Grönt kort och licensfrågor.

Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Ja, det vet jag - det var därför jag svarade som jag gjorde. Dressyren och hoppningen skiljer sig ju åt.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Blir du nervös när du får använda facit till proven oxså? ;)
När man skriver up för grönt kort får du ha TR att slå i.
vad jag har förståt så lär du dig att slå i TR på kursen altså hur TR är uppbyggt. ( jag gick en snabb kurs på 2 min innan jag skrev provet :D)[/QUOTE/

Jag blir lätt blockerad vid prov, ställer kanske lite för stora krav på mig så det är antagligen därför. Och därför blir jag nervös.

Men jag kan upplysa om att jag nu har gjort provet och det gick bra, hade bara 2 fel. Så jag är riktigt nöjd och glad över att jag inte nervös/blockad när dagen väl kom.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Blir du nervös när du får använda facit till proven oxså? ;)
När man skriver up för grönt kort får du ha TR att slå i.
vad jag har förståt så lär du dig att slå i TR på kursen altså hur TR är uppbyggt. ( jag gick en snabb kurs på 2 min innan jag skrev provet :D)[/QUOTE/

Jag blir lätt blockerad vid prov, ställer kanske lite för stora krav på mig så det är antagligen därför. Och därför blir jag nervös.

Men jag kan upplysa om att jag nu har gjort provet och det gick bra, hade bara 2 fel. Så jag är riktigt nöjd och glad över att jag inte nervös/blockad när dagen väl kom.

Men vad är det för slags frågor som kommer upp? Ska kanske börja tävla min medryttarhäst lite grann och måste nu ta grönt kort. Och vart kan man ta grönt kort?:confused: I mitt stall fanns det en kurs i höstas, men korkad som jag är, så gick jag aldrig på den. Jag har frågat efter en ny men dom säger att dom inte har tid. Har hört att man kan ta kortet utan att gå kursen, men vart vänder sej man då?:crazy: Å e det svårt att slå i TR? :o
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

hur lång tid tar det innan licensen kommer?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

det beror helt på vilken tid på året det är. har många löst licens samtidigt kan det ta ett par veckor (oftast typ i feb-mars)
annars kanske en el två veckor.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Men vad är det för slags frågor som kommer upp? Ska kanske börja tävla min medryttarhäst lite grann och måste nu ta grönt kort. Och vart kan man ta grönt kort?:confused: I mitt stall fanns det en kurs i höstas, men korkad som jag är, så gick jag aldrig på den. Jag har frågat efter en ny men dom säger att dom inte har tid. Har hört att man kan ta kortet utan att gå kursen, men vart vänder sej man då?:crazy: Å e det svårt att slå i TR? :o

Får väl ursäkta det sena svaret :o men glömt bort att jag varit här å skrivit :D enligt mej är frågorna helt o relevanta det viktiga är att du kan slå i TR. Jag kommer inte exakt ihåg frågorna men en fråga var. Beskriv vilken klädsel du ska ha i din tävlings gren.

hur långt får spöet vara?

vad bör du ha med dej till tävling?

ja typ såna frågor men även klurigare.

Nej om du kan hitta runt i ett vanligt lexikon är det inte svår att slå i TR det finns ju register där det står både sida och vilket mom det står under.

Låna ett TR från någon kolla igenom det (menar INTE att du ska läsa igenom det) och lär dej hur det fungera, som du säkert vet är TR updelat i flera olika böcker beroende på vilken gren, men deras register fungera ju likadant. Hör sedan av dej till de ansvariga för kursen. Och fråga om du inte bara kan få göra provet. Kommer inte ihåg hur lång provtiden är men dom borde ju ha tid att kolla dej under de minuter som det tar att skriva provet. Och om de inte skulle ha tid så fråga dom var du kan vända dej.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Om man inte tillhör en klubb, hur gör man då för att ta grönt kort?:confused::o
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

man går med i en klubb :idea:
ska man tävla måste man vara medlem i en klubb, annars kan man inte lösa licens
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Man måste väl inte ha gröntkort för att bara tävla klubbtävling på sin ridskola? Eller måste man ? Inte så bra på det där :P
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Tog grönt kort för 5-6 år sedan för att kunna vara med i en studentryttartävling. Har nu egen häst och funderar så smått på lokal tävling på hemmaplan.

Har lyckats hitta mitt gröna kort, men det är så repigt att det knappt går att läsa vilket år eller vilken klubb det är utgett. Är nu med i en helt annan klubb i annat distrikt.

Behöver jag få ut ett nytt kort om det gamla är näst intill oläsligt. Vart vänder man sig? Hur når man distrikten?

Min häst tävlades också tidigare, men för många år sedan och jag vet inte om han har licens, fick i alla fall inte med någon vid köpet. Ska höra med förra ägaren, men hur gör man om han har licens men papprena är borta. Löser man ny licens?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Du behöver inte ta om ditt gröna kort. Behöver du ett nytt av någon anledning så måste du kontakta det distrikt där du tog kortet och be om ett nytt (det brukar kosta någon hundralapp). Fast syns det ditt namn på det kort du har är det ju onödigt...

Distrikten kommer du till via Ridsportförbundets hemsida www.ridsport.se

Licens för hästen behöver du bara ha från regional nivå och uppåt. Har din häst tävlat lokal så har den kanske inte licens? Hur man löser hästlicens finns också på föbundets hemsida.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Behöver man grönt kort/licenser om man bara tävlar clear round / pay o ride ?? :)
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Det är upp till klubben som arrangerar Pay & Jump, banhoppningsträningar, cm hoppning & dyl. vilka handlingar som krävs.
Men normalt är att du behöver ha grönt kort samt att ponnyn/hästen du rider ska ha ett vaccinationsintyg.

Clearround är ju en annan sak, det är ju en Bedömningsform på tävlingar. T.ex. om du hoppar "clearround" dvs. felfritt och inom maxtiden så brukar man tilldelas rosett efter felfri ritt. Det har ingenting direkt med grönt kort/licenser att göra.

Gällande licenser så krävs det från och med lokala tävlingar, ryttarlicenser. Från och med regionalnivå krävs det att både häst och ryttare har licens.


Hoppas du fick svar på dina frågor.,
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

precis vad jag behövde :D

Så onm jag ska tävla min lilla storhäst ska jag ha med:
*gröntkort
*vaccinations intyg
*ryttarlicens

är det rätt ellr är det någon jag inte har fattat.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Jättebra information. Tack för det!!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 148
Senast: Whoever
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 323
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp