Bukefalos 28 år!

Gravid och jobba natt

pannkaka

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er kunniga bukefalister. En kompis till mig har nyss plussat men har ett nattvik fram till februari, hon är orolig för att nattjobb kan öka risken för missfall. Är det någon här som jobbat natt och varit gravid? Är det större risk att jobba natt? Är själv dåligt insatt i detta ämne.
 
Varför skulle det öka risken menar hon? Jag jobbade natt periodvis när jag blev gravid, såg inga hinder med det. Nu vet jag inte vart din kompis jobbar men för mig var det lättare att jobba natt iom att vi hade lättare uppgifter.
 
Kan inte se att det skulle vara större risk för missfall pga nattjobb. Jag jobbade inte natt när jag var gravid sist eftersom jag sover dåligt efter nattjobb och således inte kan återhämta mig. Det i kombination med att vara gravid var inte helt enkelt, därför slapp jag jobba nätter.
 
Jag skrev min C-uppsats om missfall och det stämmer att det finns en koppling mellan natt/skiftjobb och missfallsfrekvens. Men det är ju på statistiknivå och innebär inte att alla som jobbar natt kommer att få missfall. Jag känner många som det fungerat bra för och andra som inte alls mått bra av det av olika orsaker.
 
Jag bor i osterrike och har ar det forbudet for gravida att jobba natt (aven overtid + 8v fore och efter forlossningen), det anses vara for hog belastning for den gravida.

Man i Sverige har jag flera vanner som jobbat natt utan problem.
 
Jag skrev min C-uppsats om missfall och det stämmer att det finns en koppling mellan natt/skiftjobb och missfallsfrekvens. Men det är ju på statistiknivå och innebär inte att alla som jobbar natt kommer att få missfall. Jag känner många som det fungerat bra för och andra som inte alls mått bra av det av olika orsaker.
Var har du hittat fakta om detta. Det låter ju helt huvudlöst. Man brukar låta den gravida slippa vaka främst med tanke på kvinnans mående, d.v.s. trötthet, höjt blodtryck o.dyl.
 
Var har du hittat fakta om detta. Det låter ju helt huvudlöst. Man brukar låta den gravida slippa vaka främst med tanke på kvinnans mående, d.v.s. trötthet, höjt blodtryck o.dyl.
I vetenskapliga studier, som är brukligt när man skriver uppsats. Här är några artiklar där man sett sambandet som exempel. Och det handlar som sagt om statistik som påvisar en procentuell riskökning - naturligtvis inte att alla gravida nattarbetare får missfall. Det finns ju mängder av olika faktorer som statistiskt ökar risken för att drabbas av missfall.

S Feodor Nilsson,PK Andersen, K Strandberg‐Larsen, A‐M Nybo Andersen. Risk factors for miscarriage from a prevention perspective: a nationwide follow‐up study. BJOG 2014;121(11):1375-1385.

Baba S, Noda H, Nakayama M, Waguri M, Mitsuda N, Iso H. Risk factors of early spontaneous abortions among Japanese: a matched case‐control study. Hum Reprod 2011;26:466–72.

Whelan EA, Lawson CC, Grajewski B, Hibert EN, Spiegelman D, Rich‐Edwards JW. Work schedule during pregnancy and spontaneous abortion. Epidemiology2007;18:350–5.
 
Var har du hittat fakta om detta. Det låter ju helt huvudlöst. Man brukar låta den gravida slippa vaka främst med tanke på kvinnans mående, d.v.s. trötthet, höjt blodtryck o.dyl.

Jag tror inte att forbudet i Osterrike ar ngt pahittat, jag har inga kallor men ngn grund maste det ha.
 
I vetenskapliga studier, som är brukligt när man skriver uppsats. Här är några artiklar där man sett sambandet som exempel. Och det handlar som sagt om statistik som påvisar en procentuell riskökning - naturligtvis inte att alla gravida nattarbetare får missfall. Det finns ju mängder av olika faktorer som statistiskt ökar risken för att drabbas av missfall.

S Feodor Nilsson,PK Andersen, K Strandberg‐Larsen, A‐M Nybo Andersen. Risk factors for miscarriage from a prevention perspective: a nationwide follow‐up study. BJOG 2014;121(11):1375-1385.

Baba S, Noda H, Nakayama M, Waguri M, Mitsuda N, Iso H. Risk factors of early spontaneous abortions among Japanese: a matched case‐control study. Hum Reprod 2011;26:466–72.

Whelan EA, Lawson CC, Grajewski B, Hibert EN, Spiegelman D, Rich‐Edwards JW. Work schedule during pregnancy and spontaneous abortion. Epidemiology2007;18:350–5.
Jo jag kollade lite sånt. Det fanns lika många som visade tvärtom.
 
Jo jag kollade lite sånt. Det fanns lika många som visade tvärtom.
Jo så brukar det vara med det mesta i forskningsvärlden. Väldigt mycket som det inte råder full konsensus kring och för varje studie av god kvalitet finns det i regel en som visar motsatsen. ;) Men jag kanske uttryckte mig slarvigt och skulle ha skrivit ett möjligt samband och länkat till studier som visar både för och emot. Men jag orkar inte riktigt vara så ambitiös i foruminlägg.
 
Så här skriver arbetsmiljöverket på sin hemsida kring gravida och nattarbete:

Nattarbete anses normalt inte innebära någon ökad risk under en graviditet. Men vid sammanhängande perioder av nattarbete med samtidig och påtaglig fysisk och/eller psykisk belastning, där arbetstagaren inte har tillräckliga möjligheter till vilopauser, kan viss risk för graviditetsstörningar inte uteslutas. Om läkarintyg visar att arbetet är skadligt får den gravida inte utföra nattarbete. Omplacering till dagtid ska ske om det är möjligt.

Finns även att läsa lite mer ingående i deras AFS 2007:5 om råd och tillämpningen av föreskrifterna.
 
Jobbade natt fram till vecka 24 när jag var gravid. Då gick det inte längre pga samma orsak som @Guldaskig skriver, svårt att sova efter nattjobb och svårt att sova även på lediga nätter pga graviditet. Blev helt sjukskriven pga att det på mitt jobb inte fanns några dag/kvällstjänster lediga.
 
Tack för alla svar😊 ska hälsa henne att hon kan vara lugn att nattjobb inte är så mkt farligare än dagsjobb.
 
Tack för alla svar😊 ska hälsa henne att hon kan vara lugn att nattjobb inte är så mkt farligare än dagsjobb.

Precis, mår hon bra så är det ingen fara. Men hälsa henne även att hennes arbetsgivare ska göra en riskbedömning på hennes graviditet utifrån föreskriften "Gravida och ammande arbetstagare" (AFS 2007:5). Arbetsgivaren är skyldig att göra detta så fort denne fått vetskap om graviditeten.
// Anna - som jobbar som huvudskyddsombud på stålindustri och därmed är lite arbetssskadad i såna här frågor ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 289
Senast: gulakatten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 892
Senast: Gunnar
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 242
Senast: Scata
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp