Bukefalos 28 år!

golit löser Gaza-kriget

Men så jävla fantastiskt då! Är du medveten om att kvinnor blir gripna, slängda i fängelse och mördade i Iran? För brottet att inte beslöja sig ordentligt. För mig som kvinna skulle det kännas som den totala otryggheten att leva där! Och jag skulle inte sätta min fot där som besökare heller.
Området där Iran ligger är på många sätt den mänskliga civilisationens vagga, självklart finns det hur mycket historia som helst i det landet och säkerligen vackra platser också. Och god mat. Men det spelar ju liksom ingen roll när regimen är som den är. Och den iranska regimens brott mot de egna medborgarna ska, tycker jag, lyftas igen och igen och igen. Mänskliga rättigheter i ett land är ju några miljoner gånger viktigare än om där lagas god mat!
Jag har varit där flera ggr och sett moralpoliser. Har ingen i denna tråd antar jag.

Finns såklart fler bra exempel. Poängen var inte att diskutera Iran utan att prata om hur onyanserad media är. Vi kan kanske hålla oss till Israel-Palestina för att undvika OT.
 
Tack vare DN kan man också lära sig att Iran har en stor metalscen. Men det kanske också bara är negativt?
Jag har inte sagt att allt med Iran är bra. Jösses! Jag vet att det också är ett skit land på många sätt. Men jag blir så less när det finns noll nyanser och människor tror att det enda som syns i media ä r sanningen om ett land/konflikt.
 
Jag har varit där flera ggr och sett moralpoliser. Har ingen i denna tråd antar jag.

Finns såklart fler bra exempel. Poängen var inte att diskutera Iran utan att prata om hur onyanserad media är. Vi kan kanske hålla oss till Israel-Palestina för att undvika OT.

Bara begreppet "moralpolis" talar ju för sig själv och den totala orimligheten i att sådana ska patrullera offentliga platser.
 
Jag kände mig trygg. Jag känner mig inte trygg i Sverige på kvällen när jag ska hem genom parker eller öde gator. Jag känner mig inte heller trygg iom alla skjutningar och sprängningar i Sverige nu.

Man känner sig förstås trygg så länge man inte utmanar reglerna. Kvinnorna som protesterar mot förtrycket känner sig inte särskilt säkra - med all rätt.

Jag har inte sagt att allt med Iran är bra. Jösses! Jag vet att det också är ett skit land på många sätt. Men jag blir så less när det finns noll nyanser och människor tror att det enda som syns i media ä r sanningen om ett land/konflikt.

Det var som svar på att allt som skrevs var negativt. Jag menar alltså att det är du som har noll nyanser när du uttalar dig om vad media skriver.
 
Jag har inte sagt att allt med Iran är bra. Jösses! Jag vet att det också är ett skit land på många sätt. Men jag blir så less när det finns noll nyanser och människor tror att det enda som syns i media ä r sanningen om ett land/konflikt.
Alla fattar att det finns goda saker att säga om både Ryssland och Iran. Men det verkar fullständigt tokigt, för att uttrycka mig milt, om media skulle känna att de behövde ge en nyanserad bild av länderna. Ryssland har angripit Ukraina och deras soldater mördar och våldtar tusentals civila. De bombar sjukhus och utsätter medvetet sjukvård och räddningstjänst för angrepp. Det är den viktigaste nyheten om Ryssland just nu och det finns ingen anledning att nyansera den bilden. Det händer säkert något bra i Ryssland och jag är övertygad om att det även i Ryssland finns människor som lagar god mat. Men det är inte viktigt i sammanhanget. Det mest utmärkande med Ryssland just nu är att de bedriver ett angreppskrig mot en grannstat. Och det mest utmärkande med Iran just nu är att de fängslar, våldtar och mördar unga kvinnor som vill bestämma över sig själva. Det är precis det som media ska rapportera om.
 
Det blir ju totalt OT i denna tråd. Min poäng är att man bara får höra negativt om vissa länder i media. Bara kolla DN första sidan idag.
Några exempel på Iran är att det är ett väldigt tryggt land på många sätt. Som kvinna behöver du inte oroa dig för att bli våldtagen på gatan. Det finns otroligt mycket gammal historia och vackra platser. Folk är gästvänliga och lagar väldigt god mat. Det är mycket kvar att göra för jämställdheten men kvinnor kör bil, får rösta och är högutbildade. Går absolut inte att jämföra med Saudi t.ex.
Alltså jag måste ha missuppfattat allting av vad som händer i iran, om det nu tydligen är en sådan trygg plats att befinna sig på som kvinna..Kvinnor är ju helt rättslösa i det landet. Känns nästan som ett hån mot iranska kvinnor att skriva som du gör.

Har man klarat sig där och känt sig trygg har man nog haft en väldig tur..
 
Åter till trådämnet.

Varför tar Sverige Israels sida? Varför fördömer inte Sverige och många andra västländer Israels krigsbrott mot civila? Är över 7000 liv inget värt när det gäller Gazabor? Att de jämnar Gaza med marken. Hur är det ok?
 
Åter till trådämnet.

Varför tar Sverige Israels sida? Varför fördömer inte Sverige och många andra västländer Israels krigsbrott mot civila? Är över 7000 liv inget värt när det gäller Gazabor? Att de jämnar Gaza med marken. Hur är det ok?
Tar Sverige Israels sida då? Självklart gjorde man det i samband med den initiala attacken från Hamas den 7 oktober - det var ju ett rent terroristbrott som civila israeler blev utsatta för.

Men sedan? Jag måste nog säga att jag inte tycker att varken Sveriges ståndpunkt eller medias rapportering är särskilt ensidig till Israels fördel. Kanske med viss fördel för Israel från officiellt svenskt håll, men inte utan kritik mot Israel heller och verkligen inte utan hänsyn till den humanitära aspekten.

Jag öppnar just nu SVTs webbsida och ser bland annat dessa rubriker:

Liverapport: Regeringen skickar 150 miljoner i stöd till Gaza

FN: Israels attack mot flyktingläger kan vara krigsbrott

Personligen tror jag starkt på att inte vara på endera sidan. För varaktig fred måste båda parter ge upp något av det de vill och en tvåstatslösning komma på plats. Och då kan vi inte tillåta ena sidan att "vinna" utan båda måste vinna eller förlora lika mycket.
 
Åter till trådämnet.

Varför tar Sverige Israels sida? Varför fördömer inte Sverige och många andra västländer Israels krigsbrott mot civila? Är över 7000 liv inget värt när det gäller Gazabor? Att de jämnar Gaza med marken. Hur är det ok?
Var ser du att Sverige tar Israels sida? Det är ständiga rapporter i media om krigsförbrytelser och just nu förbereds ett stödpaket för Gaza. Däremot det hat som riktas mot judar finns det inga ursäkter för, både Hamas och den judiska regeringen begår övergrepp och krigsförbrytelser. Att förfölja oskyldiga i Gaza, Israel och runt om i världen är förkastligt.
 
Var ser du att Sverige tar Israels sida? Det är ständiga rapporter i media om krigsförbrytelser och just nu förbereds ett stödpaket för Gaza. Däremot det hat som riktas mot judar finns det inga ursäkter för, både Hamas och den judiska regeringen begår övergrepp och krigsförbrytelser. Att förfölja oskyldiga i Gaza, Israel och runt om i världen är förkastligt.
Överallt. Det är ingen hemlighet att svenska regeringen är på Israels sida.

T. ex.
https://www.dn.se/varlden/norge-gar-egen-vag-om-kriget-principiellt/
 
Tar Sverige Israels sida då? Självklart gjorde man det i samband med den initiala attacken från Hamas den 7 oktober - det var ju ett rent terroristbrott som civila israeler blev utsatta för.

Men sedan? Jag måste nog säga att jag inte tycker att varken Sveriges ståndpunkt eller medias rapportering är särskilt ensidig till Israels fördel. Kanske med viss fördel för Israel från officiellt svenskt håll, men inte utan kritik mot Israel heller och verkligen inte utan hänsyn till den humanitära aspekten.

Jag öppnar just nu SVTs webbsida och ser bland annat dessa rubriker:

Liverapport: Regeringen skickar 150 miljoner i stöd till Gaza

FN: Israels attack mot flyktingläger kan vara krigsbrott

Personligen tror jag starkt på att inte vara på endera sidan. För varaktig fred måste båda parter ge upp något av det de vill och en tvåstatslösning komma på plats. Och då kan vi inte tillåta ena sidan att "vinna" utan båda måste vinna eller förlora lika mycket.
Absolut måste det verkas för fred och inte mer vi och dem. Hamas attack har regeringen fördömt men inte Israels som är i betydligt större skala. Billström sa tom att han tyckte Israels svar var proportionerligt. Hur kan man tycka att det är ok att ha ihjäl tusentals barn? Är det för att de är araber? De har inte lika värde eller vad beror det på?
 
Var ser du att Sverige tar Israels sida? Det är ständiga rapporter i media om krigsförbrytelser och just nu förbereds ett stödpaket för Gaza. Däremot det hat som riktas mot judar finns det inga ursäkter för, både Hamas och den judiska regeringen begår övergrepp och krigsförbrytelser. Att förfölja oskyldiga i Gaza, Israel och runt om i världen är förkastligt.
Hur ska de komma in med hjälpen när Israel stängt Gaza?
 
Var ser du att Sverige tar Israels sida? Det är ständiga rapporter i media om krigsförbrytelser och just nu förbereds ett stödpaket för Gaza. Däremot det hat som riktas mot judar finns det inga ursäkter för, både Hamas och den judiska regeringen begår övergrepp och krigsförbrytelser. Att förfölja oskyldiga i Gaza, Israel och runt om i världen är förkastligt.

Regeringens snack om stödpaket till Gaza blir inte mycket mer än ett spel för galleriet, tyvärr. Vad som krävs är press på Israel att häva blockaden.

FN räknar med att minst 100 lastbilar per dag krävs för att få in det nödvändigaste till Gaza. I måndags hade totalt 117 lastbilar kunnat köra in i Gaza sedan blockaden infördes den 9 oktober. Innan kriget körde ca 500 lastbilar per dag in i Gaza med hjälplaster. Enligt Oxfam har 98% av alla matleveranser till Gaza stoppats och svält används som vapen och kollektiv bestraffning av Gazas befolkning.
 
Absolut måste det verkas för fred och inte mer vi och dem. Hamas attack har regeringen fördömt men inte Israels som är i betydligt större skala. Billström sa tom att han tyckte Israels svar var proportionerligt. Hur kan man tycka att det är ok att ha ihjäl tusentals barn? Är det för att de är araber? De har inte lika värde eller vad beror det på?
Jag har ingen aning. Kanske har det bara att göra med att Sverige är på väg in i NATO och då är det enklast/minst riskfyllt att hålla sig väl med majoriteten av övriga NATO-länder, inte minst USA. Alternativt vill nuvarande regering distansera sig från tidigare s-regeringars betydligt mer pro-palestinska hållning.

Norge väljer ju en annan väg än Sverige, med bland annat krav på omedelbart vapenstillestånd, och jag sympatiserar mer med den. Jag tycker dock fortfarande att samtliga sidor av konflikten, inklusive Norges hållning, belyses rätt väl i svensk massmedia.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 199
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 182
Senast: hollypolly
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 154
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp