Bukefalos 28 år!

Gravid vill gå ner i tid men sambon tycker inte det...

JustMe

Trådstartare
Är gravid i vecka 25. Har hästar, jobbar 100% och har ett barn på två år. Detta brukar fungera väldigt bra. Har lite hjälp med hästarna och har bra barnvakter. Men nu har jag varit sjuk mkt och gjort en mindre operation. Sjukskriven just nu pga detta. Har dåligt järnvärde. Har gått ner lite i vikt.
Min förra graviditet var super enkel jobbade 100% till veckan innan. Trivs bra på mitt jobb. Vill jobba men känner att jag inte orkar... Har därför sagt till min sambo att jag vill gå ner till 80% sista tiden. Har redan dragit ner på hästtiden inte ridit på länge. Just nu är jag inte i stallet alls pga operationen.
Han förstår mig inte alls... Han tycker att om jag orkar med hästarna så kan jag jobba 100 %. Jag måste ju ta hand om hästarna+att jag behöver dom för att må psykiskt bra... Jag har tänkt att ta det lugnt i stallet när jag är där... Jag gör mer i hemmet. Sa att han kan hjälpa till mer hemma för att underlätta för mig. Men han verkar inte ha lust med det... Det var ju jag som ville ha fler barn och enligt honom nu inte orkar med det som det är... Men det beror ju på att jag är gravid, varit sjuk och nu blivit opererad mm... Hur ska jag motivera att jobba 80% samtidigt kunna ta hand om hästarna till viss del? (Inte tänkt mig några tunga pass i stallet.)
 
Alltså pardon my french men du ska inte motivera ett skit. Du känner din kropp bäst orkar du inte så orkar du inte. Att göra saker man mår bra av (hästarna) är väl självklart att man ska få göra i den mån man orkar. Du är gravid, du har det jobbigt med sjukdom och operation samtidigt som du gör mer i hemmet än din respektive. Och ändå har han mage att försöka "tvinga" dig att jobba 100% trots att du säger att du inte orkar? Han har inte "lust" att ens göra sin del i hemmet än mindre göra mer (hallå du bär på en annan människa i din kropp?!) men han tycker sig ha rätt att diktera vad du ska och inte ska orka?
DU ska göra det DU mår bra av. Ni var dessutom 2 om att skaffa ett till barn så att komma dragandes med "det var du som ville ha fler barn"? Nej va ruttet.
Jag tror ni behöver ha ett allvarligt samtal om var det innebär att vara partners- vilket är vad ett bra förhållande ska vara...
Styrkekramar till dig!
 
Håller med de andra, vad då motivera att gå ner i tid? Känner du att du vill så gör det. Vad hände med stöd från hans sida?
 
Är gravid i vecka 25. Har hästar, jobbar 100% och har ett barn på två år. Detta brukar fungera väldigt bra. Har lite hjälp med hästarna och har bra barnvakter. Men nu har jag varit sjuk mkt och gjort en mindre operation. Sjukskriven just nu pga detta. Har dåligt järnvärde. Har gått ner lite i vikt.
Min förra graviditet var super enkel jobbade 100% till veckan innan. Trivs bra på mitt jobb. Vill jobba men känner att jag inte orkar... Har därför sagt till min sambo att jag vill gå ner till 80% sista tiden. Har redan dragit ner på hästtiden inte ridit på länge. Just nu är jag inte i stallet alls pga operationen.
Han förstår mig inte alls... Han tycker att om jag orkar med hästarna så kan jag jobba 100 %. Jag måste ju ta hand om hästarna+att jag behöver dom för att må psykiskt bra... Jag har tänkt att ta det lugnt i stallet när jag är där... Jag gör mer i hemmet. Sa att han kan hjälpa till mer hemma för att underlätta för mig. Men han verkar inte ha lust med det... Det var ju jag som ville ha fler barn och enligt honom nu inte orkar med det som det är... Men det beror ju på att jag är gravid, varit sjuk och nu blivit opererad mm... Hur ska jag motivera att jobba 80% samtidigt kunna ta hand om hästarna till viss del? (Inte tänkt mig några tunga pass i stallet.)

Kan det vara så att han egentligen är orolig för ekonomin om du går ner i tid?
 
Kan det vara så att han egentligen är orolig för ekonomin om du går ner i tid?
Det är nog en av orsakerna. Men båda har ok jobb så det skulle inte vara ngn kris. Han tycker att jobb går före allt. Om man inte jobbar har man inte råd att ha hästar. Vilket jag förstår. Men detta är bara tillfälligt. Max 15 dagar handlar det om... Och jag har tänkt jobba ngn dag i veckan efter ca 4-5mån efter BF för ekonomins skull. Om det fungerar med allt. När jag fick första barn började jag jobba lite efter 3mån. För att jag kände att min sambo ville det... Känner att han har ganska höga krav på mig... Tycker att han är mer förstående för andra gravida än mig... Jag ska bara orka med allt precis som vanligt! Han är inte elak känns bara som han tänker helt annorlunda än mig...
 
Max 15 dagar handlar det om... Och jag har tänkt jobba ngn dag i veckan efter ca 4-5mån efter BF för ekonomins skull. Om det fungerar med allt. När jag fick första barn började jag jobba lite efter 3mån. För att jag kände att min sambo ville det... Känner att han har ganska höga krav på mig... Tycker att han är mer förstående för andra gravida än mig... Jag ska bara orka med allt precis som vanligt! Han är inte elak känns bara som han tänker helt annorlunda än mig...

Fast alltså?! Du tycker inte att det är ganska elakt att du började jobba lite efter 3 månader för att du kände att din sambo ville det? Jag hade blivit tokig på min sambo om man hade gjort minsta antydan till att jag skulle börja jobba efter 3 månader om jag själv inte ansåg att jag vill det. Det är faktiskt elakt i min värld. Att han dessutom inte anser att det är okej för dig att gå ner i tid när du har det jobbigt och inte orkar känns också elakt. Att han dessutom verkar ha mer förståelse för andra gravida än dig? Känns också konstigt och elakt. Du bär på ert barn, hans barn också även om han tycker det är du som ville ha fler. Om du vill gå ner i tid så gör det. Om det inte är någon ekonomisk kris och handlar om så pass få dagar så tycker jag inte att du behöver någon motivering alls. Du känner din kropp och han verkar inte vilja ta ansvar heller.
 
Om du har råd att hålla häst på 80% av lönen är det verkligen inte hans problem tycker jag. Jag tycker också att det låter knepigt att du började jobba för att han tyckte det -om det var för att han ville få vara hemma med bebisen så kan jag förstå det.
 
Det är nog en av orsakerna. Men båda har ok jobb så det skulle inte vara ngn kris. Han tycker att jobb går före allt. Om man inte jobbar har man inte råd att ha hästar. Vilket jag förstår. Men detta är bara tillfälligt. Max 15 dagar handlar det om... Och jag har tänkt jobba ngn dag i veckan efter ca 4-5mån efter BF för ekonomins skull. Om det fungerar med allt. När jag fick första barn började jag jobba lite efter 3mån. För att jag kände att min sambo ville det... Känner att han har ganska höga krav på mig... Tycker att han är mer förstående för andra gravida än mig... Jag ska bara orka med allt precis som vanligt! Han är inte elak känns bara som han tänker helt annorlunda än mig...

Prata med din barnmorska om detta och ta sedan med din sambo på nästa MVC-besök, så kan nog barnmorskan få honom att inse fakta.
 
Prata med din barnmorska om detta och ta sedan med din sambo på nästa MVC-besök, så kan nog barnmorskan få honom att inse fakta.
Bra idé! Än så länge har han inte varit med hos MVC. Vore nog väldigt bra om han kunde följa med!

Cirkus: Min mamma som varit barnvakt när jag började jobba med förra barnet.
 
Har därför sagt till min sambo att jag vill gå ner till 80% sista tiden. Har redan dragit ner på hästtiden inte ridit på länge. Just nu är jag inte i stallet alls pga operationen.
Han förstår mig inte alls... Han tycker att om jag orkar med hästarna så kan jag jobba 100 %.

Jag gör mer i hemmet. Sa att han kan hjälpa till mer hemma för att underlätta för mig. Men han verkar inte ha lust med det... Det var ju jag som ville ha fler barn och enligt honom nu inte orkar med det som det är... Men det beror ju på att jag är gravid, varit sjuk och nu blivit opererad mm... Hur ska jag motivera att jobba 80% samtidigt kunna ta hand om hästarna till viss del? (Inte tänkt mig några tunga pass i stallet.)
Fast vänd på det. Vad har han för motivering för att han inte ska göra hälften hemma? Det är ju helt absurt att han ens kommer med en motivering ifall han kommer med en. Halva hemmet är ju hans!! Och oavsett om det är du som har pushat för fler barn så är det ju faktiskt så att han har gått med på att skaffa fler, och det kan han inte belasta dig för. Om han inte ville skaffa fler så skulle han faktiskt sagt nej och inte velat ha fler eftersom han inte tyckte att ni orkar eller hinner med mer än vad ni redan har.

Vad säger han som motivering till att han inte ska hjälpa till? Vad säger han om att du inte ska gå ner i tid på jobbet? Varför är han inte intresserad av att du ska må så bra som möjligt? Ligger det prestige för honom att jobba heltid, än 80%?
 
Fast vänd på det. Vad har han för motivering för att han inte ska göra hälften hemma? Det är ju helt absurt att han ens kommer med en motivering ifall han kommer med en. Halva hemmet är ju hans!! Och oavsett om det är du som har pushat för fler barn så är det ju faktiskt så att han har gått med på att skaffa fler, och det kan han inte belasta dig för. Om han inte ville skaffa fler så skulle han faktiskt sagt nej och inte velat ha fler eftersom han inte tyckte att ni orkar eller hinner med mer än vad ni redan har.

Vad säger han som motivering till att han inte ska hjälpa till? Vad säger han om att du inte ska gå ner i tid på jobbet? Varför är han inte intresserad av att du ska må så bra som möjligt? Ligger det prestige för honom att jobba heltid, än 80%?

Han jobbar mer än mig? Vi jobbar 100% båda två men han jobbar över ibland... Jobbar borta 4dagar. Han handlar oftare än mig.
Jag kommer hem ca kl 18 efter att ha hämtat på dagis. Då tror han att jag ska fixa allt under kvällen eftersom jag är hemma... Måste fixa mat och ta hand om sonen också. Sen är man ganska trött... Går upp kl 5.
 
Han är inte din pappa, plus att du (förhoppningsvis) är myndig. Alltså behöver du inte hans tillåtelse till att göra vad som är rätt för dig, inte heller kan han diktera vad du borde göra när. Elak/inte elak behöver vi inte rota i, däremot verkar det rätt tydligt att något är rejält skevt i hur ni förhåller er till varandra?
 
Han är inte din pappa, plus att du (förhoppningsvis) är myndig. Alltså behöver du inte hans tillåtelse till att göra vad som är rätt för dig, inte heller kan han diktera vad du borde göra när. Elak/inte elak behöver vi inte rota i, däremot verkar det rätt tydligt att något är rejält skevt i hur ni förhåller er till varandra?

Jag vill ju att han ska ha förståelse för varför jag vill gå ner i tid. Vi har nästan delad ekonomi. Så därför drabbas han också av det.
Vilket jag inte tror är ngt problem för han om han skulle förstå min situation...
 
Jag vill ju att han ska ha förståelse för varför jag vill gå ner i tid. Vi har nästan delad ekonomi. Så därför drabbas han också av det.
Vilket jag inte tror är ngt problem för han om han skulle förstå min situation...

Det kan du ju vilja (utan att det finns några garantier för att du kan nå dit), jag tror dock inte du uppnår det genom att böja dig för hans vilja.
 
Han jobbar mer än mig? Vi jobbar 100% båda två men han jobbar över ibland... Jobbar borta 4dagar. Han handlar oftare än mig.
Jag kommer hem ca kl 18 efter att ha hämtat på dagis. Då tror han att jag ska fixa allt under kvällen eftersom jag är hemma... Måste fixa mat och ta hand om sonen också. Sen är man ganska trött... Går upp kl 5.
Fast hur han väljer att leva sitt liv ska inte gå ut över dig om ni inte kommit överens om det? Bor man i ett hem får man ta hand om halva hemmet eftersom man ju också använder hemmet och skitar ner och behöver få till att vardagen fungerar. Han ska inte lida för att du valt att ha hästar, om ni inte kommit överens om det. Det är ju absurt att han tycker att du ska göra mer för att han valt att jobba mer än dig. Det är inte så det funkar. Halva hemmet är halva hemmet oavsett hur mycket man jobbar.

Vill man ha ett annat upplägg får man komma överens om det. Inte bara anta.

Det känns som att ni behöver ta ett ordentligt snack om hur ni egentligen vill leva era liv. För mig är det självklart att man vill sin partners bästa, men det verkar ju inte din partner vilja.
 
Bra idé! Än så länge har han inte varit med hos MVC. Vore nog väldigt bra om han kunde följa med!

Cirkus: Min mamma som varit barnvakt när jag började jobba med förra barnet.

Så han tvingar dig att gå till jobbet (en dag i veckan visserligen) efter tre månader - inte för att han ska vara hemma med bebisen - utan för att HAN anser att du ska jobba. Jag häpnar. Jag vet inte ens vad jag ska skriva för det är så jävla bisarrt.
 
Fast hur han väljer att leva sitt liv ska inte gå ut över dig om ni inte kommit överens om det? Bor man i ett hem får man ta hand om halva hemmet eftersom man ju också använder hemmet och skitar ner och behöver få till att vardagen fungerar. Han ska inte lida för att du valt att ha hästar, om ni inte kommit överens om det. Det är ju absurt att han tycker att du ska göra mer för att han valt att jobba mer än dig. Det är inte så det funkar. Halva hemmet är halva hemmet oavsett hur mycket man jobbar.

Vill man ha ett annat upplägg får man komma överens om det. Inte bara anta.

Det känns som att ni behöver ta ett ordentligt snack om hur ni egentligen vill leva era liv. För mig är det självklart att man vill sin partners bästa, men det verkar ju inte din partner vilja.
Jag kan tänka mig att göra mer än hälften hemma om han jobbar mer och betalar mer. Men som det är nu så gör jag mkt mkt mer. För han inser inte hur mkt det är att göra i ett hem. Så om jag jobbar 80% skulle jag inte klaga så mkt på att jag gör mer.
Om jag är föräldrarledig 100% kan jag tänka mig att ta nästan allt i hemmet själv.

Ekonomiskt med hästarna så har jag en uppfödare som betalar mer än hälften av allt. Så dom kostar inte så mkt i mån+att han har ett eget intresse som kostar.

Han är väldigt svår att diskutera med... Och jag orkar inte med han när han blir sur... Långsint... Så jag vill inte ge mig in i diskussioner utan att ha tänkt igenom allt.
 
Men @JustMe vad är det för snubbe du har?! Hur kan du vilja ha ett till barn med nån som tvingar i väg dig till jobbet efter TRE månader för att han tycker att du ska jobba? Urk.

Lyssna på alla i tråden, du gör inget fel. Och du måste prata med din partner.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 965
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 816
Senast: Manji
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp