Bukefalos 28 år!

Häst fick panik - gick ner sig i lera

Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

INgen som skrivit ngt ont om hästen alls.
Just därför har vi alla skrivit ord som "kanske" etc.
Ingen har påstått att det faktiskt ÄR så.

Vi har bara spekulerat runt. Inget att ta åt sig på.

Däremot ter sig hela situationen lite konstig?? Jag förstår faktiskt inte hur du menar med täcket?
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Jag kan säga att jag var en av dem på plats efter han hamnat i diket...
Då jag jobbar på gården hästen tillhör inte gården men han är väligt go häst... Men vilken häst som hälst kan få panik när de fastnar... Jag var inte med när det hände men vad ja förstog det som så när översta täcket skulle av bestämde sig kalle för att gå sin väg då de var i boxen... då han märkte att täcket fastnat fick han panik och sprang ut i blindo i mörkret och ner i Ån/bäcken som tyvärr inte synns pga vassen... Men jag tycker inte om när folk kommenterar så här när de varken vet hur är eller vad det är för ställe!
Han är 4 år.

Trist med onödiga olyckor av detta slag o hoppas hästen och alla inblanade efter omständigheterna mår bra.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Jag var inte med när det hände men vad ja förstog det som så när översta täcket skulle av bestämde sig kalle för att gå sin väg då de var i boxen...
:eek: Hur många täcken hade häststackarn?
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Av någon anledning åkte inlägget iväg innan jag var klar. :confused:

Forts:
Men vilken häst som hälst kan få panik när de fastnar...

... då han märkte att täcket fastnat fick han panik och sprang ut ...
Nej, dom behöver inte få panik för ditten och datten. Man kan faktiskt, som sagts ovan, träna/vänja sin häst vid allt möjligt konstigt så dom tar det lugnt och löser situationen själva alt väntar på hjälp. Jag skulle kunna ge massor av exempel på sådant.

Givetvis är det inte hästens fel vad som hände. Det får människorna ta på sig. Hästen kan ju liksom inte styra hur den ska "utbildas". Jag reagerar, eftersom sådana här tillbud i de flesta fall är så onödiga.

LIA
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

då han märkte att täcket fastnat fick han panik och sprang ut

Alltså ett slarv från hästskötaren, eftersom man börjar med bensnörena när man tar av ett täcke och inte bogspännet så täcket åker bak runt bakbenen om hästen blir rädd.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

*kl*

Ja men det verkar ju som det gått till precis som jag trodde, värst vad alla jämt ska vara snabba att hacka. :grin:

Jag brukar ibland glömma bensnörena på mina täcken då jag mest har täcken som har svansrem och mina hästar står iaf stilla även om snörena sitter runt benen medan jag knäpper loss dem.
De är uppfostrade att stå stilla och de får inte panik över sådant.
Normalt kollar jag dock ifall det är bensnören och öppnar dessa först såklart.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Av någon anledning åkte inlägget iväg innan jag var klar. :confused:

Forts:
Nej, dom behöver inte få panik för ditten och datten. Man kan faktiskt, som sagts ovan, träna/vänja sin häst vid allt möjligt konstigt så dom tar det lugnt och löser situationen själva alt väntar på hjälp. Jag skulle kunna ge massor av exempel på sådant.

Givetvis är det inte hästens fel vad som hände. Det får människorna ta på sig. Hästen kan ju liksom inte styra hur den ska "utbildas". Jag reagerar, eftersom sådana här tillbud i de flesta fall är så onödiga.

LIA

Hästens starkaste instingt är flyktinstinkten... visst kan man vänja hästarna till en viss grad men endel hästar har starkare flyktinstingt än andra... Och visst är det inte hästens fel det har de då aldrig någon sagt...
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Alltså ett slarv från hästskötaren, eftersom man börjar med bensnörena när man tar av ett täcke och inte bogspännet så täcket åker bak runt bakbenen om hästen blir rädd.

jag kan säga att alla hästmänniskor slarvar och ibland händer det tråkigheter... Hästen står iallafall i sin box och är helt okej... Jag har aldrig mött en enda hästmänniska som går efter alla säkerhetsregler mm...
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Trist med onödiga olyckor av detta slag o hoppas hästen och alla inblanade efter omständigheterna mår bra.

visst är det en onödig olycka men ibland händer det sånt... Hästen är något stel men mår för övrigt utmärkt... Vi var oroliga att han skulle förstöra benen då det var ett djupt dike/bäck... men han klara sig med några små sår...
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

*kl*

Hela händelsen känns inte så konstig om man beaktar att hästen står på Flyinge. Iaf om hästen i fråga är en av de många hästarna där som får sorgligt lite hagvistelse i små hagar, då tror jag de väldigt lätt sprätter till för både det ena och det andra.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Alla vet väl hur man tar av ett täcke,, men var ärliga, har ni aldrig glömt att öppna bensnörena? Jag har iallfall,men har haft tur att min häst inte brytt sig!
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Trist men jag tycker verkligen inte det vare sig forklarar situationen eller ar en ursakt for att det hande att det var pa Flyinge.
Borde inte en anstalt som star for utbildning av bade elever och hastar ha tillrackligt med tid for att utbilda dem?
Det koper jag inte.

Hoppas i vilket fall att hasten ar ok och att storre vikt laggs vid utbildande av hastar och skotare i fortsattningen...
 
Senast ändrad:
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

*kl*

Jag hatar dessa j***a bensnöre! Ska man behöva in o kravla mellan bakbenen på en häst som man inte alltid känner så bra om man nu kommer ihåg att de sitter där. Jag har glömt flera gånger. För att inte tala om alla dessa idiotiska bogspännen i en uppsjö av olika modeller som är hopplösa att spänna.

Nä, skaffa täcken med bra passform i stället som sitter bra med maggjordar.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

*kl*

Hela händelsen känns inte så konstig om man beaktar att hästen står på Flyinge. Iaf om hästen i fråga är en av de många hästarna där som får sorgligt lite hagvistelse i små hagar, då tror jag de väldigt lätt sprätter till för både det ena och det andra.

okej, NU tycker jag det spekuleras lite väl fritt! Händelsen med hästen i diket inträffade på en privat anläggning någon kilometer från själva Flyinge-anläggningen och har inte på något vis med den att göra! Vart står att hästen står uppstallad på anläggningen Flyinge? Det finns massor med hästgårdar och anläggningar som ligger i Flyinge (som är ett område) och bara för att det står Flyinge så är hästen automatiskt inte uppstallad på riksanläggningen Flyinge.

Jag går själv hippologen på Flyinge, och visst, hästarna går i mindre hagar än man önskar, men det medför inte att hästarna är sprättigare än andra hästar! De hästar jag har stött på där är överlag väldigt lugna och trevliga hästar. Finns inte på något sätt fler "sprättiga" hästar där än i övriga häst-sverige, så att automatiskt dra kopplingen till hagvistelsen tycker jag är lite väl förhastat faktiskt.

Såg förövrigt hästen som låg i diket också. Jag såg inte själva händelsen men kom dit kort efteråt. Oavsett hur det gick till så tror jag att personen i fråga har fått sig en tankeställare om hur man bör gå tillväga när man tar av täcken. (men visst är det tråkigt att hästen ska behöva råka ut för det som hände)
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Det var därför jag skrev OM hästen nu är en av dem som går i de mindre hagarna.
Det kanske bara är jag som gör kopplingen: lite utevistelse = mycket överskottsenergi? Men jag kan erkänna att det var ett förhastat antagande att göra.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

jag kan säga att alla hästmänniskor slarvar och ibland händer det tråkigheter... Hästen står iallafall i sin box och är helt okej... Jag har aldrig mött en enda hästmänniska som går efter alla säkerhetsregler mm...

Jo visst är det så, jag har glömt eller knäppt upp slarvigt så de inte lossnat men ingen häst har fått panik.

Sen finns det ju vissa situationer som man verkligen går efter alla säkerhetsregler, b.la. oklända och unga hästar. Jag trodde flyinge var ett sånt ställe där det verkligen var koll på sånt.
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Hästens starkaste instingt är flyktinstinkten... visst kan man vänja hästarna till en viss grad men endel hästar har starkare flyktinstingt än andra...
Oavsett flyktinstinkt, så är snören runt benen sådant som inte ska behöva utlösa någon panik. Om man vant hästen vid sådant ...

LIA
 
Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Jag a andra sidan slapper aldrig ut en hast utan bensnoren.
Har haft lite problem med mina svarforaldrar nar de glatt berattar hur den och den hasten statt med tacket over huvudet nar de varit for lata for att byta pa mina infor utslappet.
Nu brukar det som tur var ga bra men nar min ettaring star i hagen i sitt innetacke over huvudet (vinden blir ratt stark har pa slatten) kan jag faktiskt inte annat an dra for andan.
Nej tack - bensnoren pa sa det sitter dar det ska.

(Ettaringen var helklippt vid inkop - anda anledningen hon har tacke)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst gick ner sig i en lerig bäck under onsdagen och fastnade. Efter totalt tio timmar kunde hästen få hjälp upp på fast mark igen.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Michaela Paldin kom hem från jobbet upptäckte hon att hennes häst tagit ett ofrivilligt dopp i familjens pool, mitt i vintern...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp