Bukefalos 28 år!

Häst fick panik - gick ner sig i lera

Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

1. Varför tränar man inte hästen på att vara lugn med täcket oavsett om bensnören sitter åt runt bakbenen eller inte?

2. Varför har man hästen lös när man håller på om den är så nervös?

Synd om hästen hur som helst.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

hur vet du om inte hästen var fastsatt? den kanske slet sönder sin grimma eller uppbindingsanordningen när han fick panik.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

En häst kan slita av en grimma eller en uppbindningskedja snabbare än vad man hinner blinka... och jag vet hästar som har slagit ut ytterdörrar med karm och hela hel**** med frambenen och knappt saktat in när dom gjorde det.

Dom kan med andra ord faktiskt haft hästen uppställd i kedjor i gången med stängda ytterdörrar... och det ändå slutar med att hästen sitter fast i ett dike.

En panikslagen häst är det inte mycket som stoppar.

Så, vi ska kanske inte vara så snabba att döma i det här fallet.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

precis, en häst i panik gör allt för att fly, den märker knapt att den sitter fast eller vart den springer.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Kan du förklara hur man tränar en häst att vara lugn när den uppfattar situationen som farlig? Vi tycker inte att bensnören är något att hetsa upp sig för men uppenbart har denna häst ansett att det var bäst att fly. Han den väl hamnat i panik så stoppar ingen träning i världen. Inte heller grimmor, dörrar eller t o m väggar.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Vilket liv det blev. :crazy:
Jag håller med mitrolle i alla fall. Vet ej hur det var med uppbindning, men att ha grejer som sladdrar runt benen, det kan man lära dem.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Nu vet vi ju inte om ngt "sladdrade" kring benen.

Kan ju vart så att stallskötaren glömde öppna bensnörena,täcket åkte ner på golvet,hästen tar ett steg åt sidan och hela täcket åker med runt benet, och den får panik. Vid fem års ålder är inte alla hästar vana vid detta, då de i dessa stall säkert inte hinner vänja hästarna vid precis ALLT
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Nu vet vi ju inte om ngt "sladdrade" kring benen.

Kan ju vart så att stallskötaren glömde öppna bensnörena,täcket åkte ner på golvet,hästen tar ett steg åt sidan och hela täcket åker med runt benet, och den får panik. Vid fem års ålder är inte alla hästar vana vid detta, då de i dessa stall säkert inte hinner vänja hästarna vid precis ALLT

Vid 5 års ålder borde väl alla hästar vara vana vid det mesta när det gäller hantering? :eek:
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Ja, VI tycker det. Men handlade inte detta om ett stort stall med många tävlingshästar? Där kanske inte prioritering är att vänja hästarna vid att benen sitter fast i ngt, eller att ngt sitter fast vid benen. Min tanke bara
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Sen vet vi ju inte hur illa han faktiskt trasslade in sig? Det kankse stramades åt jätemkt när han rörde sig?

Nu står det att hästen bara va 4?
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Ja, VI tycker det. Men handlade inte detta om ett stort stall med många tävlingshästar? Där kanske inte prioritering är att vänja hästarna vid att benen sitter fast i ngt, eller att ngt sitter fast vid benen. Min tanke bara

Känns ännu märkligare när det handlar om ett så stort stall... :crazy:
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

nänä, men du vet hur jag mena. För mig vore dte oxå självklart att redan från fölstadiet vänja hästen vid att saker finns runt benen på alla sätt o vis.
Men just i detta stallet kanske hästarna är mer "pengainbringare" och tid har tyvärr inte lagts ner på just hantering. Vet inte hur jag ska förklara:confused:
Sen vet jag ju inte hur just detta stallet fungerar men jag kan misstänka att det är så.

Visst stod det 5 innan? Eller har mina hjärnceller oxå trassla in sig:D
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

nänä, men du vet hur jag mena. För mig vore dte oxå självklart att redan från fölstadiet vänja hästen vid att saker finns runt benen på alla sätt o vis.
Men just i detta stallet kanske hästarna är mer "pengainbringare" och tid har tyvärr inte lagts ner på just hantering. Vet inte hur jag ska förklara:confused:
Sen vet jag ju inte hur just detta stallet fungerar men jag kan misstänka att det är så.

Visst stod det 5 innan? Eller har mina hjärnceller oxå trassla in sig:D

:) Jag förstår hur du menar, men tycker oavsett orsak att man inte har ohanterade hästar i 4-5 års ålder, då är de gamla nog att vara uppfostrade och hanterade. Det finns ingen ursäkt.

Men vad som skedde med just denna vet vi ju inte alls egentligen och det går ju bara spekulera runt.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

tyvärr tror jag att även många större uppfödare är slarviga med detta. Jag har stött på dom som haft den inställningen att de som sedan köper unghästen kan göra sådant, även med "ursäkten" att då kan köparen "forma" hästen hur denne vill. att många vill lära hästen saker själv:confused: URDUMT!
En del gör ju bara grundhanteringen,såsom leda i grimma, borsta och lyfta hovar, vänja vid sadel etc. Men det finns ju så mkt mer hästen ska vänja sig vid.
Detta leder ju tyvärr till en hel del onödiga olyckor.

(till känsliga läsare: Såklart inte ALLA uppfödare, nu tog jag detta som exempel,och tog då uppfödare jag träffat på. Även träffat på motsatsen såklart,puh)
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

nänä, men du vet hur jag mena. För mig vore dte oxå självklart att redan från fölstadiet vänja hästen vid att saker finns runt benen på alla sätt o vis.
Men just i detta stallet kanske hästarna är mer "pengainbringare" och tid har tyvärr inte lagts ner på just hantering. Vet inte hur jag ska förklara:confused:
Sen vet jag ju inte hur just detta stallet fungerar men jag kan misstänka att det är så.

Visst stod det 5 innan? Eller har mina hjärnceller oxå trassla in sig:D

Jag kan säga att jag var en av dem på plats efter han hamnat i diket...
Då jag jobbar på gården hästen tillhör inte gården men han är väligt go häst... Men vilken häst som hälst kan få panik när de fastnar... Jag var inte med när det hände men vad ja förstog det som så när översta täcket skulle av bestämde sig kalle för att gå sin väg då de var i boxen... då han märkte att täcket fastnat fick han panik och sprang ut i blindo i mörkret och ner i Ån/bäcken som tyvärr inte synns pga vassen... Men jag tycker inte om när folk kommenterar så här när de varken vet hur är eller vad det är för ställe!
Han är 4 år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst gick ner sig i en lerig bäck under onsdagen och fastnade. Efter totalt tio timmar kunde hästen få hjälp upp på fast mark igen.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Michaela Paldin kom hem från jobbet upptäckte hon att hennes häst tagit ett ofrivilligt dopp i familjens pool, mitt i vintern...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp