Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Har aldrig grimma på eftersom min pålle är mycket skavkänslig i sitt ansikte, han skaver bort all päls där någonting ligger på även med fårskinn. Har precis kunnat börja ta av fårskinnen på tränset (!) tack vare vinterpäls.

Har dock hört att det kan bli trubbel med försäkringsbolaget om något händer när hästen inte har grimma?
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Har dock hört att det kan bli trubbel med försäkringsbolaget om något händer när hästen inte har grimma?
Inte alls. En av dom spridda myterna i hästvärlden.


*Moneypenny*
Med grimma på utsätter man hästen för en risk, medvetet. Tveksamt om det då kan kallas olycka om hästen skadas/dör.


*Kl*
Våra hästar har aldrig grimma. Vi föredrar att ha hästar som vi "lärt" att komma till oss och som gillar folk. Inga problem.
Förstår inte varför man har hästar som är "svårfångade", dvs inte vill komma ens till sina ägare?

LIA
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Bara lathet att ha grimma på.

Den natten, du mot förmodan skulle råka ut för en stallbrand, så tänker du om.:grin:

Det har vi gjort. Och ja, vi har haft en brand hemma men alla klarade sig som tur var.

Grimma på inne, och vissa grimmor av dom dom är ute.
Ston med föl har inte grimma på sig, Men så går dom ute också.


Angående stallbrand så har man i stort sett ingen tid på sig att få ut hästarna ur stallet. Dom med grimma har i alla fall en chans.

Man kan ju liksom inte träna sånt..(Eller jo, troligen finns det en i denna tråd som tvärsäkert vet att hästarna i stalllet inte får panik utan står snällt still då man sätter på grimman medans lågorna slickar väggarna.)

Det finns faktist grimmor som går i typ tre delar då dom utsätts för påfrestning.
S.k. skräpgrimma á 35 kronor styck.

AM
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

knapplån

Våra är lätta att plocka in från hagen, de kommer promenerade/travande själva utan krusiduller när jag ropar. Den ene har dock lite dåligt rykte i andra sammanhang och har därför grimma på mest för syns skull.

Har egentligen inte funderat så mycket på skaderisken med grimma i hagen... Vi har grimmor som går sönder (- eller SKA gå sönder, jag har aldrig testat i praktiken). Inne har de vanligen grimma på i boxarna för att vara lätta att få ut vid ev olycka.

Rent allmänt så är det väl skönt för dem att slippa ha grimma ute, så lite prylar som möjligt helt enkelt. De har gått utan grimma periodvis också, men just nu har vi en ny kvinna i stallet som inte vill behöva sätta på grimma i hagen - så då går de med grimma.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

*Moneypenny*
Med grimma på utsätter man hästen för en risk, medvetet. Tveksamt om det då kan kallas olycka om hästen skadas/dör.
LIA

Det finns många olika grimmor som går sönder innan hästen gör det :grin:
Ser man sen till att den sitter bra så är det faktiskt en olycka om hästen skulle skada sig pga grimman.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

kl

Ser nog större olycksrisk med alla dessa tredubbla täcken och bensnören kors och tvärs mellan bakben och mage.

Vet inte hur många gånger man sett hästar gå i hagar med sina täcken hängandes på tvären eller som haklappar fram... :confused:

AM
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har en reflexgrimma till in häst nu när det är mörkt ute, men hon brukar inte ha på den i hagen eller inne. Men eftersom hagen ligger på andra sidan vägen från stallet sett så går vi mkt på vägen när de ska in och ut och då är den super att ha! Då syns vi! :)
Men nu funderar jag lite på om hon ska få ha grimman på nu i vinter då det ju är mörkt, ífall de skulle råka rymma ut hagen i mörkret... Men jag vet inte.
De har inget i hagen att fastna i.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Aldrig grimma på häst som är skodd bak då jag vet flera hästar som har fastnat i grimman med en baksko!
Annars brukar jag ha grimma på om de inte är känsliga för skav.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

"ens" till sina ägare?
Min häst springer glatt fram om stalltjejen kommer, hon innebär att man antingen
får mat eller slipper regn. När jag eller medryttarna som faktiskt bestämmer över
vad damen ska göra (typ ridas) springer hon åt andra hållet.

Om jag är ledsen över det? nej. Min häst har stenkoll på vem jag är och när hon
behöver mig (typ står med uppskuret ben) skriker hon på mig så fort hon hör min bil
på stallplanen.

men aldrig aldrig att fullblodsfuxa skulle huka sig och sluta hävda sin självständighet.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Har inte grimma på mina hästar i hagen. Enbart när de ska dit och in. Nu har ju jag bara två välhanterade, vuxna hästar som vet var dom hör hemma och aldrig försvunnit någonstans om de kommit lösa.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Kl.
Våra har grimma eller halsring på sig både inne och ute pga säkerhet om det skulle börja brinna eller om dom skulle komma lösa då vi bor nära järnvägen.
Har varit med om en häst som dog av att den fastnat med benet i grimman men detta var en häst som var fastbunden i spilta. Känner ändå att jag vill. Ha grimma på inne då chansen är större att få ut hästarna vid en brand.
Men självklart är båda delarna både positiva och negativa.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Det finns många olika grimmor som går sönder innan hästen gör det
Ser man sen till att den sitter bra så är det faktiskt en olycka om hästen skulle skada sig pga grimman.
Hur ska en grimma sitta för att hästen inte ska kunna haka fast, antingen i sig själv eller något annat? Dom grimmor jag sett har t ex stort "glapp" runt nosen. För det är väl meningen att hästar ska kunna öppna munnen?

Du tänker kanske att hästen ska kunna lägga hela kroppen bakom och slita sönder grimman? Tänk i så fall lite längre... Hästen kan fastna på sätt att den inte har möjlighet att använda sina stora kroppskrafter.

Så nej, jag anser inte att det är en olycka. Man tar en medveten risk, alldeles i onödan.

LIA
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Hur menar du och vart vill du komma? :confused:

LIA
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

jag har inte grimma på min häst, varken i hage eller inne i box.

det beror väl på lite hur hästen är, är den svårfångad så har man väl grimma på. t.ex. märren i mitt stall har grimma på sig, för hon kan vara klurig att fånga ibland. det händer inte ofta, men när det väl händer är det skönt att hon har grimma på sig!
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har själv alltid grimma på i hagen, ut i fall att de skulle springa igenom så vill man ju gärna ha lätt att få tag på de. Men jag har ingen grimma på när de står inne. Men vet att en del försäkringsbolag vill man ska ha grimma på inne vid tex brand. Men sedan anser de även att de kan va en skaderisk att ha grimma på inne...Så ur försökringsbolagens synpunkt finns de en del tvivel.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Jag har aldrig grimma på i hagen. Jag anser det helt enkelt vara onödigt.. (om hästen inte är väldigt svår fångad!) Det är lätt att bara sätta på en grimma, tar inte alls längre tid än att haka fast ett grimskaft.

Fölen och unghästarna har ingen grimma alls, ska dem utav någon anledning tas in i stallet så vallar vi in dem, och leder den som är mest van vid grimma. Grimma vänjer dem sig vid, vid vaccinering, avmaskning och verkningen.

Har man en ridhäst som tränas regelbundet eller som ska in på nätterna, men är väldigt svår fångad så kan det underlätta med en grimma.
Men annars får hästarna vara utan.
Är inte speciellt rädd om någon ex. skulle rymma. Hästarna är flockdjur och kommer troligtvis inte lämna gården och sin flock, även utan staket. Det ska mycket till för att en häst ska dra ifrån flocken.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

På vintern får våra ha på sig grimma i hagen eftersom det är så mycket enklare än för att börja krångla på dem i beckmörkret. På sommaren när de går ute dygnet runt går de däremot utan. Varmblodet hade vi tidigare halsring på på sommaren eftersom hon ibland kunde vara svårfångad, men numera går båda utan så länge de inte tas in på kvällen. I boxarna har de aldrig grimma. Vi har så litet stall, båda boxarna är bara ett par steg ifrån ytterdörren, så om stallet snabbt skulle behöva utrymmas så är det bara att öppna dörrarna, smacka och kliva åt sidan :)

Jag har inte upplevt att skaderisken skulle vara nämnvärt högre när de har grimma på jämfört med om de är utan. Nordsvensken har avverkat ett antal grimmor genom åren.. hon fastnar lite här och var, men behöver bara knycka lite på nacken så har grimmorna gått sönder i beståndsdelar så hon har aldrig fått så mycket som en skråma. Av den anledningen köper jag bara billiga "skräpgrimmor", både för att de lätt ska kunna gå sönder och för att det inte ska svida så mycket i plånboken varje gång de gör det ;)

Sen är jag också absolut allergisk mot grimmor som är alldeles för stora där käkremmen dinglar omkring och grimman hänger långt ner på nosen :devil: De ska sitta ordentligt! Käkremmen ska sitta åt (givetvis inte så man stryper häststackarn, men jag tror ni fattar ;)) och "nosremmen" ska sitta ett par cm under kindbenen.
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Utan.
Känner alltid att hästen kanske fastnar någonstans eller liknande i hagen med grimma. Det finns ju nackdelar med att ha grimma.
Finner dock inte nackdelar att ha utan. Förutom att det går snabbare att hämta hästen?

Kanske skulle ha grimma på i hagen om hästen var svårfångad. Det är en sak.
Lycka till!

/ neres
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

menade att det går snabbare att hämta hästen med grimma.
Skrev lite för fort där.
Men gör som du själv tycker och känner så blir det nog bäst!

/ neres
 
Sv: Grimma el inte i hagen på hästar som står inne nattetid?

Som jag ser det är det för- och nackdelar med bägge alternativen. Har man grimma på så finns det risker med att de fastnar osv, har man inte grimma blir det svårare om de rymmer eller om man sitter i en situation där man måste ha tag i, och väck, med hästen fort som attan.
Som TS sa, allt är ju inte svart eller vitt. Man får se det mycket till individen och vilka förutsättningar det finns där man vistas. Har varit lika många varianter som stall jag har varit i. Skummade mest igenom tråden, någon skrev om halsrem, vet inte om det är ett bra alternativ? Har ingen egen erfarenhet.

Beroende på häst, så kör jag nog grimlöst inne och grimma på ute om det behövs. Helst utan men beror som sagt på omständigheterna.

It's a tough cookie, hur man än vrider på sig så har man rumpan där bak ^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp