Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Men ägget har ju aldrig varit något liv, så därför tycker jag att jag inte har dödat eller ätit upp något.

Med djuren, jag skulle mer än gärna ha en bondgård med djuren som sällskap! Det tänkte jag på senast idag.

Kan bara inte hålla mig här.....skulle vara riktigt kul att höra hur du skulle finansiera detta!?

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Och när du säger att produktionsdjuren behandlas lika bra, ja tom bättre än vissa sällskapsdjur vet jag inte hur du tänker.
Även en gnagare i en liten bur, som aldrig får gå ut, har det bättre än t.ex. svin inom köttproduktion.

Du verkar tycka att de flesta produktionsdjur har det rätt hyggligt, men det är nog inte många vegetarianer som delar den bilden med dig.

Hur många svin inom köttproduktion har du träffat, när du tycker att även en gnagare i en LITEN bur har det bättre!? Likaså alla dessa vegitarianer som du talar om och deras bild, hur mycket av det är självupplevt och hur mycket är hörsägen!?

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag påstod inte att dessa sällskapsdjur har det bra. Jag har själv marsvin och skulle aldrig drömma om att ha dem instängda i en liten bur 24/7.
Det jag menade var att även gnagare som har det riktigt illa har det ändå bättre än som jag nämnde som exempel, grisar för köttproduktion.

Titta t.ex på de här bilderna så kanske du förstår varför jag tycker som jag gör.
http://www.drinfo.se/tema_bildreportage_01.htm

Om man tänker sig en kanin i en liten bur, så har den ändå visst utrymme att röra sig och kanske gräva lite och även att sova bekvämt.
De här grisarna har knappast något rörelseutrymme, de kan inte böka och inte ligga ordentligt. För att inte tala om hur smutsigt de har det.


Den artikeln som länken hänvisar till är full av så mycket skitsnack att det är inte sant! Blir riktig :devil:-la för-----ad när jag läser detta! :mad: :mad:

Kicki :mad:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Äntligen någon på min sida! :bow:
Och USCH hur djuren på den sidan hålls! :eek: Blir så jäkla förbannad!!! Näe, ska man äta kött, tycker jag man ska äta nåt djur som iallafall har haft ett bra liv, som Gris-Eva länkade en sida till.

Vad är det för fel på lösdrift till kor!? Har du besökt en lösdrift så att du vet något överhuvudtaget!? Du är MER än välkommen hem till mig!!

Kicki :bump:
 
Sv: Grisägare, se hit!

men att de största problemen finns inom köttproduktionen.
I den här produktionen ligger det ju vinstintresse, och man får större vinst om man sparar in på djuren. Alltså är mycket vanvård medveten här.

Vad tror du man har för vinst med dålig djurskötsel!? Större vinst om man sparar in på djuren, du snackar ju om saker du inte vet ett dyft om!!

Kicki :smirk:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men man "sparar ju på" de människor man tycker om... Och sen var djuren här på jorden före oss, och enligt mej är det fortfarande deras plats och ger oss inte rätt att hålla dem i, för dem (och mej!) helt onaturliga förhållanden som slakterin osv.

Och du rider inte hoppas jag!? :devil:

Kicki :angel:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men man "sparar ju på" de människor man tycker om... Och sen var djuren här på jorden före oss, och enligt mej är det fortfarande deras plats och ger oss inte rätt att hålla dem i, för dem (och mej!) helt onaturliga förhållanden som slakterin osv.

Och du rider inte hoppas jag!?
Vad maalin propagerar för är antagligen kollektivt självmord av klotets alla människor, för att djuren ska få sitt utrymme tillbaka. Eller åtminstone obligatorisk sterilisering/kastrering så människosläktet har upphört att existera om 100 år. :idea:
I o f s, är inte tanken så dum. Det skulle i ett slag lösa alla miljöproblem, konflikter etc. Låt oss bara komma ihåg att släppa ut alla djur först, för vem ska mata dom?

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Kan bara inte hålla mig här.....skulle vara riktigt kul att höra hur du skulle finansiera detta!?

Kicki :)

Man kan ju sälja ekologisk mjölk, ost, ägg m.m och kanske ta inträde till gården. Det är ju naturligtvis inget jag planerar för tillfället att göra, jag säger bara att det skulle vara roligt...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vad är det för fel på lösdrift till kor!? Har du besökt en lösdrift så att du vet något överhuvudtaget!? Du är MER än välkommen hem till mig!!

Kicki :bump:

Nej, jag vet inget om det, men jag är klok nog att förstå att djuren på den länken inte hade det så bra som de hade kunnat ha!
Och tack för inbjudan, men jag bor liite för långt bort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grisägare, se hit!

Kan svara som så att jag älskar grisar o siktar påa tt äga 1 då jag flyttar till nytt hus. Och jag älskar att äta skinka. (dock inte den jag själv äger då)..

Jag äter hästkött. (inte ofta). Men skulle inte tugga på mina egna!

Älskar kossor oxå. Skulle gärna ha någon att ta med på prommisar, gosa o pyssla med. Och jag äter sånt oxå.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vad tror du man har för vinst med dålig djurskötsel!? Större vinst om man sparar in på djuren, du snackar ju om saker du inte vet ett dyft om!!

Kicki :smirk:

Men är det inte så att allt handlar om pengar? Klart det är dyrare att hålla djuren på ett bra sätt, och köttet från dem blir ju därmed dyrare. Och av egen erfarenhet vet jag att mååånga i mataffären är så bekväma att de absolut inte skulle köpa kött som är dyrare.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vad maalin propagerar för är antagligen kollektivt självmord av klotets alla människor, för att djuren ska få sitt utrymme tillbaka. Eller åtminstone obligatorisk sterilisering/kastrering så människosläktet har upphört att existera om 100 år. :idea:
I o f s, är inte tanken så dum. Det skulle i ett slag lösa alla miljöproblem, konflikter etc. Låt oss bara komma ihåg att släppa ut alla djur först, för vem ska mata dom?

LIA

Jag menar ju att djuren inte ska behöva leva i såna hemska förhållanden som många slaktdjur gör! Vi har ingen rätt att göra så mot de oskyldiga djuren.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Kan svara som så att jag älskar grisar o siktar påa tt äga 1 då jag flyttar till nytt hus. Och jag älskar att äta skinka. (dock inte den jag själv äger då)..

Jag äter hästkött. (inte ofta). Men skulle inte tugga på mina egna!

Älskar kossor oxå. Skulle gärna ha någon att ta med på prommisar, gosa o pyssla med. Och jag äter sånt oxå.

Okej, äntligen ett svar på huvudfrågan ;)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Säger som ginnies.....:angel:

Kicki :)

Då upprepar jag mitt svar till ginnies eftersom du uppenbarligen inte kunde läsa hela tråden :smirk:

"Nej, det har inte med saken att göra.
Det jag menar är precis det jag skrev - två fel gör inte ett rätt. Att många sällskapsdjur lever pissliv gör inte att köttdjur också ska göra det. Det enda det innebär är att det krävs förbättringar på båda sidorna och inte att man ska låta allt bero."
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nej, jag vet inget om det, men jag är klok nog att förstå att djuren på den länken inte hade det så bra som de hade kunnat ha!
Och tack för inbjudan, men jag bor liite för långt bort.

Det vore ju då en STOR fördel om konsumenterna åxå tar ett ansvar och är villiga att betala det som det kostar att bygga ännu större utrymmen. Det är väldigt lätt att se alltför enögt på situationen. Om konsumenten är villig att betala den faktiska kostnaden, så ska jag genast bygga en 10 gånger så stor anläggning samt anställa 4 gånger så mycket folk. Men tydligen så ska vi både jobba gratis samt hålla mer eller mindre gratis käk åxå.

Det stör mig att det skrivs i artikeln att vi bönder sätter in robot och har lösdrift för att i princip inte behöva ta hand om våra djur, något som gör mig :devil:-ligt arg! :mad:

Kicki :bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 868
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 224
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp