Bukefalos 28 år!

Grisägare, se hit!

Sv: Grisägare, se hit!

Finns väl inget i hela världen som man till hundra procent kan garantera!?

Att skita i andras åsikter är jag ju isf. inte ensam om!? :angel: Jag grundar iaf. mina åsikter på självupplevda saker!
Sedan har jag aldrigt fråntagit dig valet att diskutera, klaga bara inte för att gången inte blir som du önskar!

Kicki :bump:

Okej, ursäkta att jag inte riktigt förstod vad du menade, hemskt ledsen, det ska aldrig hända igen...

Jag har inte bokstavligen sagt att jag skiter i vad du tycker! Även om det har verkat så, så respekterar jag faktiskt din åsikt, men frågan är ju om du respekterar min? :angel:

Hade jag inte stått på mig, och diskuterat, hade väl "någon" gnällt över det också! Och sen har inte du talat om för mig vad lösdrift är, som jag frågade om innan, skulle vara tacksam och jag fick veta.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Nu har ju inte jag varit på ett slakteri, vilket för övrigt heller aldrig skulle falla mig in, men att de har tajta utrymmen som du skriver, tycker jag inte är en god djurhållning...

Jag pratade inte om djurhållning här. ^^ Ett slakteri sysslar inte med djurhållning, därför är det också lag på att djuren inte får vara där längre än 24 timmar levande.

Med tajta utrymmen menar jag att de inte kan springa fritt. Grisarna kunde gott och väl röra sig, ligga ner och leka utan att trängas. Iofs trängdes de som galningar när de såg oss eftersom de ville hälsa! Sånt kan för ett ovant öga se på tok för trångt ut även om de har hektar av bete bakom sig. (Möjlighet till redigerade bilder för att få det att se illa ut, säger jag bara!) Att låta dem springa mer fritt skulle innebära mycket intensivare fösning till själva slakten, vilket skulle ge mycket mer stress! Att stora ytor alltid är bra är en mycket felaktig uppfattning.


Som sagt, ett slakteri är inte ett djurstall. Det är ett kösystem, där djuren var till synes avslappnade och harmoniska. Långt mycket bättre än jag någonsin föreställt mig.

F.ö är det enda sättet att bilda sig en ordentlig uppfattning om ett slakteri att gå dit. Dock får inte vem som helst det, vilket gör att jag är glad att jag genom min utbildning fick göra det.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Min granne var på ett slakteri för några år sedan, och det var bland det värsta hon hade sett! Dock såg hon "bara" de döda djuren....
 
Sv: Grisägare, se hit!

Titta t.ex på de här bilderna så kanske du förstår varför jag tycker som jag gör.
http://www.drinfo.se/tema_bildreportage_01.htm

Om man tänker sig en kanin i en liten bur, så har den ändå visst utrymme att röra sig och kanske gräva lite och även att sova bekvämt.
De här grisarna har knappast något rörelseutrymme, de kan inte böka och inte ligga ordentligt. För att inte tala om hur smutsigt de har det.


Men nu har ju inte alla gårdar så där. Jag tror inte att den som har fotograferat dessa bilder och lagt ut dem på den där sidan har haft tillåtelse till det heller. Har vart mkt skriverier om studenter som har gjort så där.
Men jag säger inte att jag tycker att det är "naturlig" djurhållning.

Jag tycker att den där sidan bara vill ge ett negativt intryck till alla djurrättsaktivister. Mycket av den "nya tekniken" för djur har faktiskt gett förbättringar också:)
 
Senast ändrad:
Sv: Grisägare, se hit!

Fast om hon bara sett döda djur så är det ju inte mycket att gå på direkt ;)
Själv har jag låtit pappa skjuta råttor åt mig när det varit dags för avlivning och en av råttorna fick halva huvudet hängande från resten typ. Det är bland det värsta jag sett men råttan har ju inte lidit för det liksom, trots att det var värst. Iaf bland döda djur... Det värsta bland levande djur är däremot lidande, dock inte på slakteri utan i ett vanligt grishus.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Min granne var på ett slakteri för några år sedan, och det var bland det värsta hon hade sett! Dock såg hon "bara" de döda djuren....

Jadu, den delen var jag också inne på! Jobbar man med livsmedel anser de det vara den 'viktigaste' biten... Det kan jag hålla med om var uräckligt, och hemskt. Speciellt vissa delar *rysa*

Dock; de döda djuren har inget alls med de levande att göra. Men kan inte bedömma ett slakteris djurhantering utifrån de döda djuren. De får öht inte vara i kontakt med varandra, det skulle bryta mot livsmedelslagarna så det skriker om det. ^^
 
Sv: Grisägare, se hit!

Shit, du är ju sanslös.

Vilket var en referens i ett annat inlägg som inte hade med dig att göra! Jag tar inte min argumentering genom andras sammanställningar och stödjer mig på det i diskussionen. Vilket i detta fallet är djurhållning för produktionsdjur. Det står däremot var och en fritt att tolka det jag säger UTAN full inblick i mitt huvud! Däremot så bör man ha sett lite själv vad det gäller djurhållning innan man vet bäst! Jag vet inte ett barr om t.ex. marsvin och skulle av den anledningen inte argumetera utifrån att jag hade full inblick i hur det fungerade. Ensidig information är ju en dålig grund, så man bör tycker jag se fler sidor. Sedan är det ju fritt för var och en att göra en bedömmning oavsett!

Kicki :bump:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Hur kommer det sig att så fort man är just vegetarian så måste man vara värsta ultraveganen för att inte stämplas som hycklare? Resonerar du likadant när det gäller tex barn och svält? "Om du inte skänker pengar till Rädda barnen så är du en hycklare som gör det till SOS barnbyar också!".

Men behöver inte vara ultravegan för att vara vegetarian, men ska marn ha en debatt om varför alla bör vara vegetarian så bör man ha en stadig grund att stå på.

Jag är ledsen men ex. en så kallas vegetarian som äter fisk (det finns många såna) men kallar sig vegetarian och tycker att de som äter griskött är "sämre" människor kan i alla fall jag inte ta på allvar.

Jag skulle ha svårt att ta mig själv på allvar om jag argumenterade mot att man skulle äta häst men äter annat kött.

Annars ex. kan jag inte se varför det är sämre att äta ett dött djur än att äta ägg vilket bidrar till att majoriteten av alla ungtuppar som föds mals ner i en köttkvarn.

Men jag har bland annat en bekant som är vegetarian totalt utan djurrättsargument utan han tycker bara kött är äckligt. Jag har en moster som bara äter fisk för hon är allergisk mot kött och då förstår jag precis.
 
Senast ändrad:
Sv: Grisägare, se hit!

Jag respekterar din åsikt! Men jag tycker att det är viktigt att man inte sväljer all info. som nu t.ex. Djurensrätt sprider med hull och hår! De får ju saker som är mycket positiva att framstå negativt, bara för att de inte vill se något annat. Många faktorer utelämnas mest troligt för att det förstör den bild som de så gärna vill måla upp. Och allt dras över en kant. De är egentligen i mitt tycke inte intresserade av sanningen utan av sin sanning, vilket blir något helt annat!

Har skrivit ett inlägg tidigare här i tråden där det handlade om ekologiskt, där beskriver jag vår lösdrift och den är ganska representativ, även om det kan vara olika på olika gårdar.

Det som jag mest strider för är fördommarna mot oss bönder, om varför vi gör det vi gör och hur vi gör det. Som detta med att tjäna pengar på djurens bekostnad, visst det finns alltid rötägg men de når ju ingen större framgång på sikt även om det är trist för drabbade djur. Vi har t.ex. investerat i dyrare gummimattor och rivit ut de gamla, som visserligen var ok, men det visade sig när vi lade in några som test att korna gärna väntade på att de skulle bli lediga för att få lägga sig där. Att de har det bra är roligt både för korna och min plånbok, vilket i detta fall visade sig snabb.

Att få en mjölkko t.ex. att producera bra hänger på fler egenskaper än en. Att bara ha de genetiska förutsättningarna funkar inte, lika lite som det funkar att tro att bara man har Briar som pappa till sitt föl så får man en häst i toppklass! Miljö, hantering och mat är ju lika viktiga samt individuella behov. Och anledningen till att vi har satt in robot är att våra kroppar orkar inte jobba 12 timmars dagar eller längre numer. Samt att korna mår bättre av att mjölkningen ter sig exakt lika och jämnare fördelad och även på eget initiativ till en viss del. Vi får ju även mer tid att bara umgås med våra djur i stället för att bara se undersidan på korna 7 timmar per dag vid mjölkning. Nu finns det mer "kramtid".

Synd att du inte tål kor, för annars hade du gärna fått komma hit och titta både på vår gård och andra lösdrifter häromkring. Har en hemsida som du kan nå på min profil, där det går att se lite bilder, tyvärr inte så djupgående men det kommer fler vad det lider!

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Vilket var en referens i ett annat inlägg som inte hade med dig att göra! Jag tar inte min argumentering genom andras sammanställningar och stödjer mig på det i diskussionen. Vilket i detta fallet är djurhållning för produktionsdjur. Det står däremot var och en fritt att tolka det jag säger UTAN full inblick i mitt huvud! Däremot så bör man ha sett lite själv vad det gäller djurhållning innan man vet bäst! Jag vet inte ett barr om t.ex. marsvin och skulle av den anledningen inte argumetera utifrån att jag hade full inblick i hur det fungerade. Ensidig information är ju en dålig grund, så man bör tycker jag se fler sidor. Sedan är det ju fritt för var och en att göra en bedömmning oavsett!

Kicki :bump:

Du som förespråkar att man ska grunda sina åsikter på självupplevda grejer, du gör alltså inte det ändå när du "tycker" att jag tycker en viss sak för att jag har husdjur? Var finns logiken? Det är inte ens åsikter det handlar om, det är vad du tror.

Jag har sett en del djurhållning inom livsmedelsindustrin själv och jag har sett att djurhållningen där jag varit för det mesta är ren skit. Man behöver inte vara raketforskare för att inse att grisar som är fixerade inte mår bra, som exempel. Fast det verkar ju inte spela någon roll eftersom jag är vegetarian för vegetarianer har ju noll koll :smirk:

Det där med att ha insyn borde du testa på själv också. Jag har väldigt svårt att tro att du har någon som helst insyn i mitt tyckande kring husdjur annat än det jag skrivit här, vilket är tvärt emot det du fått för dig att jag menar - eller som du skriver, det du "tycker" att jag menar.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag är ledsen men ex. en så kallas vegetarian som äter fisk (det finns många såna) men kallar sig vegetarian och tycker att de som äter griskött är "sämre" människor kan i alla fall jag inte ta på allvar.

Det kan inte jag heller faktiskt. Helt enkelt för att de har noll koll på vad det är de snackar om - en vegetarian äter inte kött och fiskar växer ju inte på träd, liksom...
 
Sv: Grisägare, se hit!

Åsikter som framförs i den här tråden som jag själv läser är väl i allra högsta grad självupplevda!? Jag har ju inte fått dessa återberättade för mig och ur det grundat en åsikt!

Sedan så är det ju vad vi tycker här som ingår i just den här diskussionen, annars blir det ju mer än hopplöst!

Och var har jag sagt att vegetarianer har noll koll!?

Kicki :)
 
Sv: Grisägare, se hit!

Bondgård har jag faktiskt varit på, två stycken. Varav den ena gården ägs av min morfar och hans nötkreatur får gå ute hela sommaren. Den andra var så längesen, så jag kommer nästan inte ihåg nånting, bara att min klasskompis halkade i kobajs! :D
 
Sv: Grisägare, se hit!

Jag är ledsen men ex. en så kallas vegetarian som äter fisk (det finns många såna) men kallar sig vegetarian och tycker att de som äter griskött är "sämre" människor kan i alla fall jag inte ta på allvar.

Jag skulle ha svårt att ta mig själv på allvar om jag argumenterade mot att man skulle äta häst men äter annat kött.

Annars ex. kan jag inte se varför det är sämre att äta ett dött djur än att äta ägg vilket bidrar till att majoriteten av alla ungtuppar som föds mals ner i en köttkvarn.

Men jag har bland annat en bekant som är vegetarian totalt utan djurrättsargument utan han tycker bara kött är äckligt. Jag har en moster som bara äter fisk för hon är allergisk mot kött och då förstår jag precis.

Jag håller med om att man inte är vegetarian om man äter fisk.

Om vi alla skulle sluta äta ägg, så skulle ändå tupparna slaktas och ätas, det är jag nästan helt övertygad om. Så det spelar väl egentligen inte så stor roll om vi äter ägg eller inte, kycklingarna dödas ju iallafall.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Mycket positiva skulle inte jag vilja kalla slakten och avel av produktionsdjur.

Jag har generellt inga fördommar mot bönder! Tvärtom, jag skulle gilla att vara det själv men jag är ju inte kapabel till det pågrund av min allergi :( Och robotar har jag inte sagt något om, jag tycker det verkar jättebra att ni iställer får mer kramtid till korna,

Ja det är tråkigt, och även lite tråkigt att jag bor ungefär 80 mil ifrån dig ;) Jag var in på hemsidan tidigare idag och det såg ut som att era djur hade det bra, men jag står fast vid att ALLA djur har det inte lika bra -precis som att alla sällskapsdjursuppfödare heller inte har uppfördning i toppklass, som sagt det finns alltid rötägg.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Men för att återgå till det riktiga en sväng... ;)

Inga fler grisägare som vill svara på huvudfrågan? :angel:
 
Sv: Grisägare, se hit!

Åsikter som framförs i den här tråden som jag själv läser är väl i allra högsta grad självupplevda!? Jag har ju inte fått dessa återberättade för mig och ur det grundat en åsikt!

Sedan så är det ju vad vi tycker här som ingår i just den här diskussionen, annars blir det ju mer än hopplöst!

Och var har jag sagt att vegetarianer har noll koll!?

Kicki :)

Om de är självupplevda så är det lika självupplevt att ha läst om hur djur har det, men det går ju uppenbarligen inte enligt dig. Hur ska du ha det egentligen?
Jag har berättat min åsikt ang att husdjur dras in i livsmedelsdjursdebatten och där kunde du minsann bilda en "åsikt" om att jag inte ens menar det jag skriver :smirk:

Jag menar inte att du skrivit det, det är attityden jag syftar på. Däremot har du skrivit att man inte har någon koll sålänge man inte sett saker med egna ögon och det om något är rätt korkat faktiskt, även om det är att föredra att ha sett saker själv.
 
Sv: Grisägare, se hit!

Om vi alla skulle sluta äta ägg, så skulle ändå tupparna slaktas och ätas, det är jag nästan helt övertygad om. Så det spelar väl egentligen inte så stor roll om vi äter ägg eller inte, kycklingarna dödas ju iallafall.

Mig veterligen är köttkycklingar och värphöns två skilda industrier - mao, om alla slutade äta ägg så skulle äggindustrin försvinna och de tupparna slippa slakt eftersom de inte "föds" öht.

Jag kan minnas fel men har för mig att det är två skilda industrier iaf. En med höns som växer så groteskt fort att benen inte håller och en där värphöns ska lägga så mycket ägg som möjligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 827
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp