Granne tigger sprit

Oj, ja man blir ju fruktansvärt drabbad för att någon en gång ringer på kl. 8.15. Om det rör sig om ett fåtal gånger hon ringt på hos personer som tydligt visat att de inte tycker om det är det inte är ett reellt problem om hon inte på något sätt varit hotfull eller annat, att gadda ihop sig grannar emellan och hetsa mot en sjuk person tycker jag i så fall är mycket, mycket värre.
Men om du läser så står det ju att några grannar pratade med hennes make, som inte var medveten om läget, och efter det har beteendet fortsatt. Du kanske tolkar det som att de gick till maken efter första gången, jag tolkade det som att det skedde några gånger innan de pratade med maken och nu fortsätter det.
Vem har hetsat? De har pratat med maken, vilket inte funkat, det funkar inte att avvisa kvinnan, då måste man ta nästa steg. Du utmålar det som att man skaffar en pöbel med facklor, medan folk här tipsar om att ringa polis eller soc. Jag tycker det är det rätta. Personen uppmärksammas och kommer få hjälp. Personen förnedrar sig själv genom att gå runt och tigga, bara för att missbruket styr hennes liv. Ska folk bara se på när hon fortsätter med det?

Slutligen tycker jag att man har rätt till sitt hem. De vill inte att hon ska komma och tigga, de har bett henne sluta och det funkar inte.
 
Jag tycker inte polisen låter som ett straff utan faktiskt mer som en chans till hjälp för kvinnan. Tycker det är empatiskt av grannarna att ha försökt prata med maken och gett paret chansen att reda ut det på egen hand. De hade ju lika gärna kunnat skita i det hela eller blivit otrevliga mot henne. Nu har det inte hjälpt varken grannar eller kvinnan att prata med maken. Det kan ju faktiskt komma något positivt ur att blanda in polisen. Poliser är inget negativt. Dessutom ska ju alla ha rätt att känna sig trygga och trivas i sitt bostadsområde och jag har full förståelse för att det både stör med alla typer av besök kl 06.00 på morgonen och att även en full kvinna kan kännas hotfull.
Jag hoppas att hon inte brukar nyttja bil.
 
Jag tycker inte polisen låter som ett straff utan faktiskt mer som en chans till hjälp för kvinnan. Tycker det är empatiskt av grannarna att ha försökt prata med maken och gett paret chansen att reda ut det på egen hand. De hade ju lika gärna kunnat skita i det hela eller blivit otrevliga mot henne. Nu har det inte hjälpt varken grannar eller kvinnan att prata med maken. Det kan ju faktiskt komma något positivt ur att blanda in polisen. Poliser är inget negativt. Dessutom ska ju alla ha rätt att känna sig trygga och trivas i sitt bostadsområde och jag har full förståelse för att det både stör med alla typer av besök kl 06.00 på morgonen och att även en full kvinna kan kännas hotfull.
Jag hoppas att hon inte brukar nyttja bil.

Jag kan dela uppfattningen att kontakta myndigheter kan leda till en positiv förändring för den här kvinnan, men utifrån berättelsen i tråden delar jag inte åsikten att det finns skäl att gör det utifrån att hon stör sin omgivning.
 
Jag kan dela uppfattningen att kontakta myndigheter kan leda till en positiv förändring för den här kvinnan, men utifrån berättelsen i tråden delar jag inte åsikten att det finns skäl att gör det utifrån att hon stör sin omgivning.
Men då frågar jag igen; vad ÄR skäl att vidta andra åtgärder när man upprepade gånger sagt ifrån att man inte uppskattar beteendet och tagit upp problemet med hennes man men problemen fortsätter. Vad ska hände för att det ska vara okej?
 
Jag kan dela uppfattningen att kontakta myndigheter kan leda till en positiv förändring för den här kvinnan, men utifrån berättelsen i tråden delar jag inte åsikten att det finns skäl att gör det utifrån att hon stör sin omgivning.

Om man är så illa däran att man tycker det är en vettig idé att tigga sprit av grannarna tycker jag nog att det finns skäl för hjälp utifrån.
 
Jag kan dela uppfattningen att kontakta myndigheter kan leda till en positiv förändring för den här kvinnan, men utifrån berättelsen i tråden delar jag inte åsikten att det finns skäl att gör det utifrån att hon stör sin omgivning.

Det kan nog bara de som ser henne, vet vilket skick hon faktiskt är i, hur stor omfattningen på störningarna är och hur hennes omgivning (barnen) verkligen mår av hennes beteende avgöra. Måste ju vara skitsvårt att återberätta det i en tex hur man upplever situationen.
Jag väljer att inte ge någon egen åsikt hur de bör uppleva problemet utan om TS känner att gränsen är nådd så svarar jag TS ut efter det.

Usch vilken tragik. Vilket liv. Arma människa som fallit så djup.
 
Det kan jag också tycka, däremot tycker inte jag det i sig automatiskt innebär någon större olägenhet för grannarna.
Fast du gör ju din bedömning utan att veta hur ofta det sker. Hur ofta får någon ringa på och tigga sprit innan det är störande? 5 gånger, 10 gånger? Du ber personen sluta men den fortsätter. Det sker 6 på morgonen, eller 23.30 eller allt däremellan. När får man som granne känna att det är en olägenhet? Spelar det någon roll om det är ungar som busringer? Ska man visa större hänsyn för att det handlar om alkoholism?

Nu tycker ju grannarna att det är ett problem, alltså är det ett problem för dom och får agera utifrån det.
 
Oj, ja man blir ju fruktansvärt drabbad för att någon en gång ringer på kl. 8.15. Om det rör sig om ett fåtal gånger hon ringt på hos personer som tydligt visat att de inte tycker om det är det inte är ett reellt problem om hon inte på något sätt varit hotfull eller annat, att gadda ihop sig grannar emellan och hetsa mot en sjuk person tycker jag i så fall är mycket, mycket värre.

Hos mig har hon bara varit en gång, men då jag inte är hemma mycket är det troligt att hon ringt på när jag inte varit hemma. En del grannar har hon ringt på hos ett 10-tal gånger och fast de säger nej eller tom stänger dörren rakt i ansiktet på henne så fortsätter hon att gå tillbaka...Vi grannar har inte "gaddat ihop oss", men ingen tycker att detta är en trevlig situation. Jag som granne kan inte tvinga henne till behandling, men förhoppningsvis leder vårt agerande (dvs prat med mannen och ev polis) till att hon får hjälp.

KL

Vilken granne jag än pratar med säger att hon varit hos dem (och vi är ganska många grannar här), vilket betyder att det är en metod hon har satt i system. Vet minst en granne som gick på hennes historia och gav henne sprit :banghead:, sedan fattade de att hon hade problem...

Barnen som blivit förbjudna att öppna har aldrig mött denna kvinna, men jag har full förståelse för att föräldrarna är oroliga. Även om kvinnan verkar ofarlig är hon sjuk och jag hade känt mig väldigt orolig om det varit mina barn. Tänk er att en 10-åring som är ensam hemma ska tala om för en vuxen kvinna att "nej du kan inte få någon sprit av mig"...

Jag har i alla fall bestämt mig för att tillsammans med en granne prata med mannen (för att ge honom en sista chans att hjälpa sin fru/sambo) men också säga att om hon ringer på en gång till så ringer jag polisen.
 
Jag vill egentligen inte kommentera mer, men noterar att svaret på frågan om hur många gånger tydligen var 1 (en) gång.
 
Hos mig har hon bara varit en gång, men då jag inte är hemma mycket är det troligt att hon ringt på när jag inte varit hemma. En del grannar har hon ringt på hos ett 10-tal gånger och fast de säger nej eller tom stänger dörren rakt i ansiktet på henne så fortsätter hon att gå tillbaka...Vi grannar har inte "gaddat ihop oss", men ingen tycker att detta är en trevlig situation. Jag som granne kan inte tvinga henne till behandling, men förhoppningsvis leder vårt agerande (dvs prat med mannen och ev polis) till att hon får hjälp.

KL

Vilken granne jag än pratar med säger att hon varit hos dem (och vi är ganska många grannar här), vilket betyder att det är en metod hon har satt i system. Vet minst en granne som gick på hennes historia och gav henne sprit :banghead:, sedan fattade de att hon hade problem...

Barnen som blivit förbjudna att öppna har aldrig mött denna kvinna, men jag har full förståelse för att föräldrarna är oroliga. Även om kvinnan verkar ofarlig är hon sjuk och jag hade känt mig väldigt orolig om det varit mina barn. Tänk er att en 10-åring som är ensam hemma ska tala om för en vuxen kvinna att "nej du kan inte få någon sprit av mig"...

Jag har i alla fall bestämt mig för att tillsammans med en granne prata med mannen (för att ge honom en sista chans att hjälpa sin fru/sambo) men också säga att om hon ringer på en gång till så ringer jag polisen.
Jag tycker ni gör helt rätt att ge mannen en chans till att faktiskt ta tag i problemet men också markera att det är inte okej att det fortgår. Precis som du säger vet man inte vad som händer om det ensamma barnet som öppnar säger nej, hon kan ju bara ta sig in i huset iaf och stjäla sprit och skrämma upp barnet. Att ens utsätta ett barn, eller vem somhelst, för en missbrukare tycker inte jag är okej oavsett om de är hotfulla eller inte, bara att behöva ta en diskussion med någon som är märkbart påverkad (vilket kvinnan i TS fall har varit) är jobbigt nog för ett barn eller en vuxen!
 
Jag tycker ingen i denna tråd hetsar mot kvinnan eller inte tycker synd om henne för hon är ju faktiskt sjuk. Det betyder ju inte att man går med på vad som helst och inte sjutton skulle jag vilja att mina barn om jag hade några öppnade för henne, speciellt när de är ensamma hemma.

Kan/vill inte hennes man få henne att ta emot hjälp är det väl bra om andra omkring henne reagerar så hon får hjälp. Vi ska ju komma ihåg att polisen faktiskt inte kommer att åka dit med piketen direkt. De har faktiskt också empati och vill väl.

Poliserna som stoppade min mamma när hon backat i en rondell (pga demens) var jättesnälla och hjälpsamma, när jag pratade med dem märktes det tydligt att de förstod att allt inte stod rätt till och gjorde sitt bästa för att hjälpa.
 
Personer med alkoholproblem finns det lite här och var, jag har inte märkt alla som hotfulla eller farliga, det är väldigt individuellt. Jag ser ingen poäng i att försöka skrämma sina barn till en rädsla för alkoholister, eller hetsa mot någon med alkoholproblem.

Hej @AndersB!
Du är varmt välkommen hem till mig nästa gång min nära släkting tar en blecka. Vi andra börjar tröttna på att åka och baxa upp hen när hen varit runt i kåkarna och tiggt sprit och sedan trillat i trappan. Vi är även rätt less på timslånga samtal där allt mellan himmel och jord skall tuggas ett varv till. Du kanske även kan förklara för våra vänner och kollegor att hen inte menar att vara elak när hen ringer till dem på fyllan och även råda dem att inte svara, det brukar vi göra. Jag har ännu inte behövt förklara för vårt yngsta barn vad alkoholism är men det är bara en tidsfråga innan även detta barn börjar förstå och undra. Fast jag försöker skydda dem så gott jag kan. Är familjen bortbjudna till hen så åker alltid en av oss före och kollar läget.

Jag menar absolut inte att vara otrevlig mot dig nu men det handlar inte om att hetsa mot de med alkoholproblem utan bara kalla fakta. Alkoholism ÄR en sjukdom; en anhörighetssjukdom. Du kan inte hjälpa en alkoholist som själv inte vill bli hjälp och barn skall i ALLA lägen skyddas mot person som dricker på ett sådant vis som en alkoholist gör. TS granne behöver solklart hjälp. Ett steg är att personen förstår det orimliga i sitt beteende, att ringa på dörren morgon och kväll är inte ok. Sen om grannarna får iväg henne till torken eller AA så är det jättefint av dem men det är inte deras ansvar. Man är som sagt alltid nykter när man tar första groggen och där väljer man själv sin väg.
 
Hej @AndersB!
Du är varmt välkommen hem till mig nästa gång min nära släkting tar en blecka. Vi andra börjar tröttna på att åka och baxa upp hen när hen varit runt i kåkarna och tiggt sprit och sedan trillat i trappan. Vi är även rätt less på timslånga samtal där allt mellan himmel och jord skall tuggas ett varv till. Du kanske även kan förklara för våra vänner och kollegor att hen inte menar att vara elak när hen ringer till dem på fyllan och även råda dem att inte svara, det brukar vi göra. Jag har ännu inte behövt förklara för vårt yngsta barn vad alkoholism är men det är bara en tidsfråga innan även detta barn börjar förstå och undra. Fast jag försöker skydda dem så gott jag kan. Är familjen bortbjudna till hen så åker alltid en av oss före och kollar läget.

Jag menar absolut inte att vara otrevlig mot dig nu men det handlar inte om att hetsa mot de med alkoholproblem utan bara kalla fakta. Alkoholism ÄR en sjukdom; en anhörighetssjukdom. Du kan inte hjälpa en alkoholist som själv inte vill bli hjälp och barn skall i ALLA lägen skyddas mot person som dricker på ett sådant vis som en alkoholist gör. TS granne behöver solklart hjälp. Ett steg är att personen förstår det orimliga i sitt beteende, att ringa på dörren morgon och kväll är inte ok. Sen om grannarna får iväg henne till torken eller AA så är det jättefint av dem men det är inte deras ansvar. Man är som sagt alltid nykter när man tar första groggen och där väljer man själv sin väg.

Hej på dig också Maqurell!

Jag har själv ingen släkting med alkoholproblem, men i samhället när jag gick i lågstadiet fanns det några stycken. Och när jag senare läste i Lund där de ofta brukade gå in på biblioteket och läsa tidningar, bara om de förde liv åkte de ut. Nu var ju jag vuxen då men stackars alla de barn som råkade komma dit samtidigt, ibland hela dagisklasser, de fick säkert men för livet!

Kalla fakta i det här är att för ts del gäller det en (1) påringning och det var kl 8, nästa gång blir det polisen direkt skrev ts. Jag läste inte heller att kvinnan uppträtt störande, skrikit eller hotat utan endast att hon verkade sjuk.

Jag invänder inte mot att myndigheter kanske bör kontaktas utan mot syftet som är inte att hjälpa kvinnan, utan endast att få bort henne.
 
Hej på dig också Maqurell!

Jag har själv ingen släkting med alkoholproblem, men i samhället när jag gick i lågstadiet fanns det några stycken. Och när jag senare läste i Lund där de ofta brukade gå in på biblioteket och läsa tidningar, bara om de förde liv åkte de ut. Nu var ju jag vuxen då men stackars alla de barn som råkade komma dit samtidigt, ibland hela dagisklasser, de fick säkert men för livet!

Kalla fakta i det här är att för ts del gäller det en (1) påringning och det var kl 8, nästa gång blir det polisen direkt skrev ts. Jag läste inte heller att kvinnan uppträtt störande, skrikit eller hotat utan endast att hon verkade sjuk.

Jag invänder inte mot att myndigheter kanske bör kontaktas utan mot syftet som är inte att hjälpa kvinnan, utan endast att få bort henne.

Men nog är det väl stor skillnad på allmänna lokaler och ens hem!? :confused:
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 221
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: YlvaG
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp