Gigg eller rockard?

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag har fått en fixidé på hjärnan om att jag vill köra in min Welsh cob, så nu letar jag vagnar för glatta livet :o

Men vad vill jag ha? Jag är ute efter att träningsköra honom på grus- och skogsvägar. Hobbykörning helt enkelt!

Han är lite bakskygg så mycket jobb kommer behöva läggas på träning innan vi är så långt att vi kan börja köra, men hoppas såklart det ska gå.

Min stora fundering är vad för vagn jag vill ha? En gigg av modell "sportig" om ni förstår hur jag menar, eller en rockard? Hårda eller mjuka hjul? Hur högt bör jag sitta? Han är ca 148 i mankhöjden med en del resning fram. Jag KAN inte lägga mer än absolut max 15000 på en vagn, kollar man runt finns det ju en del rockarder för knappa 6000, men är en sådan good enough? Jag är ju som sagt inte ute efter någon värstingvagn egentligen, utan något att åka i som fungerar bra till det jag vill.

Någon som har några ideér eller förslag på vad jag borde titta på?
 
Sv: Gigg eller rockard?

Jag hade börjat med nån gammal begagnad rockard med bildäck mest för att den tål stryk och för att se om körning var min och hästens grej. Sen hade jag avancerat därifrån och valt vagn efter vilken typ av körning jag fastnar för.

Du får hålla oss uppdaterade i inkörningsprojektstråden:)
 
Sv: Gigg eller rockard?

Jag har precis köpt min första vagn. Det blev en Oxer, en rejäl träningsrockard av budgetmodell, tror den gick på ca 8 inkl. frakten.

Jag filosoferade så här att det är bättre att köpa hyffsat budget till en början och sen satsa mer pengar när man vet vad man vill ha... Jag har börjat klura på om inte en bra fyrhjulsvagm av matatonmodell är vad jag vill ha längre fram, men jag vet inte.....
Köpte istället en sele modell dyrare. Den känns som att man har "längre".

Känner mig jättenöjd med Oxern så här långt. Bra kvalitet och väldigt ställbar.

Också tänker jag lite besserwissigt fast i all välmening lägga till att du kanske ska lämna bort hästen för inkörning om den är bakskygg och du inte kört in förut.... då kanske du får chans att testa olika vagnar hos inköraren också och inser vad du ska ha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gigg eller rockard?

Tack för era reflektioner :)

Jag har funderat ut att jag kanske ska lugna mig med inhandlandet av vagn tills jag i alla fall börjat se att det fungerar att dra svängel och däck med honom. Vore ju tråkigt om jag står med en glassig vagn men en okörbar häst.....

Jag har kört in en av mina tidigare hästar, men han var inte fullt så bakskygg. Jag har en tjej som kört in mängder med travhästar som kan hjälpa mig lite. Men efter ditt tips, Klockmalvan, och lite googlande insåg jag att jag bor förbaskat nära en av landets bästa kuskar. Så detta ska kollas upp närmre! :)
 
Sv: Gigg eller rockard?

Jag har precis köpt min första vagn. Det blev en Oxer, en rejäl träningsrockard av budgetmodell, tror den gick på ca 8 inkl. frakten.

Jag filosoferade så här att det är bättre att köpa hyffsat budget till en början och sen satsa mer pengar när man vet vad man vill ha... Jag har börjat klura på om inte en bra fyrhjulsvagm av matatonmodell är vad jag vill ha längre fram, men jag vet inte.....
Köpte istället en sele modell dyrare. Den känns som att man har "längre".

Känner mig jättenöjd med Oxern så här långt. Bra kvalitet och väldigt ställbar.

Också tänker jag lite besserwissigt fast i all välmening lägga till att du kanske ska lämna bort hästen för inkörning om den är bakskygg och du inte kört in förut.... då kanske du får chans att testa olika vagnar hos inköraren också och inser vad du ska ha.

Jag tänkte som du och köpte också en Oxer. Tog deras sele till, den är ju "i delar" så jag kan köpa "bättre" delar vartefter man känner att man har råd och att man verkligen kör en del. Det var en fin sele man fick med i paketet, känns som jämförelsevis bra kvalitet.

Jag gjorde också så att jag väntade med att handla vagn tills jag såg att förberedande inkörning (med linor, skaklar, skrammel och pulka) funkade bra :) trist som sagt att stå med en fin vagn om pålle inte vill bli inkörd ;)
Sen, om vi kommer igång med körandet riktigt så får det bli en finare vagn :)
 
Sv: Gigg eller rockard?

enligt min mening är askaplaskas tankar dom bästa kombinerad med en travsele eller en loksele,och ordentlig bakträning före .Sen mär man ser vad man vill ha skaffar man eftersom passande utrustning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 462
Senast: Maléne
·
Körning Hej! Jag och min arab på 150-154 cm har börjat med körning. Han är under inkörning och vi har en gammal "låg" rockard på bildäck han...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Amk
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 454
Senast: moiran
·
E
Körning Ska nu köra in min häst och ska då köpa en rockard. Eftersom jag är helt nybörjare på detta man körning så undrar jag vad man ska...
Svar
1
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp