Härmistråd-Stofamilj 20

M

MaLu

Någon som vill skriva något om den? Hur många hästar? Hur långt tillbaka i tiden t.ex.

malu
 
Stofamilj 20, Carolina eller Corry-familjen, har fått sitt namn från Carolina 223 RÄ III född 1907 hos M Sörensen och ägd av T Johansson, Ölands Skogsby. Hon lämnade 3 stamboksförda ston, och 2 av dem lämnade stamboksförd avkomma. Dottern Corry 1075 RÄ III är familjens "egentliga" stammoder. Hon lämnade 16 föl, 10 blev stamboksförda ston, och 2 godkända hingstar, Ontario 183 och Prior 205. Ingen av dom lämnade dock stamboksförd avkomma.

1976 var 46 av familjens 94 medlemmar i aveln. Vet inte hur det är idag.

Källa: Stig Fachts "Våra Stofamiljer"
 
Vad kul, har du möjlighet information om stofamilj 32?
Tackar på förhand! :bow:
 
Jadå, det har jag :) Har boken "Våra Stofamiljer i knät :)

Stofamilj 32 Blondine-familjen stammar från stoet Blondine 1037 född 1908 hos Olof Persson, Trollenäs e:Nitro - Voyant - Saunterer. Hon var kvar hos sin uppfödare ända tills hon dog. Hon lämnade 10 avkommor, men bara en dotter, Asta 1910, lämnade stamboksförd avkomma. Hon lämnade också hingsten Tempo född 1918 kastrerad 1924 utan stamboksangiven avkomma.
Nita 1261 föddes 1913 hos samma uppfödare e:Nitro u:Volga e:Voyant, och torde vara Blondines helsyster, men eftersom inte Blondines mamma finns omnämnd i stamboken är detta ett antagande. Nita lämnade stamboksförda dottern Runa 1518.

Astas ättlingar är den största grenen av familjen.

1976 var 31 av familjens 56 medlemmar i tjänst.
 
Tack så jättemycket, jag har ett sto som tillhör stofam 32, tyvärr har hon inte lyckats klämma ur sig något levande ännu... hon har mest kostat pengar i semin och språngavg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 096
Senast: escodobe
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 620
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 270
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp