Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Mig veterligen är köttkycklingar och värphöns två skilda industrier - mao, om alla slutade äta ägg så skulle äggindustrin försvinna och de tupparna slippa slakt eftersom de inte "föds" öht.

Jag kan minnas fel men har för mig att det är två skilda industrier iaf. En med höns som växer så groteskt fort att benen inte håller och en där värphöns ska lägga så mycket ägg som möjligt.

Ja, jag vet ju inte... Men Viva skrev ju "jag kan inte se varför det är sämre att äta ett dött djur än att äta ägg vilket bidrar till att majoriteten av alla ungtuppar som föds mals ner i en köttkvarn."
 
Sv: Grisägare, se hit!

Varför är det dumt? T.ex kor och grisar i fångenskap idag ser ju inte ut som sina "förfäder" som levde i frihet. Dagens kor har större juver, och dagens grisar växer fortare och blir större än sina föregångare.
det är ju därför att vi människor länge har avlat på dem, så att de ska passa våra behov.
Människans behov idag är ju att snabbt få fram mycket kött och mjölk, på kort tid, och på en liten yta
Jo, det var dumt skrivet!
Det är alldeles rätt att man under lång tid avlat mot större och effektivare produktion av ägg, mjölk och kött. Inget fel i det, så länge djuren inte lider av det (vilket tyvärr förekommer). Det dumma i påståendet var att djuren skulle avlats för att åstadkomma detta på liten yta. Det blir lätt sådana här grodor när man ger sig in i att argumentera om sådant man inte är insatt i.

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Ja, jag vet ju inte... Men Viva skrev ju "jag kan inte se varför det är sämre att äta ett dött djur än att äta ägg vilket bidrar till att majoriteten av alla ungtuppar som föds mals ner i en köttkvarn."

Jag kan hålla med henne lite där faktiskt :p Äter man kött så bidrar man till att djur dödas för ens egna smaklökars skull.
Äter man ägg så bidrar man också eftersom en del ägg fortfarande måste kläckas för att nya värphöns ska födas och de flesta tuppar som kläcks bland de äggen dödas också, just för att de inte kan lägga ägg och att det inte behövs lika mycket tuppar för att föda upp fler värphöns.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Som sagt skulle jag inte säga nej till att vara vegan, men som det är nu har jag inte möjlighet att ta det steget som jag tidigare har sagt! Men enligt mig lider inte kon för att bli mjölkad, och därför använder jag mjölkprodukter.
Men detta ditt ställningstagande för med sig en massa konsekvenser som du inte vill stå för. Mjölk innebär kalvar som innebär fler kor och lika många tjurar osv. Vad ska vi göra med alla dessa djur som finns och blir till bara för att du ska dricka mjölk? Ska du via din mjölk betala uppehället för alla dessa djur?

Men det är ju just det vi gör! Vi "jobbar för detta" genom att äta den mat vi föredrar! Alltså inte djurkadaver.
Ge dig! Ta reda på vad ordet kadaver innebär innan du använder det!
Nej, ni jobbar inte alls för detta så länge som ni själva utnyttjar djur. Hur kommer det sig att ni veggar anser er ha definitionsrätt på till vad/hur man kan använda djur eller inte?


En fråga bara, är du själv vegetarian/vegan?
Nej, du borde ha insett det. Men jag är djurälskare och som sådan accepterar jag inte delar av den djurhållning som finns. Dom ekonomiska system, nationella såväl som internationella, som finns och som hela den här mat-verksamheten lyder under, borde utformas så att djurens behov inte åsidosätts. Men kräver vi att svenska bönder ensidigt ska lägga om kurs, har vi inga svenska bönder kvar i morgon!

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

För att få ägg behövs höns. Dessa lever i bästa fall två värpsäsonger och slaktas eller går till destruktion därefter.
Att äta ägg innebär alltså att tuppkycklingar och vuxna höns dödas.
Fattar inte äggätande veggar det?

Du har alldeles rätt i att det är två olika "linjer" inom hönsnäringen. En producerar ägg, via höns specialavlade och hållna för detta ändamål.
Den andra tar fram broiler som är stressuppväxta tuppkycklingar. Det är dom där smaklösa 1-kilos-klumparna du hittar i matvaruaffärernas frysdiskar.

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Hur kommer det sig att ni veggar anser er ha definitionsrätt på till vad/hur man kan använda djur eller inte?
"ni veggar"? Köttätare då? Kan köttätare inte vara likadana de också? Tycker du själv att man ska få använda djur precis hur man vill? Om inte, varför anser du dig ha definitionsrätt på till vad/hur man kan använda djur eller inte?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nej, du borde ha insett det. Men jag är djurälskare och som sådan accepterar jag inte delar av den djurhållning som finns. Dom ekonomiska system, nationella såväl som internationella, som finns och som hela den här mat-verksamheten lyder under, borde utformas så att djurens behov inte åsidosätts. Men kräver vi att svenska bönder ensidigt ska lägga om kurs, har vi inga svenska bönder kvar i morgon!

LIA

"Bara för att jag ska dricka mjölk", det gör ju du också, eftersom du är alltätare vad jag förstår. Det finns en skillnad på vegetarianer och veganer, om du inte redan har förstått det. Jag ör VEGETARIAN och dricker mjölk, låt mig göra det då!

Och jag vet vad kadaver innebär, det är synonymt med "dött djur", och det är väl vad kött är? För det är då minsann inte levande.
 
Sv: Grisägare, se hit!

För att få ägg behövs höns. Dessa lever i bästa fall två värpsäsonger och slaktas eller går till destruktion därefter.
Att äta ägg innebär alltså att tuppkycklingar och vuxna höns dödas.
Fattar inte äggätande veggar det?

Du har alldeles rätt i att det är två olika "linjer" inom hönsnäringen. En producerar ägg, via höns specialavlade och hållna för detta ändamål.
Den andra tar fram broiler som är stressuppväxta tuppkycklingar. Det är dom där smaklösa 1-kilos-klumparna du hittar i matvaruaffärernas frysdiskar.

LIA

Jo det fattar vi. Fattar du att korna och grisarna du äter också har blivit dödade?! :smirk:

Och sen så tycker jag att det är "bättre" att äta vegetariskt än kött, för som veg. stödjer man ju inte slaktproduktionen fullt ut, men det gör man ju som allätare.
 
Sv: Grisägare, se hit!

För att få ägg behövs höns. Dessa lever i bästa fall två värpsäsonger och slaktas eller går till destruktion därefter.
Att äta ägg innebär alltså att tuppkycklingar och vuxna höns dödas.
Fattar inte äggätande veggar det?

Vad får du ut av att dumförklara oss veggar som äter ägg?

Vi, eller iaf jag, är väl medveten om vad som pågår inom äggindustrin och har valt att antingen avstå eller att fortsätta äta ägg. I mitt fall fortsätter jag och köper då enbart kravmärkt eller frigående utomhus.

Vad gör du själv för att inte stödja dålig djurhållning som berättigar dig att sitta och dumförklara oss som gör så gott vi kan utefter våran egen förmåga? Sitter du och dumförklarar folk som stödjer rosa bandet men inte blå bandet också?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men för att återgå till det riktiga en sväng...

Inga fler grisägare som vill svara på huvudfrågan?
Så här har jag redan svarat:
Vi har fött upp och slaktat åtskilliga djur här på gården, bl a grisar. Alla djur har levt ett bra liv, långt från det i djurfabrikerna, och därför kan jag med gott samvete säga att jag hellre äter upp dom än köper köttet i affär.
Att köttet dessutom smakar så mycket bättre gör inte valet svårare.


Jag ska kanske utveckla det lite. TS-frågan gällde ju grisen som sällskapsdjur.
Vi har aldrig haft innegrisar typ hängbuksvin, däremot har våra "riktiga" grisar i stort sett fungerat som sådana med skillnaden att dom levt i egna hus. Dagtid var dom ofta fritt ute och rantade med oss tillsammans med hundarna.

Är det inte bättre att äta köttet från ett djur som haft ett bra liv, än från ett som levt i djurfabrik? Är det inte bättre att ha ansvaret för sin gris hela vägen, än att gå till frysdisken? Om man vill äta kött alltså.

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vad får du ut av att dumförklara oss veggar som äter ägg?

Vi, eller iaf jag, är väl medveten om vad som pågår inom äggindustrin och har valt att antingen avstå eller att fortsätta äta ägg. I mitt fall fortsätter jag och köper då enbart kravmärkt eller frigående utomhus.

Vad gör du själv för att inte stödja dålig djurhållning som berättigar dig att sitta och dumförklara oss som gör så gott vi kan utefter våran egen förmåga? Sitter du och dumförklarar folk som stödjer rosa bandet men inte blå bandet också?

Jag köper också kravmärkta ägg, fast numera brukar vi köpa av några bekanta vars höns bor i rena paradiset! :)

Och det sista håller jag med helt och fullt om. :bow:
 
Sv: Grisägare, se hit!

"Vi köttätare" konsumerar hela djuret, vi dricker kons mjölk, vi äter ägg och vi använder skinn och läder.
Vi hycklar inte.

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag ska kanske utveckla det lite. TS-frågan gällde ju grisen som sällskapsdjur.
Vi har aldrig haft innegrisar typ hängbuksvin, däremot har våra "riktiga" grisar i stort sett fungerat som sådana med skillnaden att dom levt i egna hus. Dagtid var dom ofta fritt ute och rantade med oss tillsammans med hundarna.

Är det inte bättre att äta köttet från ett djur som haft ett bra liv, än från ett som levt i djurfabrik? Är det inte bättre att ha ansvaret för sin gris hela vägen, än att gå till frysdisken? Om man vill äta kött alltså.

LIA

Jo, du har svarat, men fler kan gärna också göra det ;)

Självklart tycker jag att det är bättre att äta kött från ett djur som har fått leva ett bra och naturligt liv än en stackare som har levt i djurfabrik! Det har jag också nämnt tidigare.
 
Sv: Grisägare, se hit!

"Bara för att jag ska dricka mjölk", det gör ju du också, eftersom du är alltätare vad jag förstår. Det finns en skillnad på vegetarianer och veganer, om du inte redan har förstått det. Jag ör VEGETARIAN och dricker mjölk, låt mig göra det då!
Jag förstår dig inte! Detta är väl inget svar på det citat du tog med???

Jo, jag vet att det finns skillnader på veggar, en massa olika. Det är därför jag skriver veggar. :idea:
Visst, drick du din mjölk. Men tänker du inte på alla kor och kalvar som måste dö för att du ska dricka din mjölk? Du som är veggare? Inser du inte hyckleriet?

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag förstår dig inte! Detta är väl inget svar på det citat du tog med???

Jo, jag vet att det finns skillnader på veggar, en massa olika. Det är därför jag skriver veggar. :idea:
Visst, drick du din mjölk. Men tänker du inte på alla kor och kalvar som måste dö för att du ska dricka din mjölk? Du som är veggare? Inser du inte hyckleriet?

LIA

Nej jag inser faktiskt inte det här. Vegetarianer äter inte KÖTT, jag äter alltså inte delar av döda djur (ex. gelatin, löpe).
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men du inser inte hur ni hycklar?

LIA

Är det det du bråkar om? Att vi "hycklar" (ett himla tjat om hyckleri hela tiden :smirk:)? Det är väl faktiskt inte ditt problem, om vi nu "hycklar", jag tror nog att vi "veggar" klarar oss själva, utan att någon talar om för oss vad som är "hyckleri" från vår sida och vad som "rätt" för oss att äta och inte äta.
 
Sv: Grisägare, se hit!

"Vi köttätare" konsumerar hela djuret, vi dricker kons mjölk, vi äter ägg och vi använder skinn och läder.
Vi hycklar inte.

LIA

Men alla veggar hycklar? HAHA snälla nån.
Är du ens medveten om varför folk blir vegetarianer? :smirk:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vad får du ut av att dumförklara oss veggar som äter ägg?

Vi, eller iaf jag, är väl medveten om vad som pågår inom äggindustrin och har valt att antingen avstå eller att fortsätta äta ägg. I mitt fall fortsätter jag och köper då enbart kravmärkt eller frigående utomhus.

Vad gör du själv för att inte stödja dålig djurhållning som berättigar dig att sitta och dumförklara oss som gör så gott vi kan utefter våran egen förmåga? Sitter du och dumförklarar folk som stödjer rosa bandet men inte blå bandet också?
Jag diskuterar och argumenterar. Är det inte det som är meningen här?

Tja, antingen är ni så dumma så ni inte ser hela bilden, eller så hycklar ni vilket jag har påpekat flera gånger. Jag tror faktiskt på det senare. Observera att jag inte talar om dom som bara avstår från att äta kött, utan om dom som dessutom slår sig för bröstet och gör sken av att göra det med omtanke om djuren och kritiserar oss allätare. Och det är ju det saken gäller, eller hur?

Dricker ekologisk mjölk, äter kött miljö och djur-vänligt producerat hos grannarna och/eller slaktar själv, äter ägg och tuppkött från egna frilevande djur på gården, köper krav och ekologiska varor i butiken mm. Vad gör du själv?

För att svara på din sista löjliga fråga: Nej, jag dumförklarar ingen som inte gör sig förtjänt av det. Tycker du inte det här har gått för långt nu??

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 826
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 364
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp