Göra jobbresorna roligare

Jag har 3o min enkel väg med bilen till jobbet. Under en period lyssnade jag mycket på radio i bilen, men för det allra mesta har jag inget på alls. Jag upplever radio i bilen i pendlandet som ganska stressande och min bilkörning blev mer stressad. Det räcker med att mina medtrafikanter mer än gärna kör 90 på en kurvig 70-väg, och kör om på de mest underliga ställen, inkluderat över dubbellinje. Det ska bli skönt när de där hastighetskamerorna kommer upp.
Bilturen blir istället en tid då jag funderar igenom dagen och vad som ska göras, alltifrån på jobbet till stallet på kvällen. På hemresan blir det en del reflektioner över dagen som gått, funderar på vad man ska äta (om det inte redan är bestämt) och om stall och ridplanen som tänktes ut på morgonen håller.
Däremot har jag mer än gärna radio och musik på när jag kör långa sträckor. Ljudböcker är inte min grej, tar fokus från bilkörningen för mycket.
 
Spotify. Älsklingsmusiken på fullt blås så att jag kan sjunga med. :love:

Vissa radioprogram, som Spanarna i P1. :love:
 
Så hur gör man jobbresorna roligare? Ljudböcker är jag dessvärre absolut noll intresserad av så det går bort. Andra förslag?
Även jag föreslår podcasts eller radiodokumentärer. Reportage från P1 Dokumentär och P3 Dokumentär är lätt att botanisera bland genom SR:s Play-app. Många teman och intresseområden, lagom långa program. Är man litet nyfiken av sig finns motsvarande att lyssna på från andra länder.
 
Tack för alla svar och tips. Är det någon som kan ge något tips på en radiokanal med bra musik som inte har så mycket prat och som jag kan använda mobilen för att lyssna på? I dagsläget är det Rix fm och Mix Megapol som har den typen av musik jag gillar. Det är dessa kanaler jag får in. NRJ och lugna favoriter kan också duga.

Annars kan jag nog tänka mig att lära mig språk i bilen men då blir det för att jag vill lära mig språket, inte för att jag gör det för nöjes skull. Annars vet jag inte om jag orkar med en massa prat. Det är ju när folk pratar som jag byter kanal på radion.
 
Jag är en ljudboksmänniska. När jag började pendla 45 min enkel väg, köpte jag på mig ljudböcker på CD. Underbart. Jag ville inte att resan skulle ta slut. Nu kör jag Storytel istället, och vissa böcker är så bra att jag inte vill komma fram alls.

Annars är det Spotify och endast undantagsvis radioskval. Personligen blir jag bättre bilförare av ljudbok, lugnare, mindre stressad. Radioprat på de vanliga kommersiella kanalerna gör mig bara stressad och irriterad, dumheterna bara staplas på hög.
 
Ljudböcker förutsätter nog att man gillar att bli matad med påhittade berättelser. Jag har nog inte läst en skönlitterär bok på över 20 år och jag ser inte på film heller. Intresset saknas helt enkelt.
 
Tack för alla svar och tips. Är det någon som kan ge något tips på en radiokanal med bra musik som inte har så mycket prat och som jag kan använda mobilen för att lyssna på? I dagsläget är det Rix fm och Mix Megapol som har den typen av musik jag gillar. Det är dessa kanaler jag får in. NRJ och lugna favoriter kan också duga.

Annars kan jag nog tänka mig att lära mig språk i bilen men då blir det för att jag vill lära mig språket, inte för att jag gör det för nöjes skull. Annars vet jag inte om jag orkar med en massa prat. Det är ju när folk pratar som jag byter kanal på radion.
Det finns inga lokala stationer under vägen?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag sitter och funderar på hur jag ska klara december utan vettiga radiokanaler att lyssna på i bilen. (Jo, jag är medveten om att det...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
Övr. Barn Som överskriften frågar, berätta för mig vad era barngör för tokigheter! Jag börjar: DANIEL *En morgon vaknar jag av...
2
Svar
21
· Visningar
3 020
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp