och befäster den?
 
Jag avsåg nog mer alternativen där man inte är intresserad av långa monogama förhållanden.
 
Jag avsåg nog mer alternativen där man inte är intresserad av långa monogama förhållanden.

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte föreställa mig att gifta mig första gången jag träffar någon och att det ska leda till ett långt monogamt förhållande. Jag tycker idén är så satans bisarr. Möjligen skulle jag kunna göra det för mina tio minuter i rampljuset och möjligheten att någon annan betalar en rolig fest. På den nivån är jag.

Sen nästa tanke jag direkt reagerar på - hur ska en terapuet eller annan expert kunna veta bättre än jag vad jag vill ha? En som är på pappret jätterätt kan vara helt jättefel i samma stund man möter varann. Det gäller ju nätdejting såväl som denna surrealistiska variant på att träffas med den skillnaden att om du nätdejtar så behöver du inte vara gift med personen.
 
Jag avsåg nog mer alternativen där man inte är intresserad av långa monogama förhållanden.

Men det är väl intressant varför långa monogama förhållanden är norm, varför den befästs, bekräftas, strävas efter, och om de som faktiskt följer/vill följa normen hade gjort det om det inte varit normen också?

Edit: Och uppställningen känns märklig i grunden, om man är i ett "normförhållande" men inte hade det som målsättning (man strävade alltså inte efter att "lyckas" få till ett långt, monogamt förhållande), är det då inte "rätt sorts" långa monogama förhållande?
 
Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte föreställa mig att gifta mig första gången jag träffar någon och att det ska leda till ett långt monogamt förhållande. Jag tycker idén är så satans bisarr. Möjligen skulle jag kunna göra det för mina tio minuter i rampljuset och möjligheten att någon annan betalar en rolig fest. På den nivån är jag.

Sen nästa tanke jag direkt reagerar på - hur ska en terapuet eller annan expert kunna veta bättre än jag vad jag vill ha? En som är på pappret jätterätt kan vara helt jättefel i samma stund man möter varann. Det gäller ju nätdejting såväl som denna surrealistiska variant på att träffas med den skillnaden att om du nätdejtar så behöver du inte vara gift med personen.
De behöver ju bara vara gifta i en månad.
Festen är enda anledningen till att jag skulle gifta mig överhuvudtaget, jag tycker giftermål är en jättekonstig grej. Jag kan förstå att man behöver gifta sig om man äger saker tillsammans eller om man har eller ska skaffa barn (för lagen är konstruerad på det viset) i övrigt begriper jag det inte alls. Därmed är det heller ingen grej för mig att de gifte sig i början av programmet.
 
Nu har jag kikat på de två programmen som hittills sänt.
Mycket pga av denna tråden, samt en feber som gör mig sängliggande.
När jag först såg reklamen för programmen så reagerade jag med lite ilska, för mig som kristen, så "leker" man inte med ett evigt förbund (vigselakt).
Nu rörde det ju sig om en borglig vigsel, så det gör det hela lättare för mig att acceptera.

Givetvis är väl ingen för tvångsgifte, som någon nämnde tidigare, men i dessa fall så handlar det ju om något helt annat, ganska likt de förutsättningar som faktiskt fanns i vårt eget land, inte allt för långt tillbaka i tiden., då sk resonemangsbröllop var ganska vanliga.

Efter att ha sett avsnitten nu så måste jag säga att experimentet som sådant tilltalar mig oerhört mycket. Jag är nyfiken, analytisk och oerhört intresserad av hur olika individer löser olika situationer.

Så jag kommer absolut att ,kika på övriga avsnitt.

Så får vi helt enkelt se hur vetenskaplig kärlek egentligen är.
 
Nu har de ju vart iväg på "smekmånad" också... (weekendresor till Pisa / Paris / Barcelona.

1 Mathias & Emily
Underbart par som tar det som det "kommer" ... Bägge verkar överens om att försöka hitta "ihop" och ta de som de kommer mer. Sen kommer det säkert bli mer dramatik osv där och frågan är om det är "för bra för att vara sant" men samtidigt så verkar de ju ha en del (MKT) gemensamt...

2 Mikael & Tina
Gulligt par där Mikael är lite väl "blyg" och säkert lätt kan bli "mjäkig" där tror jag Tina kommer tröttna ... Även om de nu i inledningsfasen "gillar" varandra....

3 Bert & Ellen
Jösses ... Är ni säkra på att ni verkligen sökte till det här ?
De har inte gjort spec mkt ansats till att "lära känna" varandra utan ser mest besvärade ut... HELA TIDEN ...
Kan dock va en "slowstarter" och till slut bli nåt iaf (?)

Konceptet som sådant lägger jag mej inte alls i... Här pratar vi om vuxna människor (30-41 år) som FRIVILLIGT ger sej in i "ihoptussade" giftermål.
Jag förstår att tanken lockar dom... De har själva inte lyckats hitta kärleken genom ALLA sätt som ändå finns... Varför inte be utomstående om hjälp. Som sagt helt frivilliga personer som "chansar" och hoppas på att "just det här" ska va rätt...
Om jag inte vore så in i norden "kinkig" skulle jag nog lätt kunna gå med på nåt liknande ;)
 
Jag har fortsatt att kika på serien, och jag gillar verkligen hur upplägget är gjort.
Intressant att följa, och många funderingar får man, det gäller bara att våga analysera och tänka i nya banor.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 671
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 374
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 600
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 445
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp