Bukefalos 28 år!

Granne tigger sprit

Men nog är det väl stor skillnad på allmänna lokaler och ens hem!? :confused:
Och trängde kvinnan sig in hos ts? Jag skulle säga att de som åker runt och ringer på hos folk under förevändning att de säljer något ofta är betydligt suspektare och potentiellt mycket farligare än en kvinna man känner och som har alkoholproblem men inte någon historia av våldsanvändning.
 
Och trängde kvinnan sig in hos ts? Jag skulle säga att de som åker runt och ringer på hos folk under förevändning att de säljer något ofta är betydligt mycket suspektare och potentiellt farligare än en kvinna man känner och som har alkoholproblem men inte någon historia av våldsanvändning.

Jag är inte glad åt dörrknackare heller, men det kan knappast finnas enbart en plats på "inte välkommen"-listan som man ska välja noga vad man ska fylla den med?
Kvinnan man känner som ringer på grannskapet runt för att tigga sprit är inte den trevliga grannen man kände tidigare. Hon behöver definitivt inte vara farlig, men kan vara det. Och oavsett så har man rätt att säga nej, det här vill jag inte ha i mitt hem - faktiskt helt utan att sätta sig till doms över henne.
Jag får nästan intryck av att du tycker det är något helt normalt och nästan trevligt, grannskapets fyllo hör till bilden liksom? Barn ska lära sig acceptera alkoholisters beroendebeteenden, vi vuxna ska inte skrämma dem?! Jag har erfarenhet av alkoholism på nära håll, det är inte ett dugg trevligt, charmigt, normalt eller önskvärt. Och ja, det är enormt synd om dem - men det betyder inte att de ska få dra sina problem över omgivningen.
 
Jag får nästan intryck av att du tycker det är något helt normalt och nästan trevligt, grannskapets fyllo hör till bilden liksom? Barn ska lära sig acceptera alkoholisters beroendebeteenden, vi vuxna ska inte skrämma dem?! Jag har erfarenhet av alkoholism på nära håll, det är inte ett dugg trevligt, charmigt, normalt eller önskvärt. Och ja, det är enormt synd om dem - men det betyder inte att de ska få dra sina problem över omgivningen.

Har jag skrivit det du påstår ovan? Inte en enda av er som skrev om hur störande kvinnan är har kommenterat att det för ts-del gäller en enda påringning, det tycker du alltså är ett stort problem för ts som hon inte på något sätt skall behöva tåla utan det blir polisen direkt nästa gång. Någon rimlighet får det väl ändå vara i ens resonemang även om man är färgad av egna dåliga erfarenheter av alkoholmissbruk.
 
Har jag skrivit det du påstår ovan? Inte en enda av er som skrev om hur störande kvinnan är har kommenterat att det för ts-del gäller en enda påringning, det tycker du alltså är ett stort problem för ts som hon inte på något sätt skall behöva tåla utan det blir polisen direkt nästa gång. Någon rimlighet får det väl ändå vara i ens resonemang även om man är färgad av egna dåliga erfarenheter av alkoholmissbruk.

Och jag i min tur tycker din acceptans är orimlig. Ja, för TS del har det hänt en gång. Hittills. Hon vet dock om att det hänt upprepade gånger hos grannarna, att det är ett pågående beteende, att samtal med kvinnans familj inte ändrat läget, och att beteendet drivs av ett pågående missbruk. Att bryta ut "en gång" ur det tycker jag är väldigt snävsynt. Missbruk går inte över av sig själv, och att dra sina gränser kring det gör man bäst i att göra tydligt och direkt.
 
Har jag skrivit det du påstår ovan? Inte en enda av er som skrev om hur störande kvinnan är har kommenterat att det för ts-del gäller en enda påringning, det tycker du alltså är ett stort problem för ts som hon inte på något sätt skall behöva tåla utan det blir polisen direkt nästa gång. Någon rimlighet får det väl ändå vara i ens resonemang även om man är färgad av egna dåliga erfarenheter av alkoholmissbruk.
Det spelar väl ingen roll att TS bara har vart hemma en gång vid påringning, om grannarna runt om har fått vara med om det 10 gånger var? Det är uppenbarligen ett problem, som inte enbart TS tycker utan faktiskt resten av grannarna med. Måste TS bli störd viss många gånger innan TS får tycka det är jobbigt och agera tillsammans med sina grannar för att hjälpa kvinnan?
 
Och trängde kvinnan sig in hos ts? Jag skulle säga att de som åker runt och ringer på hos folk under förevändning att de säljer något ofta är betydligt suspektare och potentiellt mycket farligare än en kvinna man känner och som har alkoholproblem men inte någon historia av våldsanvändning.

Ja, hon har bara varit hos mig en gång, hur många gånger tycker du att det ska gå innan det är ok att agera? Hade det varit bättre att grannen, där hon varit 10 gånger agerar?

Sedan säger du att jag känner henne, vilket jag inte gör. Jag vet var hon bor och hur hon ser ut, men har aldrig pratat med henne förrän hon ringer på min dörr. Du påstår också att hon inte har någon historia av våldsanvändning, vilket varken du eller jag vet någonting om. Hon har inte varit otrevlig vid dörrknackning (än), men vi har ingen aning om hur hon är som påverkad av alkohol.

Du skriver också;
"Jag invänder inte mot att myndigheter kanske bör kontaktas utan mot syftet som är inte att hjälpa kvinnan, utan endast att få bort henne."

Jag varken kan eller vill engagera mig i en okänd grannes sjukdom. Även om det var möjligt har jag svårt att se att hon skulle vilja ta emot min hjälp. Därför är mitt mål att få slut på dörrknackningen (som är störande för oss grannar), vilket jag i sin tur hoppas leder till att hon får hjälp.
 
Har jag skrivit det du påstår ovan? Inte en enda av er som skrev om hur störande kvinnan är har kommenterat att det för ts-del gäller en enda påringning, det tycker du alltså är ett stort problem för ts som hon inte på något sätt skall behöva tåla utan det blir polisen direkt nästa gång. Någon rimlighet får det väl ändå vara i ens resonemang även om man är färgad av egna dåliga erfarenheter av alkoholmissbruk.
Kvinnan har ringt på hos flera grannar. Hon har alkoholproblem. Tror du att hon, när/om hon blir nykter (alkoholist), kommer att vara nöjd med att hon i sin sjukdom betedde sig på detta sätt? Det handlar om att skydda henne också. Att människor reagerar har, tror jag, minst lika mycket att göra med att man ser hur illa däran hon är.
 
Jag håller i stort med Anders B i denna diskussion. Som jag förstod av beskrivningen så är inte nödvändigtvis kvinnan FULL när hon kommer utan snarare tillnyktrande och/eller abstinenspåverkad och då är hon sannolikt inte stupfull utan känner att spriten håller på att gå ur kroppen och därför desperat går till grannarna.

Att det är olustigt förstår jag, att det är ovälkommet också, men inte tycker jag det framgår att man gjort sisådär särdeles mycket åt problemet i egentlig mening. Någon granne till TS har pratat med maken och det nämndes att man ska försöka få "någon granne" att prata med maken igen.

Varför inte själv tala med kvinnan; om hon nu inte är stupfull (för då är det knappast någon idé - då är nog smartaste draget att inte öppna dörren och/eller extremt tydligt tala om att hon INTE är välkommen och ringa polisen där och då) utan darrig av abstinens och tigger sprit så kan man ju helt enkelt tala klarspråk och tala om för henne
1. att hon inte får någon sprit 2. även om man hade sprit vill man inte ge bort det speciellt eftersom man tolkar beteendet som att hon har alkoholproblem och att man därför inte vill understödja hennes missbruk
och; om man vill hjälpa henne på det sätt man kan:
3. tala om för henne att man tycker hon ska söka hjälp och att om hon återkommer tänker man ringa polis och/eller soc för att man ser det som en lösning för både egen del och hennes.

Vem vet om maken ens talat med henne? Han kanske inte ser det som något problem att hon går och tigger sprit?

Alternativt ring soc eller polis direkt, och gör något konkret åt saken (inte minst för hennes egen skull).
 
Det är inte olagligt att vara alkoholpåverkad vad jag känner till, och kvinnan har vad som framkommit i tråden inte uppträtt störande. I varje fall inte mot ts, rykten och andra eller tredjehandsuppgifter som ts hört skulle jag inte fästa stor vikt vid. Hon påstår tom att den här mycket störande kvinnan fått "låna" sprit av någon granne som tydligen inte ens märkte hur otroligt hemskt kvinnan beter sig eller hur farlig hon skulle kunna vara. Särskilt för barnen som nu hålls inlåsta i hela grannskapet för att de inte skall riskera att behöva möta henne. Jag tycker det liknar att hetsa mot en sjuk person och det gillar jag inte. Självklart kan jag ha helt fel men utifrån det ts beskrivit får jag det intrycket.
 
Kvinnan har ringt på hos flera grannar. Hon har alkoholproblem. Tror du att hon, när/om hon blir nykter (alkoholist), kommer att vara nöjd med att hon i sin sjukdom betedde sig på detta sätt? Det handlar om att skydda henne också. Att människor reagerar har, tror jag, minst lika mycket att göra med att man ser hur illa däran hon är.

Det uppfattningen har inte jag fått. Om grannarna talat med varandra om hur tråkigt det är att se henne gå ned sig så och försökt fundera ut bästa sättet att hjälpa henne, som att tala med hennes man och kanske sen också att bistå med myndighetskontakt för att hjälpa hade jag helt klart gjort tummen upp. Men det är inte vad jag läser in i det mesta av vad som skrivs.
 
Det uppfattningen har inte jag fått. Om grannarna talat med varandra om hur tråkigt det är att se henne gå ned sig så och försökt fundera ut bästa sättet att hjälpa henne, som att tala med hennes man och kanske sen också att bistå med myndighetskontakt för att hjälpa hade jag helt klart gjort tummen upp. Men det är inte vad jag läser in i det mesta av vad som skrivs.
Men de har pratat med hennes man, förstod jag det som. Polis är en väg att gå vidare på. Jag tycker inte det är konstigt att de inte vill bli personligt involverade mer än så. Det är en hjälp att sätta stopp för henne nästan oavsett på vilket sätt. De är grannar, inte alkoholterapeuter.
 
Men de har pratat med hennes man, förstod jag det som. Polis är en väg att gå vidare på. Jag tycker inte det är konstigt att de inte vill bli personligt involverade mer än så. Det är en hjälp att sätta stopp för henne nästan oavsett på vilket sätt. De är grannar, inte alkoholterapeuter.
Det kan mycket väl vara en hjälp, eller också tvärtom det som stjälper henne helt, sånt vet man inte på förhand. Och polisen har inte hur mycket resurser som helst, i det här fallet tvivlar jag på att de kommer bry sig särskilt mycket, det finns säkert hundratusen alkoholberoende i Sverige och så länge personen inte begår något brott kan det knappast vara polisens sak att hantera.

Och som jag skrivit, det jag vänder mig mot är syftet och attityden mot en sjuk människa.
 
Senast ändrad:
Det kan mycket väl vara en hjälp, eller också tvärtom det som stjälper henne helt, sånt vet man inte på förhand. Och polisen har inte hur mycket resurser som helst, i det här fallet tvivlar jag på att de kommer bry sig särskilt mycket, det finns säkert hundratusen alkoholberoende i Sverige och så länge personen inte begår något brott kan det knappast vara polisens sak att hantera.

Och som jag skrivit, det jag vänder mig mot är syftet och attityden mot en sjuk människa.
Hur skulle det kunna stjälpa henne? Hon är väl redan "stjälpt"?
Polisen kan mycket väl komma. Kanske inte på en gång och kanske inte varje gång en granne ringer, men absolut att de kan komma.
 
Som jag förstått så har diverse grannar både nekat och avvisat kvinnan vid flera tillfällen. Då borde det väl anses som att man har lyft problemet även med kvinnan och inte "bara" hennes man?
Hur mycket mer tydliga ska grannarna bli för att få vara ifred?

Att inte göra någonting och låta det fortgå tycker jag mer låter som att blunda och se genom fingrarna för en människas missbruk som i sin tur drabbar ett helt grannskap. Någonstanns kommer även ett egenansvar in, även om man är sjuk i alkoholism så är det inte ok att få göra vad som helst.
 
Hur skulle det kunna stjälpa henne? Hon är väl redan "stjälpt"?
Polisen kan mycket väl komma. Kanske inte på en gång och kanske inte varje gång en granne ringer, men absolut att de kan komma.
Visst skulle det väl kunna få henne att ge upp helt om hon dessutom känner att hela grannskapet inte vill något annat än ha bort henne? Men som sagt vilken effekt det skulle få kan man aldrig veta på förhand.

Men polisen, skulle de verkligen köra ut för att ts ringer och säger nu är det andra gången xx ringt på hos oss och bett om att få låna en flaska whisky? Hon har inte varit hotfull eller så men vi tycker det är jätteobehagligt så ni måste komma och hämta henne.

Jag har inte mycket erfarenhet hur det går till förutom att jag har ringt dem några gånger vid inbrott och annan skadegörelse här men de har bara tagit emot anmälan och inte gjort mer.
 
Fast ingen stanns skriver TS att de vill ha bort henne. De vill bara bli lämnade ifred. Det är väl inte för mycket begärt?

Jag själv ogillar alla typer av oanmälda besök, även de av trevligt slag. Dels för att en av oss jobbar natt. Dels för en av oss lever med värk och sover dåligt så dygnsrytmen här är inte kontorstid sas.

Vad är ok att tigga och låna? Pengar, bilen, sprit? Vad går gränsen för vanligt hyfs?
 
Visst skulle det väl kunna få henne att ge upp helt om hon dessutom känner att hela grannskapet inte vill något annat än ha bort henne? Men som sagt vilken effekt det skulle få kan man aldrig veta på förhand.

Men polisen, skulle de verkligen köra ut för att ts ringer och säger nu är det andra gången xx ringt på hos oss och bett om att få låna en flaska whisky? Hon har inte varit hotfull eller så men vi tycker det är jätteobehagligt så ni måste komma och hämta henne.

Jag har inte mycket erfarenhet hur det går till förutom att jag har ringt dem några gånger vid inbrott och annan skadegörelse här men de har bara tagit emot anmälan och inte gjort mer.
Det är ju inte henne utan hennes beteende de reagerar på. Ett beteende orsakat av alkoholproblem. Att acceptera det är som att säga att det är ok att hon fortsätter dricka.

Skulle gissa att hennes beteende kan räknas som ofredande. Det kan polisen agera på.
 
Fast ingen stanns skriver TS att de vill ha bort henne. De vill bara bli lämnade ifred. Det är väl inte för mycket begärt?

Jag själv ogillar alla typer av oanmälda besök, även de av trevligt slag. Dels för att en av oss jobbar natt. Dels för en av oss lever med värk och sover dåligt så dygnsrytmen här är inte kontorstid sas.

Som sagt, en enda påringning hos ts sen är det polisen som gäller för att få stopp på kvinnans "ofredande". Det är en extremt.
 
Hur agerar man mot andra jobbiga grannar?

Säg att du bor granne med några skitungar. De tycker det är jätteroligt att ringa på hos folk och sen springa iväg. De gör det hos flertalet grannar, vid olika tider och upprepade gånger. Ni säger till barnen men de slutar inte, ni pratar med föräldrarna men inget händer.
Ni är inte utsatta för våld och hot, men det blir snabbt tröttsamt med busringningar på dörren. Speciellt tidigt/sent.

Vad gör ni? Gillar läget för att det ju inte funkade att prata med dom? Försöker prata med dom igen och igen och igen och igen? Står ut för att dom är ju bara barn som inte vet bättre och ingen skada är ju skedd? Eller tar ni kontakt med soc/polisen för att något ska hända så ni slipper buset?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 179
Senast: hundtant
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp