Bukefalos 28 år!

Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Hej! Har idag köpt hösilage (dock gankska torrt ts 69%) men med en analys på:
75 g smrp per kg foder och energihalt på 7,3 om jag räknar rätt så blir det en kvot på ......10.3 knappt... Vad tycker ni om det?
Jag har shettlandsponnyer, dräktiga fjordhästar, en stor lättfodrad "gammelgubbe". Hade ni bara fodrat med hösilage och mineraler i detta fallet eller hur hade ni lagt upp det? Har tyvärr inga mineralvärden än men ska själv analysera om fodret och då även med mineraler i analysen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Glömde tillägga att hästarna inte arbetar och behöver således inte något tillägg för det..:)...Vad säger ni om värdena, tror ni att man behöver ge något kraftfoder eller räcker höet?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Fick värdena på "mitt" hö för nån vecka sen

TS 85,3%
Råprotein 82 g/kg TS
SMB. Protein 39 g/kg vara
Energi 8,6 MJ/kg vara

Inga super värden men jag fodrar upp med KRAFFT protein.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Är inte så bra på analyser, men här är mitt hösilage.

TS47%
4,2 Mj/kg (VOS)
53 råprotein/kg
34,8 smrp/kg
kalcium/fosfor kvot 4,1

Är det ett ok hösilage?
Kvoten blir väl ca 8,3
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*kl*

Har en liten fråga.
Hösilaget i stallet jag står i nu är oanalyserat och ingen av de andra i stallet är speciellt intresserade av att få det gjort heller så jag tänkte göra en egen.
Dock undrar jag om det funkar att jag tar prov på 2 balar?
Om jag tar 1 tuss inne i mitten och en tuss längre ut på varje bal?
Hösilaget har stallägaren själv tagit på sin mark och alla balar kommer från samma yta av mark, alltså inte flera olika platser utan en ända stor plätt och det är endast 1:a skörden som hästarna äter av, 2:a skörden går till stallägarens pappas hjortar!
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Supervärden för dina hästar!
Du behöver inget kraftfoder, ev mineraler om analysen säger det.

Skulle gärna haft ditt grovfoder..
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Är bara bekymrad över proteinöverskottet enl Hippocampus foderstatsuträkning.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jo, visserligen sägs det det, men undra hur mycket proteinöverskott av grovfoder man kan ha utan att det ska bli någon fara?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

På sommaren har oftast gräset högre kvot, precis hur högt den ska vara innan det blir skadligt vet jag inte, heller inte OM det blir skadligt mer än att det kan vara svårt att täcka energibehovet på svårfödda. Jag har tidigare haft en kvot på 14 utan problem, iår har jag dock något lägre, ungefär som din har jag för mig. Inga problem.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ok, tack, det var ju lugnande besked :). Jag tänkte ge lite olja till mineralerna och någon näve uppblött "kwickbeet" senare när det blir kallt för att tillföra lite energi på enkelt sätt. Det kanske blir ett billigt höår i år :banana:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Mycket om de handlar om en frisk, vuxen häst. Bete har ofta en skyhög kvot.

Hur mkt överskott får du? Jag har en kvot på 12.1 i silaget, så kan ju gissa överskottet här..
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Kan inte svara på det just nu då jag inte har siffrorna i närheten men det är ju olika. Stona får inte så högt överskott eftersom de är dräktiga. Shettisarna blir det inte heller så tokigt med eftersom de måste banta lite....Men min store är det mycket överskott med. Nästan 50 procent mer har jag för mig att det stog....... Tänkte e v byta ut lite till halm hos honom och lägga till lite energi i form av olja och kanske betfor.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

kl*

Yeaa helt perfa hösilage :love:

73,1 % TS
per kg foder
7,7 mj
46,9 g smb rp
1,9 g Ca
1,6 g P
0,9 g Mg

Lite lågt med Ca och Mg dock men det är ju lätt fixat ;)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ts 66%
Smältbart råprotein 31 g/kg foder
Energi foder 6,8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1,8 g/kg foder
Magnesium Mg 0,6 g/kg foder
Kaium K 12,6 g/mg foder

Råprotein 83 g/kg Ts
Smältbart råprotein 47 g/Kg Ts
Energi 10,3 MJ7Kg Ts
Kalcium Ca 2,8 g/Kg Ts
Fosfor P 1,9 g/Kg Ts
Magnesium 0,9 g/Kg Ts
Kalium 19,0 g/Kg Ts

Någon kommentar? förstår inte så mycket själv av det...
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Du har ett hösilage med en kvot på 4,6, dvs ungefär samma som så många andra verkar ha "drabbats" av i år. Du kommer mao att behöva proteinkomplettera.
Kvoten Ca/P är ok till vuxen häst, 1,5. Om mineralerna räcker till i totalfoderstaten måste man ju dock räkna på.
/Arwen
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Du har ett hösilage med en kvot på 4,6, dvs ungefär samma som så många andra verkar ha "drabbats" av i år. Du kommer mao att behöva proteinkomplettera.
Kvoten Ca/P är ok till vuxen häst, 1,5. Om mineralerna räcker till i totalfoderstaten måste man ju dock räkna på.
/Arwen

Hur gör jag det då?
Hon får redan havre och Miner krafft blå också...
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

kl

Nu har jag fått analysen på vårat hösilage. Två araber som går på lösdrift och som för tillfället är skadade(går bara i hagen). De är i normalt hull och den ena är lättfödd.

Per kg/foder

TS: 60 %
MJ: 6
Råprotein: 75
Smrp: 51,3
Ca:4,3
P: 2,1
MG: 1,4
K: 10,9
Ca/P Kvot. 2,1

Jag är väldigt nöjd med den låga energin, men det är ändå svårt att få ihop en bra giva. Om det är någon som vill hjälpa mig så säg till :)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ingen fara med överskott från grovfoder.

Lite KL
Har dilemma. Står inackorderad där vi inte får någon analys, anses inte viktigt trots upprepade förfrågningar. Jag tycker det är viktigt och har gjort en egen analys på egen bekostnad. Värdena är per kg
TS 63,2
MJ 6,6
Smrp 61,8 (!)
en kvot på 9,6
Är inte haj på foder på något sätt men var på en "kurs" eller föreläsning för någon månad sedan (innan jag gjorde analysen) då det sades att en kvot på 5-6 är önskvärd för ridhästar och 7-9 på stuteri, därför verkar 9,6 väldigt högt i mina ögon eller?
Enligt mina beräkningar kommer jag att få ge (vi håller på att blanda in detta nya ensilage med gamla höet som fanns innan och som skickades tillbaka pga väldigt dammigt, men snart är gamla höet slut) max 9kg av detta vilket inte kommer att bli mycket (i påsen) och sen halm. Hästarna äter detta på nolltid och står alltså sysslolösa mycket av tiden. Tänker även ge betfor och olja, men ingen krafft som jag gjort innan, och får väl till det hyffsat tycker jag, ska prata med en foderrådgivare också. Men men. Mitt största dilemma är att det finns många andra i stallet, blandat av *de som inte tycker analys är viktig de har haft häst i så många år och det fixar de med ögat hur man fodrar hö är hö. och *de som lyssnar på ovanstående för de har inte vett till något annat. och ytterligare *några som ÄLSKAR sina hästar och därför vill ge dem så mycket kraftfoder som möjligt i hinken för det är ju så man uttrycker sin kärlek...
Jag har betalt analysen själv och har inte berättat att jag gjort den för någon. Tänker att jag vill fodra min häst så väl jag kan och så får de andra göra vad f*n de vill...:grin:
Men detta är ju väldigt mycket protein tycker jag och även om "ni" säger att protein från GROVFODRET inte är farligt, vad händer när det kompletteras med ytterligare en massa protein från musli och pellets och lucern och korn och havre mm? Det kan väl aldrig vara bra? VAD blir (kan bli) konsekvensen av detta för dessa hästar? Kan de få fång t.ex.? Dessutom, eftersom detta ensilaget är så blött kommer de garanterat att öka givan för att få upp mängden i påsarna så hästarna inte är hungriga - ännu mer protein!
Jag vet alltså inte om jag ska ta och "erkänna" att jag gjort en egen analys och berätta om värdena och anses som "besserwisser" som lägger mig i och ska visa mig duktig och underminerar stallägaren, och låta dem sedan göra som de vill, eller helt enkelt låta dem fodra sönder sina hästar och plånböcker? Skulle dock kännas hemskt om det skulle bli så att någon häst blev allvarligt sjuk och jag kunde förhindrat detta genom att berätta om analysen från början...

Hur hade ni gjort? :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
8 015
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 522
Foder & Strö Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ? Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 863
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp