Bukefalos 28 år!

Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Så länge de inte fodrar hysteriska mängder protein så är det rätt lugnt för de flesta vuxna hästar. Största risken är att de går upp/ner av överskottet (det kostar MJ att ta hand om överskott, dock verkar kostnaden vara olika för olika hästar.)

Jag har en högre kvot än dig, och ett rackarns svårfött fbl som måste ha kraftfoder. Vilket innebär att jag adderar ännu mer protein via kraften (lucern, linkli och riskli), men det finns inga alternativ.

Det finns dock om man vräker på protein risk för sjukdom, men den är ärligt talat liten. Bor det unghästar i stallet däremot kan det bli konsekvenser som ger framtida men, då det blir en forcerad tillväxt av muskler etc om man överfodrar så hårt, och skelett, leder och senor riskerar att inte hänga med.

Du kan ju säga att du tagit analys och det är väldigt proteinrikt, så de behöver inte ge något proteinfoder, eller något kraftfoder alls om hästarna håller hullet. Låt de sen göra vad de vill med den informationen, vill de skita i det så låt de. Vill de veta exakt analys låt de som är intresserade 'köpa in sig' på analysen.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tack för otroligt snabbt svar:)
(Ko)bonden som levererade ensilaget varnade för att det var högt protein och att vi skulle vara försiktiga, men tror de flesta uppfattade att det var högt i skillnad till det förra (och det var det verkligen - hann ta analys där med som kom samma dag som det byttes ut - MJ 7,7 Smrp 34,3 kvot 4,5!) och vi därför skulle vara försiktiga med invänjningen, men efter det tror nog de flesta att det bara är att köra på... Men de har ju blivit varnade iofs.

Jag har gjort mig obekväm förr (maskkoll...) och väljer mina strider. Skiter i pengarna egentligen men vill bara inte sticka ut hakan mer än nödvändigt eftersom jag nog uppfattas som märkvärdig snarare än hjälpsam... Får se hur jag gör. Funderar på att ge ägaren en bok om utfodring i julklapp... Speciellt som man nu ger sig in på avel också - man blir mörkrädd!:eek:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*kl*

Vi fick ju resultatet
Torrsubstans 65,9%
Omsättningsbar energi MJ 7,2
Råprotein 72
Smältbart råprotein 47,0

Som jag skrev för några sidor sen. (Kvot 6,52)

I dagsläget får W ca 14 kg grovfoder per dygn. Utöver det lite betfor och mineraler. Detta ska vara i lagom eller lite i överkant enligt foderstatsprogrammen.

Nu upplever jag honom rätt trött. Seg att rida osv. Skulle ni ökat på grovfodret mer eller lagt på kraftfoder om man ska öka fodergivan?
(Han behöver bygga rejält med muskler. Han har gått upp till ganska lagom i hull de senaste två månaderna, innan dess var han för tunn)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Kl*

Har fått analysen precis, äntligen!

TS: 74%
Energi 7,2
Smrp: 49

Är detta bra eller dåliga värden? Vad passar det för hästar? Vad ska man tänka på? Tips på bra foderstatsberäkningsprogram? Har aldrig räknat ut foderstat tidigare... :bump:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det ser ut att ligga bra i kvot, om du har en "normal" häst skulle jag bara ge höet och tokosel, ev salt.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Behöver hjälp & tips på foderstat!
15årigt valack på 520kg. Normal tränas.
Han får nu 1kg krafft grund, 8,5kg hö. Kan jag öka upp höet 1kg utan att proteinet blir för mycket? Gjorde uträkning på hippocampus & enligt dom fick han redan för högt p.
Han är lite känslig för proteinet så jag behöver tips då hö analysen hade något högt protein värde.

Protein 82
Energi 10mj/kg
Magnecium 2g
Kalium 9,5g
Kalcium 6,4g
Fosfor 2,2g
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Är värdena per kg foder eller per kg TS?
Nu får man ju inte hjälpa till med enskilda foderstater här men fråga dig själv varför du ger Krafft Grund. Du har ett grovfoder med kvot 8,2, Krafft Grund har kvot 7,3. Dyra pengar för något som har sämre värden än ditt grovfoder... Jag skulle ta bort Krafft Grund och ersätta med 1 kg grovfoder (eller hur många kg du nu behöver för att få till en bra foderstat) och mineraler. Om det blir för mycket protein kan du ju välja att lägga till halm istället för ditt hö. Då lägger du ju till lite energi och tuggtid men nästan inget protein. Det är ju bara bra för hästen om du kan lösa det med bara grovfoder och inget kraftfoder.
/Arwen
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

kl

Har gjort analys på vårat hö för första gången:

TS 77,3
MJ 10,7
Smrp 119
Ca 4,8
P 3,2
Mg 2,5
K 25,2


Jag har som sagt aldrig gjort detta innan, har ett fullblod som är lite tunn och som inte slänger i sig maten direkt. Någon som har några bra råd?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tänk på att du ska skriva in värden per kg foder, inte per kg TS, i hippocampus. Om du använt TS-värdena förstår jag att hippocampus säger att du får för höga värden;)
Gör om och gör rätt...:)
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ditt hö har en kvot på drygt 11(!) så protein behöver du inte komplettera i år iaf. Om hästen är svårfödd (såg att du hade ett fullblod) kan det vara knepigt med så hög kvot då en del hästar gör av med väldigt mycket energi på att ta hand om överskottsproteinet. För vissa hästar verkar det kosta mer energi än det ger att ta hand om detta protein. Du skulle nästan behöva "spä ut" ditt hö med tex. halm eller ett "dåligt hö" med låg kvot.
Nu är jag dock ute på lite hal is då jag själv aldrig haft svårfödd häst/hög kvot utan det brukar snarare vara det omvända, lättfödd häst/låg kvot...så jag har ingen praktisk erfarenhet av detta. Hoppas det var någon hjälp iaf.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tänk på att du ska skriva in värden per kg foder, inte per kg TS, i hippocampus. Om du använt TS-värdena förstår jag att hippocampus säger att du får för höga värden;)
Gör om och gör rätt...:)

Ok, hur gör jag om det till värden per kg?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Tack så mycket för svar :bow: Jag har inte heller haft någon svårfödd häst innan och denna nya killen har jag bara haft i drygt 1 vecka. Får väl testa mig fram och se om han lägger på sig lite, annars kanske blanda ut det lite med halm som du sa. Det är ju så svårt med när han inte är så matglad, han har fått runt 10 kg men kanske bara äter upp 6 kg av det :confused: Behöver jag kanske ge honom något mer då så han får i sig tillräckligt?
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Har bara skummat igenom tråden, men det verkar som om de flesta har bra mycket högre värden än vi..

9,3 MJ
57 råprotein
22 smältbart protein

vad säger ni om de värdena och kvoten??
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

För att få fram kg-värde tar du TS-värde gånger TS-halt. Tex. TS 85 %, smältbart råprotein 70 gram per kg TS. Då tar du 70*0,85=59,5 gram smrp per kg foder.:idea:
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det beror ju lite på vad du har för hästar och hur lätt/svårfödda de är. Energin ligger ganska högt, och proteinet är skapligt, inga problem att få till en bra foderstat utan större mängder proteintillskott. Kankse inget alls, beror som sagt på behoven på hästarna. Har du väldigt lättfödda kusar kan det bli trixigare, just pga energin.

Själv gråter jag nästan, fick analyssvaren idag. Jag funderar på att göra om analysen då h*n som tagit provet inte har koll, alls, på hur man gör (noll koll på foder öht)! För det här var då det näst dassiga jag varit med om sålänge jag haft häst. Jag kan inte fatta att det blev så dåligt.

Hösilage, slaget månadsskiftet juni/juli:

Ts 68%
Smrp 17 g/kg foder (!!:cry:)
Mj 6,3
Ca 1,9
P 1,2
Mg 0,7

Ja vad säger man? :(
Vi har fri tillgång till alla hästar och det är inget vi tänker ändra på..
Det GÅR ju att få ihop, till mitt sto funkar det att lägga till några hundra gram soja och nåt kilo lusern så är saken ordnad.
Till min 1-åring blir det knepigare. Iofs kan jag göra så att han äter fritt med hösilage i hagen och så får han fritt med lusern under timmarna han står inne på natten så funkar det ju, men det blir satans dyyyyyyrt:crazy:
Men inte mkt att göra..

Men som sagt, jag kommer nog göra om analysen och be till gudarna, men det blir ju inte förrens i höst när vi börjar använda fodret.

Ett hett tips!
Gör om analysen och se till att plocka ut hötussarna, DRA INTE!;Då ramlat alla viktiga blad bort och det är där näringen sitter. Analysen kan ha blivit missvisande pga det, om han är okunnig han som har skickat in analysen
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Har bara skummat igenom tråden, men det verkar som om de flesta har bra mycket högre värden än vi..

9,3 MJ
57 råprotein
22 smältbart protein

vad säger ni om de värdena och kvoten??

Är det per kg foder?
Kvoten är usel, du måste komplettera med mycket protein. Om det är bra Mj beror på vilken häst du har , hur mycket den jobbar.
För en lättfödd skogmulle , inte bra.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Det är ju så svårt med när han inte är så matglad, han har fått runt 10 kg men kanske bara äter upp 6 kg av det :confused: Behöver jag kanske ge honom något mer då så han får i sig tillräckligt?

Knepigt när de små liven inte äter vad man tänkt sig...Men i och med att du har så hög kvot så petar han troligen i sig tillräckligt med protein även om han bara skulle äta 6 av 10 kg. Så då är det främst energi du ska satsa på att få i honom. Olja utblandad med något gott kanske eller ett energirikt kraftfoder. Men det vore ju bra om du kunde övertyga honom om att äta åtminstone minimigiva av grovfoder..:crazy:
Hoppas att hullet tar sig.
 
Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

det är per kg foder. 84% ts-halt

blandad flock på lösdrift som har fri tillgång på detta hö. (en 2-årig hingst, en lättfödd äldre ponnyhingst, ett ungt kallblod och en fjording.

har redan misstänkt att proteinet skulle vara lågt så mina två (lättfödda ponnyhingsten och kallblodstravaren) får tillskott i form av lusern och foderjäst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
8 025
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 524
Foder & Strö Ja som rubriken frågar hur ser era analyser ut i år ? Här var det segerdans :banana: de lux i år prickade jag precis var jag vill...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 874
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp