Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Som många andra redan påpekat så går kalven bara hos kon några dygn för att få i sig den första mjölken, inte på något sätt lika länge som kalven skulle gå kvar i naturen. Detta leder till större "seperationsångest" men jordbruksverket har kommit fram till att det ändå är att föredra.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nope, jag bryr mig inte om vad du väljer att äta.
Däremot diskuterar jag gärna dom argument etc du för fram här. Hittills tycker jag mig se det vanliga hyckleriet från veggars sida. Man tillåter sig att använda djur när man behöver för sin egen konsumtion, hobbyverksamhet etc men skriker i högan sky åt andra som tar steget full ut.

Oavsett du gillar det eller inte, så är människan skapt som allätare!

Prova att äta det medan det lever då! :idea:

LIA

Jag förstod inte riktigt vad du menade med det i den feta stilen...

Och att jag skulle äta ett levande djur trodde jag faktiskt du var klok nog att fatta själv att det aldrig skulle falla mej in! jag vet inte hur du brukar göra, men det angår väl inte mej...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag vet faktiskt inte varifrån filmen kom... Men det räcker också för mej att läsa på Djurens Rätts hemsida för att förstå vad det handlar om.

Och Djurens Rätt har minsann besökt slakterier! Så jag tror dom vet vad dom pratar om.

Men ger djuren sitt samtyckte att bli slaktad på ett fruktansvärt sett för att sedan ätas upp då?! Och sen att du säger att det är inte hankattens ägaren problem med ungarna, det är väl visserligen sant, men det är ju inte särskilt schysst att låta någon med honkatt ta hand om problemet bara för att hankattens ägare inte tar sitt ansvar och kastrerar katten!

Om hundratuseltals slaktdjur skadas varje år p g a transporter, och siffran ökar varje år, tror jag minsann att man vet om att problemet finns! Det måste ju vara något som inte riktigt stämmer där, när så många får sätta livet till "bara genom transport"...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jo, men argumentet att "de behöver sin mamma" passar ju lika bra där. Men det är ju enklare att se bara det man vill se. Resonerar man som du gör så ska det väl gälla även t.ex. kaniner!? Allt annat är väl hyckleri!?

Tyvärr har inte alla hundar, katter, hästar, kaniner, guldfiskar heller det alltid så bra, men det som det mest fokuseras på är produktionsdjur eftersom att det är så HEMSKT att man äter dem, som om de bryr sig. Ett djur bryr sig om NUET och mina djur har, likt många andra, ett bra liv, en snabb död, det enda som är värt något!

Kicki :)

Men jag har väl inte sagt att djuren inte behöver sin mamma?

Och visst har inte vissa sällskapsdjur det så bra heller, men man framavlar ju inte dom för att bli mat heller... Men det ger heller ingen rätt till att hålla dem under dåliga förhållanden..
 
Sv: Grisägare, se hit!

No offence men Djurens Rätt och deras reppotage är antagligen rätt vinklade. Skulle vilja se dem slänga upp en bild med rubriken, en av Sveriges bra slakterier, men det lär inte hända. Man måste vara källkritisk när man läser på internet.
 
Senast ändrad:
Sv: Grisägare, se hit!

Det är dom säkert, men det har ju gått fram, mej har dom iallafall fått med!
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag vet faktiskt inte varifrån filmen kom... Men det räcker också för mej att läsa på Djurens Rätts hemsida för att förstå vad det handlar om.

Och Djurens Rätt har minsann besökt slakterier! Så jag tror dom vet vad dom pratar om.

Men ger djuren sitt samtyckte att bli slaktad på ett fruktansvärt sett för att sedan ätas upp då?! Och sen att du säger att det är inte hankattens ägaren problem med ungarna, det är väl visserligen sant, men det är ju inte särskilt schysst att låta någon med honkatt ta hand om problemet bara för att hankattens ägare inte tar sitt ansvar och kastrerar katten!

Om hundratuseltals slaktdjur skadas varje år p g a transporter, och siffran ökar varje år, tror jag minsann att man vet om att problemet finns! Det måste ju vara något som inte riktigt stämmer där, när så många får sätta livet till "bara genom transport"...

Ja tydligen så gör det ju det för dig, men det gör det ju inte mer sant för det! Nej de ger inte sitt samtycke, men var har jag påstått att de skulle behöva göra det!? Det är ju inte jag som anser att man "förgriper" sig på djuren utan den som var vegan, och hyckleri tycker jag inte att man ska ägna sig åt! Förstod du inte ironin i det jag skrev!? Därav om hankatten gett sitt samtycke!

Djurensrätt har inte deltagit i någon slakt på ett slakteri, obehöriga får inte närvara, så det är bara svammel! Du måste ju hålla isär vad det är du pratar om, du kan INTE blanda ihop transporter utomlands med transporter i sverige!

Och vad då tar sitt ansvar och kasterar katten!? Hur var det nu med att det var så viktigt att djuren fick utöva sitt NATURLIGA beteende!? :angel: Vari ligger det naturliga i att inte kunna fortplanta sig!? Du för, likt många andra, en :devil:-ligt enkelspåring argumentering, där du VÄLJER att se vissa saker samt blundar för annat.

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men så är det ju med de flesta hundarna! Man köper ju en valp som är ca 10 veckor, kaniner som är 8 v osv.

Det där med kalvarna vet jag ju ingenting om, men det låter ju som att dina har det bra iallafall, men tyvärr har ju inte alla det...

I vanliga fall går det väl till så som invincible beskriver, att man tar kalven efter ett dygn. De kalvar jag har sett som fåt stanna längre av olika orsaker har varit oroligare än andra.

Du säger att alla inte har det bra, men vad menar du med det? Ingenting är perfekt till 100%, inte ens köttproduktionen. Liksom det finns rötägg till hunduppfödare så finns det rötägg bland bönderna, men tro inte att de tjänar på att vara rötägg som inte tar hand om sina djur. Och ngen säger att vi ska sluta föda upp hundar för att några uppfödare inte tar hand om sina djur.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nu börjar det kännas som om du bara upprepar vad du läst på djurens rätt. Och allvarligt talat, Djurens rätt är kanske inte bästa källan när man vill ha ovinklad och sann fakta om svensk djurhållning. Se bortanför propagandan (okej det var elakt men mycket av det du hittar är just propaganda) och kom med en vettig källa så ska jag försöka ta till mig dina argument. Ta och läs lite mer på sidor som inte är direkt djurrättsaktivistiska. Här får du en länk där du kanske kan kolla runt och lära dig lite, ta chansen och kolla runt lite där, du kanske lär dig någo vettigt om branchen! http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar.4.7502f61001ea08a0c7fff33702.html

(observera att detta inte är tänkt som ett påhopp, men jag vill att du ska veta vad du snackar om)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Har inte med saken att göra! Detta var det inlägg av ginnies som jag :bow:! "Varför inte, kan det bero på att du har sällskapsdjur i bur" Sedan om du än svarar henne att det inte har med saken att göra, ändrar inte min uppfattning! :smirk:

Kicki :)

Så din uppfattning är vadå? Vad "vet" du som inte jag vet? :smirk:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Och nej, dålig djurhållning och god ekonomi går inte ihop, så är det bara.

Det beror helt på vad man menar med dålig djurhållning.
Kastrera grisar utan bedövning, är det bra djurhållning?
Fixera grisar, är det bra djurhållning?
Att ha mjölkkor uppbundna 10 månader per år tills de äntligen får gå ut, är det bra djurhållning?
Att ha köttkor stående uppbundna i en lada året runt och det enda uteliv de får är det de ser genom ladugårdsdörren bortsett från när de ska kliva på slakttransporten, är det bra djurhållning?
Grisar som bor så trångt och i så kassa levnadsförhållanden att de får stereotypa beteenden, är det bra djurhållning?

Alla ovanstående exempel är sånt jag sett med egna ögon på ställen med god ekonomi (för det mesta, köttkorna är jag inte säker på ang ekonomin).
 
Sv: Grisägare, se hit!

Och sen att du säger att det är inte hankattens ägaren problem med ungarna, det är väl visserligen sant, men det är ju inte särskilt schysst att låta någon med honkatt ta hand om problemet bara för att hankattens ägare inte tar sitt ansvar och kastrerar katten!

Honkattens ägare får gott skylla sig själv som släpper ut en osteriliserad hona. Man har ansvar för sina egna djur helt enkelt. En oseriliserad hona kan få ungar, det är sånt man får ta om man prompt ska ha en utekatt och inte har vett nog att sterilisera.

Kan fö hålla med resten om att Djurens rätt inte är världens bästa om man säger så... Var medlem en gång i tiden själv men gick ur, tycker de mest dumförklarar alla som inte är ultraradikala veganer typ. Gillar budskapet (eller ja, budskapet är ju att djur far illa och det gillar jag ju inte.. Men du fattar nog vad jag menar :p) men sättet de får fram sitt budskap på suger rätt hårt...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag såg en film om hur det gick till på ett slakteri, och det var minst sagt fruktansvärt! :eek: Då visste man ju i och för sig inte hur de hade haft det innan, men det spelar egentligen ingen roll, för denna fruktansvärda stress och för att inte tala om lidandet djuren utsätts för, gör att det inte spelar nån roll hur de har haft det innan. Det är ändå så hemskt att de får dö på ett sånt groteskt vis.

Här bara måste jag lägga mig i.

Jag studerar till livsmedelsingenjör och i vår utbildning ingår det att besöka slakterier för att få kunskap om hur kötthanteringen ser ut. Jag har varit både på ett större slakteri där man slaktat ko, gris, häst, får mm. samt ett hönsslakteri.


Djuren utsätts INTE för detta lidande som folk generellt påstår! En av de stora orsakerna, förutom djurskyddsbiten, är faktiskt pengar. Just precis, pengar.


Först vill jag beskriva vad som händer vid stress;

Djurets muskler förbrukar den energi som finns. Detta innebär en mjölksyrabildning som ger köttet lågt pH och ger ett torrt, värdelöst kött som inget slakteri skulle få mycket pengar för.

Djuret bör alltså vara så lugnt och avslappnat och utvilat som möjligt innan slakt för att det ska bli ett bra kött.


Detta innebär att man, speciellt de senaste årtiondena, har arbetat hårt på att ta fram bra metoder inför avlivningen av slaktdjur.

Grisar, tex, avlivas oftast idag efter det att de sövts. Man har en hissanordning där grisarna får gå in gruppvis vilket främjar lugnet då de är flockdjur. I dessa sövs de med koldioxid. De somnar, sedan avlivas de.

På våra studiebesök fick vi träffa djuren. Grisarna stod i relativt tajta utrymmen som var rena och med tillräckligt utrymme för att fritt kunna röra på sig. De får vara uppstallade på detta vis högst 24 timmar. De hade kedjor och bollar att leka med, vilket de också gjorde under mycket stoj och grymtande. De var som små fåniga hundvalpar och hade dragkamp. Så fort vi kom in i lokalen vaknade de till, ville 'prata' med oss och var både lugna och nyfikna. Rena var de också.

Korna stod också i tajta bås, men var och en för sig för att minimera skador. De stod och dåsade, ville också gärna hälsa och jag stod en stund och kliade en ko i pannan. Helmysig och vänlig.


Efter besök på slakteri kan jag inte längre ha samma skeptiska bild som förr. Med kunskap i hur kött framställs (nej, muskler är iten kött, de måste genomgå en enzymatisk process först, som inte kan gå till på rätt sätt om ett djurs muskler använt för mycket energi) kan jag inte heller se att slakterier skulle vinna på att sköta slaktdjuren dåligt.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Den artikeln som länken hänvisar till är full av så mycket skitsnack att det är inte sant! Blir riktig :devil:-la för-----ad när jag läser detta! :mad: :mad:

Kicki :mad:

Så du menar att bilderna är arrangerade och att nästan allt är lögner och påhitt?
Om djuren verkligen har det så bra, varför tror du att det finns djurrättsaktivister överhuvudtaget? De tycker kanske att det är roligt att sprida lögner, eller...?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vad tror du man har för vinst med dålig djurskötsel!? Större vinst om man sparar in på djuren, du snackar ju om saker du inte vet ett dyft om!!

Kicki :smirk:

Men jag är väl inte dum, visst tjänar man pengar på att trycka ihop många djur på liten yta, inte lägga ner så mycket tid på rengöring och använda mindre strömaterial. Bara för att ge några exempel..
 
Sv: Grisägare, se hit!

Att du har den åsikten för att du själv har smådjur i bur, trots att du hävdar motsatsen!

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men låt mig tro att det är sant då! Du behöver ju inte lägga dig i vad jag tycker och tänker! Det är väl inte alls ditt problem?! Eller har jag trampat på någons ömma tår?!

Du skrev ju att hankatten inte gett sitt samtyckte i att bli kastrerad, och du jämförde jag det med att kon inte heller har gått med på att bli slaktad! Det var ju du först som drog likhetstecken med kastrering och slakt. :smirk:

Okej, då har djurensrätt alltså hittat på ALLT vad som skriver på sin hemsida, jaja okej... Och när har jag dragit in utomlandsdjurtransporter??!

Och VAR ligger det naturliga i att tas ifrån sina mamma så tidigt som många slaktdjur gör efter deras födsel?!
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men jag är väl inte dum, visst tjänar man pengar på att trycka ihop många djur på liten yta, inte lägga ner så mycket tid på rengöring och använda mindre strömaterial. Bara för att ge några exempel..

Med all respekt, jo det är du!! Hur kan du tro att man få en BRA tillväxt på ett djur som man knölar ihop med andra!? Att de otrivs får dyngkockor, tror du att det gynnar tillväxten!? Att en mjölko producerar så bra som det bara går under ogynsamma förhållanden!? VAR tror du att ekonomin ligger i det!? Jag har varit mjölkbonde så länge att jag VET att det inte går att tjäna pengar på att hålla djur under sådana förhållanden. Genvägar är ALDRIG lönsamma, och god ekonomi får man på LÅNG sikt och då rasar liknande arrangemang ihop som ett korthus.

Så det skulle vara MYCKET intressant att få din förklaring till hur du VET att man kan tjäna pengar på att trycka ihop många djur på en liten yta!? Och vari lönsamheten skulle ligga!

Kicki :bump:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nu har ju inte jag varit på ett slakteri, vilket för övrigt heller aldrig skulle falla mig in, men att de har tajta utrymmen som du skriver, tycker jag inte är en god djurhållning...

Och jag måste hålla med NaCl i hennes inlägg! :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 868
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 224
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp