Bukefalos 28 år!

Gudföräldrar/fadder

Voeux

Trådstartare
Har era barn någon gudförälder/gudföräldrar/fadder? Måste gudföräldrar vara ett par eller kan det vara en person i ett par som är gudförälder, eller blir det konstigt? Kan man ha gudföräldrar utan att döpa barnet?

Så många frågor :D

MVH
Har inga gudföräldrar och är inte döpt, ska sannolikt inte döpa vårt barn men har absolut vuxna utanför familjen som jag gärna skulle se får en viktig roll i hennes liv.
 
Mina barn har faddrar, den ena har en, den andra har tre. Det blev så av olika orsaker. Men alla är engagerade i barnen. Själv är jag gudmor till ett barn (döpt), trots att jag var gift då och min make är inte involverad. Det funkar fint :)
 
Mina barn (eller de två som hunnit döpas) har faddrar/gudföräldrar. Båda har två stycken faddrar men faddrarna är inte ett par med varandra (däremot har de respektive på varsitt håll :p). Har inte hört talas om att faddrarna skulle vara ett par.

Vårt tredje barn (som nu är 6 veckor) är inte döpt än och där får vi en utmaning med faddrarna. De uppenbara valen är nämligen slut :p
 
Vårt första barn är döpt och har mannens syster samt bästa vän till gudförälder. De är inte gifta.
Andra barnet är inte döpt än, hon kommer förmodligen få samma två plus en extra, som inte heller är gift med något utav de andra två 😅
 
Har era barn någon gudförälder/gudföräldrar/fadder? Måste gudföräldrar vara ett par eller kan det vara en person i ett par som är gudförälder, eller blir det konstigt? Kan man ha gudföräldrar utan att döpa barnet?

Så många frågor :D

MVH
Har inga gudföräldrar och är inte döpt, ska sannolikt inte döpa vårt barn men har absolut vuxna utanför familjen som jag gärna skulle se får en viktig roll i hennes liv.
Eftersom fadderns/gudföräldrarnas uppgift är att lära barnet om den kristna tron (uppfostra barnet kristet) så blir det ju märkligt att ha det om man själv inte är troende och döper sitt barn men alla gör såklart som de vill.

Men nej, faddrar/gudföräldrar behöver inte vara ett par. Jag är fadder till två barn. Ena är jag ensam fadder åt och andra är jag fadder tillsammans med någon jag aldrig har träffat då hen var sjuk på dopet. Vid båda tillfällena hade jag partner men de har inte varit faddrar. Det är mycket oklart varför jag valdes då jag inte är kristen men det var enligt föräldrarna oviktigt.
 
Eftersom fadderns/gudföräldrarnas uppgift är att lära barnet om den kristna tron (uppfostra barnet kristet) så blir det ju märkligt att ha det om man själv inte är troende och döper sitt barn men alla gör såklart som de vill.

Men nej, faddrar/gudföräldrar behöver inte vara ett par. Jag är fadder till två barn. Ena är jag ensam fadder åt och andra är jag fadder tillsammans med någon jag aldrig har träffat då hen var sjuk på dopet. Vid båda tillfällena hade jag partner men de har inte varit faddrar. Det är mycket oklart varför jag valdes då jag inte är kristen men det var enligt föräldrarna oviktigt.
Fast det finns väl inget som säger att en fadder ska "uppfostra" barnet kristet? Däremot att en fadder ska finnas till hands och kunna hjälpa barnet att utforska den kristna tron. Det innebär iaf inte för mig att en fadde behöver vara djup kristen bara att de ska kunna agera medforskare med barnet om hen blir nyfiken på den kristna tron.
Fadderskap för mig handlar i första hand om så mycket mer än den kristna tron.
Screenshot_20211227-215555_Chrome.jpg


Till TS våra barn har en offeciell fadder och en inofficiell fadder. De är inte ett par och dom bor inte ens på samma sida av jordklotet.
Hon är min kusin och bästa vän
Han är sambons barndomsvän (han är dock inte själv döpt och får därför inte vara fadder offeciellt)
Våra barn har MASSOR av nära släkt och vänner som alla kommer finnas där för våra barn men vi valde ut 2 personer som betyder otroligt mycket för oss. Ingen av dom har ännu egna barn och att göra dom till fadder var ett sätt för oss att liksom dela vår glädje över barnen med dom lite extra.
 
Gudföräldrar/faddrar är ju en symbolisk kyrklig grej, så förstår inte varför man ska ha det om inte barnet döps in i kyrkan? Det är ju inte något som gör dem viktigare i barnets liv än någon annan.

Eftersom fadderns/gudföräldrarnas uppgift är att lära barnet om den kristna tron (uppfostra barnet kristet) så blir det ju märkligt att ha det om man själv inte är troende och döper sitt barn men alla gör såklart som de vill.

Men nej, faddrar/gudföräldrar behöver inte vara ett par. Jag är fadder till två barn. Ena är jag ensam fadder åt och andra är jag fadder tillsammans med någon jag aldrig har träffat då hen var sjuk på dopet. Vid båda tillfällena hade jag partner men de har inte varit faddrar. Det är mycket oklart varför jag valdes då jag inte är kristen men det var enligt föräldrarna oviktigt.

Det är väl som de flesta andra kristna traditioner, de förs vidare som en tradition mer än en religion av många. Det är ju fadderskapet i sig och hur det ter sig som betyder någonting, tänker jag, inte om det finns dokumenterat av kyrkan eller inte (eftersom det ändå inte är en juridisk förpliktelse).

Jag vet inte hur jag själv ställer mig, faktiskt, men det klart att bli tillfrågad att ha en viss roll i någons liv kan göra skillnad i deras relation. Sen kan ju allt hända på vägen och man vet ju aldrig hur relationer utvecklas, varken de vuxnas eller barnet och fadderns. Men det är ju detsamma oavsett kyrkligt dop eller inte. Jag ser många gudföräldrar runtom mig som anstränger sig extra för sina gudbarn och att bygga en relation med dem, trots att man kanske alltid hade haft en relation så blir det ju ändå skillnad när man blir inbjuden i familjen på det viset och ombedd att ta lite större plats som förebild. Så tänker jag i varje fall, men har för vår del inte bestämt ännu om det är något vi vill eller om det känns som en för religiös handling för oss. Även om jag har en person i åtanke som jag gärna ser har inflytande i vårt barns liv då jag tror att hon skulle kunna bidra med många viktiga perspektiv.
 
Jag tycker det är fint med fadderskap och hade absolut velat ha det även om vi inte valt att döpa våra barn! Nu är de döpta dock, och mina systrar har blivit fadder åt varsin och min sambos syster åt båda. Vi valde att ha med min systers man som fadder också men det behöver man ju absolut inte. Jag och min sambo är faddrar åt min systerdotter.
 
Jag är fadder till mina systerdöttrar. Varför vet jag inte, vi har ingen vidare kontakt pga att vi bor 150 mil ifrån varandra så vi känner knappt varandra. Ses nån gng per år på sin höjd. Jag antar att jag är det mest för att att det var viktigt för min syster och att jag är hennes enda syskon, men det känns opassande att fråga hur de kunde välja ut en så pass frånvarande person till fadder :angel: :o
 
Jag är fadder till mina systerdöttrar. Varför vet jag inte, vi har ingen vidare kontakt pga att vi bor 150 mil ifrån varandra så vi känner knappt varandra. Ses nån gng per år på sin höjd. Jag antar att jag är det mest för att att det var viktigt för min syster och att jag är hennes enda syskon, men det känns opassande att fråga hur de kunde välja ut en så pass frånvarande person till fadder :angel: :o
Mina barns gudmor bor i Kanada 😅 hon är dock i högsta grad närvarande, ringer via messenger och skickar-för barnen- spännande och annorlunda presenter. Bokhyllan är fylld av kanadensiska barnböcker. De få gånger hon har möjlighet att vara hem avsätter hon en stor tid bara för att vara med barnen trots att vi har stor släkt och familj som alla vill ha egentid med henne den korta stund hon har möjlighet att vara hemma. Så för våra barn är det nästan något lite guldskimrande över den där gudmodern.
 
Min dotter är döpt och har två faddrar/gudmödrar. Den ena är min kusin och den andra är en av pappans systrar. Såhär drygt tio år senare är jag fortfarande ganska nöjd. (Åtminstone med min kusin :p )
 
Gudföräldrar/faddrar är ju en symbolisk kyrklig grej, så förstår inte varför man ska ha det om inte barnet döps in i kyrkan? Det är ju inte något som gör dem viktigare i barnets liv än någon annan.
Längre tillbaka var det ett sätt att förankra barnet till sin sociala omgivning. I högstatusfamiljer kunde man ha många namn med på fadderlistan. Det var ett sätt att skapa ömsesidiga löften inom nätverket att någon annan tog hand om barnen ifall föräldrarna dog (vilket var en påtaglig risk för x hundra år sedan). Som många traditioner finns en förhistoria innan fokuset på just den kristna fostran lyftes i förgrunden.
Och idag betalar vi skatt till socialnämnden för att försäkra oss om föräldralösa barns omvårdnad...

Jag kan mycket väl se att man väljer faddrar utan dop, som en koppling till personer som står föräldrarna nära. Även om de varken tar över det faktiska omsorgsansvaret eller fostrar i kristendom kan någon som känner familjen väl fylla funktioner som blir en modern utveckling av traditionen t.ex. att ge stöd och sammanhang vid ev. kriser eller dödsfall.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 664
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 000
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp