Gottebord till Jul

Mozartkulor, knäck, kola, fudge står alltid högt på listan. :d Snöbollar och rocky road är mums. Köpte kondenserad mjölk förra julen som fortfarande är kvar, man ska tydligen kunna koka en smidig kola på det.
Köpt godis är alltid Aladdin, After Eight, Marianne.

Om du gör egna Mozartkulor vill jag ha receptet!
 
Jag behöver baka ägg, nöt och laktosfritt. Tänker mig knäck, saffranstryffel, chokladfudge, lussekatter och ev pepparkakor. Vad kan man göra mer med ovanstående kriterier?
 
Jag gör mandelbollar, egenpåhittade :D

Hacka nougat och smält i vattenbad, riv mandelmassa och blanda med nougaten. Under tiden så rosta mandlar i ugn eller stekpanna. Hacka dessa och blanda ner i röran. Ställ smeten kallt tills den satt sig och går att rulla bollar av. Bollarna rullar man sen i en blandning av kakao och kanel. Mums!! :d
 
Jag ska baka pepparkaksstall, knäck, lussebullar, pepparkakor, julkola, brända mandlar, ischoklad. Ser fram imot att baka redan nu hehe (och att äta såklart)
Är dock lite ledsen över att jag inte kan äta julskum då det är gris i och jag inte hittat nåt vegetariskt julskum :'(
och hur kunde jag glömma fudge med pepparkakssmak?! (hemgjord såklart) :)
 
Jag är sugen på att göra karameller eller ngt liknande. Ett år gjorde vi saffranskarameller :d dock klibbade de ätt ihop :crazy:
 
Hur hur hur? Berätta hur man gör! :D

Rosta hasselnötter, skala dom, smälter choklad jag använde en mörk choklad, ner med nötterna i den smälta chokladen, rör om så alla nötter är täckta med choklad, sen lägg dom 3 och 3 och ringla på lite mer choklad ovanpå.

Glömde gör mycke dom är tillochmed bättre än askgjorda säger svosch
 
Skär nougat i små kuber. Riv mandelmassa och rör mjukt med en matsked konjak eller mörk rom. Ta en klutt mandelmassa och omslut en nougatkub med den, rulla till en rund boll. Doppa i smält, eventuellt tempererad, choklad och låt stelna på bakplåtspapper.
Mums! Tack :)
 
Likörpraliner!
Men aldrig mer sånt där man gjorde med kokta skumtomtar och vit choklad :yuck: och sirap var det väl också.
Det fattades liksom några gram av vit choklad så jag slängde i lite vanlig, och hela sockerbomben såg ut som leverpastej.
(det tog ett tag, men till slut var den uppäten:o)
 
Syltade, chokladdoppade apelsinskal
Knäck
Kola (typ vanilj/havssalt, och/eller choklad, lakrits eller något annat kul)
Dessa är absolut nödvändiga för att det över huvud taget ska bli jul.
För att inte gottebordet ska bli för magert (:angel:) tillkommer även:
Chokladtryfflar i olika former (vit choklad med saffran+apelsin, mörk choklad med någon sorts sprit, kaffe eller lakrits)
Hemgjorda praliner med olika fyllningar
Någon/några sorters marmeladkonfekt
Fudge
Fransk nougat
Vanligtvis har vi 10-15 sorters godis.:o

Sen har vi naturligtvis kakor också (pepparkaka, saffransbröd, fruktkaka och ett par familjerecept), men dessa ingår inte i gottebordet utan plockas fram när det är fika.

Allt hemgjort från grunden. Det har sina fördelar att alla i familjen har matnörderi som stort intresse! :D
 
Beställer lussekatter från @Tora på en gång!!!

Polkagrisar är en favorit, efter all mumsig och mättande mat. Goda och fräscha och ökar salivproduktionen så att magen blir glad.
Negerkyssar/mintkyssar är ett måste i juletid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp