Gravid och aktivt hundliv ?

Lyraolissy

Trådstartare
Ni som varit gravida och med relativt aktiva hundar hur har detta fungerat under graviditet ?
Hur länge kunde ni motionera och aktivera som vanligt ?
Och när ni inte kunde det hur löste ni det ?
 
Ni som varit gravida och med relativt aktiva hundar hur har detta fungerat under graviditet ?
Hur länge kunde ni motionera och aktivera som vanligt ?
Och när ni inte kunde det hur löste ni det ?
Jag skulle säga att det beror helt på hur man mår under graviditeten.
När jag väntade första barnet så var det inga problem alls, hunden aktiverades som vanligt. Visst lite foglossningen hade jag ju, men inget som direkt påverkade. Likaså med barn nr 2.
Med barn 3 och 4 var det värre. Senaste graviditeten kunde jag inte ens hålla i ett koppel utan att händerna sprängde och domnade bort. Kunde inte heller gå utan kryckor pga fogarna. Från vecka 10 typ. Det var lagom roligt när man hade två hundar, varav en unghund av lite aktivare raser som behövde aktiveras.
Sambon fick ta rastrundorna (han är inte mkt för träning) och jag åkte ut till stranden så hundarna fick rasa av sig det värsta. Unghunden omplacerades till slut.
 
Jag kunde motionera hunden som vanligt rent fysiskt men jag själv var sjukt trött i vissa perioder. Men jag hade inga fysiska problem så det var väl bara att ta sig i örat. Det blev mycket spår och nosarbete som mental stimulans med det gjorde vi iofs annars också.
Sen var vi ju två i hushållet dessutom som delade på ansvaret runt hunden.
 
Jag fick foglossning rätt tidigt så halva graviditeten hade jag problem med motionen. De fick en lugnare period, sambon tog lite, vi cyklade mycket så länge det funkade, körde en del uppletande etc som inte kräver lika mycket av mig samt att de fick vara hos dagmatte extra.
 
Jag fick också mycket problem med foglossning och kunde inte gå så mycket de två sista månaderna. Mycket frustrerande! Ganska tidigt fick jag också sammandragningar så fort jag försökte röra mig snabbare än snigeltempo. Efter förlossningen tog det också en månad innan jag kunde gå utan att ha jätteont pga strul med klipp och stygn. Och nu 7 mån efter så har fötterna kollapsat så jag kan fortfarande inte springa och så men det går bra att gå.

Jag har inte en enda bekant eller släkting som har haft så mycket problem som jag. De allra flesta kan leva precis som vanligt bara det att det går lite långsamt sista månaden. Jag blev dock stor som ett hus! Gick upp 35 kg, hade en mage som lätt hade kunnat få plats med 2 bebisar och så fick jag havandeskapsförgiftning så hela kroppen var sprängfull med vätska. Tror det är vanligare att gå upp 10-15 kg och det är ju mindre att släpa runt på.

Pappan till barnet fick ta över ansvaret för rastningen. Jag tränade lite tricks och gick en kurs i nosework. Sedan fick de faktiskt stå ut. Jag har mycket aktiva hundar (kelpie) men är de någotsånär normala så klarar de av perioder med nästan noll stimulans.
 
Ni som varit gravida och med relativt aktiva hundar hur har detta fungerat under graviditet ?
Hur länge kunde ni motionera och aktivera som vanligt ?
Och när ni inte kunde det hur löste ni det ?

Jag fick foglossning tidigt i graviditeten så då var allt vad promenerande uteslutet men cykla gick bra men valde då att cykla med hunden lös för att inte riskera att bli omkulldragen. Sambon hjälpte med kisspromenader mm,

Lydnad körde jag på som vanligt tills förlossningen men magen va lite ivägen då Doris lätt kom ur position för att kunna hålla ögonkontakt.

Skyddet hade jag hjälpförare till när fogarna var som värst (dvs någon annan fick hålla kopplena och jag agerade bara förare verbalt). I slutet av graviditeten körde vi bara "tuta köra-skydd" vilket i praktiken innebär att jag stod mest mitt på planen och ropade ut kommandon till hunden (ungefär som om hon vore ute och vallade) och sedan fick figuranten jobba med henne i betten.

Söket - ja bra träningskompisar som skötte vallandet av rutor och gav mig frikort att slippa ligga som figurant på djupet. Sedan körde vi mycket markeringsövningar mm och finslipade sådant.

Uppletande- latmans uppletande. Gick helt sonika ut i en båge på en öppen plats och kastade ut grejorna -sedan skickade jag ut hunden och satt själv på en stol och agerande mottagare med mycket godis i stället för kampbelöning.

Spåret- la svåra (ofta hårda) spår istället för långa spår. Även här finslipade vi markeringar samt att lära sig ta det lugnt och vänta in matte :angel:

Sedan var det i allmänhet mycket fokus på små saker eller saker som jag kunde göra väldigt stillsamt. Att lära in kryp mm va bra aktiviteter :)
 
Jag mådde apa med hiskelig foglossning, kröp till Närmsta park(300 meter, tog 20 minuter) satt där i 30 minuter och flåsade på en bänk medan vovve fick strosa runt, sen sniglade jag hem.
Hon överlevde, husse tog långpromenader och vi tricktränade inomhus.
 
Alltså förlåt men ni får det att låta väldigt icke lockande att någonsin bli gravid :rofl::rofl::o

Vill ju ha barn någon gång men det låter ju hemskt att vara gravid :angel:
 
Alltså förlåt men ni får det att låta väldigt icke lockande att någonsin bli gravid :rofl::rofl::o

Vill ju ha barn någon gång men det låter ju hemskt att vara gravid :angel:
Jag hade världens lättaste graviditet. Jag red fram till mitten av 8:e månaden utan problem och gick upp 7 kilo allt som allt ;) Däremot att föda barn - nääää, det räckte med en gång :D
 
Ni som varit gravida och med relativt aktiva hundar hur har detta fungerat under graviditet ?
Hur länge kunde ni motionera och aktivera som vanligt ?
Och när ni inte kunde det hur löste ni det ?

Jag hade en rätt plågsam graviditet, men tävlade agility fram till sjunde månaden (sedan tog säsongen slut) och tränade agility nästan hela graviditeten, dock väldigt lugnt och stilla på slutet. Jag hade blivit tokig annars. Mina hundar är aktiva och vana att träna mycket, men jag födde barn i slutet av januari när de ändå mest bara vill ligga under varsin filt i soffan. :angel: Promenaderna i slutet var både korta och långsamma, men de klarade det. Vi bor granne med ett ridhus, jag brukade låta dem rusa av sig där.

Det var nog betydligt mer påfrestande för hundarna när vi kom hem från BB och första månaden med bebis. Då var det rekordlåg aktivitet, men å andra sidan var hundarna typ aldrig ensamma då.
 
Alltså förlåt men ni får det att låta väldigt icke lockande att någonsin bli gravid :rofl::rofl::o

Vill ju ha barn någon gång men det låter ju hemskt att vara gravid :angel:

Alla får inte ett helvete :p
Jag hade inte tendens till foglossning under någon av mina två graviditeter. Red till v 30 ungefär båda gångerna och hade inga problem med promenader fram tills dagen dom ploppade ut. Hade ju inte samma promenadtempo men jag gick flera km varje dag i alla fall :p
 
Ni som varit gravida och med relativt aktiva hundar hur har detta fungerat under graviditet ?
Hur länge kunde ni motionera och aktivera som vanligt ?
Och när ni inte kunde det hur löste ni det ?

Förra graviditeten var jag aktiv till sista dagen, gick bara upp 13kg totalt och gick 5-10km/dag. Tränade lydnad med vovvan flera ggr/vecka utan bekymmer.
Nu är jag i v11 och vi har en 16v valp och den gamla. Tränar henne dagligen men det är ju inte många minuter en valp tar. Sen ska hon jakttränas och gå prov till våren förhoppningsvis, men det får maken ta. Vi har ju hundarna tillsammans:up: Ser inte graviditet och hund i kombination som ett bekymmer även om jag börjat känna av fogar denna gången (hade ingen foglossning förra gången)
 
Jag vägde 10 kg mindre när jag skrevs in på BB än jag gjorde när jag blev gravid. Hade hyperemesis under hela graviditeten. Inget jag utsatte mig för igen. Det utspelades innan jag blev hundmänniska.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 759
Senast: Elektron
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp