Bukefalos 28 år!

Texaz

Trådstartare
Efter att ha läst Liza Marklunds bok funderar jag en del...

Hur kan kvinnor (eller män) hålla sig gömda, utan att någon får veta det?
Vad krävs t ex för skyddad identitet, boende etc? HUR gömmer man sig egentligen i dagens samhälle, med FB etc...

Nu har ju boken några år på nacken, men ändå?

OM man vill försvinna, och inte kunna sökas via polisen, skatteverket....

I mina ögon verkar det helt OMÖJLIGT att kunna försvinna utan spår :crazy:

Otroligt stark bok hur som helst, och jag finns på PM om det inte känns OK att ta diskussionen här!
 
Alltså, men kan ju givetvis inte ha FB om man ska vara säker. Man får inte lägga ut något alls online som ens finns minsta risk att det kan spåras tillbaks till en.
 
Man får såklart inte ha FB och liknande, inte barnen heller. Allt fler skolor inför fotoförbud på högtider osv så inga barn med skyddad identitet ska råka hamna på fel ställen.

Man får annat namn så man kan ju ha ett jobb och barnen kan gå i skola. Man får såklart se till att hålla väldigt låg profil, inte finnas i närheten av någon man känner eller där man kan kännas igen. Anhöriga kanske inte ens får veta var man finns. Man får ju ge upp allt, tyvärr.
 
Har en vän som levt gömd, utan skyddad identitet. Hon fick pengar från FK för hon var sjukskriven och bodde helt enkelt inte på adressen hon var skriven.

Aha, ja då funkar det ju. Men snart funkar det inte längre, eller ja, då måste FK ge den gömda ett betalkort. Kontanter är snart heldöda.
 
Aha, ja då funkar det ju. Men snart funkar det inte längre, eller ja, då måste FK ge den gömda ett betalkort. Kontanter är snart heldöda.

Ja, det blir väl svårare och svårare att hålla sig undan. Jag vet faktiskt inte hur denna tjej gjorde med betalkort, dock var hon inte tvungen att hålla sig undan myndigheter egentligen... bara det att information om henne kunde spridas vidare till folk som inte ska ha den.

Det är ju hopplöst det här med att vem som helst kan se var man är skriven.
 
Otroligt stark bok hur som helst, och jag finns på PM om det inte känns OK att ta diskussionen här!

Må hända att det är en stark bok som dessvärre skildrar mångas vardag däremot finns det en hel del falskheter i den serien (tror det är sju böcker totalt om "Mia". En journalist grävde fram mycket om "Mia". Vill man veta mer så finns boken "Sanningen om gömda". Vill man inte köpa/låna boken finns den att läsa online. Sök på "sanningen om gömda+blogspot".
 
Fast som jag fattade det fick de nytt personnummer, hur fungerar det? Skyddad identitet?

Känns dock som att det borde vara svårt att gömma sig :(
 
Må hända att det är en stark bok som dessvärre skildrar mångas vardag däremot finns det en hel del falskheter i den serien (tror det är sju böcker totalt om "Mia". En journalist grävde fram mycket om "Mia". Vill man veta mer så finns boken "Sanningen om gömda". Vill man inte köpa/låna boken finns den att läsa online. Sök på "sanningen om gömda+blogspot".
Jo fast frågan kvarstår då det ju alldeles säkert finns många som lever gömda...
HUR går man tillväga??? I dagens samhälle borde det vara tämligen svårt? Vilken hjälp kan egentligenmyndigheterna ge och ger de verkligen det skydd dessa människor behöver??
 
Må hända att det är en stark bok som dessvärre skildrar mångas vardag däremot finns det en hel del falskheter i den serien (tror det är sju böcker totalt om "Mia". En journalist grävde fram mycket om "Mia". Vill man veta mer så finns boken "Sanningen om gömda". Vill man inte köpa/låna boken finns den att läsa online. Sök på "sanningen om gömda+blogspot".
Jag kommer ihåg när den boken kom ut. Jag har inte läst den dock.
Min reaktion på debatten som följde var att hur kan någon ha trott att allt i den var precis sant, man vill väl inte lämna ut sig hur mycket som helst i en sån situation.
 
Jo fast frågan kvarstår då det ju alldeles säkert finns många som lever gömda...
HUR går man tillväga??? I dagens samhälle borde det vara tämligen svårt? Vilken hjälp kan egentligenmyndigheterna ge och ger de verkligen det skydd dessa människor behöver??
Socialtjänsten kan hjälpa till med skyddat boende på annan ort. Har du inte egna pengar kan du få bistånd till flytt och uppehälle.
 
Aha, ja då funkar det ju. Men snart funkar det inte längre, eller ja, då måste FK ge den gömda ett betalkort. Kontanter är snart heldöda.
Det är ett större bekymemr än så.
Numera ger t.ex. Migrationsverket asylsökande ICA-kort. Ett vanligt bankkort funkar inte eftersom de inte har personnumemr=inte kan teckna ett bankkto.
 
Ingen är någon Du kan ganska lätt gömma dig eller försvinna.
Billig telefon med kontant kort 200kr
svåraste är ju pengar. Man behöver kontanter. ocksåvidare.
FB kan man ju bara feteglömma även om man kan skapa ett konto annonymt. Rent praktiskt bör man undvika internet överhuvudtaget.
 
FB är ett träsk, där delas saker till höger o vänster utan att man vet något om saken. En o annan som lever under hot med skyddad identitet har spårats upp tack vare FB. T ex via efterlysningar av en hund "sålt, gett bort, omplacerats" o man vill veta var den finns o om den mår bra.

ågot OT
Min hälsa, omnämnd som Leons matte, diskuterades o delades där det påstods att jag aldrig skulle kunna bli så frisk att jag skulle kunna ta hand om honom igen. Trevligt? NOT! Jag har inte ens konto där o jag uppskattar inte alls att folk okritiskt diskuterar/delar sk info min hälsa.
 
Nej, personligen delar jag numer enbart efterlysningar som jag är SÄKER på kommer från polisen eller Missing people..

Hur fungerar det om någon "försvinner" och den som söker/jagar kontaktar polisen? Har de koll på om försvinnanden är frivilliga, eller meddelar den som går under jorden det?
 
Angående Mia i bokserien Gömda, Asyl osv så har jag bestämt för mig att jag läst i Amelia att man kom på i efterhand att någon på socialen hade skvallrat för hennes galna ex. Hon trodde inte på att han var så farlig. Det var därför som han eller hans vänner alltid hittade dom. För övrigt så gör det väl inte så mycket om inte alla fakta stämmer, det är ju romaner med verklighetsbakgrund och inte dokumentärer.

Dom som försökt har kommit underfund om att det är nästan omöjligt att hålla sig gömd i det långa loppet utan att byta person nr och det är ganska svårt att övertyga myndigheterna om att det är nödvändigt. Det är inte bara kvinnor som förföljs av sina ex. Hörde till ex om en man som räddat en tjej som hade drogproblem och utnyttjades av ett kriminellt gäng. Hon blev fri och fick ett gott liv och henne lämnade dom ifred efter ett tag, men dom sökte upp honom vart han än flyttade. Andra kan ha vittnat mot någon farlig person och förföljs för det. Och så det finns det ju invandrartjejer och en o annan kille som vägrar gifta sig med den av släkten utsedda och andra. Det är många som behöver skydd och känner man någon så tycker jag man är skyldig att ta all möjlig hänsyn.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 003
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 313
Senast: cirkus
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 912
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp