Bukefalos 28 år!

Häst fick panik - gick ner sig i lera

Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Oavsett flyktinstinkt, så är snören runt benen sådant som inte ska behöva utlösa någon panik. Om man vant hästen vid sådant ...

LIA

Ja precis, sen brukar normalt hästar fungera såhär även om de inte är vana:

Säg att man river av täcket med bensnörena kvar på, täcket hamnar i en hög vid bakbenen. Hästen kanske viftar med benen för att få bort täcket. Hästen sitter i detta exempel fast på stallgång, alternativt bunden i boxen.

Är hästen däremot lös och samma sak händer och den vevar med benen för att komma loss och samtidigt börjar gå och inser att täcket följer efter/sitter kvar runt benen DÅ kanske den skulle sätta iväg i panik.

Normalt drar den ju inte järnet bara för att något hamnar runt benen. Då lär den ju vara extremt nervöst lagd eller har varit med om något tidigare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst gick ner sig i en lerig bäck under onsdagen och fastnade. Efter totalt tio timmar kunde hästen få hjälp upp på fast mark igen.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Michaela Paldin kom hem från jobbet upptäckte hon att hennes häst tagit ett ofrivilligt dopp i familjens pool, mitt i vintern...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp