Bukefalos 28 år!

golit löser Gaza-kriget

En sak som visar hur besvärlig konflikten är, och hur den ofta förenklas, är de kartor som läggs upp av många som ska visa hur Israel tagit mer och mer land från Palestina.

Mer korrekt skulle vara att säga att Israel i många fall tagit mer och mer palestinskt land i besittning. Västbanken var annekterad av Jordanien sedan nästan 20 år när området togs i besittning av Israel i samband med sexdagarskriget. Namnet Västbanken kommer just från läget i förhållande till Jordanien. Först i och med att PLO utropade staten Palestina 1988 avsade sig Jordanien anspråk på Västbanken.
På samma sätt var Gazaremsan ockuperad av Egypten och vi tiden för första världskriget hade hela klabbet styrts av Osmanska riket i ca 500 år.

Det ändrar förstås inte det faktum att det idag är Israel som ockuperar områden som idag räknas som tillhörande Palestina, eller att palestinierna har rätt till ett land. Bara att det inte fanns något existerande land som Israel tog över delar av 1947. Det fanns ett landområde och folk som bodde där - muslimer, judar och kristna.
 
Sverige la ner sin röst i FN när det röstades om att begära ett eld upphör för att tillåta humanitärt bistånd att nå civila i Gaza. Så Sverige har definitivt bytt ståndpunkt.
Var det inte så att det man röstade om var ett ”tillfälligt” eld upphör. Medan Sverige förespråkade ett permanent? Politik är ju som sagt inte svart eller vitt
 
Var det inte så att det man röstade om var ett ”tillfälligt” eld upphör. Medan Sverige förespråkade ett permanent? Politik är ju som sagt inte svart eller vitt
Enligt Aftonbladet;
– Sverige avstod, tillsammans med en majoritet av EU:s medlemsstater, i omröstningen eftersom resolutionen inte tydligt fördömer Hamas terroristangrepp mot Israel och inte hänvisar till Israels rätt att försvara sig mot terrorister.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM9J1q/israel-gaza-sverige-lade-ner-rost-om-eldupphor
 
Klart det är rimligt att fördöma Hamas, har någon här påstått annat? Nej tänkte väl det.

Men man kan gott ställa sig frågan om fördömandet av Hamas är det enskilt viktigaste? För det är ditåt debatten i Sverige ständigt drar. Vilket blir ett effektivt sätt att flytta fokus och demonisera de som man vill se som meningsmotståndare.
Kan inte uttala mig om debatten i Sverige i stort, men idag har vi en SD-stödd regering och utifrån det tycker jag också att det finns något olustigt i sådana tilltagande tendenser.

För fenomenet förekommer inte bara gällande den här konflikten, för att ta ett exempel härifrån forumet var det i en annan tråd att muslimer måste fördöma Iran. Det finns en punkt där ett konstant och ensidigt "men fördömer du förövaren av de här fruktansvärda brotten" övergår till ett slags allmänt misstänkliggörande, där man hela tiden måste berättiga sin existens och tvingas förklara att man inte är terrorist. Jag kan förstå om man tillslut vägrar att göra det, inte för att man tycker att Irans styre eller Hamas eller andra våldsamma aktörer gör rätt, utan för att man inte vill delta i samhällsdebatten under premisserna att man antingen är osynlig eller blir misstänkliggjord. Det misstänkliggörandet göder ju tyvärr en viss politisk falang. I längden riskerar det att bli ett avhumaniserande. Ett avhumaniserande som i det här fallet också riskerar legitimera brott mot folkrätten. För i ljuset av den pågående kollektiva bestraffningen av Gaza (nu syftar jag inte bara på att människorättsorganisationer larmat om att det förekommer israeliska attacker mot civila utan militära mål i närheten eller att man varit likgiltig för civila offer, utan också blockaden av sådant som tillgången till mat, vatten, el och mediciner) är det förstås också olustigt med en inställning att man är skyldig till att stödja terrorism tills man försäkrat andra om motsatsen.

För att bryta det här dödläget krävs det nog i slutändan internationella utredningar av båda sidors krigsbrott och sedan att det faktiskt får konsekvenser och leder till verkliga påtryckningar istället för den straff-frihet som rått över tid.
 
Senast ändrad:
Det känner jag inte alls igen. Det är fullt rimligt att kritisera Israel för de brott som de begår just nu. Men de har en självklar rätt att försvara sig.

Vad finns det för positivt att skriva om Iran och Ryssland just nu? Det är ändå på grund av orsak som mediebilden ser ut som den gör. Där Iran mördar sin egen befolkning för att de inte vill bära slöja och Ryssland mördar Ukrainare för att de vill vara fria.
Fast ni vet ju bara det som står i media här. Det är som när kompisar skriver till mig som bor utomlands och frågar om det är säkert för dem att åka till Sverige pga skjutningarna.
 
Fast ni vet ju bara det som står i media här. Det är som när kompisar skriver till mig som bor utomlands och frågar om det är säkert för dem att åka till Sverige pga skjutningarna.

Det är väl rätt rimligt att anta att du syftade på svensk media eftersom det var den du gav exempel på skulle vara så partisk i gällande Israel-Palestina?

Och det skrivs som sagt positiva saker om Iran och Ryssland även i svensk media, men vill man läsa positivt om deras regimer får man vända sig till deras egen media.
 
Fast ni vet ju bara det som står i media här. Det är som när kompisar skriver till mig som bor utomlands och frågar om det är säkert för dem att åka till Sverige pga skjutningarna.
Shoot. Vad är det vi inte vet? Några exempel på vad du avser?

Jag läser positiva saker om skeenden i Ryssland emellanåt, i det annars kompakta mörkret som den nuvarande regimen försöker att upprätthålla.
 
Shoot. Vad är det vi inte vet? Några exempel på vad du avser?

Jag läser positiva saker om skeenden i Ryssland emellanåt, i det annars kompakta mörkret som den nuvarande regimen försöker att upprätthålla.
Det blir ju totalt OT i denna tråd. Min poäng är att man bara får höra negativt om vissa länder i media. Bara kolla DN första sidan idag.
Några exempel på Iran är att det är ett väldigt tryggt land på många sätt. Som kvinna behöver du inte oroa dig för att bli våldtagen på gatan. Det finns otroligt mycket gammal historia och vackra platser. Folk är gästvänliga och lagar väldigt god mat. Det är mycket kvar att göra för jämställdheten men kvinnor kör bil, får rösta och är högutbildade. Går absolut inte att jämföra med Saudi t.ex.
 
Det blir ju totalt OT i denna tråd. Min poäng är att man bara får höra negativt om vissa länder i media. Bara kolla DN första sidan idag.
Några exempel på Iran är att det är ett väldigt tryggt land på många sätt. Som kvinna behöver du inte oroa dig för att bli våldtagen på gatan. Det finns otroligt mycket gammal historia och vackra platser. Folk är gästvänliga och lagar väldigt god mat. Det är mycket kvar att göra för jämställdheten men kvinnor kör bil, får rösta och är högutbildade. Går absolut inte att jämföra med Saudi t.ex.

Tack vare DN kan man också lära sig att Iran har en stor metalscen. Men det kanske också bara är negativt?
 
Det blir ju totalt OT i denna tråd. Min poäng är att man bara får höra negativt om vissa länder i media. Bara kolla DN första sidan idag.
Några exempel på Iran är att det är ett väldigt tryggt land på många sätt. Som kvinna behöver du inte oroa dig för att bli våldtagen på gatan. Det finns otroligt mycket gammal historia och vackra platser. Folk är gästvänliga och lagar väldigt god mat. Det är mycket kvar att göra för jämställdheten men kvinnor kör bil, får rösta och är högutbildade. Går absolut inte att jämföra med Saudi t.ex.
Här verkar våra tolkningar av tryggt gå isär. Jag skulle inte känna mig trygg ute där moralpoliser när som helst kan gripa mig och mörda mig i fängelset.

Jag ser inte heller relevansen att media skulle skriva om att folk lagar god mat istället för att staten mördar unga kvinnor som vill bestämma över sig själva.
 
Det blir ju totalt OT i denna tråd. Min poäng är att man bara får höra negativt om vissa länder i media. Bara kolla DN första sidan idag.
Några exempel på Iran är att det är ett väldigt tryggt land på många sätt. Som kvinna behöver du inte oroa dig för att bli våldtagen på gatan. Det finns otroligt mycket gammal historia och vackra platser. Folk är gästvänliga och lagar väldigt god mat. Det är mycket kvar att göra för jämställdheten men kvinnor kör bil, får rösta och är högutbildade. Går absolut inte att jämföra med Saudi t.ex.
Men så jävla fantastiskt då! Är du medveten om att kvinnor blir gripna, slängda i fängelse och mördade i Iran? För brottet att inte beslöja sig ordentligt. För mig som kvinna skulle det kännas som den totala otryggheten att leva där! Och jag skulle inte sätta min fot där som besökare heller.
Området där Iran ligger är på många sätt den mänskliga civilisationens vagga, självklart finns det hur mycket historia som helst i det landet och säkerligen vackra platser också. Och god mat. Men det spelar ju liksom ingen roll när regimen är som den är. Och den iranska regimens brott mot de egna medborgarna ska, tycker jag, lyftas igen och igen och igen. Mänskliga rättigheter i ett land är ju några miljoner gånger viktigare än om där lagas god mat!
 
Tack vare DN kan man också lära sig att Iran har en stor metalscen. Men det kanske också bara är negativt?

Det finns fantastisk techno också, men jag tänker att det snarare är trots regimen, och inte tack vare?

Det blir ju svårt att prata politik öht om vi ska inkludera varje enskild invånare och företeelse i konceptet "stat".

(Det älskar en hel del med Ryssland också, åtminstone som det var när jag var där. Det är inte på långa vägar nog för att ens vara värt att nämna i samma mening som ryska staten eller rysk politik.)
 
Här verkar våra tolkningar av tryggt gå isär. Jag skulle inte känna mig trygg ute där moralpoliser när som helst kan gripa mig och mörda mig i fängelset.

Jag ser inte heller relevansen att media skulle skriva om att folk lagar god mat istället för att staten mördar unga kvinnor som vill bestämma över sig själva.
Det är nog pga moralpolisen som man kan känna sig trygg. Ingen skulle våga våldta.
 
Det finns fantastisk techno också, men jag tänker att det snarare är trots regimen, och inte tack vare?

Det blir ju svårt att prata politik öht om vi ska inkludera varje enskild invånare och företeelse i konceptet "stat".

(Det älskar en hel del med Ryssland också, åtminstone som det var när jag var där. Det är inte på långa vägar nog för att ens vara värt att nämna i samma mening som ryska staten eller rysk politik.)

Precis. I de flesta tidningsartiklar som tar upp positiva saker med den typen av länder är det rätt oundvikligt att man också kommer in på det extremt negativa. T ex en förtryckarregim som bl a gör att ett iranskt metalband flyr till Norge efter att ha dömts till 6 års fängelse för ”propaganda mot staten” och ”förolämpning av det heliga”.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 198
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 180
Senast: hollypolly
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 154
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp