Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Så en text går alltid genom en tredje part då? Det jag skrivit att jag sett, har det gått genom en tredje part?

Uppenbarligen så kan du ju inte ens låta bli att inbilla dig en massa skitsnack om vad jag tycker heller så det ligger då definitivt mer trovärdighet bakom om någon läser det jag skrivit att jag sett, än det gör när du läser in en massa skitsnack.


Har du någonsin kritiserat något öht? Har du avstått då?
Om en köttätare kritiserar djurhållningen inom livsmedelsindustrin, ska hen också avstå då? Eller gäller det bara vi som avstår från gristarm med bröd?

Vem har sagt att det är okej att ha smådjur i små burar? Varför dras den diskussionen ens in här? Det luktar mest bortförklaringar. "Får hen så får jag också!" :smirk:


Om jag läser något som någon annan upplevt, i detta fallet någon inom Djuren rätt, så är det ju genom tredje part om jag presenterar detta som sanning!

Sedan så är det ju uppenbarligen ett STORT problem för dig hur du uppfattas, varför annars lägga så enormt mycket "tuggtid" på detta annars!? :smirk: Jobba med självkänslan kanske!?

Om du som nu påstår att jag inte läst hela tråden, ta och gör det själv så kanske du hittar det påståendet som den personen gjorde! Ett tips! :angel: Men det var var lättare att tillskriva mig det som bortförklaringar! :angel:

Om man har så starka sympatier och känner sån avsky som många uppenbarligen känner, då bör man avstå och inte t.ex. dricka mjölken. Om man som köttätare t.ex. kritiserar så väljer man ju någon form som känns tillfredsställande, närprod. t.ex. där man om man faktiskt vill kan göra gårdsbesök.

Har nu kommit till vägsände i denna diskussion och från och med nu blir det inte annat än upprepningar!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grisägare, se hit!

Okej, så du dricker mjölk. Men skinn är äckligt, vad tycker du vi ska göra med kossorna den dagen de ska slaktas då? Eller de kanske inte ska slaktas? Det kanske är bättre att de självdör? Kremering kanske är värdigare, men då har vi ett miljöproblem där med. Missförstå mig rätt, jag respekterar att DU inte vill ha skinn men du ska inte säga :eek: till andra. Att ta hand om skinnen är bättre än att slänga dem. Och jag vill inte ens veta vad dina plastskor gör för miljön...

Personligen är jag allätare, jag har ingen gris men jag har börjat förstå varför folk hade gris som slaktades till julen. Så mycket mat som blir spill och som slängs så är det ju smartare att föda en gris, även om det vi slänger inte räcker som grisföda så är allt matavfall även ett problem vid sopstationerna.

Angående att äta dem vi känner, tja, enda sättet att egentligen veta hur ett djur haft det innan slakt är väl att ha djur själv. Vi köper ibland kött från "grann-bonden", eller kalkon för den delen. Närmare blir det liksom inte.

Ja, jag tycker inte om att ha någon annans skinn på mig, är det något fel?!

Isåfall vill inte jag veta vad alla produktionsdjur transporter gör för miljön heller :eek: Vad tror du är den största miljöboven just nu?!
 
Sv: Grisägare, se hit!

Om man har så starka sympatier och känner sån avsky som många uppenbarligen känner, bör man avstå och inte t.ex. dricka mjölken.

BÖR man?! Ska du tillrättavisa oss vegetarianer om vad vi SKA göra och INTE göra nu också? :smirk:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Om jag läser något som någon annan upplevt, i detta fallet någon inom Djuren rätt, så är det ju genom tredje part om jag presenterar detta som sanning!

Sedan så är det ju uppenbarligen ett STORT problem för dig hur du uppfattas, varför annars lägga så enormt mycket "tuggtid" på detta annars!? :smirk: Jobba med självkänslan kanske!?

Om du som nu påstår att jag inte läst hela tråden, ta och gör det själv så kanske du hittar det påståendet som den personen gjorde! Ett tips! :angel: Men det var var lättare att tillskriva mig det som bortförklaringar! :angel:

Om man har så starka sympatier och känner sån avsky som många uppenbarligen känner, då bör man avstå och inte t.ex. dricka mjölken. Om man som köttätare t.ex. kritiserar så väljer man ju någon form som känns tillfredsställande, närprod. t.ex. där man om man faktiskt vill kan göra gårdsbesök.

Har nu kommit till vägsände i denna diskussion och från och med nu blir det inte annat än upprepningar!

Kicki :)

Jag råkar bara bli sjukt irriterad på när folk påstår att jag sitter och ljuger, that's all :smirk:

Jag har läst hela tråden men hittar ingenstans där någon skrivit att det är helt okej att ha smådjur i små burar. Citera gärna eller länka till det inlägget isf. Även om jag helt enkelt har missat att nån skrivit det så är det inte alla vegetarianer som tycker så (du skulle se min råttbur! :angel: ) och det luktar fortfarande bortförklaringar. Som sagt - "får hen så får jag också!".

Varför får köttätare välja lite hur som helst utefter vad som känns tillfredsställande för de, medan vegetarianer inte "får" ha den valmöjligheten? Herregud.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag kan säga med säkerhet att mjölken jag dricker inte kommer från uppbundna kor. Och jag tycker inte alls att det är okej att ha smådjur under hemska förhållanden heller!

Men JAG tykcer att det är bättre att avstå från NÅGOT (som jag gör) istället för att äta/använda ALLT som kommer från djuren!
Då utgår jag från att du har möjlighet att köpa mjölk direkt från gården vilket de flesta inte har.
PL
 
Sv: Grisägare, se hit!

Därför att de flesta vegeterianer fördömmer köttätande/köttätare samtidigt som de dricker mjölk från en djurhållning där köttet är en inte oväsentlig del av produktionen.
PL
 
Sv: Grisägare, se hit!

Därför att de flesta vegeterianer fördömmer köttätande/köttätare samtidigt som de dricker mjölk från en djurhållning där köttet är en inte oväsentlig del av produktionen.
PL
Så då ska köttätare vara lika dumma och dömma ut alla vegetarianer för det som en del vegetarianer gör?

Jag fördömmer inte köttätare och har ärligt talat aldrig stött på någon som gör det heller faktiskt. Var hittar ni vegetarianerna som fördömmer köttätare?

Om man har det tycker man väl att det är OK?
Troligen ja. Vem har då skrivit att hen har sina djur i små burar och vad är det som säger att alla veggar håller med den personen? :smirk:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vem har då skrivit att hen har sina djur i små burar och vad är det som säger att alla veggar håller med den personen? :smirk:

Nej, jag menade allmännt över lag.Vegetarianer förfasar sig över köttproduktionernas djurhållning samtidigt som de håller små sällskapsdjur i burar och kallar sig djurvänner.
Som jag skrivit i tråden förut, varför är det mer acceptabelt av vegetarianer?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nej, jag menade allmännt över lag.Vegetarianer förfasar sig över köttproduktionernas djurhållning samtidigt som de håller små sällskapsdjur i burar och kallar sig djurvänner.
Som jag skrivit i tråden förut, varför är det mer acceptabelt av vegetarianer?

Det är inte mer acceptabelt. Smådjur i bur är självklart acceptabelt men de ska, precis som alla andra djur inklusive livsmedelsdjur, skötas bra. Små burar är inte detsamma som en bra skötsel.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Smådjur i bur är självklart acceptabelt men de ska, precis som alla andra djur inklusive livsmedelsdjur, skötas bra. Små burar är inte detsamma som en bra skötsel.

Hur sköter man djur i småburar bra när de tillbringar mestadelen av sin tid just i buren?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Hur sköter man djur i småburar bra när de tillbringar mestadelen av sin tid just i buren?

Det beror på vilken djurart det är. Och personlighet också för den delen. Jag har tex haft en råtta som bara trivdes i buren (rädd för allt och alla typ, det låg jävligt dålig avel bakom) - han vägrade gå ut frivilligt och om man tog ut honom och släppte lös honom så blev han bara stressbajsig. Han fick helt enkelt stanna i buren och gå ut själv om han ville men han vågade sig aldrig ut. Fast han hade ingen småbur heller iofs. I mina ögon var den liten men det är mest för att jag blivit hemmablind av min underbara voljär jag köpt på senare år, som är stooor och fin :D

Även om de spenderar sin mesta tid i buren så är det definitivt mer än kor får göra under det 10 månader långa vinterhalvåret eller många grisar får göra året runt samtidigt som smådjur ofta har utrymme att röra på sig (något annat vore olagligt) och ofta har diverse "leksaker" att aktivera sig med, så jag ser inte riktigt hur det ska kunna vara jämförbart.

Men så finns det ju undantag med allt också. Själv har jag haft råttor och en kanin som fått vara lösa på mitt rum dygnet runt tex.
 
Sv: Grisägare, se hit!

jag har ett hängbusvin som jag aldrig skulle kunna äta hon är som en familjemedlem å sånna äter man inte enligt mig. men annars äter jag griskött.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Även om de spenderar sin mesta tid i buren så är det definitivt mer än kor får göra under det 10 månader långa vinterhalvåret eller många grisar får göra året runt samtidigt som smådjur ofta har utrymme att röra på sig (något annat vore olagligt) och ofta har diverse "leksaker" att aktivera sig med, så jag ser inte riktigt hur det ska kunna vara jämförbart.

Smådjur har väl inte alls alltid större eller mer utrymme än kor och grisar?
Eeh, 10 månaders vinter, var bor du?

En del vegetarianer är det för att de inte vill bidra till köttproduktionen, men har gladeligen ett antal katter eller någon hund som de fodrar med köttprodukter.
Och ger inte du dina råttisar sniglar?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Sett till djurets storlek så jo, det har de. Om man är minsta lilla laglig that is. Hur mycket kan en uppbunden ko i ett trångt bås röra på sig annat än att ställa sig och lägga sig?

Med vinterhalvåret syftar jag på hur det står till i lagboken. 2 månader varje sommar ska kor gå ute, resten av tiden får de snällt stå uppbundna inomhus om man vill det.

Ja? Som sagt, alla gör olika och alla har olika åsikter.
Nej, mina råttor får inga sniglar.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Hm nu får du nog tänka egter lite innan du skriver.
Många inlägg och du kanske redan fått detta svar. (orkar inte läsa alla)


Jag såg en film om hur det gick till på ett slakteri, och det var minst sagt fruktansvärt! :eek: Då visste man ju i och för sig inte hur de hade haft det innan, men det spelar egentligen ingen roll, för denna fruktansvärda stress och för att inte tala om lidandet djuren utsätts för, gör att det inte spelar nån roll hur de har haft det innan. Det är ändå så hemskt att de får dö på ett sånt groteskt vis.
Citat från Djurens Rätt:
Djurens Rätt anser att inget djur ska utsättas för den stress och det lidande som hantering och upplevelser på slakteriet innebär. Det är så många moment som är negativa för djuren; transport till slakteriet, urlastning och ankomst till den nya miljön, otäcka lukter, höga ljud, främmande djur, personal som jobbar under hård tidspress, uppstallning, drivning och fixering. Bedövningen fungerar på grund av tekniska problem eller den mänskliga faktorn inte alltid som det var tänkt vilket gör att just bedövningen och avblodningen kan bli oerhört hemsk och smärtsam.

Men hur kan du jämföra kastriring och slakt?! Kastrera gör man ju för att undvika oönskade ungar, och inte för sitt egna nöjes skull. Om man inte kastrerar sina hankatter, blir man många gånger tvungen att döda eventuella ungar på ett ofta fruktansvärt sett! Slakta djuren däremot, gör man för att "vi ska få mat" och det gör man ju inte för djurens bästa precis.

Visst är det så att slakt är hemskt för många. Det är därför viktigt att välja rätt slakteri och rätt uppfödningsmodell för det kött man väljer att äta. Det finns regler för hur en slaktning ska gå till och slakterierna ska följa detta.
Det som dock är missvisande är de bilder som läggs ut på djurensrätt mm OFTAST visar grov djurmisskötsel och ska inte jämföras med "normal" skötsel av djur.

Övrigt när det gäller uppfödning av lantbruksdjur så är det så att god skötsel och omsorg ger mer pengar i kassan.

Läste även att ägg var ok att äta...för det inte var ett djur "ännu". Men tänker du inte på hönsen som värper äggen?

Hur har vi det med fiskarna då? Avlivas dom innan dom äts?

När det gäller kastrering av sällskapsdjur mm kan man ju disskutera om syftet är det du skriver. Visst gör en del det för att man vill förhindra fler avkommor men oftast sker det för att djuret ska "formas så att det passar in hos oss". Katter kastreras för att de markerar revir (urinen luktar), hundar för att de är för ivriga, hästar likaså mm mm. Är det mer rätt?

Jag vill även ta upp det med sällskapsdjur som INTE får utöva sitt naturliga beteende. Katter som ALDRIG får vara ute aldrig jaga en mus, kaniner och övriga smådjur i småburar, hundar som bor i burar och enda syfte är att visas upp som en väska, ja listan kan bli lång. Detta är mer djurplågeri än något annat.
 
Sv: Grisägare, se hit!

BÖR man?! Ska du tillrättavisa oss vegetarianer om vad vi SKA göra och INTE göra nu också? :smirk:

Men visst är det så att trovärdigheten sjunker. När man går ut med att man e vegetarian pga av vissa saker, tex avsky mot hur djuren är skötta och hur dom förvaras, men i nästa inlägg skriver att mjölk (som kommer från kor som föds upp på det sätt man avskyr) eller äter ägg (samma för hönsen).

Jag respekterar dom som väljer bort kött mm pga att man inte accepterar dagens djur uppfödning. MEN då ska man avstå från allt!!!
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men visst är det så att trovärdigheten sjunker. När man går ut med att man e vegetarian pga av vissa saker, tex avsky mot hur djuren är skötta och hur dom förvaras, men i nästa inlägg skriver att mjölk (som kommer från kor som föds upp på det sätt man avskyr) eller äter ägg (samma för hönsen).

Jag respekterar dom som väljer bort kött mm pga att man inte accepterar dagens djur uppfödning. MEN då ska man avstå från allt!!!

Sånadär påståenden är alltid lika korkade.
Ska, ska, ska. Vad är det som säger att man ska göra på ett visst sätt för att tycka en viss sak?
Folk gör på olika sätt, folk har olika förutsättningar, folk är individer. Jag fattar ärligt talat inte varför det inte bara kan vara bättre att göra nånting än att bara skita i allt?

Gnäller du på folk som vill bota cancer men bara skänker till barncancerfonden och inte till vanlig "vuxencancer" också? :grin:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jodu, jag har minsann fått alla möjliga och omöjliga svar.

Ja, jag äter ägg, fast jag försöker undvika det så långt det går. Men iallafall köper vi ägg från våra kompisar som har höns och jag vet att dom har det utomordentligt bra.

Och det där med fiskarna förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt.

Rätt & rätt, de djuren får ju iallafall leva...

Jag säger inte att jag gillar djur som sätts i bur eller väska heller.


Men jag har sagt det , och säger det igen, låt oss lägga ner diskussionen och återgå till ämne från början.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag håller med gul_zebra, så otroligt jobbigt med folk som säger att man SKA göra på ett visst sätt! Låt mig äta och göra vad jag vill och låt mig tänka och tycka som jag vill så låter jag andra göra det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Maskat sjukintyg?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp