Gottebord till Jul

Fascinerande tråd!

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette gottebord och har aldrig sett något som skulle kunna definieras så. Detta måste redas ut!

Regionalt fenomen? Nytt fenomen? Finns det överallt utom i min närhet?
 
Fascinerande tråd!

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette gottebord och har aldrig sett något som skulle kunna definieras så. Detta måste redas ut!

Regionalt fenomen? Nytt fenomen? Finns det överallt utom i min närhet?

Det brukar ju finnas om man är och äter julbord.

I min släkt har vi inte den traditionen men det har mannens och vi kan väl säga att jag var inte sen att införliva den i vår lilla familj.

Hemma hos oss dukas det upp den 22:e på kvällen och sedan står det framme ungefär till den 7:e januari. Vi har små fat som man tar gottigheterna på.
 
Det brukar ju finnas om man är och äter julbord.

I min släkt har vi inte den traditionen men det har mannens och vi kan väl säga att jag var inte sen att införliva den i vår lilla familj.

Hemma hos oss dukas det upp den 22:e på kvällen och sedan står det framme ungefär till den 7:e januari. Vi har små fat som man tar gottigheterna på.

Aha trodde gottebord nästan var ett påhittat ord för julgodis typ, eller ett annat ord! Då har jag lärt mig nåt nytt :)
 
Fascinerande tråd!

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette gottebord och har aldrig sett något som skulle kunna definieras så. Detta måste redas ut!

Regionalt fenomen? Nytt fenomen? Finns det överallt utom i min närhet?
eller hur?!?

Jag tror jag måste införa en ny tradition till jul... :d:d:d

Tack @TeamLundVer för inspiration :heart
P.s men jag ska skälla på dig sen när byxorna inte går att knäppa längre... ;):o:nailbiting:
 
Min mamma gör någon slags chokladmusli (?!) med flingor, russin etc. Jag och några arbetskamrater träffas på jobbet och dricker vin och gör godis som vi sedan delar upp och tar med så det blir olika sitter varje år. Vi har bara gottebord på julafton, sen är det slut...
 
Vi brukar inte heller samla ihop en massa godis till jul (och har inget specifikt dessertbord), men litegrann brukar vi ju göra, typ lite fudge och sånt. Förra året gjorde jag bl.a. några oreotryfflar, från Jennys matblogg tror jag. Det var typ mixade oreosmulor blandat med någon färskost, rullade till bollar och doppade i smält choklad. Det får nog bli en repris på dem i år tror jag, för de var överraskande goda!
 
Vi gör julgodis men kallar det inte gottebord. Allt är förpackat i burkar som står i en kylbox på altanen över jul pga överfylld kyl. Plockas fram när det ska ätas/fikas.
 
Fördelen med "gottebord" är att man är tvungen att resa på sig för att äta en eller två godisar.
Varning för assietter! Kan innebära hoarding och överätande. Assietter kan användas om man har gäster för att det inte ska bli för mycket spring.
Gottebordet ska inte likställas med godisskål på tvrumsbordet.
 
Gottebordet dukas hos oss upp på julaftons förmiddag, och står tills godiset är slut någon gång i början på januari. Det är upplagd i diverse små skålar och assietter som fylls på efterhand, så det är alltså inte samma godis som står framme i veckor. ;)
Vi brukar också ha en skål med nötter och en fruktskål i samma rum, med en hög assietter att lägga skal på. Dessa är också mycket användbara till att bunkra godis på..:angel:
 
Fascinerande tråd!

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette gottebord och har aldrig sett något som skulle kunna definieras så. Detta måste redas ut!

Regionalt fenomen? Nytt fenomen? Finns det överallt utom i min närhet?

Var tvungen att forska lite på detta ord och i SAOL står det som provinsiellt uttryck för sydsverige. Hittade också en sida om julgodisets historia. Gottebordet har sitt ursprung i det konfektbord som avslutade en middag i adliga kretsar på 1600-talet. På ett sånt bord ingick nötter, blommor, kanderade frukter och marsipan bl.a. Jag tycker det finns ganska många saker som relaterar till gottebord som gottegris, att gotta sig i något o.s.v. Forskningen på detta är dock högst ovetenskaplig får jag väl tillägga.
 
Senast ändrad:
Var tvungen att forska lite på detta ord och i SAOL står det som provinsiellt uttryck för sydsverige. Hittade också en sida om julgodisets historia. Gottebordet har sitt ursprung i det konfektbord som avslutade en middag i adliga kretsar på 1600-talet. På ett sånt bord ingick nötter, blommor, kanderade frukter och marsipan bl.a. Jag tycker det finns ganska många saker som relaterar till gottebord som gottegris, att gotta sig i något o.s.v. Forskningen på detta är dock högst ovetenskaplig får jag väl tillägga.
Njae?

Gotter är ett ord som väl finns rätt spritt över hela landet. Plural av gott ;)
Gottegris, gottebord etc - allt är full begripligt. Men fenomenet - DET är okänt för mig.
 
Njae?

Gotter är ett ord som väl finns rätt spritt över hela landet. Plural av gott ;)
Gottegris, gottebord etc - allt är full begripligt. Men fenomenet - DET är okänt för mig.

Ja huruvida SAOL syftar till fenomenet eller ordet när det står provinisiellt har jag ingen aning om. Men fenomenet verkar ha sitt ursprung i adelns bord på middagar om man nu ska tro den info jag hittade om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp