Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Hur förklarar du att tex slaktkycklingarna väldigt ofta föds med benfel då??! Det är ju just precis för att dom lever så fruktansvärt trång och knappt kan röra sej. Det är ju också att de är så sönderavlade, bara för att man ska få fram köttet så fort som möjligt.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Du säger att alla inte har det bra, men vad menar du med det? Ingenting är perfekt till 100%, inte ens köttproduktionen. Liksom det finns rötägg till hunduppfödare så finns det rötägg bland bönderna, men tro inte att de tjänar på att vara rötägg som inte tar hand om sina djur. Och ngen säger att vi ska sluta föda upp hundar för att några uppfödare inte tar hand om sina djur.

Kolla på gul_zebras inlägg om bra djurhållning här nedan så kanske du förstår...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men låt mig tro att det är sant då! Du behöver ju inte lägga dig i vad jag tycker och tänker! Det är väl inte alls ditt problem?! Eller har jag trampat på någons ömma tår?!

Du skrev ju att hankatten inte gett sitt samtyckte i att bli kastrerad, och du jämförde jag det med att kon inte heller har gått med på att bli slaktad! Det var ju du först som drog likhetstecken med kastrering och slakt. :smirk:

Okej, då har djurensrätt alltså hittat på ALLT vad som skriver på sin hemsida, jaja okej... Och när har jag dragit in utomlandsdjurtransporter??!

Och VAR ligger det naturliga i att tas ifrån sina mamma så tidigt som många slaktdjur gör efter deras födsel?!

Tror att du har lite svårt att se vad jag menar, det var VEGANEN som hade synpunkter på mitt yrkesutövande, hur jag kunde "förgripa" mig på ett djur och skicka det i döden! Själv så var hon ju isf. INTE bättre själv ansåg jag, som kunde "förgripa" sig på katten och kastrara den! Lika lite som jag frågat om att få skicka till slakt så hade hon ju inte frågat om att få kastrera katten, så hon hycklade i mina ögon! Nu kan jag nog inte skriva tydligare än så här, så fattar du inte nu så är det ju inte så mycket att göra åt! :smirk:

Det verkar mer som om jag har trampat på dina ömma tår när du uppenbarligen blir så upprörd! Känns det som om du kommer till korta måntro! Du har ju inga egna synpunkter utan rapar bara upp andras! Du har ju aldrig upplevt något själv vad gäller produktionsdjur men tycks ändå veta precis hur allt fungerar, men det är ju ofta då som man anser sig veta bäst. :angel:

Det du refererar till har inte med sverige att göra, utan är info. som du i vanlig ordning fått genom djurensrätt, där det blandas friskt utan urskiljning! Man behöver ju bara läsa vad djurensrätt har skrivit om orsakerna till varför vi bönder t.ex. skaffar mjölkrobot, de vill ju att allt ska passa in i deras negativa mall och gör upplägget med det som grund.

Kicki :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grisägare, se hit!

Nej, jag kan inte VETA eftersom jag inte är mjölk-, eller köttbonde men djuren är ju idag framavlade för att kunna producera mycket mjölk, kött eller ägg ihoptryckta på en liten yta, ihopträngda.
Bara för att de kan det betyder det inte att de har det bra.

Jag hänvisar fortfarande till artikeln jag länkade till, de djuren hade det, enligt mig, inte bra. jag tvivlar dock inte på att de producerar mycket mjölk och kött.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Om det är något jag blir upprörd över, så är det för att det känns som att du verkligen vill få mig att ändra uppfattning om slaktdjur! Jag personligen tycker att det är fel att föda upp djur endast för köttets (eller päls, men det ska vi väl inte gå in på när vi redan har kapat tråden totalt :smirk:) skull och har aldrig tvingat dig eller någon annan på mina åsikter!

Och hur kan du veta så exakt hur alla svenska produktionsdjur har det då?!
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nej, jag kan inte VETA eftersom jag inte är mjölk-, eller köttbonde men djuren är ju idag framavlade för att kunna producera mycket mjölk, kött eller ägg ihoptryckta på en liten yta, ihopträngda.
Bara för att de kan det betyder det inte att de har det bra.

Jag hänvisar fortfarande till artikeln jag länkade till, de djuren hade det, enligt mig, inte bra. jag tvivlar dock inte på att de producerar mycket mjölk och kött.

Mycket bra svar! :bow:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Krav brukar ha tupp med sina höns, icke krav brukar inte ha det. Och så finns undantag förstås.
Det är just det! Läste ett reportage häromdagen om ett hönseri med golvgående höns som hade 3(!) tuppar i gänget på massor av hönor. Skulle gissa att en stor andel av deras ägg var befruktade.

Följande även som svar på Maalins fråga:
Jag tycker att, om man för djurens bästa väljer att vara veggare och samtidigt onyanserat uttalar sig kritiskt om djurhållning åt alla håll, så ska man också själv avhålla sig från allt vad djurprodukter heter, hålla djur i fångenskap eller på andra sätt utnyttja dom. Om inte annat så för trovärdighetens skull.

Det är sant, vilket jag också tagit upp beträffande grisar, att en del djurhållning är dålig. Den behöver alltså förbättras för djurens skull, och om ni veggare jobbade för detta (och äter den mat ni föredrar) i stället för dessa utbrott av oinitierade påhopp på lantbrukare, slakterier osv, så skulle ni få åtminstone min respekt. Som det nu är, skakar man bara på huvudet åt era dumheter.

LIA
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nej, jag kan inte VETA eftersom jag inte är mjölk-, eller köttbonde men djuren är ju idag framavlade för att kunna producera mycket mjölk, kött eller ägg ihoptryckta på en liten yta, ihopträngda.
Bara för att de kan det betyder det inte att de har det bra.

Jag hänvisar fortfarande till artikeln jag länkade till, de djuren hade det, enligt mig, inte bra. jag tvivlar dock inte på att de producerar mycket mjölk och kött.

Det här var något av det DUMMASTE jag har läst på länge! Framavlade för att kunna producera mycket på en liten yta! :rofl: Om jag var du så skulle jag nog hålla sånt här "kunnande" för mig själv! Det blir ju löjligt! :rofl:

Kicki :rofl: Skrattar fortfarande!
 
Sv: Grisägare, se hit!

Om det är något jag blir upprörd över, så är det för att det känns som att du verkligen vill få mig att ändra uppfattning om slaktdjur! Jag personligen tycker att det är fel att föda upp djur endast för köttets (eller päls, men det ska vi väl inte gå in på när vi redan har kapat tråden totalt :smirk:) skull och har aldrig tvingat dig eller någon annan på mina åsikter!

Och hur kan du veta så exakt hur alla svenska produktionsdjur har det då?!

Du får ha vilka åsikter du vill, skiter i vilket! Men jag kommer inte att låta dem vara obesvarade! Däri ligger skillnaden! Och kan man inte hantera att andra argumenterar hårt emot ens egnas åsikter så ska man ju undvika diskission!

Jag pratar inte om ALLa produktionsdjur, lika lite som som man kan garantera att alla barn, hundar, katter, hästar o.s.v. har det bra i sverige, kan man garantera detta! Utan jag pratar om överlag, ren generellt!

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Följande även som svar på Maalins fråga:
Jag tycker att, om man för djurens bästa väljer att vara veggare och samtidigt onyanserat uttalar sig kritiskt om djurhållning åt alla håll, så ska man också själv avhålla sig från allt vad djurprodukter heter, hålla djur i fångenskap eller på andra sätt utnyttja dom. Om inte annat så för trovärdighetens skull.

Det är sant, vilket jag också tagit upp beträffande grisar, att en del djurhållning är dålig. Den behöver alltså förbättras för djurens skull, och om ni veggare jobbade för detta (och äter den mat ni föredrar) i stället för dessa utbrott av oinitierade påhopp på lantbrukare, slakterier osv, så skulle ni få åtminstone min respekt. Som det nu är, skakar man bara på huvudet åt era dumheter.

LIA

Som sagt skulle jag inte säga nej till att vara vegan, men som det är nu har jag inte möjlighet att ta det steget som jag tidigare har sagt! Men enligt mig lider inte kon för att bli mjölkad, och därför använder jag mjölkprodukter.

Men det är ju just det vi gör! Vi "jobbar för detta" genom att äta den mat vi föredrar! Alltså inte djurkadaver.

En fråga bara, är du själv vegetarian/vegan?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Du får ha vilka åsikter du vill, skiter i vilket! Men jag kommer inte att låta dem vara obesvarade! Däri ligger skillnaden! Och kan man inte hantera att andra argumenterar hårt emot ens egnas åsikter så ska man ju undvika diskission!

Jag pratar inte om ALLa produktionsdjur, lika lite som som man kan garantera att alla barn, hundar, katter, hästar o.s.v. har det bra i sverige, kan man garantera detta! Utan jag pratar om överlag, ren generellt!

Kicki :)

Jo jag har faktiskt märkt att du sk*ter i vad jag tycker och tänker :smirk:

Och sen så gör väl jag som jag vill om jag vill diskutera det här eller inte, precis som att du väljer själv om du vill det!

Och vad är det man kan garantera?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Det här var något av det DUMMASTE jag har läst på länge! Framavlade för att kunna producera mycket på en liten yta! :rofl: Om jag var du så skulle jag nog hålla sånt här "kunnande" för mig själv! Det blir ju löjligt! :rofl:

Kicki :rofl: Skrattar fortfarande!

Varför är det dumt? T.ex kor och grisar i fångenskap idag ser ju inte ut som sina "förfäder" som levde i frihet. Dagens kor har större juver, och dagens grisar växer fortare och blir större än sina föregångare.
det är ju därför att vi människor länge har avlat på dem, så att de ska passa våra behov.
Människans behov idag är ju att snabbt få fram mycket kött och mjölk, på kort tid, och på en liten yta.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Varför är det dumt? T.ex kor och grisar i fångenskap idag ser ju inte ut som sina "förfäder" som levde i frihet. Dagens kor har större juver, och dagens grisar växer fortare och blir större än sina föregångare.
det är ju därför att vi människor länge har avlat på dem, så att de ska passa våra behov.
Människans behov idag är ju att snabbt få fram mycket kött och mjölk, på kort tid, och på en liten yta.

Hade inte kunnat säga det bättre själv! :bow:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Maalin_: Självklart får du vara vegetarian om du vill, det är upp till var och en vad de vill och inte vill äta. Men ska du påstå att alla slakterier missköter sig, att alla bönder missköter sina djur, då bör du ha bättre information än vad du läst på djurens rätt. Allt du läser på internet är inte sant, tro det eller ej! Har ni inte lärt er det i skolan?
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag har inte påstått att ALLA slakterier och bönder missköter sig. Däremot har jag sagt att många har dålig djurhållning.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Att du har den åsikten för att du själv har smådjur i bur, trots att du hävdar motsatsen!

Kicki :)

Då kan jag bara konstatera att du inte har den blekaste aning om vad du snackar om och bara skämmer ut dig själv när du inbillar dig att du vet bättre än mig vad som cirkulerar i min skalle.

Ja, jag har husdjur. Ja, jag är mot att husdjur behandlas illa. Nej, jag tycker inte att illa behandlade husdjur rättfärdigar illa behandlade livsmedelsdjur.
Att vissa husdjur blir dåligt behandlade innebär inte att djur inom livsmedelsindustrin också ska bli det, det innebär att det finns saker som måste åtgärdas både i livsmedelsindustrin och bland husdjuren. Varför har du så jävla svårt att få in det i din skalle? :crazy:

Det är just det! Läste ett reportage häromdagen om ett hönseri med golvgående höns som hade 3(!) tuppar i gänget på massor av hönor. Skulle gissa att en stor andel av deras ägg var befruktade.

Följande även som svar på Maalins fråga:
Jag tycker att, om man för djurens bästa väljer att vara veggare och samtidigt onyanserat uttalar sig kritiskt om djurhållning åt alla håll, så ska man också själv avhålla sig från allt vad djurprodukter heter, hålla djur i fångenskap eller på andra sätt utnyttja dom. Om inte annat så för trovärdighetens skull.

Det är sant, vilket jag också tagit upp beträffande grisar, att en del djurhållning är dålig. Den behöver alltså förbättras för djurens skull, och om ni veggare jobbade för detta (och äter den mat ni föredrar) i stället för dessa utbrott av oinitierade påhopp på lantbrukare, slakterier osv, så skulle ni få åtminstone min respekt. Som det nu är, skakar man bara på huvudet åt era dumheter.

LIA

Att ha tupp med höns när det inte är kravmärkt är dock ganska ovanligt har jag för mig. Och även om ägget är befruktat så är det bara ett litet embryo, den har inte utvecklat något medvetande eller nånting liksom.
Själv vill jag ha egna höns att äta ägg från nån gång i livet, de hönsen kommer ha tupp :)

Hur kommer det sig att så fort man är just vegetarian så måste man vara värsta ultraveganen för att inte stämplas som hycklare? Resonerar du likadant när det gäller tex barn och svält? "Om du inte skänker pengar till Rädda barnen så är du en hycklare som gör det till SOS barnbyar också!".

Alla har olika förutsättningar, alla har olika åsikter (jag själv ser tex inget fel i ägg sålänge de kommer till på ett sätt som inte innebär lidande för hönsen, så varför ska jag då sluta med ägg? Samma sak med husdjur, sålänge de lever bra liv så ser jag inga som helst fel i att ha husdjur). Det är bättre att göra lite än ingenting helt enkelt och att man avstår från en korv innebär inte automatiskt att man är anti precis allt som har med djur att göra, det innebär inte heller att man måste vara anti för att inte vara en hycklare.

Jag är emot dålig behandling av djur och jag är emot onödigt lidande. Om jag då äter ägg från höns som levt ett bra liv, hur kan det vara dubbelmoral, hyckleri eller vad du nu vill kalla det? Hyckleri på riktigt däremot vore väl snarare om man blir ultravegan helt emot sina åsikter, för att man "ska" vara det för att man är hycklare om man inte är det. Världen är inte svart eller vit, man måste inte välja mellan att äta allt eller inget, man kan välja själv om man vill äta allt, inget eller bara vissa saker.

Jobba hur menar du? En del av att jobba för djurs välmående innebär just spridning av info vilket man med fördel kan göra på just forum som här på buke (även om en del gör det på dåliga sätt). Jag skulle själv gärna jobba för djurs välmående om jag haft möjlighet men nu har jag inte det och får göra så gott jag kan efter mina förutsättningar, som innebär att vara just vegetarian utan att gå längre med kosten, i nuläget iaf.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Följande även som svar på Maalins fråga:
Jag tycker att, om man för djurens bästa väljer att vara veggare och samtidigt onyanserat uttalar sig kritiskt om djurhållning åt alla håll, så ska man också själv avhålla sig från allt vad djurprodukter heter, hålla djur i fångenskap eller på andra sätt utnyttja dom. Om inte annat så för trovärdighetens skull.

LIA

Det jag är kritisk till är att många djur inte får leva på ett någorlunda naturligt sätt, och även att de dödas för våra behov.
Så länge man inte skadar, dödar eller plågar djur tycker jag det är okej att ha dem i fångenskap, och även att "utnyttja" dem.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jo jag har faktiskt märkt att du sk*ter i vad jag tycker och tänker :smirk:

Och sen så gör väl jag som jag vill om jag vill diskutera det här eller inte, precis som att du väljer själv om du vill det!

Och vad är det man kan garantera?

Finns väl inget i hela världen som man till hundra procent kan garantera!?

Att skita i andras åsikter är jag ju isf. inte ensam om!? :angel: Jag grundar iaf. mina åsikter på självupplevda saker!
Sedan har jag aldrigt fråntagit dig valet att diskutera, klaga bara inte för att gången inte blir som du önskar!

Kicki :bump:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag behöver väl inte VETA bättre än dig vad som rör sig i din skalle för att ha en åsikt!? Vet du vad som rör sig alla människors huvuden innan du gör en tolkning!?

Kicki :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 863
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 390
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp