Göra slut med de enda vänner man har?

Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Ja, lite så känns det här med, jag har inge en enda vän som är singel som jag pratar med regelbundet.
Trots att jag bara är 26 och mina vänner är oftast yngre än mig.

Har några bekanta singlar, men som drar rätt mkt energi, och därmed finns de inte speciellt högt upp på min lista.
Jag orkar inte med folk som är för jobbiga, jag är tillräckligt jobbig själv :o

Men nu ser det ut som att jag ska få psykologhjälp iaf, så förhoppningsvis slutar jag vara fullt så jobbig snart ;)

pulkaskurk: Men vet du inte att det är förbjudet med annonser?!?!? :eek: ;) :D
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Nätet är jättebra för nya bekantskaper.

Min bästa vänner idag är folk jag mött på nätet. :love: Iom att jag flyttade väldigt långt bort från gamla vänner så dog dessa relationer.

Sen bor jag idag mitt ute på landet på landet samt vi jobbar väldigt mkt i eget företag, har tre barn samt hästar dvs har inte så gott om tid för att vårda vänskapsrelationer.

Vad jag önskar är att jag hade mer tid till att träffa folk rent fysiskt, bla dig ameo, men jag pratar i stort sett varje dag med mina vänner.

Tycker nätet är riktigt bra för att lära känna nytt folk!
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Samma här. Det verkar som om ni tre letar och ser varje grej som ett tecken på att "de andra" gör det.

I vilka situationer fungerar er tresamhet? Vad gör ni då? Gör mer av det och skit i det andra.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag har aldrig "gjort slut" med vänner rakt av och med förklaringar om varför vår relation måste avslutas.

Människor man inte vill umgås med hör man inte av sig till, helt enkelt, umgängena glider över i andra relationer och man ses mindre och mindre. Sedan kanske man ses igen genom bekanta, och då känns det onödigt att ha gjort en stor grej av det och sagt upp bekantskapen helt. Det kan bli en ny relation med samma person på en annan nivå. Man vet aldrig. :)

Det är inte samma sak att "göra slut" med sina vänner som att göra slut med någon man bor ihop med eller t.o.m. är gift med, där finns en massa ekonomiska förbindelser och kanske barn som kräver att man gör det på ett annat sätt.

Vänskap ska vara avlastande och energigivande, inte ett evigt funderande på vem som sa vad och menade hur, eller en känsla av otrohet när det finns andra vänner med i bilden. Då är det bara jobbigt.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Mycket klokt skrivet. Det fasar ut in i något annat, eller inte in i något nytt alls.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag har inte tid med nån ny hobby, hästarna, hunden och jobbet tar för mkt tid.
Skaffa en medryttare! Eller två! Skriv att du söker någon att rida ut med, så att personerna fattar på en gång att poängen är att du vill ha sällskap i stallet ibland.

Tränar du inte med hunden? Har du ingen klubb att åka till? Där torde det ju finnas fullt med människor.

Sen är det ju så att man faktiskt tvingas prioritera i sitt liv. Det kanske är så att det är okej att låta hästarna stå en dag extra i veckan och på den tiden istället se till så att du får ett fungerande socialt umgänge?
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Mitt jobb gör att hästen får stå ändå så det räcker och blir över. Jag jobbar emellanåt 12 timmarspass, och ibland långt hemifrån, då är jag borta 15 h... Sen har jag bara en häst nu, så då måste de ha egna hästar, men det är jag givetvis öppen för! Min häst är lättlastad och flyttbar, även om han bara har haft ryttare sisodär 20 ggr, men promenad med sadel, miljöträning osv osv är jag helt öppen för!

Jag tränar lite agility med hunden, själv. Tränarna vill oftast ha betalt hela summan, trots att jag som mest kan komma på hälften av träningarna pga jobbet, då känns det inte värt helt enkelt.

Sen är jag nog för kräsen med hingsten för att bara skaffa medryttare bara sådär, får vara en vääääldigt erfaren människa då. Och det är ju inte så lätt att hitta.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Ja, fast jag har tyvärr inte möjlighet att byta jobb, så det funkar tyvärr inte. De dagarna jag är borta hemifrån 15 h så går tiden hemma till att sova, och ev att äta om jag inte är jätte trött. Oftast äter jag dock inte hemma då utan tar med mig frukost, middag och lunch till jobbet.

En hingst kräver ju mer av en medryttare, så är det ju bara. Och eftersom han är så pass grön som han är så kan man ju inte sätta upp vem som helst heller.
Han är ju hur snäll som helst, så hingstvana tycker jag inte att man behöver, men däremot hästvana, resten kan jag nog lära ut.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag håller med några tidigare svar, att du behöver egentligen inte "göra slut" med dem utan det räcker att du slutar höra av dig. Visar det sig att de upptäcker att de saknar dig så att det faktiskt hör av dig och vill ha med dig i gemenskapen, så kan du fatta beslut om det DÅ.

Jag gjorde så med en vän jag hade i många år. Bara slutade höra av mig. Jag är övertygad om (och har delvis fått bekräftat från annat håll) att hen trodde det berodde på att jag träffat en ny man. Men egentligen var orsaken att jag var trött på en del dåliga egenskaper som min vän hade; de goda egenskaperna vägde inte upp längre. Orsaken att jag inte "konfronterade" var att jag kände/visste/anade att vännen skulle bli oerhört sårad och förmodligen inte alls förstå min kritik. Bli förbannad osv. Och jag hade ingen lust med det utan lät helt enkelt vänskapen dö ut.

Det här är många år sen nu och ibland är jag nyfiken på vad hen gör idag, var hen bor osv. Jag önskade aldrig min vän något ont, jag klarade bara inte av att vara vän med denna person längre på grund av vissa faktorer.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Kl*

Jag vill tacka för alla svar och för att ni tar det på allvar och inte bara tycker att jag är löjlig. Jag är en person som hela mitt liv varit den bortprioriterade vännen, vännen som är bra att ha när det blåser ute men som man gärna "glömmer bort" däremellan.. Sådant gör ont!

Givetvis behöver jag inte bokstavligen göra slut med dem, men mentalt för mig blir det ju så - att släppa taget kanske är ett bättre uttryck för det. Vi får se hur det blir helt enkelt..

Men solklart är att jag behöver bredda mina bekantskaper och hitta nya vänner. Men det är svårt, har fått nytt jobb och börjar snart - natt inom vården, ensam vaken. Så inte värst socialt. Har hästar, men eget stall - så även där är det knivigt, även om jag ska börja leta ny medryttare snart till en av dem..
(tackar förra medis för omtanken igår och för trevlig pratstund idag, eftersom hon ändå hittat tråden och listat ut vem jag är! x) *vink vink* Skönt med en vettig människa!! Synd att du måste bo i fel ände av landet bara! :P)

Och pulkaskurk - vi är redan bekantingar/kompisar. ;)

Tack igen hörrni! Känns skönt att bli tagen på allvar. :)
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Ja, fast jag har tyvärr inte möjlighet att byta jobb, så det funkar tyvärr inte. De dagarna jag är borta hemifrån 15 h så går tiden hemma till att sova, och ev att äta om jag inte är jätte trött.
Men sådär är det ju för oss alla. Poängen är att de flesta människorna inte jobbar 7 dagar i veckan 365 dagar om året. Någon dag måste du ju ha ledigt från jobbet.

Frågan är ju varför du valt att göra allting själv? Tex agilityn. Alltså, det är få som tränar agility som går kurser hela tiden. Man har ju sitt träningsgäng som man tränar med. Samma sak med de som tränar lydnad. De går inga kurser. De har sina träningskompisar som de åker till klubben med för att träna. Det är sällan de tränar för instruktörer. Brukshundsklubbar finns överallt - ta kontakt med en klubb nära dig som har många medlemmar så ökar antalet potentiella vänner. Och du behöver ju träningssällskap ändå. Det är ju skittrist att träna själv hela tiden!

Har du inga grannar alls? Ingen som har häst som du rider förbi ibland? Ingen som bor i närheten?
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Bara grannar med familjer, som är typ minst 20 år äldre än mig och fullt upptagna med sitt.

Finns massor stora stall i närheten, men de flesta är sk ridhusryttare, det brukar i regel ta dem 15-20 min att få hästarna förbi min gård när de väl vågar sig ut. Och jag rider mest ut. Så de är inte direkt det bästa sällskapet för mig. Sen har ju jag hispiga araber, så det går ju inte rida med mig vet du ;) (Att mina hästar aldrig blir rädda för nåt verkar tydligen inte spela någon roll...)

Hur får man kontakt med dessa agilitygäng?? Hunden skulle lätt behöva träningen, hon är väldigt lättdistraherad och skulle behöva träna massor på att umgås med andra hundar utan att tappa hjärnan, och utan att bli rädd.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Hur får man kontakt med dessa agilitygäng??
Ta kontakt med BHK.





Sen är det faktiskt helt uppenbart i dina inlägg att du har mer fördomar om andra människor än vad de har om dig. Du har dömt dig själv och gett andra människor åsikter om dig själv. Säkerligen åsikter som de inte har. Varför gör du så? Varför vill du inte umgås med människor?

Och vad gäller grannarna så tänker du alldeles för snävt. Bara för att dina grannar är äldre innebär det ju inte att de inte är bra vänner. Och bara för att de är äldre innebär det inte att de inte känner människor i din ålder som du genom dem kommer att lära känna. Några av mina bästa vänner har jag lärt känna genom andra kompisar.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Så du tycker att jag inte ska ta att alla mina fd vänner har lämnat mig, ofta helt utan förklaring på allvar??
Jag har hört av mig till flera av dem flera år efteråt, men det är aldrig nån av dem som kan svara på varför, eller jag får alltså inget svar alls, överhuvudtaget.
Att jag lyckades vara ihop med en kille under 9 år som aldrig älskade mig borde jag heller inte fundera över då eller?? Han var ofta under vårat förhållande osäker på vad han ville osv, några månader efter att vi hade gjort slut så blev han kär i en annan, och då gick det upp ett ljus för honom, så hade han aldrig känt för mig.

Jag vet att jag är svår att umgås med. Jag vet att jag tänker annorlunda än de flesta andra människor. Det är liksom fakta, att bara titta åt andra hållet kommer tyvärr inte hjälpa mig.

Jag har levt i förnekelse innan, men det funkar liksom inte i längden. När jag insåg att min dåvarande sambo inte älskade mig så avslutade jag det hela väldigt fort. Tyvärr så är jag 2,5 år senare fortfarande kär i honom. Men vi träffas aldrig, så det gör inte så mkt.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Är det du som är felet så borde denna tråden inte handla om ifall du ska göra slut med dina vänner, då ska den handla om vad du gör för fel.

Vad har du för egen teori?

Att man tänker annorlunda kan absolut vara ett hinder i många situationer, eftersom många inte förstår hur man tänker eftersom de aldrig hade tänkt så själv. Men det är inte hela förklaringen.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Jag gjorde slut eftersom de slutade bry sig. När man skriver nåt till dem så får man bara ett "ok" eller "jahopp" tillbaks tex. Ursäkt efter ursäkt används till att man inte har tid att träffas. Jag känner igen tecknena vid det här laget, så jag talade om för människan att jag inte önskar personen något ont, utan tvärtom, allt gott i livet, även om jag inte kommer vara där för att se det.

Jag har gjort samma sak med 3 polare under loppet av 6 månader nu.

Min egen teori är att jag blir för intensiv i perioder, jag pratar gärna ofta och mkt när jag är ledig.
I övrigt har jag inte så stor koll faktiskt, en polare som jag pratade med detta om sa att jag kunde låta nedlåtande ibland, men att hon visste att jag inte menade så och därför så brydde hon sig inte. Men hon sa att det inte var så ofta längre, men lovade att säga till när det hände. Jag vet inte om hon glömde bort att säga till eller om det aldrig hände efter det, men hon har inte sagt något iaf.

Jag vet ju att jag är ganska opedagogisk med jämna mellanrum, framförallt när nåt är jätte logiskt i min något felkopplade hjärna, och jag måste ta det ner till en 3:årings nivå för att andra ska förstå. Det handlar ju inte om att jag skulle vara smartare eller bättre än någon annan på något sätt, utan bara att min hjärna är lite annorlunda och drar vissa slutsatser lättare än andra. Samtidigt så kan jag snurra in mig totalt i mina tankar så att jag framstår som den mest korkade människan på den här planeten...
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Alltså, jag känner jättedumma människor som har massor med vänner, precis som att jag känner personer som är hur smarta som helst, som också har vänner.

Det handlar om någonting annat ifall ingen vill vara vän med dig längre.

Sen är det ju sådär att våra liv är fulla med saker, ditt likaså. Du säger att du inte har tid att träffa kompisar, men när det väl kommer till kritan blir du sur och dumpar vänner som inte har tid att träffa dig. Vad handlar det om? Och varför gör du slut med vänner? Det är enligt mig ett mycket märkligt beteende. Vänner kommer och vänner går. Många är med i periferin hela tiden och liksom består. Andra är ens nära vänner i många, många åt. Det är liksom inte mer med det. Men att helt sonika kommunicera att nu gör man slut.....nja....då är det någonting annat i ens sociala förmåga som gör att man är ensam.

Sen det där med att bry sig....alltså, jag bryr mig massor om mina vänner och jag gör allting jag kan för att hjälpa ifall jag kan. Jag oroar mig för dem, med dem och jag glädjer mig med och åt dem också. Men jag kanske inte alltid visar dem att jag bryr mig. Jag har barndomskompisar som jag inte umgås med mer än ett par gånger om året. Livet, jobb och vardag har kommit emellan. Men vi är lika goda vänner för det. När vi väl träffas har vi jättekul utan att någon ältar varför vi inte hörs mer.
 
Sv: Göra slut med de enda vänner man har?

Nej, jag blir sur när de hittar på svepskäl efter svepskäl istället för att säga att de inte har lust eller direkt säga att de inte kan på hela den dagen.

Tex, frågar en fd polare om vi ska gå ut och bara sätta oss på nån uteservering och ha det lite trevligt, frågar detta ca ½ vecka innan det skulle inträffa.

Sedan dagen vi skulle ha träffats så kan hon inte så sent, så jag säger att det gör inget, jag att vi kan gå ut tidigare. Då är svaret att den och den tiden är personen bokad. Så då har vi kanske 2-3 h som vi kan träffas, och jag säger att det gör inget för min del, varpå personen DÅ kommer på att det visst var nåt mer där och att hon inte kan på hela dagen.

Sånt stör mig nåt enormt. Har man inte lust, oavsett orsak så kan man säga att man inte har någon lust längre. Det skulle jag aldrig bli sur över.

Nu var kl ca 17 på kvällen och jag fick istället sitta hemma. Detta har väl hänt med den personen ca 5-6 ggr på ganska så kort tid.

Anledningen till att jag "gjorde slut" berodde på att vi hade den överenskommelsen. Hon talade tex om när hon behövde en paus, precis samma sak, och för mig bara respektfullt att göra.

Andra personer har jag inte "gjort slut med".
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 248
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 218
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp