Bukefalos 28 år!

"Gillar" fästingar vissa personer mer än andra?

alazzi

Trådstartare
Kan det vara så att en del människor är mer drabbade av fästingar än andra? Med myggor har jag åtminstone upplevt att det fungerar så. Och idag sa min läkare att det är så även när det gäller fästingar. Läkaren ville kolla om jag borde göra en fästingsvaccination eftersom jag är mycket ute i skogen. I helöa mitt liv har jag bara haft en enda fästing.
 
Jag tror verkligen att det är så. När jag var ca 8 hade jag med en kompis till familjens lantställe. Hon och jag gick en skogspromenad tillsammans och kom tillbaka med 19 fästingar varav en satt på mig. O_o 0-3 var en ganska typisk skörd på den promenaden annars.
 
Ja jag är också övertygad om det. Jag har haft en fästing när jag var barn. I övrigt har jag haft massa som jag senare sett krypa runt, men de verkar inte vilja sätta sig. När jag och min sambo är ute tillsammans och t ex plockar bär så har han i princip alltid någon som satt sig fast när vi är tillbaka.

I gengäld så tycker myggen extra mycket om mig, så de kanske har motsatt smak?
(Föredrar helt klart myggen framför fästingar!)
 
Jag är glad över att inte vara så intressant för fästingar. Myggen har alltid gillat min bror mer än mig och samma tycks gälla för fästingarna, tack och lov.
 
Jag och min kompis gick tillsammans över ett fält torrt gräs när vi var barn. Hon hade två fästingar efteråt. Jag fjorton. :meh:

Så ja, jag är övertygad om att det är så.
 
Jag har bara haft en enda i hela mitt liv medan min mamma har haft borrelia tre gånger, så jag tror absolut att det är så. Vi har sommarställe i Stockholms skärgård mitt i värsta fästingbältet men trots det dras inte fästingarna till mig.
 
Jag har aldrig haft en fästing som bitit sig fast men har plockat bort 3-4 krypande på mig.

Förra hösten när vi var ute och plockade svamp fick sambon 6 fästingar som bitit sig fast och plocka bort, på mig kröp dom bara runt.
 
När jag rökte fick jag så gott som aldrig fästingar. Det är nästan - men bara nästan - en anledning att börja röka igen.
 
jag är allergisk mot myggbett och är en riktig myggmagnet. Om en kompis får ett myggbett så kan jag få 20 och svullnar upp som bara den.

Som tur var är jag inte riktigt lika poppis hos fästingarna - har haft två under mitt liv, dock gav den ena av dem mig borrelia.....
 
Mygg älskar mig också, men inte fästingar.

Jag har 3 utekatter. 2 får jag plocka nästan dagligen tills jag fått på fästingmedel och när det är dags att fylla på. Ena katten har jag inget medel på och han har typ aldrig någon fästing.
 
Jag är mycket ute i skogen och har hundar i sängen. Jag har aldrig haft någon fästing. Inte ens när ena hunden och jag gick rakt in i ett fästingbo och hunden fick hundratals som kröp på henne, varav ett 50-tal bet sig fast, så fick jag någon. Jag måste lukta riktigt illa för en fästingnäsa, eller vad de nu orienterar sig med hjälp av.
 
Jag är tyvärr både fästing o myggmagnet. 4ggr borelia av 5 möjliga gånger,som en extra bonus är jag även allergisk mot båda odjuren och ser ut som jag har fått böldpest
 
Jag brukar, om jag kan, undvika att gå i högt gräs men har nog en mera normal attraktivitet för fästningar. Om jag har otur så kan jag råka ut för en, kanske två, under en sommar.
Fast självklart fick jag ett år borrelia av den enda fästingen :p

Men min faster har betydligt mera otur, hon får varje sommar ett högre antal fästningar än vi andra. Och hon bor på samma ställe som vi :grin: Så det stämmer definitivt.
Jag undrar hur det kommer sig ... får googla :angel:
 
Hittade något som kan ge svar:
Yes, it is – at least in part - a biochemical matter. Mosquitoes and ticks are attracted to ammonia, carbon dioxide, and fatty acids. But there are numerous other chemicals emitted by humans and animals, e.g. hexanal, 2- heptenal, nonanal, furfural, benzaldehyde, and 2-hydroxybenzaldehyde, heptanal, 2-, 3-, and 4-methylbenzaldehyde, 2-nitrophenol, 4-methyl-2- nitrophenol, gamma-valerolactone, and many more. All named above can be detected by ticks (and mosquitoes) and influence its behavior.
Now add perfumes, hair spray, soaps, washing detergents, deodorants, repellents, …. Everything that causes us to smell differently can cause different attraction to mosquitoes and ticks.
Therefore it can not be easily predicted who gets most bites. It is not "the more you have the more often you get bitten", instead certain combinations of these chemicals seem to be viewed as "very delicious" by some mosquitoes and ticks.
The attractivity of a person for these blood suckers depends on age, sex, if a female then also what time of the monthly cycle, and on the bacterial flora you have on the skin. All these factors influence which and how many chemicals you emit.

In addition being bitten by a tick it is also depended on physical properties, mainly: size, color, movements, body temperature, and humidity in the exhaled breath. Even the best smelling object will never be bitten if it does not have around 37 degree Celsius.

And finally the number of bites depends on behavioral factors. A person that slowly walks along a path but never leaves it and never stops gets much less bites than one who leaves the path two or three times to observe something, stopping for several seconds or minutes, especially if lots of leafs and grass are around – favorite spots for ticks to wait for a host.

What can be done against being bitten? Wear long sleeved clothes, show little bare skin. Use repellents. Avoid being outside at dawn - go for your walk in the morning. Be careful with perfumes; some really attract insects and ticks. Have a shower before you start. This reduces body odors and keeps attraction fo arthropods to a minimun.(Works well up to two hours.)
Handlar om fästingar i USA men jag gissar att de beter sig ungefär likadant. Tog även med lite tips som finns längst ned. Visste inte att en dusch innan kunde möjligen hjälpa :up:

Källa: http://www.madsci.org/posts/archives/2000-09/968278395.Gb.r.html
Lite gammal men :o :angel:
 
Marsvin och vissa nötboskapsraser i Afrika har en genetisk förmåga att utveckla ett mycket effektivt, specifikt immunförsvar mot fästingar.
:eek::mad: Jag är avundsjuk på marsvin! :rage:
Men hörni marsvinsägare - ni kan visst ta ur era små sötnosar utan risk efter de fått ett bett! :D Någon ska väl ha den turen med sina husdjur :grin: Praktiskt att det var den med magen närmast marken också :laugh:

Källa: http://fof.se/tidning/2014/6/artikel/kan-man-vara-giftig-for-fastingar
 
Hittade bra tips!
Man kan lätt undersöka om man har fästingar på tomten genom att dra ett ljust tygstycke över markvegetationen. "Hungriga" fästingar reagerar på tygstyckets rörelse och griper tag om tygets fibrer, som om det vore hårstrån i en päls.
Om ni hittar något ställe, använd kalkpulver! :up:

Även om det kändes som att det kliade på kroppen medan jag läste det (:cautious:) så var det intressant och bra information här: http://www.viivilla.se/tradgard/djur/hur-fungerar-den-fruktade-fastingen/
I början är det förklaringar om hur den lever, men mot slutet kommer det lite tips också :)

Det kanske var lite OT men jag tänkte att det kunde passa i den här tråden ändå.
 
Läkaren ville kolla om jag borde göra en fästingsvaccination eftersom jag är mycket ute i skogen. I helöa mitt liv har jag bara haft en enda fästing.
Varken myggor eller fästingar gillar mig.
Men jag har ändå vaccinerat mig mot TBE.
Av de 3 fästingar som jag har haft i mitt liv så gav 2 mig borrelia.
Så jag har en teori om att de fästingar som bär sjukdomar är mindre kräsna än de andra.
 
Vi pratade om det på jobbet häromdagen och ja, jag tror att det är så. Personligen är jag ingen utomhusmänniska på det viset, och har bara haft en enda fästing i hela mitt liv. Mina föräldrar däremot är utomhus mycket och ofta på samma ställen - plockar svamp osv. i likvärdiga kläder vad gäller "täckning" - pappa får flera fästingar om året, mamma sällan någon enda.
 
Mig gillar de inte så värst mycket. Jag är massor i naturen och struntar oftast i att använda skyddande kläder, men jag har bara haft två som satt sig och jag fick (också) borrelia från den ena... (Mannen har en kollega på universitetet som jobbar just med fästingar som vektorer. Ska nog banne mig be honom fråga henne om det kan vara så att de som bär sjukdomar är mindre kräsna som @Inte_Ung föreslog!)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp