Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Som jag ser det är det för- och nackdelar med bägge alternativen. Har man grimma på så finns det risker med att de fastnar osv, har man inte grimma blir det svårare om de rymmer eller om man sitter i en situation där man måste ha tag i, och väck, med hästen fort som attan.

sant sant, tänkte inte tanken att hästen kunde rymma..
sorry, jag som inte tänker.
Men som sagt, gör som du tycker känns bäst :)

/ neres
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag tycker att halsremmen är en underskattad pryl i dagens hästvärld!

Min hästar är utan grimma i hagen pga skav och skaderisk. Äldre föl och svårfångade unghästar har en väl inpassad halsrem, som gör att jag har ngt att hålla i när grimman skall på i hagen, istället för att det ska bli obehagligt när jag försöker hålla fast om nacken och få på grimman....

Jag har haft stor nytta av mina halsremmar det senate året, och binder gärna upp i den också, ffa i spiltan!
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

jag har alltid haft grimma i hagen innan för min häst är lite svårfångad haha:P
men sedan igår fick jag höra av ett par att deras hästar och grannar och allt möjligt har haft hästar med grimmor på och den ena har fastnat med hoven i grimman och brutit benet och nästa fastnat i ett träd och alolt möjligt vilket avskräckte mig ''jag vågar aldrig ha grimma på igen'':O då springer jag hellre och jagar honom en hel dag i hagen :p
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

har aldrig grimma i hagen, bara om det är något speciellt som ny häst svårfångad eller något sådant så den behöver det ,
då vi har en häst som tar tag i de andras grimmor och inte släpper utan älskar att hålla i dom andra så är det inte så bra;)

sen var det en jag kände som hade grimma på i hagen på sin ena häst sen när hon skulle hämta den hade den fastnat i ett träd i hagen och kvävt sig själv . så jag ågar inte ha grimma i hagen
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Mina hästar går utan grimma i hagen, nu går de i skogen så då finns det en självklar risk att fastna med grimman men jag visste faktiskt inte att de kunde fastna i grimman med hovar osv. Jag har precis som du bara gått på ren vana fast åt andra hållet, aldrig grimma.

Intressant att behöva tänka över sitt agerande emellanåt.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

*KL*

Visst kan hästen förmodligen trassla in sig själv i grimman under olyckliga omständigheter (har dock under 30 år aldrig sett det hända).

Jag väntar dock med spänning på att alla som är rädda för det och plockar av grimman av den anledningen OCKSÅ plockar av hästen täcket. De kan ju faktiskt trassla in sig i bensnören o.dyl. med oanade konsekvenser, det torde tom vara ett mer sannolikt scenario med tanke på alla illasittande täcken.
Eller rulla fast sig i boxen. Eller fastna på rygg mellan träd ute i hagen (det har jag däremot sett hända). Eller fastna i staketet runt hagen. Eller...eller...
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Min pålle har varken grimma i hagen eller boxen därför att hon skall ha av den till varje pris och därav fastnt ngn gång därför har hon inte grimma på sig.

Men har man t.ex pålle som är svår att fånga i hagen förstår jag om man vill ha grimma på etc
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

*KL*

Visst kan hästen förmodligen trassla in sig själv i grimman under olyckliga omständigheter (har dock under 30 år aldrig sett det hända).

Jag väntar dock med spänning på att alla som är rädda för det och plockar av grimman av den anledningen OCKSÅ plockar av hästen täcket. De kan ju faktiskt trassla in sig i bensnören o.dyl. med oanade konsekvenser, det torde tom vara ett mer sannolikt scenario med tanke på alla illasittande täcken.
Eller rulla fast sig i boxen. Eller fastna på rygg mellan träd ute i hagen (det har jag däremot sett hända). Eller fastna i staketet runt hagen. Eller...eller...

Måste bara hålla med.Precis vad jag också tänkt på men inte skrivit pga lite heta disskussioner tidigare i tråden. Risken att trassla in sig i täcken i både varandra och tex träd ja till och med i sig själva och skada sig allvarligt finns ju också och det är nog ännu vanligare än att dom fastnar med en bra sittande grimma. Måste tillägga att så fort man köper en häst finns det risker att häst eller människa skadar sig. Hur stor är inte skade risken för en hopphäst som är med på massa tävlingar...
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har inte grimma i hagen (eller i boxen heller för den delen) eftersom jag inte ser nån funktion av den då. Samma med täcken - min häst har täcken bara när den behöver det. Och då bara täcken som sitter bra och kvar på sin plats, av samma skäl som med allt annat; för att min häst lätt får skav, för att den har fastnat med både täcke och grimma och trasslat in sig i staket, för att hästen inte ska behöva leva i en obehaglig vardagsmiljö.
Jag är petnoga med staket, vatten, foder, strö, borstar och andra delar av hästens vardag. Så ja, jag sätter inte på hästen täcke heller om den inte behöver ett.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

*KL*

Visst kan hästen förmodligen trassla in sig själv i grimman under olyckliga omständigheter (har dock under 30 år aldrig sett det hända).

Jag väntar dock med spänning på att alla som är rädda för det och plockar av grimman av den anledningen OCKSÅ plockar av hästen täcket. De kan ju faktiskt trassla in sig i bensnören o.dyl. med oanade konsekvenser, det torde tom vara ett mer sannolikt scenario med tanke på alla illasittande täcken.
Eller rulla fast sig i boxen. Eller fastna på rygg mellan träd ute i hagen (det har jag däremot sett hända). Eller fastna i staketet runt hagen. Eller...eller...
Min val. fastnade i den äldre hästens täcke framtill som ung o hingst.

Som tur var såg en förbipasserande farbror att det såg konstigt ut på håll o gick in o knäppte upp den storas täcke framtill o stängde det sen inte igen.

Sak samma. Han kom förbi dagen efter o berättade saken o sa att den äldre hade slickat hans hand.. som tack. Så visst kan saker hända, men hästens huvud ser jag som ömtåligt o har sett stora sårskador på ganaschen för att folk dessutom har satt karbinhaken inåt som då har fastnat i huden.

Grimma på i absolut nödfall.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Att det finns andra risker innebär väl inte att vi behöver öka på dom med fler?

En "hästfarbror" förlorade 2 hästar p g av grimma. Hans hästar hade aldrig grimma efter dom händelserna.

Ponera att en häst kliar sig och fastnar med bakhovens skoskänkel i grimman. I det läget finns inte mycket muskelstyrka att använda, så hoven sitter där den sitter. Resultat? :crazy:

Hästar kan fastna med grimman i sig själva, i andra hästar och i andra föremål.

LIA
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Att det finns andra risker innebär väl inte att vi behöver öka på dom med fler?

En "hästfarbror" förlorade 2 hästar p g av grimma. Hans hästar hade aldrig grimma efter dom händelserna.

Ponera att en häst kliar sig och fastnar med bakhovens skoskänkel i grimman. I det läget finns inte mycket muskelstyrka att använda, så hoven sitter där den sitter. Resultat? :crazy:

Hästar kan fastna med grimman i sig själva, i andra hästar och i andra föremål.

LIA

Ok fine jag har grimma på och täcke när det behövs,min poäng var bara att det blev ett sånt stohej över att använda grimma, när det finns så mycket annat skaderelaterat som vi utsätter våra hästar för tex hoppning mm.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Knapplån

Avstår man från grimma pga att hästen "kan fastna" så har jag ett förslag - linda in hästen i bommul och lägg den på en hylla i din närhet.

Använder man en välsittande grimma som går sönder när det behövs (här kan vi ju med fördel använda kvantitet före kvalitet) så ska det inte vara några problem med grimma i hage och box.

Att utsätta sin omgivning för lösa hästar utan grimma tycker jag är oansvarigt, man kan ha hur bra stängsel och hur lydiga hästar som helst, men hästen är ett flyktdjur! blir hästen rädd och tar sig ut så tänker den ju inte direkt "jag är en väluppfostrad häst som ska fångas in i pannluggen och bli hemledd, trotts att det är åt samma håll som faran".

Att låta hästen gå in själv i stallet (om nu inte hagen ligger i direktanslutning till stallet, som någon skrev) är i mitt tycke rent oansvarigt, återigen är hästen ett flyktdjur och man kan aldrig lita på en häst till 100%. Är man inte mer rädd om sin häst än så tycker jag att man lika gärna kan vara utan.

Min häst går med grimma i hagen, dels pga rymmningsrisk och att det är mer lättjobbat för de personer som är snälla och tar honom ut och in.

I boxen har han grimma pga brandrisken. Någon skrev att det bara var att "öppna dörrarna och stiga åt sidan", vansinnigt resonemang i mina öron. Stallet är hästens hem och boxen är en trygghet, även om det brinner och hästen är rädd är det inte säkert att hästen vill lämna boxen.

En annan orsak till att han har grimma inomhus är risken att rulla fast. Det är tillräckligt livsfarligt att gå in till en häst som rullat fast som det är, att sedan försöka sätta på en panikslagen häst en grimma är bara ännu mer livsfarligt. Alltså ett stort plus om grimman är på när hästen rullar fast. Och nej, det beror inte på hur stor boxen är, det beror på hur hästen lägger sig när den ska rulla!

Så för din, din hästs och era medmänniskors säkerhet! På med grimman.:bump:
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Ponera att en häst kliar sig och fastnar med bakhovens skoskänkel i grimman. I det läget finns inte mycket muskelstyrka att använda, så hoven sitter där den sitter. Resultat? :crazy:

Sönderslitna muskelfästen. Till exempel. Därför gillar jag inte grimma i hagen.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

KL

Tycker nästan att det är lustigt att folk har grimma på just för rymningsrisken. Så ni är lika snabba som en galopperande häst och då kan springa ikapp och ta hästen i grimman? Inte troligt. Tycker inte att en grimma som sitter på skulle göra någon större skillnad än att hästen skulle kunna fastna vid rymning. En häst som har panik, eller helt enkelt inte vill bli fångad, är inte lättare att fånga in bara för att den har grimma på sig.

Så ja, jag har åtminstone inte grimma på min häst - dels på grund av att de kan fastna, sen också för att han och hans hagkompis drar i varandras grimmor.
Om hästen nu är svårfångad i hagen, exempelvis, så får man väl träna sin häst så den kommer vid inkallning? Eller så får man lära sig springa fort, som många tydligen här kan.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

*KL*

Jag har bekanta som ALLTID har grimma på hästarna i boxarna. De har varit med om en stallbrand...

Att ha grimma på svårfångade hästar är nog inte ett riktigt bra argument. I sådana fall brukar grimma göra varken från eller till.
Däremot så är det trevligt om grimma sitter på om hästarna kommer lösa. Granngårdens hästar ser i normala fall ut som uttråkade dönickar i hagen, men när de en kväll lyckades komma lösa, ja, jösses vad ystra de blev! Sprang omkring på genomfartsvägen som kalvar på grönbete. Som tur var så var dagens rusningstrafik i stort sett över. Men ägarna hade ett ordentligt jobb att få tag på dem. Ingen av hästarna hade grimma. Lyckligtvis sprang de inte 200 m åt andra hållet där riksvägen går...

Självklart ska man göra vad man kan för att inte hästen ska skada sig, men man måste också väga fördelar mot nackdelar. Eller kanske tom nackdelar mot nackdelar.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Knapplån

Avstår man från grimma pga att hästen "kan fastna" så har jag ett förslag - linda in hästen i bommul och lägg den på en hylla i din närhet.

Använder man en välsittande grimma som går sönder när det behövs (här kan vi ju med fördel använda kvantitet före kvalitet) så ska det inte vara några problem med grimma i hage och box.

Att utsätta sin omgivning för lösa hästar utan grimma tycker jag är oansvarigt, man kan ha hur bra stängsel och hur lydiga hästar som helst, men hästen är ett flyktdjur! blir hästen rädd och tar sig ut så tänker den ju inte direkt "jag är en väluppfostrad häst som ska fångas in i pannluggen och bli hemledd, trotts att det är åt samma håll som faran".

Att låta hästen gå in själv i stallet (om nu inte hagen ligger i direktanslutning till stallet, som någon skrev) är i mitt tycke rent oansvarigt, återigen är hästen ett flyktdjur och man kan aldrig lita på en häst till 100%. Är man inte mer rädd om sin häst än så tycker jag att man lika gärna kan vara utan.

Min häst går med grimma i hagen, dels pga rymmningsrisk och att det är mer lättjobbat för de personer som är snälla och tar honom ut och in.

I boxen har han grimma pga brandrisken. Någon skrev att det bara var att "öppna dörrarna och stiga åt sidan", vansinnigt resonemang i mina öron. Stallet är hästens hem och boxen är en trygghet, även om det brinner och hästen är rädd är det inte säkert att hästen vill lämna boxen.

En annan orsak till att han har grimma inomhus är risken att rulla fast. Det är tillräckligt livsfarligt att gå in till en häst som rullat fast som det är, att sedan försöka sätta på en panikslagen häst en grimma är bara ännu mer livsfarligt. Alltså ett stort plus om grimman är på när hästen rullar fast. Och nej, det beror inte på hur stor boxen är, det beror på hur hästen lägger sig när den ska rulla!

Så för din, din hästs och era medmänniskors säkerhet! På med grimman.:bump:
När jag läser ditt krassa inlägg får det mig att undra över om ngt säkerhetstänk finns alls:crazy:

Grimma för rymningsrisk. Man kan hägna in alla de vilda djuren iom att det blir en mental barriär med ELstängsel. Har man så dålig strömföring i staketen får man göra ngt åt saken eller bygga rejäla plast/ stålrör/ trästaket.

Vid brand. Att hästar står kvar i stallet- så var det förr- när de stog inne hela tiden. Är hästarna vana vid att släppas ut i hage är det lika mkt "hem".

om brandrisken är så stor så undrar jag igen- varför inte åtgärda gammal el o sätta in jordfelsbrytare. Kan inte tänka mig att det skulle börja brinna av kaffebryggare eller dylikt- de ska ha timer.

Om den rullar fast gör man ngt åt väggarna som inte ger fäste- inte har grimman på. Du kan aldrig dra runt en häst i huvudet om det händer ändå o troligen ligger den flera timmar innan ngn upptäcker det. Jag har kamera i stallet o kan se även i mörker hemifrån.

Grimman på är väl snarare för att man är bekväm o inte orkar åtgärda alla brister i hästens närmiljö!

en annan aspekt till att inte ens ha grimmorna vid hagen är med tanke på alla skärningar som sker runt om i landet.
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Vad jag har fått lära mig ang grimma i hage eller ej. Vissa försäkringsbolag kräver att hästen har grimma på sig i hagen. Skulle hästen rymma från hagen och skada sig och inte ha grimma på sig så går dom inte in och hjälper till med utgifterna. Men det kan dom ha ändrat.. Mina hästar har grimma på sig i hagen. Inga lös sittande grimmor som hänger och slänger utan dom sitter bra så inga hovar kan komma in och fastan, och dom sitter inte spänt heller så hästarna får skav.. Kolla upp hur grimman sitter så den inte hänger under huvudet så ska det inte vara någon risk för att dom fastnar om dom kliar sig.

Och kolla upp med försäkringsbolaget vad dom anser om grimma, om försäkring gäller eller ej.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Vad jag har fått lära mig ang grimma i hage eller ej. Vissa försäkringsbolag kräver att hästen har grimma på sig i hagen. Skulle hästen rymma från hagen och skada sig och inte ha grimma på sig så går dom inte in och hjälper till med utgifterna. Men det kan dom ha ändrat..
En myt som återkommer och återkommer.
Vilka är dom "vissa försäkringsbolag" som har dom kraven??

Mina hästar har grimma på sig i hagen. Inga lös sittande grimmor som hänger och slänger utan dom sitter bra så inga hovar kan komma in och fastan, och dom sitter inte spänt heller så hästarna får skav.. Kolla upp hur grimman sitter så den inte hänger under huvudet så ska det inte vara någon risk för att dom fastnar om dom kliar sig.
Också helt felaktigt.
Man kan aldrig spänna åt en grimma så hårt att en skoskänkel t ex inte kan komma emellan.
Hur menar du f ö att "nosremmen" ska kunna spännas åt? Även om man konstruerar grimman så även den kan spännas åt, hur ska hästen då kunna öppna munnen och dricka/äta? Men det kanske dom inte ska i din värld?

LIA
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Grimma på i hagen,grimskaft lättilgängliga. Inne i stallet, utan grimma i bóxen men det hänger utanför på en krok.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp