Graman tillsammans med pessoa!

S

Showjumper

Om ni rider med det, i vilken av ringarna sätter ni då gramanen? :confused:

Min kompis brukar sätta den i den nedersta (hon har tyglarna i mittenringen), ska jag ha den där också fast jag har tyglen i den nedersta? Kan man ha dem båda i samma?? Det känns som om det kan bli lite mycket?

Jag är ny här så jag är tacksam för seriösa svar av duktiga hästmänniskor! :)
 
jag har ridit med graman och pessoa en gång å då hade jag gramanen i översta ringen. men jag tog av den ganska snabbt för att jag tyckte inte det kännes bra att rida med pessoa och graman.
 
OM jag absolut skulle vara tvungen att kombinera pessoa med graman skulle jag sätta gramanen genom stora ringen.

Har du inget vanligt tränsbett att använda tillsammans med gramanen annars? Det känns som att det blir lite "tårta på tårta"...
 
Jag tycker att det låter som en kraftig överbetsling. Men om du skall ha en löpande tygel = gramanen, så ska du åtminstone ha den i den stora ringen där den kan löpa. Om den fastnar eller kärvar i en liten ring kan det bli döden för både dig och hästen.
Men använd inte den typen av kombination.!!!/T_B
 
Jag sätter gramanen i stora ringen och har tygeln i andra ringen. Det funkar bra på min häst.
 
Kan du inte rida med två gramantyglar då? En genom stora ringen, och en genom understa ringen, och skippa de vanliga tyglarna helt :angel:
 
Jag ville faktist ha seriösa svar! :mad:

Det fattar ju vem som helst att man måste ha kvar den vanliga tygeln, det går ju inte svänga annars. Om jag rider på bara gramanen och släpper den vanliga tygeln så är det skitsvårt att svänga!

Så näe tack ,tänk innan du svarar!
 
Nej, ärligt så har jag samma undran - hur kan man rida med graman och hackamore? Man får ju inte in extratygeln någonstans :mad:
Eller sidepull, ridkapson, bitless bridle, kandar då?
 
Sätt båda tyglarna i det stora ringen. Även om man har de vanliga tyglarna i den stora ringen så har det ändå en hävstångsverkan. Och grammanen fixar sitt.
 
Det var väl graman och pessoa Showjumper undrade över inte hackamore..
 
Ja, och jag undrade hur man använder en gramantygel med ett hackamore!

Kan man och använder man gramantygel till pessoa, pelham osv så borde man ju kunna använda det med hackamore också, det har ju också hävstångseffekt, men var trär man igenom tyglarna?
 
OM jag skulle ha pessoa och graman skulle jag använda den stora riongen till gramanen. De andra ringarna är för små för att den ska kunna löpa korrekt.
 
Jag brukar inte rida med hoppbett som pessoa eftersom jag rider dressyr. Men när jag tränar med graman föredrar jag att kombinera med kandaret. Det fungerar bra för mig, kanske nånting att prova även för dig?
 
(låtsas inte fatta att tråden troligen är ett påhitt för att få lite liv i forumet ;) )

Det fattar ju vem som helst att man måste ha kvar den vanliga tygeln, det går ju inte svänga annars. Om jag rider på bara gramanen och släpper den vanliga tygeln så är det skitsvårt att svänga!

Vikthjälper? Skänklar? Du vet, om man inte kan få hästen att lyda och lyssna på alla hjälper utan måste klamra sig fast i tyglarna så är det nog inte supersmart att rida med NÅGON sorts hjälptyglar, och särskilt inte kombinerat med pessoabett. :smirk:

Pust, det där blev en lååång mening.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 914
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp