Bukefalos 28 år!

Häst fick panik - gick ner sig i lera

Sv: Häst fick panik - gick ner sig i lera

Oavsett flyktinstinkt, så är snören runt benen sådant som inte ska behöva utlösa någon panik. Om man vant hästen vid sådant ...

LIA

Ja precis, sen brukar normalt hästar fungera såhär även om de inte är vana:

Säg att man river av täcket med bensnörena kvar på, täcket hamnar i en hög vid bakbenen. Hästen kanske viftar med benen för att få bort täcket. Hästen sitter i detta exempel fast på stallgång, alternativt bunden i boxen.

Är hästen däremot lös och samma sak händer och den vevar med benen för att komma loss och samtidigt börjar gå och inser att täcket följer efter/sitter kvar runt benen DÅ kanske den skulle sätta iväg i panik.

Normalt drar den ju inte järnet bara för att något hamnar runt benen. Då lär den ju vara extremt nervöst lagd eller har varit med om något tidigare.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 363
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 462
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp