Bukefalos 28 år!

Gift vid första ögonkastet

är det så konstigt? De har levt som ärkesinglar i flera år och har nu levt ihop med en partner i 2 veckor, en partner de inte kände ALLS innan dess.
Sen brukar ju såna där snuttar vara extremt vinklade, det är inte alls säkert att det är så illa när man ser programmet i morgon.
 
Jag har fortsatt följa serien och jag tycker fortfarande att det är intressant att se resultatet
Sen nästa tanke jag direkt reagerar på - hur ska en terapuet eller annan expert kunna veta bättre än jag vad jag vill ha? En som är på pappret jätterätt kan vara helt jättefel i samma stund man möter varann. Det gäller ju nätdejting såväl som denna surrealistiska variant på att träffas med den skillnaden att om du nätdejtar så behöver du inte vara gift med personen.
Jag har funderat en del på den här frågan. Och svaret är väl att det är det som det här experimentet faktiskt går ut på, att ta reda på om det är möjligt att hitta en "perfect match" genom att anlita terapeuter som parar ihop folk. De (4 terapeuter med olika inriktning och bakgrund) har ju djupintervjuat de sökande personerna, var och en för sig, och jag har för mig att de även pratade med vänner och bekanta, för att bilda en uppfattning om hurdana de är och vad de söker, hurdan partner de borde kunna funka ihop med.
Det handlar ju inte om att någon "vet bättre än du vad du vill ha", utan det handlar om att få hjälp att hitta någon som "på pappret" faktiskt borde passa dig. Men därmed inte sagt att det absolut kommer funka.

Har du tittat på något av programmen?
Det är ju nämligen slående hur väl de faktiskt har lyckats matcha ihop dem. Ett av paren slog det gnistor om redan på bröllopsfesten, ett av dem verkar tämligen tillfreds med varandra och de tredje paret borde egentligen kunna hitta varandra om det inte hade varit för att de inte lever ihop utan bredvid varandra. Mannen där vill inte behöva vara fysisk - och då faller ju liksom hela grejen...
 
ja, nu har jag tittat och jag gillar det fortfarande inte. Jag tycker att det är en obehaglig exploatering av kärleksdrömmen. Som Bonde Söker fru eller vilken annan dynga som helst. Jag tror helt enkelt inte på konceptet alls även om de lyckats i något av dessa fall - vi vet ju inte om de har testat 500 par men just dessa gick vidare till TV.
 
Nu har även jag börjat titta - efter rekommendation från en nära.

Hela programupplägget är lite läskigt och det väcker en hel del funderingar hos mig som är ofrivillig singel sedan 8 år. Visst kopplar man sitt eget liv till deras. Det är TV och det är ett experiment. Men nog berör det. :banghead:
 
Nu har även jag börjat titta - efter rekommendation från en nära.

Hela programupplägget är lite läskigt och det väcker en hel del funderingar hos mig som är ofrivillig singel sedan 8 år. Visst kopplar man sitt eget liv till deras. Det är TV och det är ett experiment. Men nog berör det. :banghead:

Jag hade inte alls tänkt att titta på tidigare program, Kärlekskoden, men gjorde det då mina kollegor gillade det.
Det programmet tyckte jag faktiskt var intressant. Nu har jag tvingat mig att titta på alla avsnitt av Gift.... och nja.
Det skulle vara intressant att veta efter ett år vad som hänt.
Båda programmen vill väl -förutom att göra bra tv- ge personer lite hjälp att hitta passande personer.

Jag hamnade i att jämföra de olika programmen med en manlig vän och hans iakttagelser var intressanta. Vi mindes olika saker och tolkade en del olika.

När jag först hörde talas om Gift så for tankarna direkt till arrangerade äktenskap som föräldrarna bestämmer och att ett sådant här program blir ett slags godkännande för sådan företeelse.
Nu haltar det lite i och med att detta är mogna människor, men i alla fall.

Jag kan tänka mig att de deltagande personerna har lärt sig mycket om sig själva på kort tid.
 
Jag tror det största problemet med serien KAN vara att de som sökt har problem i sitt liv/sina relationer som gjort att de inte kunnat få en relation att fungera. Så istället för att, som förr, para ihop två personer utan all för mycket bagage, så har man parat ihop två personer med olika problem som hindrat dem för att tidigare kunnat bilda en hållbar relation. Kanske inte så konstigt att det inte blir så lyckat. Sen får man ju inte bortse från att många arrangerade äktenskap faktiskt är olyckliga. Också är det ju såklart inte normalt att skapa en relation med en helt ny person med kameror uppstuckna i huvudet dagarna i ända.

Iden är ju god, men kanske skulle funka bättre som ett dejting program.

Personligen tror jag inte det par Som fortfarande är gifta kommer hålla i all framtid heller.
 
Nu ska jag vara alldeles tyst.

Det är legitimt att flickor gifter sig vid nio års ålder”, står det i ett manifest som al-Khansaabrigaden publicerat på nätet.
 
Kollar nu på USAversionen. Finns oxå den på SVT. Lite annorlunda, upplägget, värderingar...

Tycker du att den amerikanska är sevärd? Jag följde intresserat den svenska, men tyckte USA-versionen blev "för amerikansk" och cheesy. Vet inte om jag ska ge den någon mer chans.
 
Den är mer ... amerikansk, ja. Men den är ff sevärd tycker jag, som socialt experiment. Sedan var det kul att vara ute på bostadsmarknaden i NY och kolla. ;-) 2-3000$ för en tvåa.
 
Jag såg nåt avsnitt nu när de sänds i repris så började kolla från början på play igår. Jag tycker det är ett intressant experiment men lite hårt att de skulle gifta sig utan att ha träffats förut.
Ska se resten av avsnitten så småningom.
 
Jag älskade serien och följde den slaviskt på SVTflow. Min man likaså.
Har rekommenderat alla mina singelkompisar att titta för många av "experternas" råd var väl värda att ta in och tänka på.
Givetvis var det många saker även de som lever i parrelationer behöver påminnas om. Men man kan ju skippa första mötet med partnerns kompisar osv.
Nu dejtar faktiskt en av singelkillarna (sedan typ 10 - 12 år) och hade haft god hjälp av de tips att tänka på som gavs i programmet!
Synd att upptagningsområdet är fel för vår landände, annars hade nog flera bekanta sökt. ;)
 
Jag tittade på hela säsongen i någon slags äckelfascination. Tyckte i princip att alla som medverkade, både deltagare och experter, framstod som gräsligt osympatiska. Det enda bra i hela säsongen var när Bert snäste av den skitjobbiga prällen. Fast han hade kunnat vara skarpare i mitt tycke.

Istället för att gifta sig hade de kunnat haft gruppterapi där de diskuterade föreställningar om tvåsamhet och dess roll i samhället. Det hade varit intressantare för mig som tittare och troligen nyttigare för deltagarna.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 631
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 336
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 414
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp