Gottebord till Jul

Håller på att baka till vår variant av gottebord, ska göra chokladfudge idag. En varning använd inte ikeas kastruller, totalt värdelösa... För några veckor sen blev både kastrull och bechamelsås förstörda, så pass bränt att jag fick slänga kastrullen och idag blev det bränt så pass att jag får slänga smeten och göra om i annan kastrull... Och ja, jag rör hela tiden...
 
Är från södra sverige och vi har alltid haft ett godisbord på jul, aldrig kallat gottebord. Vi dukade på ett extrainställt bord och på senare år står det alltid på en buffé vid matsalsbordet (möbeln buffé, alltså). Där finns alltid, alltid After eight, Twisterpåse, Aladdinask, ischoklad, torkade fikon och dadlar, färsk frukt i en stor skål och blandade nötter (vanligen valnötter, paranötter och hasselnötter). På senare år kompletterad med hemmagjort julgodis. När jag var liten fanns det också hemmagjort godis, oftast något innehållandes arrakspunsch och mintkyssar. Brular dukas fram dan före julafton och sen står det där tills det är uppätet, vanligen runt nyår eller strax efter.

Den är kansle vår mest seglivade tradition förutom att min mor vägrar köpa färdigkokt skinka. ;)
 
Håller på att baka till vår variant av gottebord, ska göra chokladfudge idag. En varning använd inte ikeas kastruller, totalt värdelösa... För några veckor sen blev både kastrull och bechamelsås förstörda, så pass bränt att jag fick slänga kastrullen och idag blev det bränt så pass att jag får slänga smeten och göra om i annan kastrull... Och ja, jag rör hela tiden...

Tjock botten på kastrullen är grejen ;)
 
Har läst att man kan lägga mynt på plattan och ställa kastrullen på dem för att samma effekt som en tjockbottnad kastrull. Är det sant (funkar det verkligen) och funkar det med spishäll också?
 
Hur går det för alla?
Här är chokladbräcken klar, har kokat en sats knäck och fixat ihop pepparkakshuset. Yey me
 
Har läst att man kan lägga mynt på plattan och ställa kastrullen på dem för att samma effekt som en tjockbottnad kastrull. Är det sant (funkar det verkligen) och funkar det med spishäll också?
Ja det är sant men du behöver åtminstone tre mynt så att kastrullen står stadigt. Jag använder det knepet när julaftonens risgrynsgröt ska svällas. Funkar finfint på häll!
 
Hur går det för alla?

Jag missade 2,5 veckor av förberedelser på grund av en oplanerad resa men att-göra-listan ser ut så här:
Lussebullar
Pepparkakor
Tomtefudge (från madebymary)
Anisgrisar
Struvor
Mintkyssar
Knäck
Ischoklad
Juleskum
Brunabröd
Tysk fruktkaka
Mandelmassa toppar med choklad
Rullrån

Jag bakar inte allt själv :)
 
Lussebullar finns i frysen och just nu testar jag att göra Lingonremmar. Inte bestämt mig mer vad jag ska göra förutom att jag tänker testa att höra fransk nougat. Minst 7 sorter godsaker bidrar jag med, sen brukar min pappa vara flitig och han verkar extremt ambitiös på allt han ska göra i år så det känns nästan som ingen annan behöver göra något mer...
 
Har lyckats göra en chokladfudge toppad med saltade jordnötter och en smörkola toppas med havssalt.

Sen gjorde jag trillingnötter också, och trots att min man inte tyckte att de smakade som de "riktiga" från Alladin-asken så gick de åt på bara ett par dagar.

Det som jag har mest problem med är hasselnötterna. De ska ju ofta vara rostade, och då får de ju väldigt beskt skal som är urjobbigt att få bort. Testade en metod som innebar att man kokade dem innan rostning i bikarbonat. Då lossnade skalet rätt lätt, typ som skållad mandel. Detta tyckte då maken att de fick lite bismak av.

Har ni några tips? Eller skiter ni i att rosta nötterna? (Min hemliga plan inför resten av julbaket)
 
Rosta längre än man tror så lossnar skalet lättare + handduksknepet här ovan. Lite skal blir kvar, men jag tycker inte att det gör något så länge man fått bort det mesta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp