Granne tigger sprit

Men det går ju inte att visa empati i det läget, det kommer utnyttjas direkt av en alkoholberoende och hon kommer då fortsätta ringa på i tid och otid. Hon måste lära sig den hårda vägen att nej är nej. Även om det såklart är mycket tragiskt. Jag har själv växt upp med en alkoholiserad mor och alla dessa som tyckte synd om henne och skulle hjälpa, det ställde bara till det för oss barn :rage: Allt förnuft har flugit sin väg när det kommer till beroende och abstinens, resonera går inte. Vi fick ringa polisen ibland för att överhuvudtaget kunna vistas i huset, mat och sömn var bara att glömma. Det är inte alkoholistens behov som ska gå först alltid, även om det givetvis är synd om personen i fråga. Det finns fler som drabbas, i det här fallet barn i husen runtomkring, vet inte om hon har egna barn, hoppas inte. Så kontakta polisen är nog det bästa, hoppas hon kan få mer hjälp i nästa skede.
 
Empati är inte samma som ge efter eller låta sig utnyttjas, och om barn finner henne skrämmande beror det på de vuxnas agerande och åsikter - det här gäller inte en stor buse som håller på och hotar och misshandlar folk och fä i fyllan.
 
Empati är inte samma som ge efter eller låta sig utnyttjas, och om barn finner henne skrämmande beror det på de vuxnas agerande och åsikter - det här gäller inte en stor buse som håller på och hotar och misshandlar folk och fä i fyllan.
Jaså säger du det. Det var också en fördom som alltid låg oss barn i närheten av en alkoholist i fatet "det är ju bara en liten tjej, en mamma, hon gör inget ont" En kvinna kan också hota och skrämma vettet ur barn, de kan också hantera tillhyggen :meh:. Och använda dem vid väl valda tillfällen. Nu har det inte gått så långt ännu.
 
Jaså säger du det. Det var också en fördom som alltid låg oss barn i närheten av en alkoholist i fatet "det är ju bara en liten tjej, en mamma, hon gör inget ont" En kvinna kan också hota och skrämma vettet ur barn, de kan också hantera tillhyggen :meh:. Och använda dem vid väl valda tillfällen. Nu har det inte gått så långt ännu.
De kan dem men det kan även de som inte är alkoholister göra, om någon går runt och hotar andra är det såklart ett problem men det har inte beskrivits här. Många andra här i mitt närområde är dessutom betydligt mera störande än vad en alkoholist som inte är hotfull utan bara då och då ringer på och tigger sprit skulle vara.

Men jag förstår att växa upp som barn till en alkoholiserad mor inte är en dans på rosor precis, särskilt inte det som du beskriver.
 
Empati är inte samma som ge efter eller låta sig utnyttjas, och om barn finner henne skrämmande beror det på de vuxnas agerande och åsikter - det här gäller inte en stor buse som håller på och hotar och misshandlar folk och fä i fyllan.

Det var väl att göra det enkelt för sig?

En full person är ofta skrämmande för barn, även små barn som inte förstår vad det är som händer och varför. En påverkad person uppför sig udda och har ett kroppsspråk som inte stämmer med de referensramar som barnet har. Rent instinktivt reagerar barn negativt på påverkade.

Precis som djur ofta gör det, och drar sig undan. Våra hundar har aldrig farit illa av påverkade människor, ändå har de reagerat väldigt kraftigt när människor är uppträder påverkat. Och det är knappast p g a "vuxnas agerande och åsikter".

Barn som för första gången stöter på "fulla gubbar" reagerar ju ofta skrämt, utan att ha fått någon referensram. Det är ju inte underligt, det gäller att hålla sig ifrån det okända för att arten ska överleva.
 
På tal om referens, min 4-årige son och jag hade knappast diskuterat transpersoner. Men han såg direkt att nåt var annorlunda för han kommenterade han?hon? gjorde nåt på bussen. Och det var en helt normal person i mina ögon. >Så en onykter märker de nog snabbt
 
Det var väl att göra det enkelt för sig?

En full person är ofta skrämmande för barn, även små barn som inte förstår vad det är som händer och varför. En påverkad person uppför sig udda och har ett kroppsspråk som inte stämmer med de referensramar som barnet har. Rent instinktivt reagerar barn negativt på påverkade.

Precis som djur ofta gör det, och drar sig undan. Våra hundar har aldrig farit illa av påverkade människor, ändå har de reagerat väldigt kraftigt när människor är uppträder påverkat. Och det är knappast p g a "vuxnas agerande och åsikter".

Barn som för första gången stöter på "fulla gubbar" reagerar ju ofta skrämt, utan att ha fått någon referensram. Det är ju inte underligt, det gäller att hålla sig ifrån det okända för att arten ska överleva.

Och barn kan ofta vara rädda för katter, hundar, höns första gångerna också men det innebär inte att djuren är så farligt skrämmande utan bara en ny och okänd upplevelse. Och även då är det samma - om vuxna matar barn med hur farliga hundar är kommer säkert de flesta barn också utveckla en riktig rädsla, men omvänt gäller också. En lugn och säker vuxen som visar att det inte är farligt skapar istället trygghet hos barnet.
 
Jag ser faktiskt ingen som helst anledning att vänja ungar med fulla individer, de hinner vänja sig tids nog och i mina ögon är det bättre att de drar sig undan än att riskerar att hamna i situationer de inte klarar av och utan någon vuxen till hands. Fulla människor kan tyvärr uppföra sig och göra saker som de aldrig skulle göra i nyktert tillstånd.

Oavsett så är det en tragisk historia, men kvinnan behöver vård så det spelar faktiskt ingen som helst roll om man anmäler av omtanke eller av oro.
 
Personer med alkoholproblem finns det lite här och var, jag har inte märkt alla som hotfulla eller farliga, det är väldigt individuellt. Jag ser ingen poäng i att försöka skrämma sina barn till en rädsla för alkoholister, eller hetsa mot någon med alkoholproblem.
 
Kan tillägga att enda gångerna jag fått stryk (både som liten och som ung vuxen) har det varit av påverkade personer. Det kanske säger något om att det inte är helt ofarligt med människor som är påverkade?
Det säger något om de personer som gav dig stryk, inte om kvinnan i tråden.
 
Att vilja få vara hemma i lugn och ro är ju inte att hetsa mot någon. De hade väl reagerat på samma sätt om pratglada Märta kom och ville ha en fika kl 6 på morgonen. Man hade pratat med henne och bett henne sluta komma med fika kl 6 på morgonen. I det här fallet har de pratat med vederbörande och dennes make utan att det hjälper.

Att ha empati är inte samma som att låta missbrukare komma undan med sitt beteende för att de är missbrukare. Då möjliggör man för deras fortsatta beteende. Genom att sätta en gräns visar man att man inte vill vara del i deras missbruksliv. Som en del i förlängningen kommer damen också uppmärksammas av myndigheter och få den hjälp hon behöver.

Det är ju ingen som föreslår att någon ska kasta en hink vatten på henne eller vara elak, bara att man måste få vara ifred i sitt eget hem. De har försökt resonera med personen, då får man ta det ett steg till.
 
Att vilja få vara hemma i lugn och ro är ju inte att hetsa mot någon. De hade väl reagerat på samma sätt om pratglada Märta kom och ville ha en fika kl 6 på morgonen. Man hade pratat med henne och bett henne sluta komma med fika kl 6 på morgonen. I det här fallet har de pratat med vederbörande och dennes make utan att det hjälper.

Att ha empati är inte samma som att låta missbrukare komma undan med sitt beteende för att de är missbrukare. Då möjliggör man för deras fortsatta beteende. Genom att sätta en gräns visar man att man inte vill vara del i deras missbruksliv. Som en del i förlängningen kommer damen också uppmärksammas av myndigheter och få den hjälp hon behöver.

Det är ju ingen som föreslår att någon ska kasta en hink vatten på henne eller vara elak, bara att man måste få vara ifred i sitt eget hem. De har försökt resonera med personen, då får man ta det ett steg till.

Först, vet du hur många gånger hon ringt på hos ts? Det kanske är totalt en handfull gånger eller färre. Jag kan jämföra med försäljare och andra som stör här och de är inte ens sjuka.
 
Först, vet du hur många gånger hon ringt på hos ts? Det kanske är totalt en handfull gånger eller färre. Jag kan jämföra med försäljare och andra som stör här och de är inte ens sjuka.
Jag har aldrig haft försäljare här kl 6 på morgonen. En period hade vi Jehovas på besök i studenthuset jag bodde i rätt ofta. Jag antar jag är empatilös som inte bjöd in dom på kaffe och pratstund också?

Hon har ju ringt på tillräckligt många gånger hos grannarna för att de ska ha tagit diskussion med hennes make och beteendet därefter fortsatt. Som jag förstår det pratar inte TS om just hos sig själv utan om alla de drabbade. Hon har ringt på tillräckligt för att det har blivit ett problem. De har försökt lösa problemet genom kommunikation, som inte funkade, då måste man ju gå vidare. Att säga att det är bara att stå ut för att man ska ha empati för en missbrukare är att göra den personen en otjänst.
 
Först, vet du hur många gånger hon ringt på hos ts? Det kanske är totalt en handfull gånger eller färre. Jag kan jämföra med försäljare och andra som stör här och de är inte ens sjuka.
Men vad tycker du TS ska göra? Ge kvinnan alkohol? Bjuda in henne på kaffe? Säga till kvinnan att det är absolut inga konstigheter att du kommer hit med ditt missbruk och tvingar det på andra som sagt ifrån att de inte vill vara en del av det? Om en människa med missbruk inte respekterar andras gränser ska man bara låta dem hållas tycker du? Hur många gånger tycker du man ska säga ifrån innan man får vidta andra åtgärder, 3, 10, 100 eller kanske för alltid?
Känns mest som att du inte tycker det är så farligt med en alkoholist som faktiskt är så desperat att hon tigger sprit av andra människor på alla tider på dygnet utan man ska tycka det är ett ganska normalt inslag i ett samhälle och barn ska lära sig tycka om det, ska barnen lära sig leda kvinnan hem när hon är redlös också så hon slipper ta konskevenserna av sitt eget missbruk?
 
Oj, ja man blir ju fruktansvärt drabbad för att någon en gång ringer på kl. 8.15. Om det rör sig om ett fåtal gånger hon ringt på hos personer som tydligt visat att de inte tycker om det är det inte är ett reellt problem om hon inte på något sätt varit hotfull eller annat, att gadda ihop sig grannar emellan och hetsa mot en sjuk person tycker jag i så fall är mycket, mycket värre.
 
Oj, ja man blir ju fruktansvärt drabbad för att någon en gång ringer på kl. 8.15. Om det rör sig om ett fåtal gånger hon ringt på hos personer som tydligt visat att de inte tycker om det är det inte är ett reellt problem om hon inte på något sätt varit hotfull eller annat, att gadda ihop sig grannar emellan och hetsa mot en sjuk person tycker jag i så fall är mycket, mycket värre.

Hetsa? Berätta hur du tycker att man ska gå tillväga.
 
Men det är ju inte bara 8:15 på morgonen utan 6 på morgonen och nästan midnatt det gäller. Jag förstår faktiskt inte varför man inte ska behöva respektera eller ta konsekvenserna när de i området tydligt flera gånger sagt ifrån att de inte vill att hon gör det. När "får" de drabbade i området vidta andra åtgärder enligt dig? Om/när hon beter sig hotfullt mot någon vuxen eller ännu värre mot ett barn och skadan redan är skedd? När hon berusad vinglat ut i gatan och blir påkörd av någon som då får sitt liv mycket negativt påverkat? När hon själv sätter sig i bilen och kanske kör ihjäl någon för ingen ger henne sprit och hon blir desperat? Att ignorera och förminska någons missbruk gör de ju ingen tjänst eller tycker du att andra inte ska lägga sig i? Hon får sköta det där själv?
Sen förstår jag inte hur de "hetsat" för de försöker få mannen att söka hjälp för sin frus uppenbart svåra missbruk?
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 472
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp