Graman och halsförlängare

Dolce

Trådstartare
Hejsan!

Vad är det för skillnad på gramanen och halsförlängaren? Hört mkt neg om gramanen men gummisnodden löper ju också igenom bettringarna?

(För övrigt undrar jag dressyr kontra hopphäst, har dressyr hästarna mindre skador?)

Tack för svar:)
 
Sv: Graman och halsförlängare

Kort svar: Båda är skit, men halsförvrängaren har inte riktigt samma dåliga rykte som gramanen, kanske för att den är elastisk och för att den är en fast inspänning som ryttarhanden inte påverkar.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Jag tänker tvärtom, halsförlängaren är värst för den trycker konstant. Gramanen kan ryttaren själv välja hur den ska regleras.
 
Sv: Graman och halsförlängare

tänker likadant, gramanen är ngt som man själv reglerar, = man kan spännna in den ordentligt så hästen går ordentligt bakom lod, och lätta på den så den inte inverkar ngt alls. halsförlängaren är fast och går inte att ge eftergift med, men gramanen kräver ju att man kan rida på 2 tyglar. halsförlängaren kan vara ett godtagbart alternativ för nybörjare på häst som t ex slår mycket med huvudet, så att ryttaren får en chans att fokusera på ridningen och inte huvudet. gramanen är mer ett hjälpmedel för korrigering av hästen.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Jag tänker också ungefär så, men jag tror att många som köper halsförlängare inte ser det så. Jag tror att många har högre tröskel mot att sätta på en graman, än en halsförlängare. Så upplevde jag det när halsförlängaren kom på 90-talet. Och nu för tiden tycker jag att det är halsförlängaren man mest ser hos oerfarna ekipage. Försöker bara spekulera i varför, eftersom TS upplever sig ha hört mest negativt om gramanen.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Jag föredrar själv att rida med en graman järmfört med halsförlängare eftersom jag kan reglera den själv. Halsförlängare kan funka för vissa orutinerade som behöver lite extra hjälp. Jag använde det själv när jag var liten på min B-ponny. Med halsförlängaren fick jag den extra lilla hjälpen som behövdes för att jag skulle kunna arbeta henne i form innan jag blev tillräckligt stor och duktig. Dock upplever jag att vissa hästar får och stretar emot halsförlängaren och då gör den inte mycket mer nytta än att bättra på underhalsen. Har hört ryktesvägen att halsförlängare är rätt poppis på ridskolor numera? Någon som vet något om det?
 
Sv: Graman och halsförlängare

Vet en kallblodskorsning på min förra ridskola som 99 gånger av 100 fick börja med halsförlängare första 10 minuterna för att han öht skulle gå i rätt form sen. Då var halsförlängaren fullt utspänd och sattes fast mellan frambenen. Red han bara en gång tror jag,och då var dte hoppning så ingen halsförlängare då,så kan inte uttala mig så mycket om det.

När jag var riktigt liten och började rida så sattes halsförlängaren fast på vardera sida på sadelgjorden och spändes även in en del.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Jag tänker tvärtom, halsförlängaren är värst för den trycker konstant. Gramanen kan ryttaren själv välja hur den ska regleras.



Konstant tryck är det väl inte? Så hårt ska den väl inte spännas åt? När hästen "arbetar rätt ska hjälptygeln inte inverka och hänga slapp" ( "arbeta rätt" = halsen i rätt position....)?

kan tänka mig att det är därför halsfärlängaren anses som snällare av många. den är extremt elastisk vilket gör den snällare och mycket svårare att med våld trycka ihop en häst. Den lättar och ger eftergift automatiskt och därmed alltså mycket lättare att använda för orutinerade ryttare.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Ofta är det skillnad på hur saker är tänkta att användas och hur de används i praktiken.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Många ridskolor har gummisnodd på någon eller några hästar. Fördelen med att den är så elastisk är ju att om hästen snubblar är inte huvudet fixerat som med inspänningstyglar.
Orutinerade ryttare på lektion kan behöva ett hjälpmedel på vissa hästtyper- för hästens skull. Eftersom ryttaren är för obalanserad för att hjälpa hästen har man en hjälptygel;) Oftast är det känsliga hästar som lätt blir stjärnkikare vilket inte är så hälsosamt. Målet är alltså inte att hästen ska böja på nacken utan att den ska hålla huvudet stadigare och på en hälsosammare höjd... Och bli lättare att sitta på vilket är snällare mot hästen.
Idealet är att inte ha sånna hästar på ridskola men tyvärr är det inte alltid genomförbart.

Ibland ser man snodd på framtunga hästar med halsen rakt ut och då blir det absolut ingen bra effekt.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Världens dummaste fråga kanske, men jag har funderat på det ett tag..
Varför heter det halsförlängare? :confused:
 
Sv: Graman och halsförlängare

Inte en aning....
Men minns när den kom och att tron var att den var det skonsammaste någonsin. Namnet kanske var bra marknadsföring?
 
Sv: Graman och halsförlängare

Hej!

Jag gillar båda, de har båda sina användningsområden. Gramanen är bra som långtyglingstyglar och halsförlängaren funkar bra som träningsredskap för mig. Använda dom på häst gör jag inte längre. Eller jo, om jag rider erkänt galen häst under igångsättning, då har jag gärna graman för att ha en extra broms.

Rent generellt är min åsikt att om man ska kunna använda en hjälptygel på ett sätt så den faktiskt hjälper hästen måste man kunna rida riktigt bra och kan man det behöver man inte längre hjälptyglarna.

Vilken av dom som är snällast vette 17. Gummisnodden är nog bättre för "nybörjare" eftersom de ofta har nog upp med att hålla koll på bara ett par tyglar. Med graman blir det så mycket att trassla in sig i. Gummisnodden går inte heller att "dra in" hästen med mer på samma enkla sätt som gramanen gör.

/Lavinia
 
Sv: Graman och halsförlängare

Är det inte bättre att använda gummisnodden för att fixera elevens händer i stället för att fixera hästens huvud?
 
Sv: Graman och halsförlängare

Tja, eftersom det är ryttaren som är trubblet. Men det brukar många tycka känns obehagligt och det är viktigt att hålla kunden nöjd.

I en ideal värld behövs inga hjälptyglar. Men nu är det ju
Ingen idealvärld vi lever i. Sen är ju inte alla hästar stadiga bara för att handen är det, inte när sitsen är spänd och ostabilt. Och hur lätt är det hör en vanlig Svensson att sitta avspänt med fastbundna händer ? Problemet är ju sitsen inte egentligen handen.
 
Sv: Graman och halsförlängare

En orutinerad ryttare ska aldrig använda någon form av "hjälptygel".

Det kan jag nog tycka är lite svart på vitt. Men absolut tycker jag man ska hålla sig undan för diverse hjälptyglar så gott det går. Man ska vara medveten om hur de fungerar och använda dem med förstånd.
Som några gett exempel på används de ofta på ridskolor och av rätt anledning tycker jag det är bra. Om en orutinerad ryttare har svårt att arbeta hästen i en bra balans där den jobbar rätt kan en gummisnodd hjälpa. Att den då får hästen att inte bli som en stjärnkikare gör att de i många fall höjer ryggen aningen och får ett mjukare steg så att ryttaren får lättare med att rida mjukt. Dessutom får hästen ett mjukt stöd i munnen och ryttare som är lite osäkra kan känna sig tryggare och våga vara mjukare i handen. Det kan alltså bli en "positiv kedjereaktion". Ryttaren kanske bara behöver lite "starthjälp" av en gummisnodd att få huvudet aningen sänkt och hästen lite mer avslappnad, för att klara av att sen få en bra kontakt på egen hand och arbeta hästen rätt? Då tycker jag det inte är fel att orutinerade använder gummisnodd.

Att däremot dra åt den för hårt och strunta i bakbenen är ett fel många gör...

Ofta är det skillnad på hur saker är tänkta att användas och hur de används i praktiken.

Det behöver jag nog inte få berättat för mig, är medveten om detta. Snarare det jag svarade på, där det skrevs att gummisnodden i sig gav konstant tryck, vilket ju inte stämmer. Den väldigt elastiskt som sagt, och lagom åtspänd släpper trycket helt när ryttaren istället rider hästen på tygeln i korrekt form själv. Som du säger är det ju hur den används som slutligen avgör hur den inverkar, oavsett "konstruktion" och grundfunktion.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Jag menar förstås inte på allvar att man ska binda ihop händerna på ryttaren, det vore ju jättefarligt.

Däremot tycker jag att det är bakvänt att man ska använda stjälptyglar för att ryttarna ska få rida övningar som de uppenbarligen inte är redo för. Jag tycker att det ger konstiga signaler om hänsynen till hästen.

Jag förstår att det är mer lattjo lajbans för eleverna om de får prova att galoppera och hoppa redan första året och att ingen skulle ha råd att rida om man var tvungen att bli longerad tills man hade tillräcklig koll på kroppen för att kunna hålla en tygel stadigt.

Men jag tycker att i det ögonblick man ger signalen att det är OK att fuska sig fram till en arbetsform så har man också gett en signal om vilket förhållande man ställer hästens behov i förhållande till människans behov.

Man kan ju också välja att ge signalen att människan av respekt för djuret får lägga om sina önskningar och mål en aning.
 
Sv: Graman och halsförlängare

Fast det handlar inte alltid om att rida mer lattja övningar. Att få en balanserad sits i trav i lättridning är svårt nog för en vuxen nybörjare till exempel. Och även om man tränar balansen i skritt innan trav så behövs ändå travträning och en rejäl dos av det innan man kan koordinera lättridning bra nog för att håll handen still när man släpper manen. På vissa hästar kan en inspänning göra att hästen tuffar på i jämn fart med stadig hals så att en nybörjare kan hålla i manen och inte behöver använda tyglarna.

I mina ögon handlar det inte om att lära ryttaren eller hästen rätt form utan att lära ryttaren hitta balansen och ge hästen en ram under tiden.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 688
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 493
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp