Gottebord till Jul

Jag ska göra Mozartkulor samt tänkte testa tryfflar med saffran och vit choklad som jag hittade recept på idag. Pepparkakor blir köpes samt Lussebullar är redan bakade.
Mamma skulle baka kokostoppar med saffran och lime samt tyska kakor som heter Vanillekipferl.
 
I år blir det två sorters minibiskvier, en med hasselnötsbotten och chokladsmörkräm och en med mandelbotten och saffran/apelsinsmörkräm.
Sen kommer jag nog göra likadan fudge som jag gjorde förra året, en mörk choklad/lakrits och en dulce de lecce med karamelliserade pekannötter.

Kanske gör nåt enkelt med pepparkaksdeg till glöggen.
 
Jag ska göra Mozartkulor samt tänkte testa tryfflar med saffran och vit choklad som jag hittade recept på idag. Pepparkakor blir köpes samt Lussebullar är redan bakade.
Mamma skulle baka kokostoppar med saffran och lime samt tyska kakor som heter Vanillekipferl.

Saffranstryfflarna är goda men sööööta! Jag gjorde dom första gången iår, mitt misstag är att jag gjorde dom lite för stora så att det blir väldigt sött i munnen. Så mitt tips gör dom så att man kan stoppa in typ hela i mun, jag gjorde så stora att man får ta en tugga på mitten.
 
Under uppväxten har det alltid funnits knäck, kola, ischoklad, chokladtryffel, marsipanfigurer, småkakor och lite köpegodis i form av Alladin,Twitter. Nötter och frukt.

I år görs knäck och kola gemensamt med mamma och syster, stadig tradition. Jag har gjort en fudge med karamelliserade mandlar ala Roy Fares och tänkte göra Rocky road.

Och såklart, saffransbullar och pepparkakor, det är redan klart.
 
Saffranstryfflarna är goda men sööööta! Jag gjorde dom första gången iår, mitt misstag är att jag gjorde dom lite för stora så att det blir väldigt sött i munnen. Så mitt tips gör dom så att man kan stoppa in typ hela i mun, jag gjorde så stora att man får ta en tugga på mitten.

Kan tänka mig det! Funderade på om man ska blanda i lite apelsin för att få lite syra :)
 
All lust till att göra godis försvann totalt när min fudge på Ahlgrens bilar gick åt skogen. Gick inte att få upp i rätt temperatur fastän jag tog det långsamt och försiktigt. Första omgången blev gummiaktig men går att äta. Andra omgången bara brände långt innan den ens var i närheten av rätt temperatur. Och sen skulle jag gjort på tomteskum och gjort vanlig kola men jag ids inte längre :(
 
All lust till att göra godis försvann totalt när min fudge på Ahlgrens bilar gick åt skogen. Gick inte att få upp i rätt temperatur fastän jag tog det långsamt och försiktigt. Första omgången blev gummiaktig men går att äta. Andra omgången bara brände långt innan den ens var i närheten av rätt temperatur. Och sen skulle jag gjort på tomteskum och gjort vanlig kola men jag ids inte längre :(
Vad tråkigt :(
Jag ska försöka mig på polkamaränger idag. Får ser om jag orkar då jag inte är frisk.
 
Vi ska tydligen fixa kola till julbordet, så det får jag nog ta tag i i veckan. Vi är dock bara 4 st i år så jag gör en sats och smaksätter lite olika tänkte jag. Jordnötter, choklad med havssalt och kanske apelsin? Eller någon som har roligare förslag?
 
Nu har vi gjort:

Lussekatter
Kärleksmums (pojkvännens förslag :love:;))
Jordnöts fudge
Nougat fudge
Mjuk pepparkaka

Det som är kvar är kanderande mandlar, jordnötsrutor, mördegs snurror, tigerkaka (läs ovan :D:p) samt eventuellt polkafudge och lite cupcakes med olika fyllningar! :d:d

Sen finns choklad i alla dess former samt skumtomtar som "färdigt" redan framme!
 
Nu har vi gjort:

Lussekatter
Kärleksmums (pojkvännens förslag :love:;))
Jordnöts fudge
Nougat fudge
Mjuk pepparkaka

Det som är kvar är kanderande mandlar, jordnötsrutor, mördegs snurror, tigerkaka (läs ovan :D:p) samt eventuellt polkafudge och lite cupcakes med olika fyllningar! :d:d

Sen finns choklad i alla dess former samt skumtomtar som "färdigt" redan framme!

Skall vara gansche på jordnötsrutorna och chokladbräck skall fixas också! :d
 
Har gjort en sats polkamaränger. Nu funderar jag på om jag ska göra en till då detta är en av få saker på gottebordet som sonen kan äta :confused:
 
Tror jag har pysslat klart nu

Knäck, alldeles för stor sats, den kallnade fortare än jag hann få ner den i de där små fjuttiga formarna.
Fudge med mörkt muscvadosocker och hasselnötter
Fudge med vit chocklad och lingon, min favorit!
Wienernougat
Tryffel med apelsin och kanel
Aprikosbollar med kokosflingor, nästan nyttiga när man fått överdos av socker

Och så blev ett par plåtar lussekatter också, vågade nästan inte efter att ha kikat i tråden här på buke. Jag hade ju inga inlagda saffranspistiller utan bara vanlig mald i påse. Det är ju så man skäms, men de gick att äta ändå ;)
 
Tror jag har pysslat klart nu

Knäck, alldeles för stor sats, den kallnade fortare än jag hann få ner den i de där små fjuttiga formarna.
Fudge med mörkt muscvadosocker och hasselnötter
Fudge med vit chocklad och lingon, min favorit!
Wienernougat
Tryffel med apelsin och kanel
Aprikosbollar med kokosflingor, nästan nyttiga när man fått överdos av socker

Och så blev ett par plåtar lussekatter också, vågade nästan inte efter att ha kikat i tråden här på buke. Jag hade ju inga inlagda saffranspistiller utan bara vanlig mald i påse. Det är ju så man skäms, men de gick att äta ändå ;)

Insåg precis jag har inte gjort knäck :eek:
 
Men hjälp vad mycket gott ni gör allihopa!!!

Innan jag gick in här hade jag varit glad om det finns pepparkakor och lussekatter till jul i år men kanske får ta och göra mer grejer ---> allt verkar så gott :d

Farlig tråd :angel:
 
Mozartkulorna jag gjorde blev sjukt goda! Och verkligen lätta att göra eftersom i princip allt är färdigt. Bara smälta choklad och hacka pistagenötter förutom att rulla ihop allt :p

Saffranstryffel ska jag göra idag, har äntligen köpt alla ingredienser.
 
Mozartkulorna jag gjorde blev sjukt goda! Och verkligen lätta att göra eftersom i princip allt är färdigt. Bara smälta choklad och hacka pistagenötter förutom att rulla ihop allt :p

Saffranstryffel ska jag göra idag, har äntligen köpt alla ingredienser.

Det är väldigt gott att blanda i apelsin i den tryffeln, men nästan ännu bättre med en skvätt citron tycker jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp