Göra slut med de enda vänner man har?

LiteLiten

Trådstartare
Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick.

De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade med att jag blev av med jobbet (omprioriteringar), sambon drog, hunden fick cancer och var tvungen att tas bort. Var tvungen att flytta hem till föräldrarna och bor där än.
Jag har egentligen bara två vänner, riktiga vänner (nå..). Och jag är så evinnerligt less på dem. Rakt och fullt helt igenom less på dem.

Vi har känt varandra i över tio år, varit en trio liksom. I början var det mest jag och en tjej till (B), sedan träffade jag han som skulle bli min sambo senare och de andra två (A och B) började mer och mer att stänga mig ute. Hittade på grejer utan att säga det, skyllde allt som oftast på att "Du har ju E". Jaha?
Jag och E flyttade långt från vänner och familj, men jag har alltid varit noga med att hålla kontakten, nästan dagligen med båda dessa vänner - via nätet och telefon bl.a.

Nu har jag alltså flyttat hem igen och vi kan ses oftare. Ibland försöker jag med att vi kanske kan ses bara två av oss? Men det slutar alltid med att någon av de andra bjuder med den tredje. Okej fine, inga problem. Jag umgås gärna alla tre.
I flera år har det varit så tydligt att A försökt att spräcka mellan mig och B, ibland rent fysiskt (tex genom att sätta sig demonstrativt mellan oss och helt enkelt vända ryggen mot mig) och det är alltid hemligt när de ska ses bara de "Nej jag är upptagen" "nej jag har andra planer" etc. Okej, gör som ni vill? Klart det svider, men vill de inte umgås med mig så slipper de ju?

Nu till det som gör mig så otroligt less just nu:
Här i veckan så skulle jag och B träffas och fixa lite. (onsdag) på måndagen messar jag A och frågar om hon vill slå ihjäl lite tid med mig i stan då jag har några timmars dötid, hon svarar att hon inte kan för hon är hundvakt. Okej säger jag, inga problem. "Men på onsdag har jag inget för mig?" får jag som svar igen, slänger då iväg ett mess med orden "Nej det är imorgon jag är i stan, på onsdag har jag annat för mig."
Detta svaret från mig visar sig sedan betyda, i A och B's ögon, att A inte är välkommen till mig tillsammans med B utan att det bara är B som får komma. A blir tydligen jätteledsen över detta men säger inget till mig, detta får jag veta först efter att B kommer hit.
Jag får såklart jättedåligt samvete, för det var ju verkligen inte så det var menat - bara att jag inte hade tid att ses i stan på onsdagen. Punkt.

Idag visar det sig att A + B gör en grej som jag och A pratat om hela sommaren att göra, antingen bara vi eller tillsammans med B. Jag blir irriterad (och lite sårad) och konstaterar att "jaha okej, det är okej att utestänga åt ena hållet men inte åt andra?". Surar lite över det här för mig själv och sedan är det bra.
Nu har det eskalerat till helt galna proportioner och B's MAMMA (vi är alltså mellan 25-30) skriver till mig via en sida på nätet att "Ja det är ju tragiskt att du inte kan lita på att dina VÄNNER inte gör saker utan dig för att såra dig. Du behöver ju inte vara med i allt som händer. A och B är fantastiska personer och vänner och du ska vara jävligt tacksam att du har dem. [...]" Svarar på detta med att förklara situationen och får som svar från B att "Ja nu var det här VÅRT något som VI skulle göra själva." (och några fler meningar i samma anda.)
Jag känner mest att wtf?
1. Om de vill diskutera saken så kan vi göra det, men hennes morsa har ingenting med saken att göra?
2. Om det nu var DERAS sak, varför har det då diskuterats med oss alla tre?
3. Varför är jag en skithög när jag (av misstag) sårar en vän och "utestänger" henne, medan de kan göra exakt samma sak flera gånger i veckan utan att ens reflektera över det?
4. Varför är tjejer så galet komplicerade? Hur svårt kan det vara med raka puckar? Jag känner mig som en utomjording som hamnat i ett bråk utan vettiga proportioner utan att ens förstå vad det hela bottnar i.. :banghead:
5. Har jag så fel när jag påpekar att de gör samma sak mot mig?

Det här är alltså något som upprepas med jämna mellanrum genom åren, att vi hamnar i dispyt över något - de gaddar ihop sig och det slutar med att jag är roten till allt det onda. Och jag förstår verkligen inte?

(Jag inser att det här låter som en dålig såpopera (alt som att vi är 16år gamla, vilket är den ungefärliga mognadsgraden på B) och att de flesta av er troligen kommer skratta och tycka att jag är patetisk. Men det här är verkligen superjobbigt för mig, så jobbigt att jag då och då gråter i ett hörn i min ensamhet.)

Ja jag behöver nya vänner. Men hur hittar man nya vänner?
Och vad gör jag av dem jag har? Vi har ju givetvis jäkligt roligt ihop också, men det här blir ett större och större problem känner jag. Usch och fy.. jag orkar inte..
Överlag så känner jag mig så utestängd. Från allt. Så troligen är det något enormt stort fel på mig helt enkelt.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag har sagt upp bekantskapen med alla mina gamla vänner. Tröttnade katastrofalt på dem när de aldrig ville umgås osv.

Nu är jag ensam, och även om jag saknar vännerna så vet jag ju att om jag skulle skriva så skulle jag bara få ett totalt oengagerat svar tillbaks, vilket bara skulle göra mig ännu mer arg, ledsen och besviken.

Nu jobbar jag tyvärr ensam med, så jag skulle kanske behöva lite människor i mitt liv, men jag orkar helt enkelt inte med det.

Dessutom har alla min "polare" partner och jag är singel, det gör ju tyvärr det hela mer komplicerat, tydligen. För de kan ju bara umgås med sin partner.

Så jag trivs bättre med att vara ensam. Även om jag skulle vilja ha någon att gå på bio med, eller äta ute med emellanåt.
Men det är lite svårt att lösa när man jobbar så mkt som jag gör, 205 h den här månaden :p
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Antingen säger du det till dom att du känner dig sårad över att de stänger dig ute och hör om de VILL bättra på er relation. Eller så går du vidare och lägger ner vänskapen mellan er.

Jag personligen skulle nog ha tagit upp det eller så hade jag skrivit ett brev. Tyvärr reagerar inte människor så som vi önskar att de ska göra.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Därför gav jag upp att umgås med tjejer för länge sedan.
Hela mitt liv har blivit otroligt mycket lättare sen jag valde att bara ha manliga vänner!
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Har en bra grej på min jobbdator. Den handlar om att vänner kommer och går och en del är med hela livet och andra går ur ens liv för att de har gjort sitt i ens liv.

Man ska inte vara rädd för att göra sig av med vänner trots att det kan kännas både konstigt och jobbigt först. Då jag touchade väggen för ett antal år sedan lärde jag mig vilka vänner som är värda att satsa på och vilka vänner som tar mera energi än de ger. Det kändes som sagt tufft att välja bort människor som jag haft mycket roligt med, men efter ett tag kändes mitt liv faktiskt mycket lättare. Jag är jätteglad av den lärdomen jag fick då!
...och de som jag valde bort har ersatts med vänner som GER energi mer än de tar - eller hela vänskapen med dem ger mer än den tar, inklusive alla ups and downs. Vänskap skall inte vara jobbigt!
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag hade hellre varit ensam än dragits med sådana så kallade vänner.

Nya vänner är svårt att finna i vuxen ålder, men man får försöka så gott man kan! Omge dig med härliga arbetskollegor, "hobby-kompisar" (om du t.ex. rider, spelar tennis eller orienterar), internetkompisar och familj så brukar det till slut ploppa fram någon som man har lite mer gemensamt med och kan utveckla vänskapen med :)
Var inte rädd för att haka på en buketräff eller afterwork heller, även om du får pallra dig dit ensam ;)

Och med de vännerna du har nu låter det spontant som att om du slutar höra av dig, kommer de då höra av sig till dig? Enklast är att bara låta det rinna ut i sanden, om du inte känner att du vill tala om för dem att de behandlat dig märkligt och orättvist (och otroligt omoget) och att du nu tröttnat och vill "göra slut". Ibland kan det ju räcka med en lite längre paus från varandra..

Lycka till! :)
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Uppenbarligen så vill de inte umgås med dig. De visar det ganska tydligt men jag förstår att det är svårt att se det när man är mitt i. Jag tycker att du ska fråga dem om de överhuvudtaget vill vara dina vänner och varför det är okej att de utestänger dig ifrån saker men att det inte är okej att du umgås med en utav dem. Beroende på vad för svar de ger så får du ju bestämma hur du vill göra men jag hade förmodligen tackat för mig. Önskat dem ett trevligt liv och gått vidare i livet.

Det är få vänskaper som håller hela livet även om endel kan hålla väldigt länge.
Det är svårt att skaffa nya vänner men ingenting är omöjligt. Var öppen för nya bekantskaper på jobb, fritidsaktiviteter och via nätet som här på buke. Dina nya vänner finns. De är bara främlingar för att du inte har lärt känna dem ännu.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag tycker att du ska fråga dem om de överhuvudtaget vill vara dina vänner och varför det är okej att de utestänger dig ifrån saker men att det inte är okej att du umgås med en utav dem. Beroende på vad för svar de ger så får du ju bestämma hur du vill göra men jag hade förmodligen tackat för mig. Önskat dem ett trevligt liv och gått vidare i livet.

Skulle inte göra nåt av det jag svärtat. Onödigt att konfrontera - bättre att bara snyggt dra sig ur.
...och att önska någon ett trevligt liv - nä, sånt gjorde man som 14-åring då man INTE önskade det.

...men vänner finns - nya vänner finns. Som TinyWiny skriver så gäller det bara att hänga på lite obekväma grejer också ibland. Gå ut med en arbetskompis, bjud hem henne på fika, middag eller nåt. Gå på aw osv. Av obekväma umgängen kan det växa fram bra vänskap. Been there done that!! Bara att våga ta sig utanför tryggheten så kommer ny trygghet senare.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag orkade inte läsa alla detaljer kring intrigerna men fick med de stora dragen.

Eftersom ni inte bor ihop och är vänner så blir min fråga som följer, måste du "avsluta" vänskapen rakt av? Kanske är det möjligt att du istället ägnar tid åt att bygga upp andra relationer, skulle du sen i framtiden vilja ha kontakt med dem så är det inga drastiska beslut och agerande som hinder och du kan välja hur du vill göra just då när känslorna svalnat av. Skulle det uppstå problem utmed vägen av typen "varför hör du inte av dig?" så kan du hantera dem där och då, utefter hur du vill agera då.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Okej jag kan säga att jag aldrig skulle svarat att på onsdag har jag annat för mig om jag skulle göra nåt med nån annan i en sån här trio. Jag hade sagt att på onsdag ska jag och x ses och det vore toppen om du kom du också! Stärka tresamheten och vara socialt kompetent.
Sedan det där från mamman.... "du ska vara jävligt glad att du har dem" ??!!
Av det kan man dra slutsatsen att din vän har haft en dålig förebild som uttrycker sig så. Dessutom så verkar det som om mammans uppfattning är att DU har dem och inte att ni har varann. De gillar inte dig tror jag.
Dumpa!!! Vänner är lätt att få om man är trevlig social glad rolig och snäll. Ta initiativ, babbla och skaffa intressen och engagemang! Välj nästa jobb med tanke på att du vill knyta kontakter! Sedan aå behöver inte alla vänner finnas runt knuten. Jag har olika! Vissa här där jag bor men andra LIKA viktiga långt bort. Det är så lätt nu med nätet, mobil etc att vara nära ändå.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Okej jag kan säga att jag aldrig skulle svarat att på onsdag har jag annat för mig om jag skulle göra nåt med nån annan i en sån här trio. Jag hade sagt att på onsdag ska jag och x ses och det vore toppen om du kom du också!

Det här reagerade jag också på, men var för lat för att skriva om det.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag hade inte lagt energin på dessa två faktiskt. De är ett par. De har valt varandra och de vill umgås med varandra. En av dem, eller kanske båda, tycker att du är ett hot i deras duo. Du behöver inte dumpa dem, du behöver inte säga någonting alls till dem. Du behöver bara gå vidare med ditt liv och göra andra saker med andra.

De verkar inte heller ha så många andra vänner, så det är väl i slutändan de som förlorar på att inte vilja vara ordentlig vän med dig.

Ut och hitta på saker. Träffa människor och skaffa dig andra aktiviteter än att försöka lösa någonting med dessa två.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Man skaffar nya vänner på nya platser där man gör nya saker.
Och så gör man hela tiden.
Vissa blir kvar på längre sikt och andra bara passerar förbi.

Roligt är det under tiden också.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag har valt bort en hel drös med vänner, pga olika omständigheter.
Och med facit i hand, så är det egentligen bara en som jag saknar genom dessa år. Resten skulle jag inte vilja ha en relation med igen.
Ibland är det helt enkelt dags att gå vidare i livet.
Jag har fått nya vänner.
Det kommer du med att få.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Men det där är väl inga vänner? Det låter mer som bekanta som går dig på nerverna.

Sluta umgås med folk som stjäl energi. Det är bättre att ha energi till sig själv, och vad det lider hitta verkliga vänner. Hellre än att vara någon dockningsstation för energitankande när det passar och behövs.

Varför är du rädd för att vara utan irritationsmoment?
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Men hallådär, nu blir jag upprörd, är jag inte din vän eller?! ;)

TS
Har du ingen hobby eller något du kan möta nya vänner via? Det bästa är nog att du bryter med de där energitjuvarna, då "tvingas" du ju att hitta andra att umgås med.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Haha! Jo, klart att du är! :D
Men du bor ju så jävla långt bort, så vi ses ju aldrig :cautious:





Snälla manda flytta hem!!! :D


KL

Alla ni som säger att det är så lätt att träffa nya vänner, hur gör ni??
Jag bor ensam på landet, ingen möjlighet att träffa nån i trappuppgången direkt... Jag jobbar natt, och dessutom ensam. Och bara nattarbete i sig gör ju det hela mer krångligt faktiskt... Och när jag dessutom inte direkt kan träffa nya vänner på jobbet så blir det krångligt.

Sedan har jag häst, hemma i eget stall, springer inte så värst mkt folk där (och skulle det göra det så skulle jag mest sannolikt gripa dem och ringa polisen rätt omgående :o )

Jag uppepå detta inte speciellt lätt att få kontakt med, jag är misstänksam som satan mot folk, och undrar alltid vad de vill ha ut av mig. Kommer ihåg första gångerna deathslyna här ovan ringde, jag var nog inte jätte lätt att prata med :o Jag var redan då så pass misstänksam att jag skarpt undrade varför i hela friden hon ringde mig?!

Jag har inte tid med nån ny hobby, hästarna, hunden och jobbet tar för mkt tid.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag håller med några tidigare svar, att du behöver egentligen inte "göra slut" med dem utan det räcker att du slutar höra av dig. Visar det sig att de upptäcker att de saknar dig så att det faktiskt hör av dig och vill ha med dig i gemenskapen, så kan du fatta beslut om det DÅ. (och undrar de varför du inte hört av dig så hade nog jag svarat att "jag kände mig som femte hjulet under vagnen") Men glömmer de bara bort dig så var det inga riktiga vänner.

Kimmis
nattarbete, eller generellt jobb på andra tider än dagtid, är ingen höjdare för att skaffa nya vänner. För en halv evighet sen flyttade jag 60 mil för att jobba som ridinstruktör. Jobbet var jättekul, men det var helt omöjligt för mig att hitta nya bekantskaper att umgås med - dels pga att jag jobbade när alla andra var lediga. Och de få jag ändå träffade var stadgade familjeföräldrar som satt hemma och höll sina respektive i handen... (jag var typ 21 då)
De jag anser vara mina närmaste vänner idag finns över halva landet, ungefär. Flera av dem har jag lärt känna här via buke och sen träffat på olika tillställningar. Någon hänger kvar sen jag var aktiv ryttare osv.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Kompis finnes här! Gäller alla som vill ha en ny kompis.
För mer info skicka PM!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 245
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 218
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp